Var åkte ni på ridläger?

Dagridläger på Högbo Ridklubb och en sommar på Baståsen, mitten på 90talet.
På baståsen lurade jag och min rumskamrat i alla att vi var från Gällivare (vi var från Sandviken...) och hade ridit in en ren därhemma som vi hade med till ridskolan och red på. :o:angel:

Men titta, från mina hemtrakter! Är born and bred på Högbo Ridklubb. :D
 
Men titta, från mina hemtrakter! Är born and bred på Högbo Ridklubb. :D
Lägg ägg! :laugh:
Jag var där 1986-2004 (jag är född 1983 och minns gamla ridtältet), som tävlingsryttare, ridskolebarn, stallvakt och tävlingsfunktionär. Gick typ alltid på dagridläger, träningsläger och igångsättningsläger. Hot-Spot var min favvo och sköthäst sen en tjej på ett ridläger sommarn 1991 inte vågade rida honom - sen den veckan var vi ler och långhalm.
 
Är också från 1800-talet..... :o
Var flera somrar på läger på Baggå Stall uppe i Bergslagen, som drevs av dansken Nils Beck.
Hade flera favvo-hästar, men största favoriten var Westcott. :heart
När man växte och blev lite längre blev Dominette min stora favorit.
 
Ekenberg var jag på några gånger. Jag gillade det stenhårt. Varje gång jag hade varit på läger där fick ridskolan hemma flytta upp mig 1-2 grupper för att jag lärde mig massor. Helt otroligt egentligen. Ridskolan hemma var lite sisådär :p
 
Öknehult, östergötland

Alltså vilken dröm :love: de valde ut hästar till en efter vad man ville ha. Sen gick de i gigantiska hagar så när vi skulle hämta dem för första lektionen på dagen gick ridlärarna med walkie talkie för att kommunicera vart de var :D

2 lektioner per dag, uteritter och lektioner i gräspaddock med fasta små hinder. En hoppstig på uteritten där alla hästar visste vad som väntade sig. Alltså det var en dröm!
Vi red i ridhus och vanlig paddock med :)

Sista grejen var en uteritt vi fick rida ensamma (första gången för mig) utefter en karta med frågesport.

Sen red vi bort till det ännu större betet där vi lämnade "våra" hästar och så fick vi åka hästtransport tillbaka..
Alla grät.

Alltså det ridlägret var nått av det bästa :heart

Red en häst vid namn Pretty Girl som jag ensam på en lektion fick hoppa 1,20 med. Vi flög över!
Det är det högsta jag hoppat än idag. Vilken häst

Alltså de beteshagarna! :love::love:
 
Som yngre var jag på Aledal på Öland i tre år (2005-2007), och ett år (2008) testade jag även AW som väl nu heter Skyrup Country Club tror jag? Älskade Aledal, men trivdes inte så jättebra på AW även om hästarna var väldigt fina. Sedan var jag inte på läger alls förrän 2011 då det som sagt blev vuxenridläger på Vedbände vilket är alldeles fantastiskt :love:
 
2001&2 - Fjalkestad - kommer inte ihag sa mycket da jag var sa ung, men kommer ihag att jag red en aldre stabil fux det forsta aret (Caruso?), att jag red ut for forsta gangen i mitt liv (ridskoleunge) och att vi red hastarna barbacka upp o ner fran hagen

2003 - Grytasa - red en svart ung liten sak som hette Zorro. Jag flog av tva ganger, men blev upp over oronen foralskad och larde mig rida med sma kansliga hjalper!

2004 - Backaskog - red en enorm fux som hette Stihl - vi red mest pa stor utebana da uterittsmojligheterna inte var fantastiska, men vi red o badade en gang. Hoppade hogt, nog 1.20, vilket aterstar som det hogsta jag hoppat till dagslaget!

2005&6 - Branntomt - ville lara mig o rida falttavlanshinder och hade tva riktigt larorika veckor, med intensiva dressyrpass blandat med LAAAAANGA uteritter i kuperad terrang (och vi traffade algar!) och ordentligt terranghoppning over "riktiga" hinder med fokus pa teknik.
 
Ha, undrar om vi var där samtidigt då! Jag var på vuxenridlägret varje år 2011-2014 och ska dit igen nu om tre veckor. Jag har längtat som ett barn ända sedan jag bokade det i november :D
Det verkar inte så, jag var tvungen kolla, var där i början på juni 2015.
Jag förstår att du längtar, det var verkligen helt fantastiskt roligt.
Bara miljön där omkring är magisk.
 
90 talet var jag på läger. Varit på ponnyläger i tyskland vid havet. Härligt men lärde mig egentligen inte så mycket nu när jag ser tillbaka på det.
I sverige var jag på Klintes. Dom hade arabstuteri. Nu bedrivs så vitt jag vet ingen ridlägerverksamhet längre.
Var även på Vedbändes med egen ponny .
Härliga minnen och tänker tillbaka på ponnytiden med ett leende på läpparna och samtidigt lite nostalgiskt vemodigt
 
Jag var också på Vedbände @MagicaDeHex. Två gånger har jag för mig, hade Flipp alla gånger.

Var på ett i Riala flera gånger som födde upp ponnyer. De hade ett eget fullblod som avelshingst som jag inte minns vad den hette. Hade Daisy, Gary och någon shettis dom gångerna jag var där.

Sen var jag på ett i Flen som också födde upp ponnyer, det var helt ok av vad jag minns.

Var även på ett som jag varken minns var de låg eller hette men de var riktigt dåligt.
 
Jag var på Brolöten för ungfär 100 år sedan. Hade en femåring som hette Enterprise, och Brolötens Chanel som sköthäst.
Enterprise flyttade sen hem till mig. :D Blev en fantastisk ponny som under sina år vann flera SM-medaljer i dressyr och gick EM. Han var C-ponny men slog D-ponnyerna. :heart
Sen jobbade jag en sommar på ett ridläger i Västervik, kommer just nu inte ihåg vad det hette. Demensen slog just till.
 
Jag var på Borg ridcenter i Vimmerby typ alla skollov typ 2001-2003, hade alltid samma häst; en korsning russ/halvblod som hette Kit och var världens underbaraste såklart. :love:
Kit :love: @PathOfClovers och @Roxer, har inte ni träffats? Var ganska säker på det, men ni kanske hängde där "omlott".

Jag tror jag hann rida alla utom Schajas på Borg, och köpte senare Plaisir (min avatar!) när Meg och Göran sålde gården.

Jag var på Brolöten för ungfär 100 år sedan. Hade en femåring som hette Enterprise, och Brolötens Chanel som sköthäst.
Enterprise flyttade sen hem till mig. :D Blev en fantastisk ponny som under sina år vann flera SM-medaljer i dressyr och gick EM. Han var C-ponny men slog D-ponnyerna. :heart
Jag hade också Chanel som sköthäst något år! :D Red henne också några pass när min ordinarie häst blev halt. Kommer mest ihåg hur jag red fram inför något dressyrprov, galopperade på stora mittvolten när plötsligt yttertygeln lossnar från bettet. :eek: Tack och lov var ju Chanel en klippa och stannade när jag ptroo:ade.

Red annars mest lite saluhästar, men också Cinnabar (som jag tyckte var helt fantastisk) som ju senare köptes av @LadyCovergirl, varit kul att följa henne lite sådär på avstånd. :)
 
Kit :love: @PathOfClovers och @Roxer, har inte ni träffats? Var ganska säker på det, men ni kanske hängde där "omlott".

Jag tror jag hann rida alla utom Schajas på Borg, och köpte senare Plaisir (min avatar!) när Meg och Göran sålde gården.


Jag hade också Chanel som sköthäst något år! :D Red henne också några pass när min ordinarie häst blev halt. Kommer mest ihåg hur jag red fram inför något dressyrprov, galopperade på stora mittvolten när plötsligt yttertygeln lossnar från bettet. :eek: Tack och lov var ju Chanel en klippa och stannade när jag ptroo:ade.

Red annars mest lite saluhästar, men också Cinnabar (som jag tyckte var helt fantastisk) som ju senare köptes av @LadyCovergirl, varit kul att följa henne lite sådär på avstånd. :)

Inte en susning... Jag känner mig lätt förvirrad så det kan nog vara så. :)
Bri, Madonna, O'Brian, Sareez, Plaisir... Satt på rätt många ändå nu när jag funderar lite.
 
Lägg ägg! :laugh:
Jag var där 1986-2004 (jag är född 1983 och minns gamla ridtältet), som tävlingsryttare, ridskolebarn, stallvakt och tävlingsfunktionär. Gick typ alltid på dagridläger, träningsläger och igångsättningsläger. Hot-Spot var min favvo och sköthäst sen en tjej på ett ridläger sommarn 1991 inte vågade rida honom - sen den veckan var vi ler och långhalm.

Jag var alldeles sådär lite för ung för att missa Hot-Spot men hae hört mycket gott om honom! :D

Favoriten var länge c-ponnyn Cocoli som slängde av mig alldeles för ofta på hoppträningar och tävlingar. Älskade honom trots det. :laugh:
 
Kit :love: @PathOfClovers och @Roxer, har inte ni träffats? Var ganska säker på det, men ni kanske hängde där "omlott".

Jag tror jag hann rida alla utom Schajas på Borg, och köpte senare Plaisir (min avatar!) när Meg och Göran sålde gården.


Jag hade också Chanel som sköthäst något år! :D Red henne också några pass när min ordinarie häst blev halt. Kommer mest ihåg hur jag red fram inför något dressyrprov, galopperade på stora mittvolten när plötsligt yttertygeln lossnar från bettet. :eek: Tack och lov var ju Chanel en klippa och stannade när jag ptroo:ade.

Red annars mest lite saluhästar, men också Cinnabar (som jag tyckte var helt fantastisk) som ju senare köptes av @LadyCovergirl, varit kul att följa henne lite sådär på avstånd. :)
Chanel var bara åring när jag var där. :)
 
Åh nostalgi! :) I början/mitten av 80-talet var jag först två somrar på Halingsfall utanför Boxholm. Fick världens tröttaste kallblodskorsning med det opassande namnet Orkan, som jag ändå älskade och stod och borstade på mest hela tiden (han var i alla fall väldigt snäll). Jag var ganska omogen och dålig på det sociala, men trivdes bra där och tyckte att skogarna var oändliga.

Sen var jag på Öknehult, fick tyvärr lite trassel med hästar så fick byta häst flera gånger och hamnade tillslut på en jag inte riktigt gillade (Truxa har jag för mig att hon hette). Men jag "lärde" mig väl tycka om henne också tillsllut. Minns också de oändliga hagarna. Det var kul där, lite busigt - det var så många barn att de få ledarna inte hade nån riktig koll på vad vi gjorde minns jag.... Undrar om inte de äldre tjejerna höll på och festade och så på nätterna också (jag var fortfarande liten och rädd så jag höll mig undan). ;)

Sen var jag på Lagga en sommar, trivdes kanske inte jättebra. Först fick jag en unghäst som jag inte klarade av, sen fick jag ett tjurigt sto som jag inte heller rådde på för att hon var så envis. Men har ändå flera positiva minnen därifrån, främst från gemenskapen med de andra ridlägerdeltagarna.

Sen avslutade jag min ridlägerera med två (eller tre?) somrar på Sunds herrgård utanför Lekeryd. Första sommaren där var mitt bästa ridläger ever! Hade världens häftigaste häst (Artemis, ett fuxsto efter Fantom II) och hade allmänt jätteroligt. Nästa sommar jag kom tillbaka fanns inte Artemis kvar och jag fick en häst jag inte trivdes med, men det var ändå ett underbart ställe som jag trivdes bra på. Vi fiskade kräftor och klappade älgar och hade allmänt roligt - precis som det ska vara på ett ridläger! :D:up:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 048
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 053
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 454
Senast: skogaliten
·
Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 383
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp