Var kan den i så fall vara???

Kan det, med andra ord, bli översvämning under huset... :nailbiting: ? Bör man ha någon som kommer ut och undersöker hur det ligger till? Vem i så fall - är det rörmokare som gör sådant?
Tror inte det normala är att det släpps under huset. Kanske i undantagsfall om marken är så mycket grus eller sand att det i princip rinner bort direkt, men då borde du inte fått problem heller.
 
Tror inte det normala är att det släpps under huset. Kanske i undantagsfall om marken är så mycket grus eller sand att det i princip rinner bort direkt, men då borde du inte fått problem heller.
Det låter ju hyfsat osmart om man skulle släppa ut vatten under huset, när man i normala fall vill dränera bort vatten från hus så gott det bara går.... :crazy:
 
Tja huset i sig är gammalt. Exakt vad som byggdes när vet jag inte, men det har bott folk på platsen sedan mitten av 1800-talet. Men den del av huset, som består av sovrum, badrum och liten hall, är dock gjord på senare år.

Kök med "indraget" (kall)vatten började bli populärt sista delen av 1800 talet. det avloppet gick oftast till en stenkista under eller precis utanför huset (köket). Även inomhus toalett infördes på den här tiden, men gick oftast till egen "avlopps brunn" som tömdes varje eller varannan månad.

Ett avlopp till stenkista torde ju sättas igen efter några 30 tals års användanden eftersom matrester inte bryts ner i samma takt som påfyllnaden.
 
Kök med "indraget" (kall)vatten började bli populärt sista delen av 1800 talet. det avloppet gick oftast till en stenkista under eller precis utanför huset (köket). Även inomhus toalett infördes på den här tiden, men gick oftast till egen "avlopps brunn" som tömdes varje eller varannan månad.

Ett avlopp till stenkista torde ju sättas igen efter några 30 tals års användanden eftersom matrester inte bryts ner i samma takt som påfyllnaden.
På många ställen på landet drogs köksvatten (utan VC) in först på 30- och 40-talet.
Beror mycket på typen av mark och användningen hur länge den kan fungera. Man lät allmänt mycket mindre matrester och slask gå med vattnet ut förr än vad de flesta är van med idag.
 
Stenkistan borde ligga hyfsat nära huset,har du något grått rör som sticker upp på tomten,med ett mindre lock än tex kissobajs tanken (om du har 3 kammare)
Mitt hus är byggt 47, här var köksavloppet dragit till stenkistor (japp det var 2st) nu har jag eller rättare sagt min vvs kille dragit om allt och jag rev mina stenkistor med bobcaten o fyllde dom med tegelpannor,la på locket o så jord över.

Om du kryper in o ser om det är plast (troligen orange rör) eller metall rör så kan du kanske klura ut om det ev metallröret ansluter på det oranga röret.

jag letade länge o väl efter vattenbrunnen här,den var "inbyggd" i ett busksnår.
 
Här kluckar det ibland i köket, ibland på toa. Då rinner det ner sakta. Jag får gå ut och ta bort locket på avloppsbrunnen och rensa ut utkommande rör. Klafs och allt kommer på en gång. Troligen behöver du tömma brunnen.
 
Här kluckar det ibland i köket, ibland på toa. Då rinner det ner sakta. Jag får gå ut och ta bort locket på avloppsbrunnen och rensa ut utkommande rör. Klafs och allt kommer på en gång. Troligen behöver du tömma brunnen.
Fast det är väl det första man kollar? Eller är det bara vi gamla husägare som gör det?
 
Här kluckar det ibland i köket, ibland på toa. Då rinner det ner sakta. Jag får gå ut och ta bort locket på avloppsbrunnen och rensa ut utkommande rör. Klafs och allt kommer på en gång. Troligen behöver du tömma brunnen.
Fast här har det kluckat - endast i köket - både före och efter tömning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp