Vansinniga bett

hier

Trådstartare
Hittade det här klippet på youtube, det är någon person som "recenserar" bilder från en slags gymkhanatävling eller vad det nu är.

Flertalet av betten jag ser på de här bilderna är helt GALNA! :eek: Har aldrig sett något liknande. Speciellt ett av betten var ett helt gigantiskt stångbett, det största jag sett. Vad är syftet med dessa egentligen?

Titta och bedöm själva:
 
Det är ganska typiska westernbett och är ju inte riktigt menade att användas sådär. Man ska ju rida med lång tygel egentligen och därmed bara behöva ta lätt i tygeln. Det gjorde ju inte riktigt folket i klippen.

De funkar som pessoa i stort sett. Är en form av hissbett/gagbett.
 
Det där är barrel racing, det är att man rider på tid runt koner i ett mönster.

Att det finns galna bett och bett som missbrukas.. ja, vad säger man?
 
Men varför så stora? Finns det fördelar med dem? Jag har inte alls koll på vilka olika westernbett det finns, men ja..
Ser de värre ut än vad de är kanske? (Förutom de på bilderna som drar hårt i dem)
Stångbett har jag inget emot, men vissa är helt gigantiska, och jag förstår inte syftet alls med dem. Och sen hissbett har jag inte mycket till övers för allt.
 
Kombinationen med de där hiskeliga betten och att de flesta hästarna är "tied down" med nån sort anordning runt nosen känns helt sjukt. Och stackars hästar som får försöka ta sig framåt med två (ibland väldigt kraftiga) människor skumpandes både på rygg och rumpa...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 342
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 798
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 099
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 468
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp