Varbergs ridgymnasium, hur är hästhållningen?

Equilina

Trådstartare
Jag ska låna ut en av mina hästar och en av de intresserade ska nu till hösten börja på Varbergs Ridgymnasium, därför har jag ett par frågor om hur hästhållningen är där.

- Utevistelse. Vad jag har förstått får de endast vara ute antingen förmiddag eller eftermiddag? Jag älskar inte idén av att hästen får stå i boxen 18-20 h om dygnet. Stämmer detta? Går det att förhandla om mer hagtid?

- Hantering. Hanteras hästarna bara av personal eller har man typ jour så det kan bli 40 olika personer på ett halvår som släpper in och ut?

- Tävling. Funkar det att åka och tävla på helgen 'som man vill'?

- Undervisning. Bra instruktörer?

- Underlaget. Både inne, ute och i hagar, hur är det?

Övrigt som kan vara bra att känna till?

Det är en ganska speciell häst jag har, särskilt när det kommer till hantering, därför tvekar jag tyvärr lite att låna ut till just den här tjejen :(
 
Sv: Varbergs ridgymnasium, hur är hästhållningen?

Det bästa är väll att ringa till ridgymnasiet och ställa frågorna? Kanske åka dit och titta och tala med någon på chefsbefattning om du är tveksam.

/Alex
 
Sv: Varbergs ridgymnasium, hur är hästhållningen?

Jag ska låna ut en av mina hästar och en av de intresserade ska nu till hösten börja på Varbergs Ridgymnasium, därför har jag ett par frågor om hur hästhållningen är där.

- Utevistelse. Vad jag har förstått får de endast vara ute antingen förmiddag eller eftermiddag? Jag älskar inte idén av att hästen får stå i boxen 18-20 h om dygnet. Stämmer detta? Går det att förhandla om mer hagtid?

- Hantering. Hanteras hästarna bara av personal eller har man typ jour så det kan bli 40 olika personer på ett halvår som släpper in och ut?

- Tävling. Funkar det att åka och tävla på helgen 'som man vill'?

- Undervisning. Bra instruktörer?

- Underlaget. Både inne, ute och i hagar, hur är det?

Övrigt som kan vara bra att känna till?

Det är en ganska speciell häst jag har, särskilt när det kommer till hantering, därför tvekar jag tyvärr lite att låna ut till just den här tjejen :(

Dom har väl stalljour så det blir ju "alla" som hanterar hästen.. Nä jag tror inte du kan förhandla om mer hagtid- men dom kan nog släppa ut själva senare på em- är hagarna lediga är det säkert inga problem, ja man kan tävla som vanligt, ja jag tror instruktörerna är bra- det är väl Svante, Robin bla ? Underlaget är skit om dom inte bytt det nu.

Är hästen speciell hade inte jag lånat ut den.. tänk på att det är väldigt orutinerade människor som går på gymnasiet.
 
Sv: Varbergs ridgymnasium, hur är hästhållningen?

Jag gick ut ridgymnasiet i Varberg i våras.

Jag ska låna ut en av mina hästar och en av de intresserade ska nu till hösten börja på Varbergs Ridgymnasium, därför har jag ett par frågor om hur hästhållningen är där.

- Utevistelse. Vad jag har förstått får de endast vara ute antingen förmiddag eller eftermiddag? Jag älskar inte idén av att hästen får stå i boxen 18-20 h om dygnet. Stämmer detta? Går det att förhandla om mer hagtid?

Utevistelse sker antingen under förmiddagen ca 08.30- 12.00, eller eftermiddag ca 12.00-16.00. Vid undantagsfall kan hästar få gå ute båda passen, men det är ovanligt att den dispansen ges.

- Hantering. Hanteras hästarna bara av personal eller har man typ jour så det kan bli 40 olika personer på ett halvår som släpper in och ut?

Hästarna leds till och från hagen och får mockat hos sig av alla elever på skolan, eleverna har stalltjänst klassvis.

- Tävling. Funkar det att åka och tävla på helgen 'som man vill'?

Ja, om man fixar transport och så själv.

- Undervisning. Bra instruktörer?
Delade uppfattningar om det, som om allt annat. Generellt bra instruktörer. 3:orna får undervisning av Svante J ca 3-4 ggr per läsår.

- Underlaget. Både inne, ute och i hagar, hur är det?

Ridhusunderlaget är bytt, så det hoppas att det ska hålla sig fräscht. Paddockunderlaget är helt okej, hagarna är gräs och bli oundvikligt leriga med tanke på hästantalet per hage.

Övrigt som kan vara bra att känna till?

Det är en ganska speciell häst jag har, särskilt när det kommer till hantering, därför tvekar jag tyvärr lite att låna ut till just den här tjejen :(

Jag skulle inte låna ut en häst som upplevs som "speciell" till en skola, den kommer hanteras av många olika människor med varierande kunskapsnivå, och med olika inställning till hästar.
 
Sv: Varbergs ridgymnasium, hur är hästhållningen?

Jag vill ha opartiska åsikter, därför frågar jag här och inte någon som är anställd :) Tyvärr har jag ganska långt dit så ett besök är inte möjligt.
 
Sv: Varbergs ridgymnasium, hur är hästhållningen?

Verkar som min uppfattning/magkänsla är rätt, tyvärr får jag väl säga, för tjejen klarade henne bra.

Hästen har blivit väldigt illa behandlad som unghäst och gick för två år sedan inte att leda ordentligt ens med kedja och pisk. Nu kan jag ha henne lös, men det är ju jag, mig känner hon.
Hon är en madame med väldigt mycket energi, lek och bus, så jag tror att 20 timmar på box kommer göra henne 'ledsen' och understimulerad.
 
Sv: Varbergs ridgymnasium, hur är hästhållningen?

Tack så mycket för ditt svar! Magkänslan säger att hästen min inte kommer må bra av den miljön. Jag kan naturligtvis ha fel, men vet inte om jag vill chansa...
 
Sv: Varbergs ridgymnasium, hur är hästhållningen?

Förstår att det är tråkigt om det nu var så att flickan funkade bra med hästen. Det finns ju flera privatstall i närheten där hon skulle kunna ha hästen om hon vill ha den utanför skolan, men det är svårt att få det att funka med lektioner och så...

Jag kan ju bara säga att jag personligen avråder dig, det är ju riktigt tråkigt att få hem hästen "som den var innan". Hoppas att det löser sig för dig och flickan som ville låna hästen.

Jag valde att inte ha min egna häst på skolan, just av de anledningarna som du säger. Han är osäker på nya människor och med den lilla utevistelsen så skulle han klättra på väggarna, jag vill att min häst ska få vara häst.
 
Sv: Varbergs ridgymnasium, hur är hästhållningen?

Tack för input, jag har pratat med mamman nu och sagt att om de vill låna min häst så får de ordna annan stallplats, berättade även det du sagt om att det funkade sådär med lektionerna. Så de skulle fundera och kolla runt lite :)
 
Sv: Varbergs ridgymnasium, hur är hästhållningen?

Såg att du redan hade fått svar på det mesta...

- Utevistelse. Vad jag har förstått får de endast vara ute antingen förmiddag eller eftermiddag? Jag älskar inte idén av att hästen får stå i boxen 18-20 h om dygnet. Stämmer detta? Går det att förhandla om mer hagtid?
Hästen går ute antingen 08.30-12.00 eller 12.00- 16.00. Hästen får gå ute 08.30-16.00 men då får hästägaren själv se till att hästen får komma för att äta lunch och sedan släppa ut den igen.

- Hantering. Hanteras hästarna bara av personal eller har man typ jour så det kan bli 40 olika personer på ett halvår som släpper in och ut?
Hästen hanteras av alla elever och ibland även personal så det blir en hel del olika människor.

- Tävling. Funkar det att åka och tävla på helgen 'som man vill'?
Självklart. Man får dock inte åka iväg på tävling när man har stalltjänst. Isåfall får man se till att byta stalltjänstdagar med någon.

- Undervisning. Bra instruktörer?
Instruktörerna är väldigt bra och ser till att varje elev får ut så mycket som möjligt av varje träningspass.

- Underlaget. Både inne, ute och i hagar, hur är det?
Underlaget i ridhusen och på utebanorna är bra. Hagarna består av ganska lite gräs men tillräckligt för att hästarna ska ha något att beta av.
 
Sv: Varbergs ridgymnasium, hur är hästhållningen?

Va är det för häst/ar du har? :)
Jag ska börja på Strömsholms ridgymnasium och vill gärna ha en häst att låna :)
 
Sv: Varbergs ridgymnasium, hur är hästhållningen?

Tveksamt om hästhållningen där är annorlunda än den i Varberg.
 
Sv: Varbergs ridgymnasium, hur är hästhållningen?

Jag vet ju inte, har aldrig varit på ngt av ställena :)
 
Sv: Varbergs ridgymnasium, hur är hästhållningen?

Sådana frågor ska tas via PM egentligen :)

Så långt iväg vill jag inte lämna henne.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Riskfritt blir det väl aldrig egentligen, men så nära det går att komma... Jag har en ponny som aldrig haft fång, och så vill jag...
2
Svar
32
· Visningar
11 333
Senast: lil-sis
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 381
Senast: moonstruck
·
Hästvård Vet inte om jag lagt tråden rätt men det handlar ju lite om min hästs hälsa så jag tycker den passar här;). Så här är det, jag har en...
Svar
15
· Visningar
967
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Hästhantering Begreppet Horsemanship - God hästhållning/Gott hästmannaskap, grundar sig på de regler och lagar som styrs enligt Djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
23 575
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp