Var kan den i så fall vara???

Det vi har i nuläget är en tvåkammarbrunn, som när kommunen någon gång säger sitt kommer att behöva göras om. Den töms en gång/år. Däremot har jag ju då ingen aning om köksavloppet är kopplat till denna eller inte, men det hade jag ju inte ens tänkt på förrän rörmokaren började prata om att det kanske rann ut någon annanstans....
 
Skulle sådana saker kunna finnas med på gamla ritningar? Tänkte om man kollade med kommunen, för själv har jag inget sådant.
 
Det vi har i nuläget är en tvåkammarbrunn, som när kommunen någon gång säger sitt kommer att behöva göras om. Den töms en gång/år. Däremot har jag ju då ingen aning om köksavloppet är kopplat till denna eller inte, men det hade jag ju inte ens tänkt på förrän rörmokaren började prata om att det kanske rann ut någon annanstans....

Jag hade börjat med att titta i grunden. Hur ser det ut där? Det är ju fullt möjligt att du med blotta ögat där ser att köket går ihop med övriga avloppet. Ritningar kan visa det, men om de är gamla kan man ju gjort om systemet senare.
 
Rörmokaren fick inte kläm på köksavloppet som han faktiskt även tidigare försökt rensa. Första gången var i höstas, och då byttes avloppsrören under vasken. Marginellt bättre kanske, men det har kluckat i avloppet ända sedan dess. Och nu rinner det lååååååångsamt. Rörmokaren påstår att han tror att vattnet från köksavloppet rinner ut i ett köksavlopp någonstans, och han frågade om jag har sett något sådant på tomten. Nej, jag har sett det "vanliga" avloppet och en vattenbrunn (plus den borrade brunnen då också i och för sig). Men var ska jag leta efter ett ev. köksavlopp :confused:???

När jag började riva i mitt hus visar det sig att här helt enkelt bara gick ut ett rör från huset, tre meter bort från huset. Ingen stenkista. Bara ett rör rätt ut.
Att avloppet fungerat alls är ett mysterium. Här syntes det inte eftersom de troligen gjort detta samtidigt som de byggde till en bit för kök. Det gick inte att komma till och se avloppet från källaren. För att få koll på detta hade jag behövt plocka väck skåpet i köket och sågat ett hål i golvet.
 
Stenkistan borde ligga hyfsat nära huset,har du något grått rör som sticker upp på tomten,med ett mindre lock än tex kissobajs tanken (om du har 3 kammare)
Mitt hus är byggt 47, här var köksavloppet dragit till stenkistor (japp det var 2st) nu har jag eller rättare sagt min vvs kille dragit om allt och jag rev mina stenkistor med bobcaten o fyllde dom med tegelpannor,la på locket o så jord över.

Om du kryper in o ser om det är plast (troligen orange rör) eller metall rör så kan du kanske klura ut om det ev metallröret ansluter på det oranga röret.

jag letade länge o väl efter vattenbrunnen här,den var "inbyggd" i ett busksnår.
Äldre stenkistor behöver inte ha någon brunn till. De syns inte alls ovan mark. Avloppsröret slutar bara nedgrävt mitt i.
 
Skulle sådana saker kunna finnas med på gamla ritningar? Tänkte om man kollade med kommunen, för själv har jag inget sådant.
Osannolikt. Det är nästan säkert gjort innan tillståndskrav fanns för gråvatten. (visst är vi "ute på landet")

Om köksbänken ligger mot en yttervägg så är en god gissning att röret går ut under den väggen.
Annars att det går åt det håll som naturlig avrinning känns mest sannolik, t.ex. om tomten/omgivande mark lutar eller det finns andra vattenflöden som man kan se vilken riktning det rör sig.
 
Jag hade börjat med att titta i grunden. Hur ser det ut där? Det är ju fullt möjligt att du med blotta ögat där ser att köket går ihop med övriga avloppet. Ritningar kan visa det, men om de är gamla kan man ju gjort om systemet senare.
Så då har jag varit under huset (igen - för jag har varit där någon gång vid köpet också). Man kommer inte speciellt långt in, för det är VÄLDIGT lågt. Men till min besvikelse så fanns det inte ett enda rör av något slag att se. Man kommer inte hela vägen under huset, för det är ingen som har lyckats hitta en ingång till den "nya delen". Den grunden verkar helt sluten, vilket jag tycker är jätteskumt? Det är väl där alla rören ligger då... Köket är vägg-i-vägg med badrummet (som är i den nya delen), och köksbänken är precis innanför fönstret (det högra på bilden).





Fråga om det är något som är oklart, för det är lite svårt att förklara...
 
Så då har jag varit under huset (igen - för jag har varit där någon gång vid köpet också). Man kommer inte speciellt långt in, för det är VÄLDIGT lågt. Men till min besvikelse så fanns det inte ett enda rör av något slag att se. Man kommer inte hela vägen under huset, för det är ingen som har lyckats hitta en ingång till den "nya delen". Den grunden verkar helt sluten, vilket jag tycker är jätteskumt? Det är väl där alla rören ligger då... Köket är vägg-i-vägg med badrummet (som är i den nya delen), och köksbänken är precis innanför fönstret (det högra på bilden).





Fråga om det är något som är oklart, för det är lite svårt att förklara...
Ser friskt och fint ut under huset. Det är väl det man kan säga :)

Och med den bergknallen så ligger stenkistan garanterat inte utanför köksväggen. :idea:
Frågan om det kan ha påverkat vad man kunde göra med ett rör där? Kommer det ens ner ett rör genom golvet under diskbänken eller har man fixat annorlunda (i bjälklaget?)

Vi kan nog bara gissa här. Tror dina val är att filma eller bryta upp golv.
 
Det vi har i nuläget är en tvåkammarbrunn, som när kommunen någon gång säger sitt kommer att behöva göras om. Den töms en gång/år. Däremot har jag ju då ingen aning om köksavloppet är kopplat till denna eller inte, men det hade jag ju inte ens tänkt på förrän rörmokaren började prata om att det kanske rann ut någon annanstans....
Det är väl enkelt att kolla, häll ut färgat vatten eller med skum eller liknande i köksvasken och se om det kommer ut i tvåkammarbrunnen eller i någon brunn efter tvåkammarbrunnen. Eller det behövs knappt, låt vattnet rinna i köksvasken och se om det är ett flöde in i tvåkammarbrunnen.
 
Det är väl enkelt att kolla, häll ut färgat vatten eller med skum eller liknande i köksvasken och se om det kommer ut i tvåkammarbrunnen eller i någon brunn efter tvåkammarbrunnen. Eller det behövs knappt, låt vattnet rinna i köksvasken och se om det är ett flöde in i tvåkammarbrunnen.
Vilken smart idé :) . Det måste jag testa!
 
Vilken smart idé :) . Det måste jag testa!
Är det så att du är osäker på om det kommer in vatten kan du tömma ut lite från tvåkammarbrunnen så att nivån är nedanför utloppet och sedan låta det rinna från vasken och se om nivån sakta höjs igen.
 
Eller så får du göra som jag fick göra,knacka hål i grunden o krypa in (ett vattenrör gick isär) nu ska snickaren göra en lucka åt mig ifall det behövs någon mer gång.
 
Ta ut en spolfirma som spolar avloppet med hetvatten först.
Kvarstår problemet borde samma spolfirma kunna gå in med kamera.
Normalt sett spolar vi först och kamera sen.
Spolning är billigare och det är sällan vi behöver använda kamera vid stopp, men ibland behövs det.
 
Ta ut en spolfirma som spolar avloppet med hetvatten först.
Kvarstår problemet borde samma spolfirma kunna gå in med kamera.
Normalt sett spolar vi först och kamera sen.
Spolning är billigare och det är sällan vi behöver använda kamera vid stopp, men ibland behövs det.
Får väl ta mig i kragen och göra det, men det är ju så förbaskat dyrt... :( Sist gick det väl på nästan 5000 kr, när jag tog ut spolbil till vårt fd hus.
 
Får väl ta mig i kragen och göra det, men det är ju så förbaskat dyrt... :( Sist gick det väl på nästan 5000 kr, när jag tog ut spolbil till vårt fd hus.
Man kan försöka spola själv med en vattenslang, det gjorde jag, vi hade precis samma problem för något år sedan och köksavloppet har fungerat bra sedan dess. Sen finns det billiga rensverktyg på Biltema som jag dock inte testat.
 
Man kan försöka spola själv med en vattenslang, det gjorde jag, vi hade precis samma problem för något år sedan och köksavloppet har fungerade bra sedan dess. Sen finns det billiga rensverktyg på Biltema som jag dock inte testat.
Var spolar du? Om du menar i själva vasken så går det tyvärr inte att komma ner med slang i den... Både det lilla hålet och det stora är "täckta" och man kan inte trycka ner en slang där, tyvärr. Det är nog samma med rensverktyg då. Går inte att komma åt. Det är egentligen ingen som har försökt att rensa ordentligt. Nu sist när rörmokaren - efter mycket tjat och "panik" :mad: - till sist kom ut för att serva vattenfiltret så bad jag även om att få rensat köksavlopp och tvättställsavlopp. Ja, det var väl inga problem med tvättstället, där var satt det bara "gojs" i vattenlåset, men köksavloppet fick han inte rätt på. Bland annat för att han inte hade rensverktyg med sig. Vilka rörmokare har inte det med sig...alltid???
 
Var spolar du? Om du menar i själva vasken så går det tyvärr inte att komma ner med slang i den... Både det lilla hålet och det stora är "täckta" och man kan inte trycka ner en slang där, tyvärr. Det är nog samma med rensverktyg då. Går inte att komma åt. Det är egentligen ingen som har försökt att rensa ordentligt. Nu sist när rörmokaren - efter mycket tjat och "panik" :mad: - till sist kom ut för att serva vattenfiltret så bad jag även om att få rensat köksavlopp och tvättställsavlopp. Ja, det var väl inga problem med tvättstället, där var satt det bara "gojs" i vattenlåset, men köksavloppet fick han inte rätt på. Bland annat för att han inte hade rensverktyg med sig. Vilka rörmokare har inte det med sig...alltid???


Öppna vattenlåset och spola rätt ner i rören.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 236
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp