Valp mmed mardrömmar

IsabelleC

Trådstartare
Hej allihopa!

Jag har länge väntat på att det här med drömmar/mardrömmar ska gå över på vår lilla tollartjej. Hon är nu drygt 4 månader men det känns som att det bara blir värre och värre!
Innan reagerade jag inte särskilt mycket då hon oftast bara pratade lite och viftade på benen. Men sen en dag så skällde hon så högt och ihärdigt i sömnen så jag hoppade nog en meter i stolen där jag satt. Sen har det bara fortsatt, och det blir nästan värre och värre. Det värsta är mitt i nätterna när hon skäller sådär riktigt argt och typ med rädsla (kanske jag bara fått för mig det men det låter lite som självförsvarsläte om ni förstår)..

Jag har tänkt att det nog beror på att hon får uppleva så mycket nytt nu som valp nästan varje dag. Men det händer varenda gång hon somnar djupt.. Hon vaknar alltid när hon skällt som värst och upptäcker ju att det inte är någon fara. Men det gör ju lite ont i mammahjärtat när hon drömmer så hemskt :(

Någon som vart med om liknande?
 
Ja, min 7-månaders hanvalp far ibland upp och skäller med full kraft. Han är inte vaken när han börjar. Jag brukar bara lugnt stoppa honom o be honom gå o lägga sig igen. Fungerar varje gång att han lägger sig igen o somnar direkt. Ibland kan det gå ett par veckor emellan, nån gång har det varit 3 ggr samma kväll/natt. Det började när han var 3-4 mån. Han skäller väldigt sällan när han är vaken, så det måste vara något han drömmer.
 
Äh, min ena kan både yla och låta som en galen kanin i sömnen och hon är flera år gammal. Morra högt gör den andre däremot oftare i sömnen:) Jag har aldrig brytt mig om ifall en valp/hund drömmer, mer än att peta på den lite och den låter för mycket. Aldrig märkt att någon tagit skada av det - och det behöver inte vara mardrömmar bara för att en hund låter/morrar mm när den sover;)
 
Monster drömmer massor (fyra år), han får drömma ifred om det verkar vara vanliga drömmar - vilket är för det mesta. Ser det ut som mardrömmar väcker jag honom dock, inte bryskt eller så utan jag bara smeker honom och pratar lite så han antingen vaknar till eller somnar djupare.
(Det jag tolkar som mardrömmar är när han ylar/skriker långdraget och är alldeles stel i kroppen, när han springer som i en vanlig jaktdröm men gnyr och verkar byta håll hela tiden så han snarare verkar vara bytet, och när han blir riktigt arg och låter som åskan går... Vem vet om jag har rätt, men drömmarna verkar rejält obehagliga så då tycker jag han får slippa om jag kan hjälpa.)
 
Äh, min ena kan både yla och låta som en galen kanin i sömnen och hon är flera år gammal. Morra högt gör den andre däremot oftare i sömnen:) Jag har aldrig brytt mig om ifall en valp/hund drömmer, mer än att peta på den lite och den låter för mycket. Aldrig märkt att någon tagit skada av det - och det behöver inte vara mardrömmar bara för att en hund låter/morrar mm när den sover;)
Vår femåring drömmer också ganska ofta ljudligt. Ofta är det lite ynkliga voff, som en liten ledsen valp... Det gör ont i hjärtat så jag brukar krama honom lite då och då brukar han tystna, men det är antagligen för att jag väcker honom lite..

Att ljuden kan låta ynkliga/rädda tror jag snarare beror på att man är dålig på att artikulera i sömnen, människor låter ju också väldigt konstiga i sömnen ofta.
 
Min hund drömmer mycket och högt. Eller inte jätteofta men ändå, han sprattlar och har sig. Det jag tycker är lite kul är att han ibland ylar som rena vargen, klar och hög ton och sedan vaknar han och tittar sig omkring som att han undrar vem det var som ylade. Det är lite småkul eftersom han aldrig göra sådana ljud i vaket tillstånd någonsin.

Tror inte att det är mardrömmar när dom drömmer sådär, fast beror väl också på hur man definierar en mardröm.
 
Min gamle labbe sprattlade så mycket när han drömde att jag nästan skakades ur sängen ;). Han var en glad och trygg hund och alltid på gott humör när han vaknade så jag tror inte att det var mardrömmar. Fast det var sådär kul att själv bli väckt mitt i natten av en ylande hund...
 
Min flat ylar ibland så blodet isar sig. Lagom kul sätt att bli väckt på :D Märks aldrig ngt på honom att det skulle vara mardrömmar.
 
Okej, då kanske jag kan lugna ner mig då! Hon ylar och tjuter och skäller och allt möjligt. Hon gör inget av det i vaket tillstånd så hon kanske behöver ut med lite tjut ibland ;)

Sen att jag får mardrömmar av hennes höga ljud är ju en annan femma ;)
 
Min 11-åring drömmer fortfarande livligt. Han skäller, springer, viftar på svansen, drar upp läpparna.. ja lite allt möjligt. Han drömmer nästan alltid när han sover ordentligt.
 
Så kan min 6-åring också göra, brukar putta till henne lite så hon slutar. Hon verkar inte heller vara nå berörd av de när hon vaknat. Tror de är svårt att veta om de är mardrömmar eller inte.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 469
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 075
Senast: Migo
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 696
Senast: escodobe
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 331
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp