Valp med cherry eye

frallus

Trådstartare
Vi har väntat på en engelsk bulldogg valp ett par månader, varit med sen parning av tiken. Vi har fått veta vilken valp som blir vår osv och imorgon är de 8 veckor och leveransklara :D

Vår uppfödare ringde dock oss imorse och berättade att vår valp, och fyra andra i kullen trots att ingen av föräldrarna har anlag för det, har fått Cherry Eye på ett öga. Om köper honom ändå så bekostar uppfödaren operationen och vi får reducerat pris.

Vi har ingen tidigare erfarenhet av Cherry Eye och vi behöver bestämma oss ikväll om vi vill ha honom imorgon eller inte. Så tips och råd mottas mer än gärna!:)
 
Vi har väntat på en engelsk bulldogg valp ett par månader, varit med sen parning av tiken. Vi har fått veta vilken valp som blir vår osv och imorgon är de 8 veckor och leveransklara :D

Vår uppfödare ringde dock oss imorse och berättade att vår valp, och fyra andra i kullen trots att ingen av föräldrarna har anlag för det, har fått Cherry Eye på ett öga. Om köper honom ändå så bekostar uppfödaren operationen och vi får reducerat pris.

Vi har ingen tidigare erfarenhet av Cherry Eye och vi behöver bestämma oss ikväll om vi vill ha honom imorgon eller inte. Så tips och råd mottas mer än gärna!:)
Inget som är varken farligt eller besvärligt,dom kan få det av en så enkel sak som drag.
Jag hämtade 4st i Ungern,alla ua vid utresan,kom till Arlanda då hade 2 av dom Cherry Eyes,vid ett senare tillfälle körde jag med en från skåne,sommar så jag hade rutan nere lite grann,kom hem 4 tim senare med samma elände,men på den hunden gick det tillbaka av sig själv.
OP är snabb och det finns 2 metoder (som jag vet om)
 
Inget som är varken farligt eller besvärligt,dom kan få det av en så enkel sak som drag.
Jag hämtade 4st i Ungern,alla ua vid utresan,kom till Arlanda då hade 2 av dom Cherry Eyes,vid ett senare tillfälle körde jag med en från skåne,sommar så jag hade rutan nere lite grann,kom hem 4 tim senare med samma elände,men på den hunden gick det tillbaka av sig själv.
OP är snabb och det finns 2 metoder (som jag vet om)
Tack för svar :)
 
Tror mig ha hittat kullen nu. Har jag rätt så är föräldrarna inte hälsoundersökta och med tanke på hur extremt vanligt det är med ledproblem i rasen så känns det dumt att inte ha en aning om hur lederna ser ut ens hos föräldradjuren. Bilderna på uppfödarens sida visar hundar som får mig att tänka att det krävs ett mindre mirakel för att allt ska fungera som det ska med luftvägarna och hundarnas andning.

Bara de två punkterna skulle alltså få mig att utan tvekan välja en annan uppfödare (eller helt annan ras). Då har jag bara tittat på det här i någon enstaka minut. Mer går såklart att få fram om man leker lite detektiv.
 
Jag hade nog oroat mig mindre för det än för alla andra miljarder hälsoproblem som verkar finnas precis överallt i rasen.
I dagsläget "verkar det finnas" miljarder problem men de flesta raser. Jag efterfrågade erfarenheter och råd - så tycker att din kommentar var väldigt onödig. Tycker att det är väldigt tråkigt om det bara är ägare av specifika hundraser som får vistas på, samt bolla tankar och idéer på buke.
 
Tror mig ha hittat kullen nu. Har jag rätt så är föräldrarna inte hälsoundersökta och med tanke på hur extremt vanligt det är med ledproblem i rasen så känns det dumt att inte ha en aning om hur lederna ser ut ens hos föräldradjuren. Bilderna på uppfödarens sida visar hundar som får mig att tänka att det krävs ett mindre mirakel för att allt ska fungera som det ska med luftvägarna och hundarnas andning.

Bara de två punkterna skulle alltså få mig att utan tvekan välja en annan uppfödare (eller helt annan ras). Då har jag bara tittat på det här i någon enstaka minut. Mer går såklart att få fram om man leker lite detektiv.
Kan då berätta för dig på en gång att det är fel kull du tittar på. Har du inget vettigt att säga utan att komma med påhopp så förstår jag inte vad du har i denna tråd att göra.
 
Senast ändrad:
I dagsläget "verkar det finnas" miljarder problem men de flesta raser. Jag efterfrågade erfarenheter och råd - så tycker att din kommentar var väldigt onödig. Tycker att det är väldigt tråkigt om det bara är ägare av specifika hundraser som får vistas på, samt bolla tankar och idéer på buke.
Det är absolut inte så att "bara ägare till vissa raser" får vara här, såklart. Men att blunda för hälsoproblem som finns och är vanliga gynnar ingen, allra minst hundarna. Sedan är det (enligt mig) viss skillnad på om det är så vanligt med värsta gradens höftledsdysplasi att uppfödarna slutar röntga hundarna, eller om det är så att ögonlysning rekommenderas för att det dykt upp några hundar med problem och rasklubben vill stoppa problemet innan det sprider sig. Båda typerna kan ses som problem för hunden, men ja... viss skillnad i hur allvarligt det är. Själv tror jag att det bästa för alla hundar är om det sprids kunskap om hälsoproblem. Att då nämna att en ras har väldigt många hälsoproblem kan jag aldrig se som onödigt.
 
Kan då berätta för dig på en gång att det är fel kull du tittar på. Har du inget vettigt att säga utan att komma med påhopp så förstår jag inte vad du har i denna tråd att göra.
Ok, då är det inte en svensk kull alltså (eller iaf inte svenskregistrerad) :) Jag har kollat de engelska bulldogkullar som fötts i Sverige i år och slutet av december och där det fanns minst 4 hundar i kullen. Ingen av dem hade hälsoundersöka föräldrar, tyvärr.
 
Ok, då är det inte en svensk kull alltså (eller iaf inte svenskregistrerad) :) Jag har kollat de engelska bulldogkullar som fötts i Sverige i år och slutet av december och där det fanns minst 4 hundar i kullen. Ingen av dem hade hälsoundersöka föräldrar, tyvärr.
Det finns inga hälsotester för bulldog.
 
I dagsläget "verkar det finnas" miljarder problem men de flesta raser. Jag efterfrågade erfarenheter och råd - så tycker att din kommentar var väldigt onödig. Tycker att det är väldigt tråkigt om det bara är ägare av specifika hundraser som får vistas på, samt bolla tankar och idéer på buke.

Fast ingen har väl sagt att inte alla får vistas på forumet, bara för att man påpekar något helt korrekt och rimligt? Stöder man avel av hundar som har väldiga problem med både det ena och det andra får man nog ta att bli ifrågasatt ibland. :)
 
I dagsläget "verkar det finnas" miljarder problem men de flesta raser. Jag efterfrågade erfarenheter och råd - så tycker att din kommentar var väldigt onödig. Tycker att det är väldigt tråkigt om det bara är ägare av specifika hundraser som får vistas på, samt bolla tankar och idéer på buke.

Tagga ner, det är ingen som sagt att man måste ha en viss ras för att vara här.

Dock finns det flera raser som har enorma problem, tex engelsk bulldogg. Det är bara att titta på RAS.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 752
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 093
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hej på er, Min lilla 12-veckors valp har fått cherry eye på ett öga som ska opereras på tisdag. I onsdags poppade det även ut på det...
Svar
1
· Visningar
1 797
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Jag har en valp som har fått cherry eye på båda ögonen. Jag undrar om någon här inne har erfarenhet utav detta. Finns det något som kan...
Svar
4
· Visningar
4 235
Senast: Carisma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp