Ace

Trådstartare
Jag letar information om varför Horsewares vamoose inte säljs i Sverige längre men Google är inte min vän idag.

Är det någon som kommer ihåg vilket beslut som togs och varför, för alltid?
Får man köpa prylarna från England?
 
Jag letar information om varför Horsewares vamoose inte säljs i Sverige längre men Google är inte min vän idag.

Är det någon som kommer ihåg vilket beslut som togs och varför, för alltid?
Får man köpa prylarna från England?


Pga permethrin antar jag. Försvarsmakten förbjöd tex användandet av ökenuniformen hemma i Sverige pga att den är impregnerad med permethrin.
 
Det lär vara permethrinet som sagt.
Svingiftigt och Ultrashield miste sin licens för några år sedan då de inte ansökt om ”ny och ”rätt. Sen fixade de till det och började säljas igen.

Skulle tro att det är kinkigare med preparatet i kombo med tyger ang hantering osv. Men det är bara en gissning.

Beställa från annat land kan du ju dock göra ändå .
 
Amigo bug Buster vamoose verkar dock säljas i Sverige. Hittade dock bara i strl 115 i den butiken jag kollade i.
 
Det lär vara permethrinet som sagt.
Svingiftigt och Ultrashield miste sin licens för några år sedan då de inte ansökt om ”ny och ”rätt. Sen fixade de till det och började säljas igen.

Skulle tro att det är kinkigare med preparatet i kombo med tyger ang hantering osv. Men det är bara en gissning.

Beställa från annat land kan du ju dock göra ändå .
Det är just därför jag vill ha det i tyget hellre än dränka hästen i sprej med samma gift som sedan följer med regnet ner i marken. Men jordbruksverket (?) tycker tydligen annorlunda.
Men det är ok att köpa utomlands? Jag smugglar inte något förbjudet då?

Är det någon som vet hur man hittar själva reglerna?

Amigo bug Buster vamoose verkar dock säljas i Sverige. Hittade dock bara i strl 115 i den butiken jag kollade i.
Det är säkert ett restlager, det borde man ju få sälja av?
 
Det är just därför jag vill ha det i tyget hellre än dränka hästen i sprej med samma gift som sedan följer med regnet ner i marken. Men jordbruksverket (?) tycker tydligen annorlunda.
Men det är ok att köpa utomlands? Jag smugglar inte något förbjudet då?

Är det någon som vet hur man hittar själva reglerna?
Det är säkert ett restlager, det borde man ju få sälja av?

Nej du smugglar inte ngt förbjudet.

Kemikalieinspektionen har ganska bra lättförståelig info om principerna ang restriktioner och förbud :)
https://www.kemi.se/global/faktablad/faktablad-om-regler-for-biocidbehandlade-varor.pdf
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Ace

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 332
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 039
Kropp & Själ Google är inte min vän idag, men vad jag eftersöker är en utövande schaman i GBG med omnejd (kan ev tänka mig att åka längre sträckor...
Svar
8
· Visningar
1 227
Senast: miumiu
·
IT & mobiler Ja, som rubriken. Google är inte min vän. Var kan jag hitta hörlurar med sladd och heöst någon form av brusreducering Sist jag flög...
2
Svar
30
· Visningar
1 163
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp