Valp - hur länge "ensam" med andra hundar?

Mli

Trådstartare
Ja, som frågan lyder. Om man köper en valp och redan har andra hundar - hur långa stunder kan man redan från början lämna valpen hemma? Den har ju sällskap, men människofamiljen är ju borta. Om man har haft valpen typ en månad, kan den vara hemma med de andra i tre timmar, om det behövs ibland?
 
Beror helt på individ. Jag har alltid kunnat lämna mina valpar med vuxen hund utan några som helst problem. Hos uppfödaren är de ju ensamma med sin mamma och andra hundar när människorna ska göra något annat. Mina valpar har varit trygga ihop med sin nya flock väldigt fort. Lämnar dom inte flera timmar som små dock. Behöver ha tillsyn och rastning mer än vuxna .
 
Jag har nog lämnat valp upp till tre timmar enstaka tillfällen i den unga åldern. Mina vuxna sover bara när de är ensamma . Och valparna har då också sovit. Konstant !! Ja jag har filmat . De vuxna byter ligg plats ibland . Valp har legat däckad från att jag går till jag kommer hem. Valpar behöver sova mycket och har man en vuxen hund som är lugnt och sover när den är ensam så kommer valpen göra likadant tror jag :) Iaf har mina gjort det.
 
Det går inte att säga egentligen utan är så himla olika. Allt beror ju på valpen och hur trygg den känner sig i sällskapet och i hemmet.
Man får helt enkelt börja träna med små stunder redan tidigt och sen låta det ta den tid det tar.

Jag lämnade inte min valp i tre timmar med mina andra hundar när han varit hos oss en månad, det känns som alldeles för tidigt. Den kanske inte ens kan hålla sig så länge då.
 
När valpen är 12 veckor kan den ännu inte hålla sig om den blir kissnödig. Bara det ser jag som ett problem med att lämna den. För att inte tala om allt farligt den kan hitta på om den har tråkigt... Ale är själv med de andra i tre- fyra timmar nu, vid 16 veckors ålder. Kan vara helt ensam nån timme utan problem. Men då är hon helt rumsren och hittar inte längre på bus!
 
Jag hade inte lämnat min 3 mån valp ensam 3 timmar trots sällskap av annan hund. Vid den åldern låg vi på en timme.
Visst, lite förenklar det väl med sällskap av trygg hund och det är viktigt att träna ensamhet både tillsammans och helt själv, men överlag tänker jag på samma sätt oavsett om den ena eller båda hundarna är ensamma.
 
Hur blir det om valpen har sällskap av katt? Kan inte det buffra lite, om dem har en god relation dvs?
 
Finns en del valpar som aldrig behöver kissa /bajsa hela tiden . Det är väl vanligast att de behöver det ofta. Men jag har haft två valpar som aldrig var så . Den ena behövde kissat ungefär lika ofta som vuxen hund. Hände dock olyckor på natten :) sen den andra hon kissade bara två gånger per dygn och gör det fortfarande. Jag var hos veterinär med henne och trodde hon var sjuk. Men fullt frisk. Bara stor blåsa :) henne tog jag hem som 4 månaders och hon har hela sitt liv aldrig varit en hund som behöver akut kissa. Mer som en katt ;) så dom två var aldrig kiss /bajs problem med att lämna en stund. Men de flesta valpar behöver kissa varannan timme iaf:)
 
Hur blir det om valpen har sällskap av katt? Kan inte det buffra lite, om dem har en god relation dvs?
Nej. Katt ersätter inte hund. En katt kan även om de är vänner skada en hund illa vid lek. Vår katt leker gärna med hundarna. Men i ren otur råkade den äldre tiken få en rispa på ögat för några veckor sen. Nu var det vuxen hund och vuxen katt. Ganska förståndiga och inte så hårdhänta djur. En katt kan lacka ur rätt ordentligt på en busig och uttråkad valp som är ensam. Skulle inte lämna dem ensamma alls faktiskt.
 
Nej skulle jag säga, det är inte okej. En valp som är tre månader är liten och pluttig. Jag tvivlar starkt på att man kommit så långt i träningen på en månad att hunden är trygg ensam i 3 timmar. Oavsett hundsällskap.
 
Båda mina var själva 2-3h timmar när de var i den åldern, den ena helt ensam och den andra i sällskap med den vuxna hunden. Jag vet att det egentligen inte var lagligt men alternativet var att sitta och titta på valpen när den sov minst lika länge som vi var borta. Vi har aldrig haft några olyckor inne när de varit ensamma oavsett ålder.

En liten valp sover mycket vilket jag tycker är ett utmärkt tillfälle att ensamhetsträna. Båda mina har varit väldigt trygga från början vilket självklart underlättat. Den yngre anser nog inte ens att han är ensam så länge sen vuxna är hemma. Det viktiga är ju att anpassa situationen efter valpen, dess vanor så det inte blir stressad i onödan.
 
Beror helt på individ skulle jag säga.
Jag sparade en valp hemma från min senaste kull, henne fortsatte jag att lämna tillsammans med mina vuxna hundar precis som jag gjort innan hennes syskon flyttat. Hon är helt trygg med att vara hemma både med annat hundsällskap och helt själv. Har aldrig tränat henne.

Likaså de tidigare två valpar jag har fått hem, de har haft en stabil trygg hund hemma och har inte behövt någon träning alls.
Nu kan jag iofs ha haft tur men för mina hundar är det stor skillnad att vara helt själv resp med hundsällskap. Skulle inte lämna en tre månaders valp själv så länge om den inte hade sällskap av annan hund.
 
Vår valp är otroligt trygg och älskar min tik, jag skulle inte ha några större betänkligheter på att lämna honom ensam en stund med henne. Däremot skulle jag kanske inte lämna honom 3 timmar det första jag gör, men 30-40 minuter lämnar jag honom ensam med henne redan nu. Iofs bara när han sover än så länge men.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 181
Senast: MariaM
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 280
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 918
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp