Valpen kan inte ta det lugnt

iris.004

Trådstartare
Hej! Jag behöver verkligen hjälp. Har precis fått hem en Bichon havanais valp på 7 månader, han är världens mysigaste men jag har ett problem. Han kan verkligen inte ta det lugnt. Han vill konstant leka och när vi försöker ignorera honom gnyr och skäller han bara högre och högre. När vi ska gå och lägga oss vägrar han och vill bara fortsätta leka. Älskar honom jättemycket och vill verkligen lösa detta, snälla skriv tips på hur jag kan göra.
 
Jag jobbar som problemhundsutredare och jag skulle vilja påstå att ditt problem generellt eskalerar hos familjehunden. Vi är så jäkla aktiva till höger och vänster att vi glömmer att chilla. Så jag vill verkligen rekommendera att du lär hunden ett chilla-kommando. Eftersom det är en valp, sätt dig på en madrass på golvet och håll tills det slutar sprattla. Kalla det tvångsgos eller vad som helst. Du ska ha ett grepp på hunden som betyder "Jag har dig och du kan lugna ner dig nu". Du är absolut inte arg eller irriterad, det här är inget straff. Utan du som aktivt väljer att förklara för hunden att "nu taggar du ner". Lika lite som det inte är ett straff, så är det heller inget som du släpper på. Släpper, det gör du den dag hunden andas ut.
Om det innebär att du sitter och tittar på ett element i 50 minuter med en sprattlande valp i famnen, so be it. När hunden väl lärt sig kommandot kommer du att kunna lugna valpen på några sekunder.
Du kommer att ha mycket nytta av ett chilla-kommando, hunden själv kan använda det om den blir rädd, då vet den exakt var trygga famnen är.
 
Leker ni med hunden inomhus? I så fall sluta med det direkt. Lär den att utomhus leker man och är aktiv och inomhus tar man det lugnt. Alltid. Den ska inte aktiveras inomhus. Gå ut och aktivera den (kropp och knopp) och gå sen in och träna på att göra ingenting när den är trött. Ett "gå och lägg dig"-kommando är en bra idé. Då menar jag inte ligg som i lydnadens ligg. Utan gå och lägg dig och koppla av.
 
Leker ni med hunden inomhus? I så fall sluta med det direkt. Lär den att utomhus leker man och är aktiv och inomhus tar man det lugnt. Alltid. Den ska inte aktiveras inomhus. Gå ut och aktivera den (kropp och knopp) och gå sen in och träna på att göra ingenting när den är trött. Ett "gå och lägg dig"-kommando är en bra idé. Då menar jag inte ligg som i lydnadens ligg. Utan gå och lägg dig och koppla av.
Det där tror jag är superviktigt. Min blir helt tossig när man tränar något inomhus. Då har man att göra för att återställa ordningen sen.
 
Jag jobbar som problemhundsutredare och jag skulle vilja påstå att ditt problem generellt eskalerar hos familjehunden. Vi är så jäkla aktiva till höger och vänster att vi glömmer att chilla. Så jag vill verkligen rekommendera att du lär hunden ett chilla-kommando. Eftersom det är en valp, sätt dig på en madrass på golvet och håll tills det slutar sprattla. Kalla det tvångsgos eller vad som helst. Du ska ha ett grepp på hunden som betyder "Jag har dig och du kan lugna ner dig nu". Du är absolut inte arg eller irriterad, det här är inget straff. Utan du som aktivt väljer att förklara för hunden att "nu taggar du ner". Lika lite som det inte är ett straff, så är det heller inget som du släpper på. Släpper, det gör du den dag hunden andas ut.
Om det innebär att du sitter och tittar på ett element i 50 minuter med en sprattlande valp i famnen, so be it. När hunden väl lärt sig kommandot kommer du att kunna lugna valpen på några sekunder.
Du kommer att ha mycket nytta av ett chilla-kommando, hunden själv kan använda det om den blir rädd, då vet den exakt var trygga famnen är.
Om man söker passivitets träning - ryggsäck på Youtube så får du upp flera bra videos som förklarar det @Blandrastik skriver om.

Att bara ta det lugnt är en träningsak. Lycka till
 
Jag tolkar sådant beteende som att valpen är övertrött, barn som är övertrötta går ju också upp i varv och är alldeles stissiga. Därför funkar Blandrastik's metod bra, jag har iofs bara behövt utföra det på min katt, men det var samma sak där och det fungerade. Bara några minuter från fasthållandets början så brukade katten somna som en stock.
 
Leker ni med hunden inomhus? I så fall sluta med det direkt. Lär den att utomhus leker man och är aktiv och inomhus tar man det lugnt. Alltid. Den ska inte aktiveras inomhus. Gå ut och aktivera den (kropp och knopp) och gå sen in och träna på att göra ingenting när den är trött. Ett "gå och lägg dig"-kommando är en bra idé. Då menar jag inte ligg som i lydnadens ligg. Utan gå och lägg dig och koppla av.

Men vad tråkigt.
Vi leker nästan bara inomhus, har full cirkus hemma. Varför gå ut när man kan vara inne :angel:
Tror på att det går att lära hundar att man både kan leka och ta det lugnt inomhus.
 
Leker ni med hunden inomhus? I så fall sluta med det direkt. Lär den att utomhus leker man och är aktiv och inomhus tar man det lugnt. Alltid. Den ska inte aktiveras inomhus. Gå ut och aktivera den (kropp och knopp) och gå sen in och träna på att göra ingenting när den är trött. Ett "gå och lägg dig"-kommando är en bra idé. Då menar jag inte ligg som i lydnadens ligg. Utan gå och lägg dig och koppla av.
Äh, är man lite konsekvent är det inga problem att ibland aktivera hunden inomhus och ändå ha en hund som slappar inne.

Är det pissigt väder kan jag köra lydnad i vardagsrummet och belöna med kamplek utan att jag får en stirrigare hund inne. Snarare tvärtom, han har lärt sig att växla i aktivitet.
 
Äh, är man lite konsekvent är det inga problem att ibland aktivera hunden inomhus och ändå ha en hund som slappar inne.

Är det pissigt väder kan jag köra lydnad i vardagsrummet och belöna med kamplek utan att jag får en stirrigare hund inne. Snarare tvärtom, han har lärt sig att växla i aktivitet.

Lär mina hundar ett "lämna mig ifred" kommando. Fungerar bra!
 
Äh, är man lite konsekvent är det inga problem att ibland aktivera hunden inomhus och ändå ha en hund som slappar inne.

Är det pissigt väder kan jag köra lydnad i vardagsrummet och belöna med kamplek utan att jag får en stirrigare hund inne. Snarare tvärtom, han har lärt sig att växla i aktivitet.

Då har ju du ändå en stor hund, Ruben är bara en liten tuss :D

Vildsvinet kunde bli hysterisk när han var liten, for runt som ett skållat troll. Med honom fungerade det att lägga honom på rygg och massera klia honom så slappnade han av och somnade. Nu har han lärt sig nu är det bra.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 105
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
640
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 822
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 407
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp