Vänsterns förflutna

Gry

Trådstartare
Eftersom jag i viss mån engagerar mig mot rasism och gärna tar del av artiklar på sociala medier, läser tidningar etc kommer jag också i kontakt m politiska diskussioner både för och mot rasism och SD. Ofta läser jag då om att vänstern måste göra upp med sitt förflutna, stalin osv. Å ena sidan förstår jag att det är en parallell mellan SD's förflutna och en (önskan) om att V ska få smaka på sitt ruttna förflutna men å andra sidan; hur var det m V, egentligen, i Sverige? Det undrar jag jättemycket.

Att V hette VPK (vänsterpartiet kommunisterna) vet jag. Men vad ville de egentligen? Stödde de stalin och grabbarna? Ville de ha totalitärt styre eller "bara" jämlikhet? Ville de ha en utopi om ett bra samhälle eller ville de ha en likformig massa med samma åsikter där utrensning av olikheter och oliktänkare skulle bort? Hur läbbiga var strömningarna förr? Varför åsiktsregistrerade man olagligen kommunister? Och om svenska kommunister var jättehemska, har de gjort upp med sitt förflutna och gjort avbön. Osv.

Min önskan om denna tråd är att vi håller oss till Vänstern och lämnar SD's historia därhän, även om jag vet att trådar tar sig dit de gör. Avsikten är att lära mig mer om vänstern och kommunisterna, inget annat. Så vi kan väl lämna SD därhän? Pretty please?
 
Vänsterpartiet och tidigare VPK har uppkommit genom en massa splittringar, där mindre falanger har brutit sig ur.
När jag var engagerad på 70-80-talen var det ingen som hyllade Stalin det minsta. Dock hade man goda relationer med motsvarande förbund i såväl Sovjet som Östtyskland och Kuba.
 
Jag skulle faktiskt rekommendera Wikipedias artikel om Vänsterpartiet. Visst, Wiki är Wiki så att säga, och informationen kan ju ibland vara lite si och så...Men denna tyckte jag faktiskt var helt ok! :)
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Vänsterpartiet och tidigare VPK har uppkommit genom en massa splittringar, där mindre falanger har brutit sig ur.
När jag var engagerad på 70-80-talen var det ingen som hyllade Stalin det minsta. Dock hade man goda relationer med motsvarande förbund i såväl Sovjet som Östtyskland och Kuba.
De som skrev den här låten (utgiven 1973) kanske inte var just VPK:are, men de var definitivt vänster. De kanske dessutom var förtrupper till den ironiska generationen, men trots dessa kansken skulle jag vilja påstå att fragment av en dyrkankult skulle kunna förnimmas. Åtminstone om man anstränger sig lite.

 
Kirunasvenskarna är en såndär typisk sak som vänstern inte gärna vill kännas vid mer än nödvändigt.
 
Kirunasvenskarna är en såndär typisk sak som vänstern inte gärna vill kännas vid mer än nödvändigt.
Hade ingen aning om detta. Tack! Det verkar vara lite svårt att få fram en någorlunda bra bild om vad som egentligen hände, när man läser flera olika "sidors" berättelser/förklaringar men som sagt, intressant läsning.
 
För några år sedan så skrev jag en b-uppsats i historia om reaktioner i svensk vänsterpress i samband med den tidiga avstaliniseringen efter den 20:e partikongressen 1956. En sådan studie är ju ganska liten till omfånget, så den berörde som sagt bara det tidiga skedet. Jag vet inte riktigt vart jag har den nu, men vad jag minns så var det inget uppseendeväckande som skrevs. Ingen försvarade Stalin, men det var inte heller något speciellt om att man fördömde Stalin. Men vid den tidpunkten var ju inte heller Stalins brott kända i sin helhet.

Här står det kort om avstaliniseringen:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Avstaliniseringen
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Hade ingen aning om detta. Tack! Det verkar vara lite svårt att få fram en någorlunda bra bild om vad som egentligen hände, när man läser flera olika "sidors" berättelser/förklaringar men som sagt, intressant läsning.
Jag är uppvuxen i ett vänsterhem, med en omfattande vänstermiljö omkring familjen. Jag har aldrig hört någon säga något gott om Stalin, eller ens om Sovjet. Däremot såg man nog lite naivt på Kuba och Kina under 70-talet. Jag hörde aldrig någon försvara avrättningar, dödsstraff eller fängelse för politiska motståndare. Snarare ägnade man sig åt studiecirklar om olika samhällsfenomen.
 
Var inte just naiviteten och ett passivt förhållningssätt något av det mest utmärkande. Det är väl tämligen välkänt att både framstående kommunister och socialdemokrater t ex hade nära relationer till DDR och dess ledning när det begav sig. Man hyllade kanske inte DDR men man var absolut inte kritisk mot regimen och lät sig gärna bjudas dit.
 
Man hyllade kanske inte DDR men man var absolut inte kritisk mot regimen och lät sig gärna bjudas dit.
Vilka tänker du dig är "man"? Väldigt få personer har ju kontakt med regeringar på ett sådant sätt att man blir inbjuden.

På 80-talet kände jag 4-5 knäppgökskommunister (som inte hade någon som helst makt i något som helst sammanhang), som blev bjudna till Albaniens ambassad/konsulat/motsvarande i Stockholm. Även sådana inbjudningar är det väl rätt få personer som får, och det var ju rätt långt från att bli inbjuden till höjdare i landet.
 
I min högst okunniga bubbla har jag alltid haft en föreställning om att vänstern velat ha en bra värld, där jämlikhet och lika förutsättningar råder. Min moderatfar sa alltid spydigt att kommunisterna vill att alla ska ha det lika jävligt, vilket jag förstått att många sa. Men jag har heller aldrig trott att vänstern måste göra upp med sitt förflutna och försvara Gulag och massavrättningar, för det har de ju aldrig stått bakom?

Men strömningar som leder till ett totalitärt samhälle och politiken/idéerna som inkluderar och exkluderar, hur är det med dem? Stod vänstern bakom att ingen religion skulle få finnas, alt bara en? Ville de ha demokrati? Var ville de göra av alla som inte höll med? Etc. Fanns det så starka idéer om kommunismen så att konsekvensen av den måste generera ett StalinSovjet/Kina/Kuba?
 
Jag är uppvuxen i ett vänsterhem, med en omfattande vänstermiljö omkring familjen. Jag har aldrig hört någon säga något gott om Stalin, eller ens om Sovjet. Däremot såg man nog lite naivt på Kuba och Kina under 70-talet. Jag hörde aldrig någon försvara avrättningar, dödsstraff eller fängelse för politiska motståndare. Snarare ägnade man sig åt studiecirklar om olika samhällsfenomen.
Precis min erfarenhet också. Och då har jag också varit med i Vänstern länge (+ 20 år) och min partner som är uppvuxen i ett väldigt typiskt vänsterhem har liknande erfarenheter som du Petruska.
 
Kirunasvenskarna är en såndär typisk sak som vänstern inte gärna vill kännas vid mer än nödvändigt.
Alltså, visst finns det tokstollar inom Vänstern med, det gör det nog i alla föreningar och partier. Och visst finns det en sektvänster som många gånger inte alls är rolig utan enbart obehaglig. Men man måste ju nånstans utgå från vad som står i vänsterns partiprogram idag liksom, det är ju det man måste gå på.
 
Jag är uppvuxen i ett vänsterhem, med en omfattande vänstermiljö omkring familjen. Jag har aldrig hört någon säga något gott om Stalin, eller ens om Sovjet. Däremot såg man nog lite naivt på Kuba och Kina under 70-talet. Jag hörde aldrig någon försvara avrättningar, dödsstraff eller fängelse för politiska motståndare. Snarare ägnade man sig åt studiecirklar om olika samhällsfenomen.
Tack för insyn. Det måste ha varit härligt att ta del av en massa ideologier av människor som brann för något. Och ville gott!

Själv växte jag upp med en morfar som stödde Sydafrikaregimen och tyckte att [ett ord jag vägrar skriva] skulle hålla sig på mattan och en far som höll brandtal om kapitalismens fördelar, den starkes rätt etc. Det hela gjorde mig väldigt avig politik eftersom jag inte förstod att det fanns en motpol förrän jag var äldre.
 
I min högst okunniga bubbla har jag alltid haft en föreställning om att vänstern velat ha en bra värld, där jämlikhet och lika förutsättningar råder. Min moderatfar sa alltid spydigt att kommunisterna vill att alla ska ha det lika jävligt, vilket jag förstått att många sa. Men jag har heller aldrig trott att vänstern måste göra upp med sitt förflutna och försvara Gulag och massavrättningar, för det har de ju aldrig stått bakom?

Men strömningar som leder till ett totalitärt samhälle och politiken/idéerna som inkluderar och exkluderar, hur är det med dem? Stod vänstern bakom att ingen religion skulle få finnas, alt bara en? Ville de ha demokrati? Var ville de göra av alla som inte höll med? Etc. Fanns det så starka idéer om kommunismen så att konsekvensen av den måste generera ett StalinSovjet/Kina/Kuba?

Jag fattar överhuvudtaget inte varför tex Gulag och Stalin skulle räknas till den svenska vänsterns förflutna och vara något som den svenska vänstern därför måste "göra upp med" och "ta avstånd från". Varför ska i så fall inte alla svenska medborgare göra upp med och ta avstånd från tex Karl XII?
 
Olof Palme, Ingvar Carlsson, Birgitta Dahl, Sara Lidman, Per Wahlöö för att bara nämna några få ... Dessutom var DDR väldigt populärt bland lärarutbildare på 70 och 80 talet. DDR ordnade bl a gratis kurser f tysklärare!
 
Tack för insyn. Det måste ha varit härligt att ta del av en massa ideologier av människor som brann för något. Och ville gott!

Själv växte jag upp med en morfar som stödde Sydafrikaregimen och tyckte att [ett ord jag vägrar skriva] skulle hålla sig på mattan och en far som höll brandtal om kapitalismens fördelar, den starkes rätt etc. Det hela gjorde mig väldigt avig politik eftersom jag inte förstod att det fanns en motpol förrän jag var äldre.
Ja, jag har enbart en positiv bild av den aspekten av min barndom. Ganska mycket folk hemma, och mycket diskussioner och samtal och alla vuxna ville lära sig saker hela tiden.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Jag fattar överhuvudtaget inte varför tex Gulag och Stalin skulle räknas till den svenska vänsterns förflutna och vara något som den svenska vänstern därför måste "göra upp med" och "ta avstånd från". Varför ska i så fall inte alla svenska medborgare göra upp med och ta avstånd från tex Karl XII?
Nej, inte jag heller!!! Men det anförs så ofta (förvisso av människor som jag tycker är högst tveksamma) att jag seriöst undrat vad det är jag har missat?!

Jag har ju läst min Guillou och vet att det var åsiktsregistrering. Varför? Varför var folk så rädda för vänstern om de/vänstern inte gillade Stalingrejen?
 
Jag fattar överhuvudtaget inte varför tex Gulag och Stalin skulle räknas till den svenska vänsterns förflutna och vara något som den svenska vänstern därför måste "göra upp med" och "ta avstånd från". Varför ska i så fall inte alla svenska medborgare göra upp med och ta avstånd från tex Karl XII?
Parallellen är väl att då vänstern gör sig till företrädare för goda värden som anti-rasism, feminism och hbtq så ifrågasätts trovärdigheten i detta eftersom företrädare för bl a vänsterpartiet varit lojala mor regimer som inte precis har stått upp för dessa värderingar samt att detta ligger betydligt närmre i tiden än Kalle dussins tid på jorden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp