Valp med cherry eye

Vi har väntat på en engelsk bulldogg valp ett par månader, varit med sen parning av tiken. Vi har fått veta vilken valp som blir vår osv och imorgon är de 8 veckor och leveransklara :D

Vår uppfödare ringde dock oss imorse och berättade att vår valp, och fyra andra i kullen trots att ingen av föräldrarna har anlag för det, har fått Cherry Eye på ett öga. Om köper honom ändå så bekostar uppfödaren operationen och vi får reducerat pris.

Vi har ingen tidigare erfarenhet av Cherry Eye och vi behöver bestämma oss ikväll om vi vill ha honom imorgon eller inte. Så tips och råd mottas mer än gärna!:)

Tänk på att även om uppfödaren betalar OP, vem står för kostnader i framtiden om det uppstår igen eller komplikationer? OM hunden har det redan på valpbesiktningen så får man med all säkerhet reservation i försäkringen för det.
 
Ja fast ett sherry Eye kan vilken ras som helst få.[/QU
Fast då är det ju många hundar som faller bort, framförallt bland giganterna typ Grand Danois och Irländsk Varghund. En flat har inte så lång medellivslängd heller, många dör innan de är 8 år pga cancer.

Det ursäktar givetvis inte aveln för andra sjuka raser (t ex engelsk bulldog), men jag tycker nog också att man går lite hårt åt TS. Hon är så klart lycklig över sin valp, jag hade nog också gått i försvarsställning i hennes läge.
Upplysa är viktigt, men att totalsåga och i princip idiotförklara tror jag inte medför något gott. Även om jag är övertygad om att de flesta menar väl.

de kan iallafall andas utan ansträngning. ;) Men jag skulle inte råda någon att köpa någon av jättarna heller.
 
de kan iallafall andas utan ansträngning. ;) Men jag skulle inte råda någon att köpa någon av jättarna heller.

Ja, det kan de ju - och det är så klart bra.

Grejen är väl att TS inte bad om råd om att köpa rasen eller ej, det har hen ju redan bestämt sig för att göra.
Sedan tycker jag absolut att man kan upplysa om riskerna och den dåliga hälsan, men att göra det på det sättet som gjorts i tråden tycker jag är rätt trist. Och det är inte enbart riktat mot dig, utan generellt till flera som svarat :)
 
Precis så. Jag hade inte köpt en valp som redan var i behov av kirurgiska ingrepp av hälsoskäl. Dels låter det som en dyr hund i det långa loppet, dels tycker jag det är väldigt etiskt tvivelaktigt att stödja sådan avel.

Även en enkel operation innebär risker, ett visst lidande för hunden och risk för komplikationer i läkningen. Nej tack.

Håller helt med!
 
Jag har i jobbet stött på flera brachychephala hundar som avlivats pga problem/sjukdom pga detta. I många fall har ägarna köpt en valp av samma ras sen - för uppfödarna har hävdat att deras djur är friska och säger att de bara haft otur :banghead:. Sånt gör mig uppriktigt ledsen och arg, att man lurar valpköpare så. Att rasen låter när de andas, för det är en mops/fralla/whatever. Att veterinärer bara vill operera för att tjäna pengar.

Det är samma som alla överviktiga labradorer. Uppfödarna säger att de ska ha massa, utställningslinjer ser ut så....
 
Jag har i jobbet stött på flera brachychephala hundar som avlivats pga problem/sjukdom pga detta. I många fall har ägarna köpt en valp av samma ras sen - för uppfödarna har hävdat att deras djur är friska och säger att de bara haft otur :banghead:. Sånt gör mig uppriktigt ledsen och arg, att man lurar valpköpare så. Att rasen låter när de andas, för det är en mops/fralla/whatever. Att veterinärer bara vill operera för att tjäna pengar.

Det är samma som alla överviktiga labradorer. Uppfödarna säger att de ska ha massa, utställningslinjer ser ut så....

OT men hur tusan uttalar man brachychephala? O_o

Det där med labbar verkar vara mkt av ett ägarproblem. Svärisarna hade en labbe med drygt 20kg övervikt, resultatet av alldeles för mycket mat/ godis och svägerskan har nu en, nyss fyllda 1 och jag uppskattar vikten till närmare 40kg och ökande. :down:

De klagar i sin tur på att vår hund är för smal. Hon tenderar att tappa vikt då och då (rasar till 24kg) men ligger nu optimalt i hull på 28kg (schäfer) och då anser de henne vara mager. :confused:

Samtidigt hade pappas ex labbar i oerhört fint hull men hon vägde all mat på grammet och räknade bort mat om de fått träningsgodis (tävlar mkt)
 
OT men hur tusan uttalar man brachychephala? O_o

Det där med labbar verkar vara mkt av ett ägarproblem. Svärisarna hade en labbe med drygt 20kg övervikt, resultatet av alldeles för mycket mat/ godis och svägerskan har nu en, nyss fyllda 1 och jag uppskattar vikten till närmare 40kg och ökande. :down:

De klagar i sin tur på att vår hund är för smal. Hon tenderar att tappa vikt då och då (rasar till 24kg) men ligger nu optimalt i hull på 28kg (schäfer) och då anser de henne vara mager. :confused:

Samtidigt hade pappas ex labbar i oerhört fint hull men hon vägde all mat på grammet och räknade bort mat om de fått träningsgodis (tävlar mkt)

bracky-see-fahl säger man :p
 
Jag har i jobbet stött på flera brachychephala hundar som avlivats pga problem/sjukdom pga detta. I många fall har ägarna köpt en valp av samma ras sen - för uppfödarna har hävdat att deras djur är friska och säger att de bara haft otur :banghead:. Sånt gör mig uppriktigt ledsen och arg, att man lurar valpköpare så. Att rasen låter när de andas, för det är en mops/fralla/whatever. Att veterinärer bara vill operera för att tjäna pengar.

Det är samma som alla överviktiga labradorer. Uppfödarna säger att de ska ha massa, utställningslinjer ser ut så....

Det där med att tjäna pengar är så stört. Hos oss är totalpriset för OP kraftigt rabatterat för att annars skulle ingen ens ha råd att utföra operationen (eftersom ingen försäkring täcker).
Så det blir ju förlustaffärer för oss.
 
OT men hur tusan uttalar man brachychephala? O_o

Det där med labbar verkar vara mkt av ett ägarproblem. Svärisarna hade en labbe med drygt 20kg övervikt, resultatet av alldeles för mycket mat/ godis och svägerskan har nu en, nyss fyllda 1 och jag uppskattar vikten till närmare 40kg och ökande. :down:

De klagar i sin tur på att vår hund är för smal. Hon tenderar att tappa vikt då och då (rasar till 24kg) men ligger nu optimalt i hull på 28kg (schäfer) och då anser de henne vara mager. :confused:

Samtidigt hade pappas ex labbar i oerhört fint hull men hon vägde all mat på grammet och räknade bort mat om de fått träningsgodis (tävlar mkt)
Ägarproblem absolut, men jag tror en stor del i det grundar sig i att de pratar med sina uppfödare. Det är bara att kolla labbe-sidan på fb :crazy:.
 
Vi har väntat på en engelsk bulldogg valp ett par månader, varit med sen parning av tiken. Vi har fått veta vilken valp som blir vår osv och imorgon är de 8 veckor och leveransklara :D

Vår uppfödare ringde dock oss imorse och berättade att vår valp, och fyra andra i kullen trots att ingen av föräldrarna har anlag för det, har fått Cherry Eye på ett öga. Om köper honom ändå så bekostar uppfödaren operationen och vi får reducerat pris.

Vi har ingen tidigare erfarenhet av Cherry Eye och vi behöver bestämma oss ikväll om vi vill ha honom imorgon eller inte. Så tips och råd mottas mer än gärna!:)

Vet inte vilken kull eller dylikt, men jag rekommenderar att det är en uppfödare som är kopplad till Svenska klubben för engelsk bulldogg. De ska arbeta efter RAS, och om de uppfyller rekommendationerna så får valpkullen hänvisas via klubben. Ingen kull ligger där för tillfället så jag kan bara anta att så inte är fallet med din tilltänkta val ?

Engelsk bulldogg har legat mig varmt om hjärtat i många år, men eftersom det ändå klassas som en sjuk ras så hade jag avstått från en valp som redan nu uppvisar bekymmer av några slag. Cherry Eye går att operera men det finns risk för återfall, och personligen oavsett ras hade jag inte köpt en hund med Cherry Eye. Tråkiga inlägg i din tråd när du ber om tips och råd om Cherry Eye, och inte om rasen. Förhoppningsvis är du påläst om rasens alla bekymmer, och medveten om att hunden kan dö redan i tidig ålder. Just därför måste man vara rejält kräsen om vad man köper, och från vem. Lycka till!
 
Vet inte vilken kull eller dylikt, men jag rekommenderar att det är en uppfödare som är kopplad till Svenska klubben för engelsk bulldogg. De ska arbeta efter RAS, och om de uppfyller rekommendationerna så får valpkullen hänvisas via klubben. Ingen kull ligger där för tillfället så jag kan bara anta att så inte är fallet med din tilltänkta val ?

Vet inte hur det funkar i deras rasklubb, men hos oss finns det ett flertal uppfödare som föder upp enligt RAS men som inte står med på valphänvisningen ändå. För de vill inte (varför fattar inte jag dock, är ju superdumt!).
Inget försvar för dålig avel alltså, menar bara att bara för man inte står med på valphänvisning betyder det inte att man inte följer RAS.
 
Vet inte hur det funkar i deras rasklubb, men hos oss finns det ett flertal uppfödare som föder upp enligt RAS men som inte står med på valphänvisningen ändå. För de vill inte (varför fattar inte jag dock, är ju superdumt!).
Inget försvar för dålig avel alltså, menar bara att bara för man inte står med på valphänvisning betyder det inte att man inte följer RAS.

Ja, absolut finns det den varianten. Även uppfödare som påstår sig följa RAS men ändå mörkar vissa problem. Finns alla varianter. Tyvärr.

Man kan nog aldrig poängtera tillräckligt att man måste vara extra påläst och kräsen när det rör sig om en hundras som räknas som en av de sjukaste raserna. Jag själv har inte - och kommer förmodligen aldrig -ägt en engelsk bulldogg då ingen uppfödare uppfyller de krav som jag har.
 
OT men hur tusan uttalar man brachychephala? O_o

Det där med labbar verkar vara mkt av ett ägarproblem. Svärisarna hade en labbe med drygt 20kg övervikt, resultatet av alldeles för mycket mat/ godis och svägerskan har nu en, nyss fyllda 1 och jag uppskattar vikten till närmare 40kg och ökande. :down:

De klagar i sin tur på att vår hund är för smal. Hon tenderar att tappa vikt då och då (rasar till 24kg) men ligger nu optimalt i hull på 28kg (schäfer) och då anser de henne vara mager. :confused:

Samtidigt hade pappas ex labbar i oerhört fint hull men hon vägde all mat på grammet och räknade bort mat om de fått träningsgodis (tävlar mkt)
Labbarnas ägare har det dock inte lätt, de tvingas slåss mot biologin: https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-ar-labradorer-sa-glupska?
 
Cephal/Cephalus (Κέφαλος) är gammal grekiska och uttalas egentligen med "k" som i katt. Det är samma ord som forumets namn, Bukefalos betyder oxhuvud. Kefalos = Cephalus är samma ord, betyder huvud.
Edit: Min mobil var inte på min sida idag så har ändrat lite i texten.
 
Labbarnas ägare har det dock inte lätt, de tvingas slåss mot biologin: https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-ar-labradorer-sa-glupska?
Ja men då hjälper det ju inte att man ger 3 ggr rekommendationen av dietmaten + några ägg till frukost + lite köttbullar +....

Ännu viktigare att man som pappas ex har benhård koll på vartenda gram.

Vi har ju problemet på andra hållet att vi i perioder får köpa specialfoder hos vet med extrema kalorimängder men vi tar ju tag i problemet och gör det inte värre.
 
OT men hur tusan uttalar man brachychephala? O_o

Det där med labbar verkar vara mkt av ett ägarproblem. Svärisarna hade en labbe med drygt 20kg övervikt, resultatet av alldeles för mycket mat/ godis och svägerskan har nu en, nyss fyllda 1 och jag uppskattar vikten till närmare 40kg och ökande. :down:

De klagar i sin tur på att vår hund är för smal. Hon tenderar att tappa vikt då och då (rasar till 24kg) men ligger nu optimalt i hull på 28kg (schäfer) och då anser de henne vara mager. :confused:

Samtidigt hade pappas ex labbar i oerhört fint hull men hon vägde all mat på grammet och räknade bort mat om de fått träningsgodis (tävlar mkt)
Håller med om att det i mångt och mycket handlar om ett ägarproblem. Inställningen bland labradorägare med utställningslinjer gör mig rejält mörkrädd. Labbesidan på fb är ett skämt, labradorer SKA minsann vara kraftiga.. Utställningsringen för labradorer besöker jag inte ens längre, för det är bara vandrande tunnor som tultar runt.

Nog för att de kommit fram till att labradorer är mer glupska.. men har aldrig någonsin haft problem att hålla min labrador i en bra vikt. Jag styr ju trots allt hans intag av mat/ben/godis.

Hört oräkneliga gånger att jag minsann inte kan ha en renrasig labrador i kopplet, för han är ju så smal..
 
Ja men då hjälper det ju inte att man ger 3 ggr rekommendationen av dietmaten + några ägg till frukost + lite köttbullar +....

Ännu viktigare att man som pappas ex har benhård koll på vartenda gram.

Vi har ju problemet på andra hållet att vi i perioder får köpa specialfoder hos vet med extrema kalorimängder men vi tar ju tag i problemet och gör det inte värre.
Ja självklart, jag säger inget annat. Men jag har en viss förståelse för att man som hundägare lider om ens hund ständigt vill ha mer mat. Själv skulle jag förmodligen gråta. :(
 
Labbarnas ägare har det dock inte lätt, de tvingas slåss mot biologin: https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-ar-labradorer-sa-glupska?

Det är ju ändå lite märkligt att jaktlabbarna i regel aldrig blir så sjukligt feta som showlabbarna... :p

Det finns ingen hejd på Floyds matintag, men det finns det inte på wachtlarnas heller. Men hade de fått äta tills de blev proppmätta hade de blivit sjuka.
Vi har aldrig haft en wachtel som inte velat ha mer mat.. :p
 
Det är ju ändå lite märkligt att jaktlabbarna i regel aldrig blir så sjukligt feta som showlabbarna... :p

Det finns ingen hejd på Floyds matintag, men det finns det inte på wachtlarnas heller. Men hade de fått äta tills de blev proppmätta hade de blivit sjuka.
Ja alltså, jag säger inte att en del labbeägare inte ger för mycket mat. Det jag säger är att de kan ha det extra svårt pga den där genetiska effekten. Den är jättetragisk tycker jag, tänk att ha så svårt att känna mättnad.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 808
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 197
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hej på er, Min lilla 12-veckors valp har fått cherry eye på ett öga som ska opereras på tisdag. I onsdags poppade det även ut på det...
Svar
1
· Visningar
1 816
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Jag har en valp som har fått cherry eye på båda ögonen. Jag undrar om någon här inne har erfarenhet utav detta. Finns det något som kan...
Svar
4
· Visningar
4 254
Senast: Carisma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp