Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för din input. Skönt att bolla med både er som inte går mer än på mina ord, samtidigt som jag bollar med folk som vet exakt vilka hundar det handlar om. Skönt att få friska fläktar i tänkandet! :D

Tycker du är klok som bollar idéer, man ska inte köpa valp utan att ha väl på fötterna! Men man måste våga lite också, bara för att det är perfekt på pappret så blir det ju inte alltid perfekt resultat i de små knytten :D
 
Tycker du är klok som bollar idéer, man ska inte köpa valp utan att ha väl på fötterna! Men man måste våga lite också, bara för att det är perfekt på pappret så blir det ju inte alltid perfekt resultat i de små knytten :D

Visst är det så! :D
Bolla är alltid så skönt. Vill inte gärna att det blir fel såklart. Är ju ändå en vän man ska bo med i ett antal år, hehe...
 
Visst är det så! :D
Bolla är alltid så skönt. Vill inte gärna att det blir fel såklart. Är ju ändå en vän man ska bo med i ett antal år, hehe...

Ja, det är ju så :)
Sedan kan man ju ha oflyt ändå. Typ som vi med Otis :D
Efter en superfin tik med vår egen hane, alla i kullen jagar som kanoner - vi fick den utan sök, med hjärntumör, missbildade svanskotor och utan P4 i båda raderna i underkäken :angel: :p Dessutom med en förmåga att äta giftiga grejer och ha sjuk otur. Tur att han är söt ;)
 
Ja, det är ju så :)
Sedan kan man ju ha oflyt ändå. Typ som vi med Otis :D
Efter en superfin tik med vår egen hane, alla i kullen jagar som kanoner - vi fick den utan sök, med hjärntumör, missbildade svanskotor och utan P4 i båda raderna i underkäken :angel: :p Dessutom med en förmåga att äta giftiga grejer och ha sjuk otur. Tur att han är söt ;)

Men åh! :o
Äsch, han är riktigt söt! Ni fick ju det i alla fall. Den här kullen jag köar på nu är inte den snyggaste om man säger så. Inga utställningsstjärnor. Så går allt åt helvete blir väl valpens inte ens söt :arghh::rofl:
 
Men åh! :o
Äsch, han är riktigt söt! Ni fick ju det i alla fall. Den här kullen jag köar på nu är inte den snyggaste om man säger så. Inga utställningsstjärnor. Så går allt åt helvete blir väl valpens inte ens söt :arghh::rofl:

På ett sätt var det väl tur att vi fick honom, eftersom tikägaren inte skulle behålla någon och vi tog en parningsvalp. Men så kan det bli, även med de bästa förutsättningarna :p

Tro mig, du kommer tycka att din hund är söt oavsett vad någon utställningsdomare tycker :D
 
På ett sätt var det väl tur att vi fick honom, eftersom tikägaren inte skulle behålla någon och vi tog en parningsvalp. Men så kan det bli, även med de bästa förutsättningarna :p

Tro mig, du kommer tycka att din hund är söt oavsett vad någon utställningsdomare tycker :D

Jo så är det alltid. Min valp kommer bli den sötaste oavsett. ;)
 
Menar vissa i led bakom hanen, men framförallt hanens kullsyskon där två avbrutit MH och flera av de andra har visat på stora rädslor... :(
Ah, tråkigt, det låter ju inte så bra. Det är ju onekligen ett svårt beslut du står inför. Det känns som att det är svårt att hitta bra kullar inom rasen dock och om du litar på uppfödaren som kan motivera sitt beslut talar ju det absolut för kullen. Vad säger magkänslan? Om du avstår valp nu och det inte blir något med de andra kullarna - vad händer då?
 
Ah, tråkigt, det låter ju inte så bra. Det är ju onekligen ett svårt beslut du står inför. Det känns som att det är svårt att hitta bra kullar inom rasen dock och om du litar på uppfödaren som kan motivera sitt beslut talar ju det absolut för kullen. Vad säger magkänslan? Om du avstår valp nu och det inte blir något med de andra kullarna - vad händer då?

Alltså magkänslan säger som sagt lite allt möjligt! Är ju en hel del andra detaljer utöver det jag skrivit här som spelar in. Så som personlighet och allmänt hur man klickar med vissa hundar. Så skulle kunna prata i timmar om för- och nackdelarna med båda. De vet några bukefalister som faktiskt hört mig prata om det i timmar. Ni vet vilka ni är. :angel:

Har ca tre kullar som är planerade att paras ungefär samtidigt som verkar lovande och är rätt säker på att få valp från någon av dem. Så vill och kan jag ha valp blir jag absolut inte utan. Har bra kontakt med många uppfödare och vet att jag är garanterad tikvalp hos flera, så länge det föds någon dvs. :)
 
Men åh! :o
Äsch, han är riktigt söt! Ni fick ju det i alla fall. Den här kullen jag köar på nu är inte den snyggaste om man säger så. Inga utställningsstjärnor. Så går allt åt helvete blir väl valpens inte ens söt :arghh::rofl:

Jag har en del insikt i tollaren som ras och tror jag vet vilken kull du pratar om. Om det är tiken som tävlar i elitklass på retrieverjaktprov? Skickar ett pm till dig, blir nyfiken...
 
Jag har en del insikt i tollaren som ras och tror jag vet vilken kull du pratar om. Om det är tiken som tävlar i elitklass på retrieverjaktprov? Skickar ett pm till dig, blir nyfiken...

Ja då tänker du nog på rätt tik. Finns ju inte så många sådana tollare, tyvärr ;)

Skicka gärna pm ändå om du vill.
 
Vadå ena tiken har visat sig ofruktsam? De framtida tikarna är som sagt 1. Kullsystern som aldrig är parad alls. 2. Tikmor som sedan innan tre kullar och aldrig har gått tom.

Så innan du säger att jag ”jönsar” tycker jag att du kan läsa mina inlägg lite bättre. Sedan tycker jag inte heller det är orimligt att man funderar på att vänta på vissa parningar snarare än att ta första bästa som många tyvärr verkar göra.
Skulle inte den som gick tom nu paras igen?
 
Ringde hanhundsägaren (den hanen med oroande syskon dvs) och ägaren berättade en massor om honom. Fördelar som nackdelar, ärligt och bra. Gillade verkligen hennes beskrivning om honom och det hon såg som nackdelar hos honom är snarare fördelar för mig. Hon är mer lagd åt lydnadshållet och hunden är klockren apportör som inte riktigt fungerar lika bra i lydnaden som i jakten. Han är väl en trevlig lydnadshund också men ingen att vinna SM med vilket verkar vara lite hennes mål.

Blev verkligen övertygad om att det är en hane jag hade trivs bra med. :)
 
Ringde hanhundsägaren (den hanen med oroande syskon dvs) och ägaren berättade en massor om honom. Fördelar som nackdelar, ärligt och bra. Gillade verkligen hennes beskrivning om honom och det hon såg som nackdelar hos honom är snarare fördelar för mig. Hon är mer lagd åt lydnadshållet och hunden är klockren apportör som inte riktigt fungerar lika bra i lydnaden som i jakten. Han är väl en trevlig lydnadshund också men ingen att vinna SM med vilket verkar vara lite hennes mål.

Blev verkligen övertygad om att det är en hane jag hade trivs bra med. :)

KÖR! :D
 
Egentligen skulle jag haft min valp redan men tiken gick tom :( Jag missuppfattade uppfödaren och blandade ihop tikarna. Nästa parning är nu i januari-februari.

Hoppas verkligen hon tar sig då.
 
Egentligen skulle jag haft min valp redan men tiken gick tom :( Jag missuppfattade uppfödaren och blandade ihop tikarna. Nästa parning är nu i januari-februari.

Hoppas verkligen hon tar sig då.

Verkar som oerhört många tikar har gått tomma nu senaste. De tre tikarna jag köade på gick tomma, vet minst två andra tollartikar som också gick tomma. Känner en uppfödare av annan ras där tiken också gick tom. Osv, osv. Hör det från lite alla möjliga håll. Så himla tråkigt! :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 418
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 377
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
222
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 572
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp