Vända boggisläp för hand på ojämn mark?

Alexandra_W

Trådstartare
kanske en dum fråga. Men kan man vända ett boggisläp för hand på ojämn gräsmark?

Transporten (enkelaxlad) sjunger på sista versen och kikar lite på vad som finns nytt. Men insåg att jag kanske kommer få problem rent praktiskt iom att alla nu är boggi/tvåaxlade?

Tyvärr är gården så himla dumt planerad att enda alternativet i princip är att köra in, koppla av släpet och sen vända det 180 grader för hand (och helst putta det på plats men det kan jag ju om det kniper koppla på igen för). Marken är gräs och ojämn/gropig. Jag har inga problem skicka runt det enkelaxlade.
 
kanske en dum fråga. Men kan man vända ett boggisläp för hand på ojämn gräsmark?

Transporten (enkelaxlad) sjunger på sista versen och kikar lite på vad som finns nytt. Men insåg att jag kanske kommer få problem rent praktiskt iom att alla nu är boggi/tvåaxlade?

Tyvärr är gården så himla dumt planerad att enda alternativet i princip är att köra in, koppla av släpet och sen vända det 180 grader för hand (och helst putta det på plats men det kan jag ju om det kniper koppla på igen för). Marken är gräs och ojämn/gropig. Jag har inga problem skicka runt det enkelaxlade.

Jag kan vända runt mitt om jag hissar upp eller ner så det bara står på ena hjulparet.
 
kanske en dum fråga. Men kan man vända ett boggisläp för hand på ojämn gräsmark?

Transporten (enkelaxlad) sjunger på sista versen och kikar lite på vad som finns nytt. Men insåg att jag kanske kommer få problem rent praktiskt iom att alla nu är boggi/tvåaxlade?

Tyvärr är gården så himla dumt planerad att enda alternativet i princip är att köra in, koppla av släpet och sen vända det 180 grader för hand (och helst putta det på plats men det kan jag ju om det kniper koppla på igen för). Marken är gräs och ojämn/gropig. Jag har inga problem skicka runt det enkelaxlade.

Kan du inte backa in?
 
Du har samverkande axlar alltså?

Edit - eller ett monstersläp påstods det nu ;)

Visserligen är det stort men inte det stora som Lena menar..Alltså jag har inte tänkt så mkt på vad för slags axlar jag jag men jag tror det är ett boggie för kör man över gupp så hamnar inte något hjulpar i luften. Dock tror jag en av de största anledningarna faktiskt är så enkelt som att jag har ett kort stödhjul så det går inte att hissa upp så högt. Många har ju ett sådant där högt som går upp till midjan / bröstet och det går ju att hissa upp hur jädra högt som helst.
 
@fio ah. Längden på stödhjulsveven lär påverka ja.

Men fan - ska jag inte kunna köpa ett nytt släp för jag inte kan parkera skiten hemma.
 
Jag kan inte vända något av våra dubbelaxlade. Hästsläpet inte ett dugg, Böckmann-dubbeln kan jag parkera vid sidan i nedförsbacke, så styr jag den på kroken sedan men jag kan inte rubba den i sidled. Alls. Vi var tre när vi försökte. Utan att lyckas.
 
Lite fundersam - eller korkad. Jag VET att boggi är svårare att vända för hand. Men om man får "rull" på det, varför är det egentligen svårare att få det att svänga i rörelse då än ett enkelaxlat? Att det går tyngre? Annat?
 
Lite fundersam - eller korkad. Jag VET att boggi är svårare att vända för hand. Men om man får "rull" på det, varför är det egentligen svårare att få det att svänga i rörelse då än ett enkelaxlat? Att det går tyngre? Annat?
På ett enkelaxlat ska det ju liksom bara runt 'sin egen axel' dvs det sular runt på ett hjul sas. Det är ju ganska 'lätt'
Som en fin piruett på stället. Som när isprincessan gör piruett på taggarna på skridskon.

Boggi- Som om isprincessan ska piruetta på hela skridskon, du har mer yta mot marken som ska dras runt. Blir nog snarare en volt än en piruett. Svårare även med fart.

Ja, typ, ungefär, kanske. :angel::idea::o

Som nån skrev, det lär gå avsevärt lättare om ena hjulparet hänger i luften :D
 
Jag kan inte rubba mitt i sidled. Helt hopplöst. Jättebra att min nya bil har backkamera, just sayin' :D.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp