Valpen kan inte ta det lugnt

iris.004

Trådstartare
Hej! Jag behöver verkligen hjälp. Har precis fått hem en Bichon havanais valp på 7 månader, han är världens mysigaste men jag har ett problem. Han kan verkligen inte ta det lugnt. Han vill konstant leka och när vi försöker ignorera honom gnyr och skäller han bara högre och högre. När vi ska gå och lägga oss vägrar han och vill bara fortsätta leka. Älskar honom jättemycket och vill verkligen lösa detta, snälla skriv tips på hur jag kan göra.
 
Jag jobbar som problemhundsutredare och jag skulle vilja påstå att ditt problem generellt eskalerar hos familjehunden. Vi är så jäkla aktiva till höger och vänster att vi glömmer att chilla. Så jag vill verkligen rekommendera att du lär hunden ett chilla-kommando. Eftersom det är en valp, sätt dig på en madrass på golvet och håll tills det slutar sprattla. Kalla det tvångsgos eller vad som helst. Du ska ha ett grepp på hunden som betyder "Jag har dig och du kan lugna ner dig nu". Du är absolut inte arg eller irriterad, det här är inget straff. Utan du som aktivt väljer att förklara för hunden att "nu taggar du ner". Lika lite som det inte är ett straff, så är det heller inget som du släpper på. Släpper, det gör du den dag hunden andas ut.
Om det innebär att du sitter och tittar på ett element i 50 minuter med en sprattlande valp i famnen, so be it. När hunden väl lärt sig kommandot kommer du att kunna lugna valpen på några sekunder.
Du kommer att ha mycket nytta av ett chilla-kommando, hunden själv kan använda det om den blir rädd, då vet den exakt var trygga famnen är.
 
Leker ni med hunden inomhus? I så fall sluta med det direkt. Lär den att utomhus leker man och är aktiv och inomhus tar man det lugnt. Alltid. Den ska inte aktiveras inomhus. Gå ut och aktivera den (kropp och knopp) och gå sen in och träna på att göra ingenting när den är trött. Ett "gå och lägg dig"-kommando är en bra idé. Då menar jag inte ligg som i lydnadens ligg. Utan gå och lägg dig och koppla av.