Vända boggisläp för hand på ojämn mark?

Se tidigare svar ang hur gården ser ut rent topografiskt. Det finns ingen möjlighet.
Redan läst sen länge.
Är du säker? Det finns grävmaskin numera, i och för sig kan det kosta en slant så det kan vara frågan om det är värt det. Lättast låter det som att ha kvar nuvarande enkel axliga transport.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Redan läst sen länge.
Är du säker? Det finns grävmaskin numera, i och för sig kan det kosta en slant så det kan vara frågan om det är värt det. Lättast låter det som att ha kvar nuvarande enkel axliga transport.

Jag har bott här i över 10 år. Jag är säker. Hade det gått att göra en vettigare parkering så hade jag gjort det för länge sen. Jag har dessutom en bror som har grävare. Eller teoretiskt går ju allt, teoretiskt kan jag anlägga en ny väg runt stallet och köra rundkörning men..

Jag är som sagt inte särskilt sugen på att lägga tusenlappar på nuvarande släp. Hade hoppats det skulle hålla sig i skick till nästa år och sen var tanken skrota det och köpa nytt. Känns lite meningslöst lägga 7-8000 på att byta väggar då. Känns dock ännu mer meningslöst köpa ett nytt (beg) enkelaxlat.

Så får klura ett tag vad sjutton man kan hitta på för alt. Kommer ju inte bo här för evigt men just nu vet jag inte varken när eller var det blir flytt
 
Jag har bott här i över 10 år. Jag är säker. Hade det gått att göra en vettigare parkering så hade jag gjort det för länge sen. Jag har dessutom en bror som har grävare. Eller teoretiskt går ju allt, teoretiskt kan jag anlägga en ny väg runt stallet och köra rundkörning men..

Jag är som sagt inte särskilt sugen på att lägga tusenlappar på nuvarande släp. Hade hoppats det skulle hålla sig i skick till nästa år och sen var tanken skrota det och köpa nytt. Känns lite meningslöst lägga 7-8000 på att byta väggar då. Känns dock ännu mer meningslöst köpa ett nytt (beg) enkelaxlat.

Så får klura ett tag vad sjutton man kan hitta på för alt. Kommer ju inte bo här för evigt men just nu vet jag inte varken när eller var det blir flytt
Jag tror det billigaste i slutänden är ändå att renovera upp befintlig transport, så den är funktionsduglig. En ny/beg transport kostar oftast mer i inköp än ev renoveringskostnad.

Du får helt enkelt väga upp fördelarna mot nackdelarna. Bara du som kan avgöra, jag kan bara säga hur jag hade gjort och det är det som kostar minst.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag tror det billigaste i slutänden är ändå att renovera upp befintlig transport, så den är funktionsduglig. En ny/beg transport kostar oftast mer i inköp än ev renoveringskostnad.

Du får helt enkelt väga upp fördelarna mot nackdelarna. Bara du som kan avgöra, jag kan bara säga hur jag hade gjort och det är det som kostar minst.

Det handlar inte om vad som är billigast.
 
Min cheval jag hade förr klarade jag inte rubba en cm i sidled, har ett umesläp nu, är det plant och fint och med minst en medhjälpare orkar man kanske flytta det en bit. Men att ha det som krav för att kunna vända släpen känns tyvärr orimligt. Du kan inte hyra in skåpen hos någon granne och lasta nere på vägen ?
 
Därför jag skrev vad jag hade gjort.

Nja du började skriva med vad som borde bli billigast. Det är inte relevant - även om det självklart är billigare att renovera nuvarande än köpa ett nytt. Men anledningen att byta släp är inte på något vis ekonomin. Så både vad som är billigast och vad du skulle gjort pga vad som är billigast saknar relevans.
 
Nja du började skriva med vad som borde bli billigast. Det är inte relevant - även om det självklart är billigare att renovera nuvarande än köpa ett nytt. Men anledningen att byta släp är inte på något vis ekonomin. Så både vad som är billigast och vad du skulle gjort pga vad som är billigast saknar relevans.
Då har du missförstått, jag skrev det som blir billigast för det var det jag själv hade gjort.
Du kan läsa detta stycket igen:

"Du får helt enkelt väga upp fördelarna mot nackdelarna. Bara du som kan avgöra, jag kan bara säga hur jag hade gjort och det är det som kostar minst."
Dvs, fördelar/nackdelar med boggie, köpa ny, renovera gamla osv osv. ALLA för/nackdelar med ALLT.

Du har fått många olika råd, men upplever inte att något av dom är intressanta (de är väl troligen inte vad du vill höra...), så jag tackar för mig. Har redan skrivit allt jag kan, det är ändå inte jag som jag som ska göra valet.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Då har du missförstått, jag skrev det som blir billigast för det var det jag själv hade gjort.
Du kan läsa detta stycket igen:

"Du får helt enkelt väga upp fördelarna mot nackdelarna. Bara du som kan avgöra, jag kan bara säga hur jag hade gjort och det är det som kostar minst."
Dvs, fördelar/nackdelar med boggie, köpa ny, renovera gamla osv osv. ALLA för/nackdelar med ALLT.

Du har fått många olika råd, men upplever inte att något av dom är intressanta (de är väl troligen inte vad du vill höra...), så jag tackar för mig. Har redan skrivit allt jag kan, det är ändå inte jag som jag som ska göra valet.

Fast jag vill/e inte ha råd om hur jag ska göra utan bara veta om man kan vända en boogie för hand eftersom jag måste vända för hand hemma på gården. Men tolkade du det som att jag ville ha råd om jag skulle köpa ny eller renovera osv förstår jag mer ditt svar.
 
Redhuga, och flera andra på detta forumet ställs då och då för samma problem som dig, fast med lite större ekipage. Då någon djuping har tidigare har löst det så förutsätts att nästa som kommer till samma plats ska lösa det. Är där sex meter brett så kommer man förbi släpet med bilen, inte för att det är roligt men det går, man behöver inte mer än ekipagets längd och högst en halv gång till på en plan i fyrkant för att ta sig runt - nervöst då man inte ser ett skit vad som händer på andra sidan släpet, men det går konstigt nog.

Att vända boggisläp för hand går, men kräver lite teknik. Beskrevs tidigare om att viska framåt eller bakåt. Ja - det går att hantera släpet för hand även om det boggi, men det är lite bök ibland lite mer planering. Går det att hitta mellanlösningar så underlättar det, tio grader runtsnurr är bättre en noll som utgångsläge so ett exempel.
Tycker det är fel utgångsläge att titta på just en uppfart till stallet som avgörande för släpet, är liksom inte att komma åt varuintaget som det är frågan om. Går det att åka upp och lasta ur, backa ner och vända samt backa upp godtyckligt långt mot backen, det vill säga lösa problemet på annat sätt än du gör nu. Åtminstone mina hästar har ben att gå på, men hösilagebal vill jag nog lasta ur på rätt ställe, men går att flytta bilen sen osv. Det vill säga nya förutsättningar ger nya lösningar. Ska det vara samma lösningar så får man kanske nöja sig med samma förutsättningar.
Vill du ha boggisläp så skaffa det och klura ut hur du ska hantera det sen. Fördelarna i hur den ligger efter bilen var för mig avgörande, är stor skillnad.
 
@ptr förstår inte riktigt ditt inlägg? Men vad skulle förändras om jag lastar ut hästen någon annanstans? Själva stallplan ser ju likadan ut ändå tyvärr och det ger förvisso en viss skillnad att ta bort tyngden i släpet men de flesta dagar på tex vintern gör det tyvärr marginell skillnad.

Ska man köpa nytt är det boggi vare sig man vill eller inte. Så nog får man lösa det på något vis - men frågan är om det något är praktiskt rimligt och där är jag tveksam om det är så att det inte går att vända för hand utan måste inackorderas någonstans utanför byn. Samtidigt verkar vissa utan problem kunna vända sina boggi för hand. Men är ju lite knöligt få till att prova innan...
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Det finns kärror för att vända släp manuellt, jag har aldrig provat så vet inte hur effektivt det är utan snubblade över en när jag skulle leta ensilagebalskärra. Kolla på typ bole efter "dolly flytta släp manuellt" tror jag.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Du får åka in till nån mack med uthyrning och fråga om du får provbaxa lite!

Jo hyser man släpet nån annanstans så behöver man kanske inte uppför backen överhuvudtaget. Men har man sådan last som inte har ben så kanske man vill upp ändå, då får man väl backa neråt sen, i det läget gör det inget om bilen är längst in, den ska ju vara där då.

De flesta dagarna på vintern kanske man får hoppa över att åka ända upp till stallet om det går att undvika.
 
@Alexandra_W
Undrar om denna fungerar?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Slap/Bat/Slapdragare-2000033642/
Såg att det även fanns eldrivna som heter camper trolley men den minsta som klarar 1500 kg kostar drygt 10".

Jag kan inte rubba mitt boggiesläp för hand alls.

Jag kan inte se att det skulle fungera, det påverkar ju inte ö h t det problem man har, d v s att två axlar motverkar en snäv svängning. Inte ens i nedförsbacke kan jag hantera våra dubbelaxlade själv, det krävs kraft för att svänga ut med två axlar.
 
Jag kan inte se att det skulle fungera, det påverkar ju inte ö h t det problem man har, d v s att två axlar motverkar en snäv svängning. Inte ens i nedförsbacke kan jag hantera våra dubbelaxlade själv, det krävs kraft för att svänga ut med två axlar.
Precis. Dendär är väl mera för att slippa lyfta så mycket då man flyttar t.ex. en släpkärra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp