Valp med cherry eye

Så det går inte ens att röntga höfter på dem?
Det är klart att det går. Men det är inget krav.

Ur RAS:
Höftledsdysplasi (HD) är, bedömt vid rutinmässig screening både i Sverige och utomlands, vanligt förekommande inom rasen. Sedan hälsoprogrammet för HD avslutades 2006-01-01 till förmån för en nödvändig prioritering av andningsproblematiken har få hundar röntgats varför det är svårt att uttala sig närmare om förekomsten i dag. Andelen hundar med kliniska problem av HD är i dagsläget ännu svårare att bedöma.
 
Enligt RAS avslutades röntgenprogrammet för att det var nödvändigt att fokusera på andningsproblematiken i stället, inte för att inte röntgen gav rättvisande resultat.
Jag har inte läst RAS,utan läste det någonstans på skks sida för typ 5-6 år sedan
 
...och andningsproblematiken har de ju verkligen lyckats med att ta tag i! :grin::cautious::meh:
Enligt mig så borde inte rasen finnas, så som den ser ut och mår i dagens samhälle.

Precis så. Jag hade inte köpt en valp som redan var i behov av kirurgiska ingrepp av hälsoskäl. Dels låter det som en dyr hund i det långa loppet, dels tycker jag det är väldigt etiskt tvivelaktigt att stödja sådan avel.

Även en enkel operation innebär risker, ett visst lidande för hunden och risk för komplikationer i läkningen. Nej tack.
 
Jag vet inte varför man vill ha en hund som bara lär leva i 6 år..? 6 år som dessutom är fulla med fysiskt lidande för hunden...
För att man älskar rasen ändå och inte kan tänka sig någon annan? Rent krasst lever jag ju med en hund som i teorin kan "trilla död ner närsomhelst" men jag tycker det är värt chansningen - för det finns ingen annan ras jag vill ha.
 
För att man älskar rasen ändå och inte kan tänka sig någon annan? Rent krasst lever jag ju med en hund som i teorin kan "trilla död ner närsomhelst" men jag tycker det är värt chansningen - för det finns ingen annan ras jag vill ha.

Dobbarna hinner ofta inte ens känna av hjärtat innan de faller ihop, för de hundar som kippar efter andan hela livet är det en helt annan sak...
 
För att man älskar rasen ändå och inte kan tänka sig någon annan? Rent krasst lever jag ju med en hund som i teorin kan "trilla död ner närsomhelst" men jag tycker det är värt chansningen - för det finns ingen annan ras jag vill ha.

Kan dock tycka att det inte är etiskt försvarbart att föda upp hundar som i princip har en förväntad livslängd som är hälften av vad man kan förvänta sig av mer "funktionella" hundraser, och under detta liv lever med ett otal fysiska problem (knasig kroppsbyggnad, hudveck, och den lilla detaljen andning) som människan tycker det är helt i sin ordning att föra vidare med sin avel.
 
Kan dock tycka att det inte är etiskt försvarbart att föda upp hundar som i princip har en förväntad livslängd som är hälften av vad man kan förvänta sig av mer "funktionella" hundraser, och under detta liv lever med ett otal fysiska problem (knasig kroppsbyggnad, hudveck, och den lilla detaljen andning) som människan tycker det är helt i sin ordning att föra vidare med sin avel.
Nej, det kan jag hålla med om - men det är ju ett flertal raser som har låg livslängd (däribland dobermann) som sällan lider av sin dödsorsak sas. Jag svarade som sagt på första delen av inlägget.
 
Förövrigt, mår alla engelska bulldogs dåligt?
Det verkar ju finnas andra plattnosar när man kan få tag på friska och rätt sunda individer - men det är inte så hos bulldogen?
Jag är verkligen ingen plattnosivrare och tycker det är förjävligt att man avlar på hundar som inte kan andas och har andra problem, men jag kan samtidigt tycka att det är lite hårt att gå ut i en sån här tråd och säga att rasen inte borde få existera, när någon väntar på att få hem sin valp.
 
Förövrigt, mår alla engelska bulldogs dåligt?
Det verkar ju finnas andra plattnosar när man kan få tag på friska och rätt sunda individer - men det är inte så hos bulldogen?
Jag är verkligen ingen plattnosivrare och tycker det är förjävligt att man avlar på hundar som inte kan andas och har andra problem, men jag kan samtidigt tycka att det är lite hårt att gå ut i en sån här tråd och säga att rasen inte borde få existera, när någon väntar på att få hem sin valp.

Tror man ska hitta ett rätt så orastypiskt exemplar om man ska hitta en som mår bra...
Sedan finns det ju människor som efter att ha köpt hund av en viss ras säger "hade jag vetat vilka problem som fanns hade jag aldrig köpt en hund av den rasen", så jag tycker det är helt rimligt att försöka avråda från ett köp av en genuint problemföljd hundras. Ska man dessutom behöva operera en valp innan man kan sälja den, då är det tokigt någonstans.
 
Tror man ska hitta ett rätt så orastypiskt exemplar om man ska hitta en som mår bra...
Sedan finns det ju människor som efter att ha köpt hund av en viss ras säger "hade jag vetat vilka problem som fanns hade jag aldrig köpt en hund av den rasen", så jag tycker det är helt rimligt att försöka avråda från ett köp av en genuint problemföljd hundras. Ska man dessutom behöva operera en valp innan man kan sälja den, då är det tokigt någonstans.
Ja fast ett sherry Eye kan vilken ras som helst få.
 
Kan dock tycka att det inte är etiskt försvarbart att föda upp hundar som i princip har en förväntad livslängd som är hälften av vad man kan förvänta sig av mer "funktionella" hundraser, och under detta liv lever med ett otal fysiska problem (knasig kroppsbyggnad, hudveck, och den lilla detaljen andning) som människan tycker det är helt i sin ordning att föra vidare med sin avel.

Fast då är det ju många hundar som faller bort, framförallt bland giganterna typ Grand Danois och Irländsk Varghund. En flat har inte så lång medellivslängd heller, många dör innan de är 8 år pga cancer.

Det ursäktar givetvis inte aveln för andra sjuka raser (t ex engelsk bulldog), men jag tycker nog också att man går lite hårt åt TS. Hon är så klart lycklig över sin valp, jag hade nog också gått i försvarsställning i hennes läge.
Upplysa är viktigt, men att totalsåga och i princip idiotförklara tror jag inte medför något gott. Även om jag är övertygad om att de flesta menar väl.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 802
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 190
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hej på er, Min lilla 12-veckors valp har fått cherry eye på ett öga som ska opereras på tisdag. I onsdags poppade det även ut på det...
Svar
1
· Visningar
1 812
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Jag har en valp som har fått cherry eye på båda ögonen. Jag undrar om någon här inne har erfarenhet utav detta. Finns det något som kan...
Svar
4
· Visningar
4 252
Senast: Carisma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp