Vardagslyxtråden

Blueberry

Trådstartare
Som en spinoff på Singoallas tråd tänker jag att vi kan gå all in på det här med vardagslyx och götta oss i det här. Vad har du för vardagslyx (eller unn om du hellre vill säga det) och när unnade du dig något senast?

Vi kör högt och lågt och förstår att vad som är vardagslyx är individuellt. Jag tänker att vi kan få och ge inspiration i den här tråden :D
 
Sv: Vardagslyxtråden

Själv unnade jag mig en supergod frozen yoghurt på lunchen, det var helt fantastiskt.
(Jag har blivit kaloriräknare och kände att det var dags för unn i dag.)

Mitt största vardagslyx är att jag har en dyr parkeringsplats till min bil i garaget under kontoret. Den kostar 690 kronor i månaden och det är på gränsen att det är billigare än gatuparkering – men herregud vad gött det är att bara glida ner där och slippa leta parkeringsplats och köa till automaten. :D
 
Sv: Vardagslyxtråden

Jag har en flock ponnyer. Det är vardagslyx med stora bokstäver.

I övriga livet så äter jag alltid lunch ute. Jag avskyr matlådor och är glad att vi har råd med utelunch just nu. Nästan alltid ceasar-sallad :d
 
Sv: Vardagslyxtråden

Lunch ute på jobbet och idag köpte jag en latte.
Uteluncher kostar mkt och är det första jag skulle dra in på om jag behövde spara pengar. Men det är så skönt att slippa göra matlådor! Tycker det tråkigaste som finns är att laga mat!
 
Sv: Vardagslyxtråden

Jag köpte ganska dyra liljor till vardagsrummet som nu faktiskt har hållt sig i hela två veckor. Lite blommor, liksom, men det lyfter hela lägenheten och tycker jag ger hemmet en lite snajsigare touch :)
 
Sv: Vardagslyxtråden

Jag gillar inte riktigt ordet lyx, det känns inte som att det talar till mig utan är lite krystat. Men: min häst! Om jag har någon lyx i vardagen så är det hon!

Mycket mer räcker varken tid eller pengar till.
 
Sv: Vardagslyxtråden

Jag tror inte jag tänker på det i termer av vardagslyx, men visst slits också jag mellan prioriteringar med "tid" å ena sidan och "pengar" å andra sidan.

Men bara att det kostar mer i plånboken att köra bil till jobbet i stället för att resa kollektivt eller äta ute i stället för lunchlåda gör nog inte att det känns "lyxigt" för mig, utan mer en praktisk lösning som ibland känns nödvändig för att någotsånär få ihop dygnen och veckorna.

Annars kan det för mig vara minst lika mycket lyx över att få sitta och bara läsa, slösurfa eller låta tankarna fladdra fritt på tåget och slippa koncentrera sig på trafiken när man kör bil. Eller att få äta en ordentligt sammansatt, ekologisk och näringsrik egen matlåda utan skumma tillsatser, och inte behöva kryssa fram mellan matställena tills man hittar något utelunchställe med acceptabla råvaror och hygglig valuta för pengarna.

Vardagslyx är såklart att ha egna hästar, höns och katter och en egen gård med friheten att bestämma över alltihop själv. Men lite guldkant utöver det på en valfri gråmulen torsdag får jag av en vacker bukett köpeblommor eller vilda eller från egna trädgården, ett långt skumbad, tända ljus, finporslin och ordentlig dukning, en tänd brasa i murspisen och en dyr tidskrift med flotta bilder eller intressanta artiklar. Eller ett teaterbesök eller liknande i upplevelseväg.
 
Sv: Vardagslyxtråden

Jag älskar att sova middag, får jag göra det är jag glad.
Annars unnar jag mig glada örhängen, hattar och andra smycken i tid och otid.
 
Sv: Vardagslyxtråden

Min mor var för övrigt ett föredöme när det gällde att glädjas åt småsaker som kunde göras till vardagslyx. Även när hon skulle på tråkiga och besvärliga besök på sjukhuset, så var det den goda räksmörgåsen hon skulle unna sig på cafét som hon pratade om och såg fram emot, eller den vårliga buketten tulpaner som hon skulle köpa med sig på vägen hem.

Så oavsett om man kallar det lyx eller hur man vill benämna det, så tycker jag mycket om attityden att hitta och fokusera på saker som man ser som guldkanter eller glädjeämnen, även när annat kanske inte är lika festligt.
 
Sv: Vardagslyxtråden

Vad härlig det låter!

kl
Vardagslyx för mig är god mat jag inte behöver laga själv, kvittar om den är köpt, sambon gör (så gott är det väl inte då bara...), eller blir bjuden.
Annars att få ta en lång dusch ifred, gå ut med hunden ifred, rida ut själv eller med trevligt folk. Sovmorgon!!!
 
Sv: Vardagslyxtråden

Min vardagslyx består i att ha tid för att baka eget. Ofta bröd (frallor, ciabatta, baguette) men även tortillas och pitabröd för att äta till pulled pork eller tacos. Annars känns det lyxigt när jag unnar mig en god hemlagad middag. Jag gillar att pyssla i köket, så det blir dubbelt bra om jag får pyssla och äta gott dessutom!

Vardagslyx som jag ibland får men inte kan välja själv - en sovmorgon utan att katterna hoppar på mig för mat. Och det är väldigt få ggr jag får uppleva det tyvärr. Om de inte är hungriga så springer de över oss för att de jagar varandra.. Älskar dem självklart iaf *host* ;)
 
Sv: Vardagslyxtråden

Det var därför jag la till "unn" :)

Jag förstår det. Jag funderar på saken. Jag brukar ju inte heller säga att min häst är något jag unnar mig. Däremot är det inget tvivel om att min häst är det mest slösaktiga och i den meningen mest egotrippade och oansvariga jag gör. (Inte oansvarig mot hästen, men mot allting annat som hästen konkurrerar ut, såsom tid med mina nära och kära samt ett välfyllt konto.) Så jo, jag unnar mig nog min häst. Mot allt förnuft. :)

Annars unnar jag mig glada örhängen, hattar och andra smycken i tid och otid.

Min bild är att du är sådär färgglatt elegant och sitter på eleganta kaféer och din blotta närvaro höjer den redan i förväg tjusiga inredningen, och så serverar du champagne mitt i veckan! I de mest flärdfulla glas!
 
Sv: Vardagslyxtråden

Mitt vardagslyx kan bestå av ett bad med iPaden på en kudde och titta på netflix samtidigt:D

Eller en riktigt varm och lång dusch med scrub, hårinpackning och allt däremellan!

Även att köpa hem vackra snittblommor tycker jag känns som vardagslyx.
 
Sv: Vardagslyxtråden

Vardagslyx är att jag har en bil som jag använder endast till nöjen, jobbet cyklar jag till. Jag har en dagmatte till min hund så han slipper vara själv är jag jobbar. Varannan vecka har jag matkasse så jag slipper planera vad jag ska äta. Men den mesta vardagslyxen är att jag utbildat mig och skaffat mig ett välbetalt jobb så jag nästan aldrig behöver prioritera vad jag ska göra med avseende på pengar. Nästa steg är att gå ner i arbetstid så jag kan ägna mig mer åt min fritid :D
 
Sv: Vardagslyxtråden

Min vardagslyx denna månaden är en soffa från EM möbler och en tvbänk från jysk. Ville unna mig nya grejer för det tycker jag att jag är värd :)

Sen blir det inte så mycket mer vardagslyx än detta på ett tag :)
 
Sv: Vardagslyxtråden

En sovmorgon ibland.
En bit choklad till kaffet (dagligen).
Scones till frukost eller lunch.
Förmiddagspromenad i solskenet.
En stund med en akvarell.

Just nu pluggar jag och passar på att göra sådant som jag inte brukar ha tid att göra när jag jobbar. Ekonomin är sämre så sånt som kostar får jag vänta med tills jag jobbar igen.
 
Sv: Vardagslyxtråden

Vardagslyx är att göra något tillsammans med nån man tycker om, som dessutom tycker om en tillbaks. Och 'något' är något båda gillar att göra.
I stort och litet.
 
Sv: Vardagslyxtråden

Vardagslyx för mig är: Sömn en hel natt, färska blommor i fönsterkarmen, vår/sol, bättre smärtdagar, latte och sminkshopping ;)

När jag har råd unnar jag gärna mig manikyr och pedikyr, ansiktsbehandling eller annat vårdande som får kroppen att må bra. Och är fint för ögat också ;)
 
Sv: Vardagslyxtråden

Lets Deal och Groupon-sajterna har utökat min vardagslyx - eller utökat synen på vad jag unnar mig, är kanske mer korrekt.

Jag går på olika former av massage, på pedikyr, på ansiktsbehandling, bokar choklad-, vin-, whiskey-provningar och går med vänner, går på after noon tea... Sådant som jag tidigare dömt ut som för dyrt och därför struntat i. Det är en lyx att unna sig.

Det är också en stor lyx att kunna rida ut ensam i skogen, och bara njuta av hästen och omgivningen.

Det är en lyx att kunna ligga hemma i stillsam ro och titta på gamla avsnitt av QI på tuben en halv dag.

Jag kan känna att det är lyxigt att gå förbi en fin rabatt också, nu där de satt påskliljor lite här och var som tittar fram. Jag blir glad av dem!

Sitta på en uteservering är lyx, med varm choklad och trevligt sällskap.

En egen lägenhet är lyx. Ganska många basic grejer som det är lätt att bara ta förgivet.

Både att kunna uppskatta det du har, att kunna unna sig nya upplevelser, och att känna sig värd sin vardagliga guldkant.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 827
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 266
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 781
Senast: Sasse
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp