Våra 20+'are

Hur tar ni hand om era gamla hästar? Tänker på foder, tänder, utevistelse, stallbandage mm... Får de ngn specialbehandling?

Ex du @frittan hur håller du honom så härligt fräsch och fin? :)
 
Hur tar ni hand om era gamla hästar? Tänker på foder, tänder, utevistelse, stallbandage mm... Får de ngn specialbehandling?
Jag har helanalyserat grovfoder så jag vet att vår gamling får i sig allt han behöver, för att balansera järn, zink och koppar samt magnesium och mangan utöver kalcium och fosfor.
 
Hur tar ni hand om era gamla hästar? Tänker på foder, tänder, utevistelse, stallbandage mm... Får de ngn specialbehandling?

Ex du @frittan hur håller du honom så härligt fräsch och fin? :)
Kollar tänder 2 gånger per år då tant tappar framtänderna en efter en. De andra ser bra ut dock.
Hon får lucern och då uppblött pellets för att det är lättare att få i sig.
Hon går på lösdrift. Inga bandage eller specialbehandling.
Hon får massage då och då men det har hon fått hela livet. Täckas ganska ordentligt men det har hon också behövt hela livet.
Försöker hålla igång henne så mycket det bara går för hon stelnar till fort. Behöver lång uppvärmning vad varje pass.
Annars är det inget speciellt direkt.
 
Hur tar ni hand om era gamla hästar? Tänker på foder, tänder, utevistelse, stallbandage mm... Får de ngn specialbehandling?

Ex du @frittan hur håller du honom så härligt fräsch och fin? :)

Tja, jag tar nog hand om honom precis som jag alltid gjort.
Analyserat foder, extra proteiner då han lätt faller ur.
INGEN vila, utan motioneras varje dag (kan ske undantag men i regel).
Försöker få så mycket utevistelse som möjligt.

Tänderna; sist jag var inne på klinik (åkte varje år) så sa dom att jag skulle komma in först när jag märker någon förändring på honom för han hade så fina tänder och såg enligt veterinär ut som ett avelssto i munnen (som om han aldrig haft ett bett).

Massage ibland, stretchar efter tuffare pass.

Och så är jag noga med att läsa av honom så allt är OK!
:)
 
Tycker det är dags med en ridtråd för våra gamlingar.

Hur mkt rider ni era och hur märker ni av och behandlar ålderskrämpor?

Min dam fyllde 22 år igår, och idag debuterade hon i en helt ny gren för henne - Gymkhana, med en hedrande första plats.

600931_10200971107660878_806502007_n.jpg

262327_10200971137021612_1355830908_n.jpg

941439_10200971141581726_2124673032_n.jpg

943596_10200971141861733_544332032_n.jpg

935589_10200971143541775_1461726071_n.jpg

482411_10200971145501824_1857774367_n.jpg

902590_10200971145301819_172105434_o.jpg


Jag är tacksam för varje dag hon fortf är pigg och fräsch, men jag är lika nojjig varje dag för att hon ska vara gammal imorgon.
Hon är lite stelare än förut, kräver lite längre uppvärmning, går inte lika hårt, hoppar bara ngn dag i veckan o är galligare bak än tidigare. Och hatar regn mer än någonsin :(.
 
Här vill jag vara med! Rider en underbar 24 årig fuxdam ett par dagar i veckan. Är liten kontrast till min egen som är 7 år ;) både i humör och utbildning.
24 åringen är en Hanoveranare. Fin i kroppen och som sagt fux :love:
Hon rids ca 5 dagar i veckan. Max 2 dagar i sträck. Rids ut 1 gång i veckan och är då INTE 24 år enligt henne själv! :angel:
Hon är högt utbildad i dressyr och tränas på den nivån fortfarande. Hoppas inte längre mer än nån löshoppning då och då.
Hon gås igenom av en massör då och då. Tänderna kollas 1 gång om året. Hon har en noga uträknad foderstat (med analyserat grovfoder osv) + hon äter nypon för lederna. Detta håller hon hullet uppe på.

När vi (jag och ägaren) rider henne är vi noga med att värma upp henne ordentligt och sen rida mkt lösgjörande innan själva träningen. Och låta henne skritta av länge. Vissa dagar är hon stelare än andra men inte majoriteten av de dagar hon rids.
Hon är en underbar dam med mkt personlighet :love:
 
Efter flertalet år av sporadiskt lånande av vagn typ två gånger om året har jag nu äntligen köpt en egen vagn till min gammelhäst!
Hon trivs så grymt bra framför vagnen, hon är född till det lixom!
Tinker/fullblod, 23 år =)
img_9488.jpg
 
Här passar jag och min gentleman in :)

Han är 26 år och jag rider honom 5-6 dagar i veckan. Varav en dag är "joggning" och en är longering.
Varje vecka tränar vi för tränare, varannan vecka hoppning och varannan vecka dressyr. Ålderstecken som framstått är att han behöver längre uppvärmning, att han inte kan hoppa lika många språng utan att "tappa" bakbenen, att han lättare kan tappa vikt och att han får längre päls. Men han är pigg och arbetsvillig inför varje ridpass.

Det är helt underbart att ha en livserfaren häst som jag kan känna mig så otroligt trygg tillsammans med. Han har varit min i snart 8 år och eftersom jag är 17 så köpte jag honom när jag var nio år. Så denna hästen har ju lärt mig allt. Bandet mellan mig och honom är otroligt starkt och varje dag så är jag orolig över att han ska ha fått fång eller liknande. (Han hade otroligt svår fång för några år sedan och iår är första gången sen dess som han gått på ordentligt bete)

För ett år sedan bestämde jag mig för att jag ska inte behandla honom som en gammal häst förens han själv visar att han är gammal. Och att jag ska försöka att inte oroa mig så mycket. Självklart tar jag hänsyn till hans ålder och han värms upp längre, skrittas av väldigt länge och får annat foder. Träningarna anpassas till vad han orkar. Men det jag menar är att om man tex börjar ge honom en veckas vila för att han är gammal så blir han stel och då blir han gammal väldigt snabbt. Bättre att hålla igång tills det inte går längre!

Han är min ögonsten!

Vad tycker ni om hans utseende? Hull, muskler osv?

10i86li.jpg

2r2xe9i.jpg

2q3yzns.jpg
 
Dax att putta upp den här gamla tråden lite...
Jag var aktiv precis i början, sen har jag haft en paus med skrivandet här. Här är fortfarande pensionärshem med en 27-åring, en 24-åring, en 23-åring och en 21-åring. Ingen av dem är dock medveten om att de anses vara gamla :p Merparten av filmerna är från strax före jul.

27-åringen är numera körponny till sin husse och lillhusse lånar honom och rider på ibland.
Här första gången utan ledare...

Ibland leker gubbarna lite med varandra i hagen, dessa är nyfunna vänner, 27 resp 23 år.

23-åringen var handikapphäst till sin förra ägare i många år, sen i min ägo har han varit utlånad som ridskolehäst i några år. Det brukar normalt gå att sitta upp på honom och rida iväg även om han vilat länge, men den här dagen busade han rätt bra med dottern... Han hade visst glömt bort att han egentligen är en snäll, lugn och trygg promenadkamel... :p (ja, han är glömsk på det viset)
Det ser kanske inte så farligt ut, han gör inga stora saker. Grejen är väl snarare att det inte är likt honom att göra sådär. Och att det är kul att det fortfarande finns gnista i gubben! :love:
Dottern är rätt grön som ryttare och inte van vid att rida honom, har mest ridit shetlandsponny innan. Jag tyckte hon löste det jättebra.

Här är en bild från januari när jag skulle försöka hinna rida ut på förmiddagen innan det skulle börja storma på eftermiddagen. Kamelen vägrade dock stå stilla när han gjordes i ordning, så schabraket hamnade väl lite på sniskan - jag orkade inte bry mig (och min dumma kropp samarbetar ju inte alltid, då blir schabrak på sniskan inte särskilt högt prioriterat...)
10896912_10152655972272404_2997168064647993025_n.jpg


Jag rider mest för sjukgymnastikens och mitt höga nöjes skull numera. Det blir mest skrittrundor, då min nacke inte samarbetar med mig just nu. Kan inte påstå att gubben alltid tycker att skritt räcker :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 987
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Då så, då har min Cruss fått på sig sina PG. Det blidde till att limma fast en klippt sula på plattan så att plattan kom upp från...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Hästvård Ni som inte hängt med, kort resume: Dec 04 - hästen ofräsch. vet kommer ut, muskelskada VB, halt VB i skritt och HB i trav initialt...
Svar
11
· Visningar
1 589
Senast: mackan
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp