Våra 20+'are

11B1B3A0-A16E-4E0A-B7A6-69864A5FFAE3_zpscwmok7ee.jpg
Tänkte blåsa liv i tråden igen och höra hur det går för era gamlingar och det kanske kommer några nya? :) Här är iaf dottern och 26åringen, avskrittning efter hoppträningen idag.
 
Vad trevligt, jag tänkte på den här tråden tidigare idag.

Det går ganska bra. jag var på en liten tur på min 23 åring idag och hon for fram mest som en kamel på speed. Puh säjer jag. Då har hon visseligen inte blivit riden ordentligt på två veckor bara lullat på mest på cykelturer och diverse skrittpromenader och matten har varit sjuk jättelänge och orkade inte rida alls.
Men man kan ju tycka att man ska kunna uppföra sig vid den åldern :meh: :D
Stolletant!
 
min 24 åriga skimmel tant är under igångsättning igen, medryttaren slutade dyka upp i höstas och jag har inte haft ork att hålla igång ens för promenad ridning. men min kusin var här förra helgen och red, och då gick tanten otroligt fint. så jag har börjat rida lite lätt på henne nu så att hon får röra på sig.

senast igår så gjorde vi lite bom övningar, först travbommar och sen galopp bommar för att jobba med takten. hon blev minst 20 år yngre i temperamentet och fick igång turbo motern :p, var tvungen att gå ner till att skritta över för att få tillbaka kontrollen över tempot. skit roligt tyckte hästen i alla fall :),
 
Jag har en New Forest valack på 20 år. Beter sig fortfarande som en 10 åring. Rider honom precis som vanligt. Märker knappt att han börjar bli gammal nu. Förutom att de börjar gå lite långsammare.. på banan, det går nästan fortare i skogen. ;)
 
Oj, den här tråden hade jag glömt bort!

Min älskade finns inte mer... :cry:
Han hade varit så fin under vintern och vi skulle ridit MsvB på våra CR-tävlingar på klubben nu i vår och även försvarat vår KM-titel. Men så lyckades han dra på sig en senskada sista januari.
Vet tyckte att vi skulle prova att rehabilitera så en månad på box sen ut i sjukhage, med korta promenader. Tyvärr så läkte inte senan utan blev bara värre. :( På andra UL:et, 6-7 veckor efter skadetillfället, så var senan helt uppluckrad och såg verkligen inte längre ut som en sena längre. :arghh:
Han fick somna in 26 år gammal den siste mars. Timmarna innan fick han gå ut i hage tillsammans med sin bästa vän och busa och klia och rulla. :love:
Dagen innan så hade jag en vän ute som fotograferade och vi fick många fina bilder.



 
Min ponny tror inte på ålder:D
Han tror fortfarande att han är en 2 årig unghingst:D
Ända skillnaden nu från förut (när han var ung) är att han har svårare att gå från bra kondition till mycket bra kondition:p Och pälsen är lite längre
Han leker med vår nyblivna treåring heela tiden och förstår inte riktigt vitsen med att man ska vara gammal och klok:)
För någon vecka sen så red jag ut, skulle fatta galopp men det visade sig att en raket hade fastnat i baken på honom:o Han kastade sig upp i luften med huvudet mellan benen och sparkade bakut (i luften) efter det så spetsade han öronen och satte fart, jag red barbacka och kunde inte göra annat än att gapskratta:laugh:
Han fyller 22 i slutet av maj:)
Ps. En liten rolig sak är att när jag var på ridläger var han så pigg och försökte hoppa ut genom boxen så många gånger att jag fick frågan "hur gammal är han?? 5. 6, Max 7 va??":p Och det var långt mer än en gång:banana:
 
Usch vad jag känner mig bedrövad. Min tant har fått lymfangit. Hon som var i topp form och vi skulle på kurs i helgen för min favorit tränare som kommer upp max en gång per år och nu var det två år sen sist.
Fast mest synd är det ju om damen som har ont i benet.
 
Aj då :( men har hon ont? Det är ju annars fördelaktigt att de rör på sig mycket vid lymfa.

Ändrat; nu såg jag att du har skrivit att hon har ont, sorry!
 
Gamle Johan är snart på pappret 23 år den 31:a maj. Han är lite, lite tunn i hullet men fick tänderna åtgärdade i måndags och han äter väl som normalt annars så han tar sig nog, välmusklad är han ändå och har varit pigg och glad. Dock börjar han gå in i sin "sommardvala" med snubblingar och ett väldigt disträ beteende som följd ^^
 
@prallan ja hon var så besvärad första dagen att jag var rädd att det skulle vara något annat allvarligare, ville inte alls stödja på benet och hoppade fram på tre ben. Hittade inte feber termometern men hon kändes allmänt varm också och drack mängder så hon hade säkert feber.
Nu står hon bra på det och svullnaden har gått ner betydligt. Kanske jag hade kunnat rida lite försiktigt men jag tar hellre det säkra före det osäkra så vi promenerar även om det är bittert.
 
Vad kul att höra att det inte bara är min madam som är pigg när hon är 20+! Hon fyller 21 nu den 9 maj, men hon vet inte att hon är så gammal. När hon eller jag varit sjuk/skadad (hon mest tappskor, jag mest sjuk och skadad) och vi inte ridit på ett tag försöker jag ta det lugnt med igångsättningen, för hon är ju ändå till åren. Hon verkar dock tycka detta är helt onödigt och far gärna fram som en ångvält över stock och sten. Har väl inte lika mycket muskler som hon hade under sin storhetstid (vilket nog mest beror på att hon inte tävlar längre utan bara går i skogen) och är något svårare att få i hull, men det är i princip det enda som talar för att hon kanske inte är 5 längre...
 
Tant blir bättre och bättre, såret varar fortfarande lite emellanåt men benet ser för det mesta riktigt fint ut och humöret är på topp igen.
Och så är hon rätt söt när hon vill ha en goooodis
dsc00361_53692a05e087c377495110fb.jpg
 
Vill bara upplysa om hur det gick i lördags:D
Spände loss honom i stallgången för att ta på tränsen men han hade något annat planerat:o
Han vände snabbt som satan och hade den där utstrålningen "ta mig om du kan!:devil:" jag och mamma fick gå och jaga honom i en kvart:wtf:
Sen när jag fått på träns och hoppat upp känner jag verkligen hans lilla raket som sitter i baken:o
Sen när vi rider förbi stallägarens tomt så rycker han tyglarna ur händerna på mig och galopperar in på tomten och jag får ducka under en tvättlina och en strumpa slår mig i ansiktet:yuck:
Undra vad stallägaren tänkte när en liten ponny kommer ingalopperande och sätter sikte på ett äppelträd:D
Som sagt, han försöker bli 2 årig hingst igen, inte 22 årig valack:D
 
Ponnytanten är 20. I helgen tippade hon av medryttaren, då var jag lite sur på henne. Som kompensation var hon exemplarisk när jag tömkörde henne idag. Undrar om hon nånsinn lugnar ner sig?

 
Vad roligt att hitta denna tråd!

Jag har en arabhingst på 27 år som min mamma köpte när han var 10 månader som jag tog över för ca 10 år sedan (så jag har ju känner honom sedan jag var 5 år :) ).

Jag har ingen erfarenhet av gamla hästar och blir nojjig om jag gör rätt som rider honom "som vanligt" 5-6 dagar i veckan men när jag ser och läser om er fina gamlingar så känna det som rätt beslut att han rullar på som alltid :)

Skönt att läsa att ni gett så bra tips på alla frågor oxå! Ska fortsätta läsa med glatt humör om alla pigga "gamlingar" där ute!
 
Är jag den ända som har svårt att få min gamling att gå ner i vikt:eek:
Han vill ha samma visa varje dag, samma med vikten, svår att både få upp och ner:D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 987
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Då så, då har min Cruss fått på sig sina PG. Det blidde till att limma fast en klippt sula på plattan så att plattan kom upp från...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Hästvård Ni som inte hängt med, kort resume: Dec 04 - hästen ofräsch. vet kommer ut, muskelskada VB, halt VB i skritt och HB i trav initialt...
Svar
11
· Visningar
1 589
Senast: mackan
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp