Status
Stängd för vidare inlägg.
@Preussen @Red_Chili Det är just det som är problemet. Osäkerheten kommer pga mentalitet/personlighet som inte är detsamma som på ”drömkullen” och har inte med pälsmängd, färg eller något annat att göra. Tror de som känner mig väl vet att utseende är det sista jag går på. Har redan valt en ras jag generellt tycker är ganska ful såå... hehe :)

Har nämnt innan i BPH-tråden om en kombo där tiken verkar mentalt stabil och hela kullen hon kommer från är väldigt trevlig. Hanen hon är parad med verkar vettig och har ett, för att vara tollare, trevligt MH. Hans kullsyskon är det som oroar mig. Där två har avbrutit MH och flera har visat på andra rädslor. Några i kullen har ”riktigt bra” MH däremot. Så den är inte särskilt jämn.

Annars hade jag nog inte velat så värst. Problemet är ju att jag köade på denna kull med så höga förväntningar för tiken verkade toppen och hon har verkligen trevliga kvalitéer förutom att jag anser henne sakna lite av den galna tollarsidan som jag gillar. Hon är något mer dämpad :angel:
I början var hon planerad med en annan hane som jag på pappret gillar (hann aldrig träffa honom) mer än den de nu har bytt till. Hanbytet gjorde de pga plötslig sjukdom på en av första hanens tidigare valpar.
 
Och jag är inne i ett instabilt deppläge efter att drömtiken gick tom. Ledsen, besviken och lite uppgiven!

Tik 1 som får valpar om ca 3 veckor är en trevlig hund. Tyvärr inte lika säker på den kullen som jag var på ”drömkullen”. Tidsmässigt skulle det dock passa mig perfekt och jag tror det kan bli bra hundar från kombon.

Annars ska ju som sagt drömtikens kullsyster och kanske mamma paras till våren (löp mars/april ungefär). Problemet då är ju att leverans blir när jag inte är säker på att jag kommer kunna vara hemma heltid med valpen.

Fördelen har ju varit att jag nu hela hösten som varit, vinter, vår och fram till och med ungefär augusti 2018 vet att jag kommer vara hemma på heltid. Sedan är det oklart...

Vänta eller inte vänta är den stora frågan just nu. Tankarna varierar varje sekund hehe. Har ju lyckats köa på tre tikar nu som alla tre har gått tomma. Tur är inte min grej alltså!;)
(En av tikarna hade jag dock bestämt mig för att hoppa ur kön på innan jag fick veta att hon var tom)
Jag hade inte heller väntat.
 
@Preussen @Red_Chili Det är just det som är problemet. Osäkerheten kommer pga mentalitet/personlighet som inte är detsamma som på ”drömkullen” och har inte med pälsmängd, färg eller något annat att göra. Tror de som känner mig väl vet att utseende är det sista jag går på. Har redan valt en ras jag generellt tycker är ganska ful såå... hehe :)

Har nämnt innan i BPH-tråden om en kombo där tiken verkar mentalt stabil och hela kullen hon kommer från är väldigt trevlig. Hanen hon är parad med verkar vettig och har ett, för att vara tollare, trevligt MH. Hans kullsyskon är det som oroar mig. Där två har avbrutit MH och flera har visat på andra rädslor. Några i kullen har ”riktigt bra” MH däremot. Så den är inte särskilt jämn.

Annars hade jag nog inte velat så värst. Problemet är ju att jag köade på denna kull med så höga förväntningar för tiken verkade toppen och hon har verkligen trevliga kvalitéer förutom att jag anser henne sakna lite av den galna tollarsidan som jag gillar. Hon är något mer dämpad :angel:
I början var hon planerad med en annan hane som jag på pappret gillar (hann aldrig träffa honom) mer än den de nu har bytt till. Hanbytet gjorde de pga plötslig sjukdom på en av första hanens tidigare valpar.
Finns det mentalitetsbeskrivningar av hundar bakom hanen och/eller avkommor till hanen/syskon?
 
@Preussen @Red_Chili Det är just det som är problemet. Osäkerheten kommer pga mentalitet/personlighet som inte är detsamma som på ”drömkullen” och har inte med pälsmängd, färg eller något annat att göra. Tror de som känner mig väl vet att utseende är det sista jag går på. Har redan valt en ras jag generellt tycker är ganska ful såå... hehe :)

Har nämnt innan i BPH-tråden om en kombo där tiken verkar mentalt stabil och hela kullen hon kommer från är väldigt trevlig. Hanen hon är parad med verkar vettig och har ett, för att vara tollare, trevligt MH. Hans kullsyskon är det som oroar mig. Där två har avbrutit MH och flera har visat på andra rädslor. Några i kullen har ”riktigt bra” MH däremot. Så den är inte särskilt jämn.

Annars hade jag nog inte velat så värst. Problemet är ju att jag köade på denna kull med så höga förväntningar för tiken verkade toppen och hon har verkligen trevliga kvalitéer förutom att jag anser henne sakna lite av den galna tollarsidan som jag gillar. Hon är något mer dämpad :angel:
I början var hon planerad med en annan hane som jag på pappret gillar (hann aldrig träffa honom) mer än den de nu har bytt till. Hanbytet gjorde de pga plötslig sjukdom på en av första hanens tidigare valpar.

Gick tillbaka och kollade i MH/BPH-tråden och såg där att hanens tidigare kull har utvärderats med BPH vid det här laget som jag förstod det? Om avkommornas BPH generellt ser bra ut hade jag inte väntat.
 
@Red_Chili @Theodor Japp! Hela rasen är
som tur är ganska välutvärderad, men därmed kommer det ju tydligt fram att rädslor och stress är ett faktum.

Vid tiden när jag skrev i BPH-tråden hade väl någon utvärderats vill jag minnas. I början verkade de ganska spretiga, men inget fruktansvärt på något sätt. Ju fler som har utvärderats av hanens avkommor (han har en kull efter sig) så ser jag absolut lite rädslor. Flera har problem med underlagen.

Vad som bör nämnas i sammanhanget är att tiken hanen har kullen med har ett riktigt dåligt MH. Har vänner som såg när 5 avkommor i kullen utvärderades och de säger att tiken verkar vara en stark nedärvande på avkommorna och menar att mycket kan härledas dit. Jag har ju inte sett något själv mer än det man kan avläsa från avelsdata. Har pratat med uppfödaren och ägarna till flera av avkommorna, samtliga verkar ändå tycka att kullen i det vardagliga livet inte har några som helst problem. Jag har även träffat en avkomma på ett jaktprov och den var otroligt trevlig. Han startade inte, är endast året, men satt i bilen och väntade länge medan matte kollade på provet/startade på prov med pappan. Otroligt lugn och sansad var han hela dagen, social mot både människor och hundar samt allmänt lättsam verkade han vara. Inte ett ljud från honom på hela dagen och stress verkade inte finnas i honom alls. Det är ju annars ett ganska stort problem i rasen...
 
@machafuko. Jag förstår att du tvekar, men det verkar ju ändå som om det skulle kunna bli en bra kull, den som finns nu? Vad säger magkänslan? Känns det troligt att du köper en bättre hund om du avstår från den här kullen, eller är det troligaste att det blir en ungefär likvärdig hund där det dessutom är sämre läge tidsmässigt för valp?
 
@machafuko. Jag förstår att du tvekar, men det verkar ju ändå som om det skulle kunna bli en bra kull, den som finns nu? Vad säger magkänslan? Känns det troligt att du köper en bättre hund om du avstår från den här kullen, eller är det troligaste att det blir en ungefär likvärdig hund där det dessutom är sämre läge tidsmässigt för valp?

De kullar som jag i sådant fall funderar på att vänta på är absolut inte säkra kort. Ena tiken som ska paras är ”drömtikens” (hon som gick tom) helsyster. Där vet jag hane redan. Har inte träffat tiken men pratade med uppfödaren i närmare två timmar i telefon första gången vi talades vid. Tydligen är helsystern på många sätt lik systern som gick tom, om än att hon har mognat mycket mer långsamt. Hanen är för min del anonym, har ett trevligt MH och används endast i praktisk jakt och inte på prov.

Sedan ska samma uppfödare eventuellt para tikarnas mamma en sista gång. Om hon hittar en passande hane vilket är det luriga då tiken är bärare av en del sjukdomar och därför endast får paras med fria hanar. Tikmor är på pappret drömhunden. Hon verkar vara den bättre varianten av ”drömtiken”. Gjort både bph och MH med riktiga fina resultat. Tydliga likheter på båda testerna. Meriter i mängder, exteriört väldigt trevlig, lämnat några trevliga kullar efter sig. Men som sagt, där vet jag inte hane ännu. Sen är det som sagt parning på de här två tikarna kring mars-april vilket inte blir optimal leverans för mig. Det är svårt att säga så här pass långt i förväg, får se hur det går med studierna...:)

Långt inlägg, men är så tacksam för att ha folk att bolla med. Magkänslan säger tyvärr olika varannan timme :angel:

Edit: Vad som kanske ska nämnas är att tiken som alltså föder snart, drömtiken och kullsyster alla delar samma mormor.
 
De kullar som jag i sådant fall funderar på att vänta på är absolut inte säkra kort. Ena tiken som ska paras är ”drömtikens” (hon som gick tom) helsyster. Där vet jag hane redan. Har inte träffat tiken men pratade med uppfödaren i närmare två timmar i telefon första gången vi talades vid. Tydligen är helsystern på många sätt lik systern som gick tom, om än att hon har mognat mycket mer långsamt. Hanen är för min del anonym, har ett trevligt MH och används endast i praktisk jakt och inte på prov.

Sedan ska samma uppfödare eventuellt para tikarnas mamma en sista gång. Om hon hittar en passande hane vilket är det luriga då tiken är bärare av en del sjukdomar och därför endast får paras med fria hanar. Tikmor är på pappret drömhunden. Hon verkar vara den bättre varianten av ”drömtiken”. Gjort både bph och MH med riktiga fina resultat. Tydliga likheter på båda testerna. Meriter i mängder, exteriört väldigt trevlig, lämnat några trevliga kullar efter sig. Men som sagt, där vet jag inte hane ännu. Sen är det som sagt parning på de här två tikarna kring mars-april vilket inte blir optimal leverans för mig. Det är svårt att säga så här pass långt i förväg, får se hur det går med studierna...:)

Långt inlägg, men är så tacksam för att ha folk att bolla med. Magkänslan säger tyvärr olika varannan timme :angel:

Ok. Då tolkar jag det såhär (rätta mig gärna om jag har fel):
Nuvarande kullen: En bra kull i en ras där det faktiskt är svårt att hitta bra kullar. Inget "superspekatulärt" men mer troligt att det blir bra än att det blir åt helvete med valparna.
Kommande kullar: eventuellt bra, om allt råkar stämma då, annars kan det bli jäkligt osäkert på mentaliteten, vilket även är vanligt för rasen.

Stämmer det, då tycker jag att du ska satsa på en valp från kullen som finns nu.
 
Ok. Då tolkar jag det såhär (rätta mig gärna om jag har fel):
Nuvarande kullen: En bra kull i en ras där det faktiskt är svårt att hitta bra kullar. Inget "superspekatulärt" men mer troligt att det blir bra än att det blir åt helvete med valparna.
Kommande kullar: eventuellt bra, om allt råkar stämma då, annars kan det bli jäkligt osäkert på mentaliteten, vilket även är vanligt för rasen.

Stämmer det, då tycker jag att du ska satsa på en valp från kullen som finns nu.

Skulle nästan säga att det är tvärtom!

Kullen som är nu: Kan bli riktigt bra, men riskerar tyvärr att tappa det mentala om jag ser till hanens släkt. Hundarna (tik och hane) är otroliga apportörer med stor portion arbetsvilja och allt det där man annars söker i en apportör, men som sagt - svag släkt på hanens sida.

Kommande kullar: Osäkert pga okänt hanval är ett exempel. Men tikarna verkar bra och uppfödare verkar lägga stor vikt på mentalitet, ofta före viltspontatiet, hantering av vilt etc etc. Så det är inte säkert hon väljer någon med sk klockrena jaktlinjer. Hennes egna tikar är dock utmärkta apportörer. Tidsmässigt är det dock skit eftersom jag inte vet hur livet ser ut då.

Generellt: Tiklinjerna här ger inte jättestora kullar. Mer troligt att första kullen får fler valpar. Tikar kan vara svårt att få och jag har som sagt ett trevligt förflutet med tre tikar som har gått tomma och med första kullen vet jag i alla fall att tiken inte går tom :p
 
Ska träffa lagottouppfödaren på Stora Stockholm. Den tiken vi spanat in kommer löpa redan vid årsskiftet som jag förstått och då är vi inte redo för valp i och med att vår tvåbenta valp kommer i maj/juni. Dock ska de faktiskt para en annan tik i höst, frågan är om tiken är intressant och om vi kommer orka. En sak i taget, först ska jag i alla fall träffa uppfödaren :).
 
Skulle nästan säga att det är tvärtom!

Kullen som är nu: Kan bli riktigt bra, men riskerar tyvärr att tappa det mentala om jag ser till hanens släkt. Hundarna (tik och hane) är otroliga apportörer med stor portion arbetsvilja och allt det där man annars söker i en apportör, men som sagt - svag släkt på hanens sida.

Kommande kullar: Osäkert pga okänt hanval är ett exempel. Men tikarna verkar bra och uppfödare verkar lägga stor vikt på mentalitet, ofta före viltspontatiet, hantering av vilt etc etc. Så det är inte säkert hon väljer någon med sk klockrena jaktlinjer. Hennes egna tikar är dock utmärkta apportörer. Tidsmässigt är det dock skit eftersom jag inte vet hur livet ser ut då.

Generellt: Tiklinjerna här ger inte jättestora kullar. Mer troligt att första kullen får fler valpar. Tikar kan vara svårt att få och jag har som sagt ett trevligt förflutet med tre tikar som har gått tomma och med första kullen vet jag i alla fall att tiken inte går tom :p
Meh. Själv tänker jag att det inte finns perfekt tid för valp, utan man får skaffa sig tid när den perfekta valpen dyker upp... Kan du prata mer noga med uppfödaren till kommande kullar, berätta hur du tänker, säga hur det varit med tomma tikar tidigare och att du kan ta en valp nu om det är så att hon inte väljer en hane du gillar? (Tänker att hon ju troligen har ett hum nu om vad hon ska använda för hane, även om hon inte gått ut med det officiellt, kanske kan hon berätta mer för dig då?)
 
Skulle nästan säga att det är tvärtom!

Kullen som är nu: Kan bli riktigt bra, men riskerar tyvärr att tappa det mentala om jag ser till hanens släkt. Hundarna (tik och hane) är otroliga apportörer med stor portion arbetsvilja och allt det där man annars söker i en apportör, men som sagt - svag släkt på hanens sida.

Kommande kullar: Osäkert pga okänt hanval är ett exempel. Men tikarna verkar bra och uppfödare verkar lägga stor vikt på mentalitet, ofta före viltspontatiet, hantering av vilt etc etc. Så det är inte säkert hon väljer någon med sk klockrena jaktlinjer. Hennes egna tikar är dock utmärkta apportörer. Tidsmässigt är det dock skit eftersom jag inte vet hur livet ser ut då.

Generellt: Tiklinjerna här ger inte jättestora kullar. Mer troligt att första kullen får fler valpar. Tikar kan vara svårt att få och jag har som sagt ett trevligt förflutet med tre tikar som har gått tomma och med första kullen vet jag i alla fall att tiken inte går tom :p
Med hanens släkt, menar du då avkommorna där tiken var dålig mentalt? Eller finns det mer som avskräcker där?
 
Skulle nästan säga att det är tvärtom!

Kullen som är nu: Kan bli riktigt bra, men riskerar tyvärr att tappa det mentala om jag ser till hanens släkt. Hundarna (tik och hane) är otroliga apportörer med stor portion arbetsvilja och allt det där man annars söker i en apportör, men som sagt - svag släkt på hanens sida.

Kommande kullar: Osäkert pga okänt hanval är ett exempel. Men tikarna verkar bra och uppfödare verkar lägga stor vikt på mentalitet, ofta före viltspontatiet, hantering av vilt etc etc. Så det är inte säkert hon väljer någon med sk klockrena jaktlinjer. Hennes egna tikar är dock utmärkta apportörer. Tidsmässigt är det dock skit eftersom jag inte vet hur livet ser ut då.

Generellt: Tiklinjerna här ger inte jättestora kullar. Mer troligt att första kullen får fler valpar. Tikar kan vara svårt att få och jag har som sagt ett trevligt förflutet med tre tikar som har gått tomma och med första kullen vet jag i alla fall att tiken inte går tom :p
Ta inte illa upp nu,men med tanke på hur mycket du jönsar fram o tillbaka så kommer du aldrig få någon valp,det finns väldigt ont om drömhundar.
Och det finns alltid en risk att det inte blir några valpar på dom två nästföljande parningarna,den ena tiken har ju redan visat sig ofruktsam.
Man kan inte få allt! Och du har ju köat på denna kullen och då var det inget fel på den ,eller?
 
Ta inte illa upp nu,men med tanke på hur mycket du jönsar fram o tillbaka så kommer du aldrig få någon valp,det finns väldigt ont om drömhundar.
Och det finns alltid en risk att det inte blir några valpar på dom två nästföljande parningarna,den ena tiken har ju redan visat sig ofruktsam.
Man kan inte få allt! Och du har ju köat på denna kullen och då var det inget fel på den ,eller?
Vadå ena tiken har visat sig ofruktsam? De framtida tikarna är som sagt 1. Kullsystern som aldrig är parad alls. 2. Tikmor som sedan innan tre kullar och aldrig har gått tom.

Så innan du säger att jag ”jönsar” tycker jag att du kan läsa mina inlägg lite bättre. Sedan tycker jag inte heller det är orimligt att man funderar på att vänta på vissa parningar snarare än att ta första bästa som många tyvärr verkar göra.
 
Meh. Själv tänker jag att det inte finns perfekt tid för valp, utan man får skaffa sig tid när den perfekta valpen dyker upp... Kan du prata mer noga med uppfödaren till kommande kullar, berätta hur du tänker, säga hur det varit med tomma tikar tidigare och att du kan ta en valp nu om det är så att hon inte väljer en hane du gillar? (Tänker att hon ju troligen har ett hum nu om vad hon ska använda för hane, även om hon inte gått ut med det officiellt, kanske kan hon berätta mer för dig då?)

Haha för mig finns mer eller mindre den perfekta tiden, eftersom jag nu i snart ett halvår varit hemma heltid då jag pluggar på distans ;)

Vet dock som sagt inte om jag fortsätter med det höstterminen 2018. Uppfödaren på kommande kullarna vet allt jag tänker. Vi pratade som sagt i närmare två timmar och hann väl med att gå igenom det mesta. Hon berättade att hon inte hade en aning om vilken hane hon skulle använda till den ena tiken utan fortfarande letar. Så ett hum hade hon tyvärr inte men skulle berätta för mig så fort hon har en aning. :)
 
Med hanens släkt, menar du då avkommorna där tiken var dålig mentalt? Eller finns det mer som avskräcker där?

Menar vissa i led bakom hanen, men framförallt hanens kullsyskon där två avbrutit MH och flera av de andra har visat på stora rädslor... :(
 
Jag tänker att du verkar lita på uppfödaren @machafuko , och även om du är osäker på vad hanen nedärver så verkar ju inte hen vara det?
Annars borde ju inte parningen gjorts menar jag? :)

Jo alltså visst litar jag på henne! Inte alls den uppfödare jag känner bäst, men litar gör jag väl. Jag har ju pratat med henne och berättat mina tveksamheter kring hanen och hon förstod mig precis. Hon förklarade sina tankegångar kring det hela, vad hon trodde det kan bli och vad hon hört om släkten i övrigt. Så visst, hon är medveten om den ”risken” som hanvalet innebär men hon tror ändå på kombinationen. Hon tror ändå så pass mycket på kullen att hon själv ska behålla en tik. :)

Edit: Parningen gjordes också samma helg som avkommorna till hanen gjorde BPH. Så timingen där var ju tyvärr inte perfekt, medger uppfödaren.
 
Jo alltså visst litar jag på henne! Inte alls den uppfödare jag känner bäst, men litar gör jag väl. Jag har ju pratat med henne och berättat mina tveksamheter kring hanen och hon förstod mig precis. Hon förklarade sina tankegångar kring det hela, vad hon trodde det kan bli och vad hon hört om släkten i övrigt. Så visst, hon är medveten om den ”risken” som hanvalet innebär men hon tror ändå på kombinationen. Hon tror ändå så pass mycket på kullen att hon själv ska behålla en tik. :)

Edit: Parningen gjordes också samma helg som avkommorna till hanen gjorde BPH. Så timingen där var ju tyvärr inte perfekt, medger uppfödaren.

Då hade jag nog inte tvekat faktiskt :) Det finns ju heller inget som säger att du måste köpa hunden, bara för att du ställer dig i kö och blir tilldelad en valp.
Mycket visar ju sig redan i valplådan.
 
Då hade jag nog inte tvekat faktiskt :) Det finns ju heller inget som säger att du måste köpa hunden, bara för att du ställer dig i kö och blir tilldelad en valp.
Mycket visar ju sig redan i valplådan.

Tack för din input. Skönt att bolla med både er som inte går mer än på mina ord, samtidigt som jag bollar med folk som vet exakt vilka hundar det handlar om. Skönt att få friska fläktar i tänkandet! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 435
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 383
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
222
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 580
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp