Värde på Norsvensk brukshäst?

linnlarssonn

Trådstartare
Jag har i min närhet ett nordsvenskt sto på 13 år som ska säljas/lånas ut. En bekant till familjen har erbjudit sig att köpa hästen för 5000 kr men vet inte om det är ett okej pris eller ett dåligt bud för den hästen. Personen som vill köpa hästen har hållit på med hästar hela livet men hon har inte någon superkunskap/erfarenhet av mer problematiska hästar.
Hästen är riden men inte direkt utbildad, det går att svänga, gasa och bromsa men inte så mycket mer. Det är en jättehärlig häst egentligen och extremt social mot både människor och andra hästar! Detta har gjort att hon kan inte vara/gå själv! Med tålamod och lugn skulle det säkert gå att lösa men förstår ju att det gör hästen mer svårsåld till ett lägre pris.

Hur mycket kan man begära för en nordsvensk idag? Har dålig koll på den marknaden :o
 
Det är ju jättesvårt iom att hon inte är körd eller utbildad i ridningen + problemen med att vara själv. Jag skulle inte ge mycket mer än vad som är bjudet för en sådan häst, men det beror ju på vad man har för önskemål. Har hon bra stam och är visad på premiering kanske du kan få lite till.

Ordentligt inkörda nordsvenskar som är visade med ok poäng kostar 30-50 000 kr (fast då är de nog något yngre än din).
 
Är det en bruksnordis eller en kallblodstravare? Är det kallblodstravare är budet på 5000kr inte orimligt tyvärr =/.

Bruksnordis är väl snarare 20 000kr något sorts minimipris.
 
Jag har letat häst ett par månader nu och vågar nog påstå att 5000 kr är ett ganska lågt pris för den hästen om det rör sig om en bruksnordis men å andra sidan så blir kanske inte hästarna som ligger ute sålda för vad som begärs i annonsen heller.
Finns det någon större problematik än det du nämner här så kanske hästen kan komma att bli svårsåld.

Personligen tror jag att du hade kunnat få det dubbla av någon annan, lite beroende på vad stoet har för stam, frågan är kanske snarare om du anser att människan som gett dig det låga budet skulle utgöra en bättre ägare till hästen än någon annan.
 
Är det en bruksnordis eller en kallblodstravare? Är det kallblodstravare är budet på 5000kr inte orimligt tyvärr =/.

Bruksnordis är väl snarare 20 000kr något sorts minimipris.

Det är andra gången på kort tid jag hör detta om priser på nordsvenskar. Roade mej med att ringa på några då en vän har hingst till salu. de allra flesta var villiga att gå ner mkt jmfrt med annonspriser. Jag flera som inte får sina sålda för varken 15 eller 20. = Då är det inte minipris... För en oinkörd/nästan oriden så är min erfarenhet att de ligger runt 5-6. Ingen stor marknad och ofta okunniga köpare med denna prisbild. :( Så till TS är det en ok köpare så hade jag sålt och sluppit eventuella bekymmer. Däremot en inkörd eller mycket riden/hanterad ger snabbt högre pris.
 
Jag har i min närhet ett nordsvenskt sto på 13 år som ska säljas/lånas ut. En bekant till familjen har erbjudit sig att köpa hästen för 5000 kr men vet inte om det är ett okej pris eller ett dåligt bud för den hästen. Personen som vill köpa hästen har hållit på med hästar hela livet men hon har inte någon superkunskap/erfarenhet av mer problematiska hästar.
Hästen är riden men inte direkt utbildad, det går att svänga, gasa och bromsa men inte så mycket mer. Det är en jättehärlig häst egentligen och extremt social mot både människor och andra hästar! Detta har gjort att hon kan inte vara/gå själv! Med tålamod och lugn skulle det säkert gå att lösa men förstår ju att det gör hästen mer svårsåld till ett lägre pris.

Hur mycket kan man begära för en nordsvensk idag? Har dålig koll på den marknaden :o

Mot bakgrund av de problem du beskriver (att hästen är outbildad och har svårt att vara själv) och det jag sett på annonsmarknaden uppfattar jag det som att priset/budet (tyvärr) inte är orimligt. Däremot skulle jag själv kanske inte vilja/våga sälja för under 10', med tanke på de risker det medför med slakttransporter och andra hemskheter man hört talas om. Såvida jag inte kände köparen.

Allra helst skulle jag dock önska att prisbilden överlag på nordsvensken gick upp, i mina ögon är rasen underprisad i nuläget. Men det kanske är en annan diskussion.
 
rasföreningen rekommenderar att en väl inkörd (inriden i andra hand) nordsvensk inte ska säljas för under 35 om jag inte missminner mig, detta var dock ett par år sedan.

Hade inte vågat sälja en vuxen såpass "stor" häst för under 10 pga de anledningar som lazer09 skriver, jag vill inte att någon ska tjäna på att slakta min häst.
 
Svarar alla! Ni tänker lite som jag då. Vet endast att hon är efter hingsten Hurtig (har ingen koll på aveln). Det är en bruksnordis vi pratar om :) Vill verkligen inte att hon ska säljas billigt som vandringspokal då hon redan har fått flyttat mycket pga. platsbrist. Har inte pratat med hon som har lagt budet personligen men kan tänka mig att hon är intresserad att avla på hästen då det är åt det hållet hennes intresse ligger och tror hästen skulle passa mycket bra till avel och allmänt pyssel så man blir kluven :cry:
 
våran var kanske liknande stoet i trådstarten då vi köpte den, tyvärr vanskött då ägaren varit med om en bilolycka, fått inkomstbotfall och lägre fysisk förmåga och försökte rodda runt hästarna ändå ett tag. Ungefär samma ålder som ts-hästen, hade nästan ratt, och bromsen var det inget fel på alls. gick att tömköra, aldrig satt i vagn. Behövde draghjälp för att gå någonstans.

upptäckte då jag började rida på henne hemma att lättridning var väääääldigt läskigt, så antagligen inte egentligen mer än insutten.

Den gav vi 15 för 2007. Tror inte hästpriserna sjunkit så mycket att en jämförbar häst ligger UNDER halva det priset idag i alla fall.
 
Nej 5000kr för en bruks är alldeles för lågt! Om det är en frisk, väl fungerande häst. Dom flesta hästar kan inte mer än att gå framåt och styras enligt min erfarenhet.

Jag tycker att du ska begära minst 15000 om det är ett hem som du gärna vill att den ska hamna i. Annars 20000kr i alla fall. Jag betalade 25000 för min, han var visserligen yngre, men 13 år är ingen ålder för en bruksnordis och min häst kunde inte speciellt mycket även om han var inriden i alla gångarter. Jag tycker att 25000 är ett bra grundpris för en frisk, riden bruksnordis.
 
Jag tycker nog att runt 10000 skulle vara realistiskt.
Hästen är halvgammal, inte inkörd, knappt inriden, komplicerad på så sätt att den inte gärna går ensam.
5000kr är lågt oavsett om det gäller en nordsvensk eller, eftersom frågan kom upp från någon annan, en kallblodstravare.
 
Nej 5000kr för en bruks är alldeles för lågt! Om det är en frisk, väl fungerande häst. Dom flesta hästar kan inte mer än att gå framåt och styras enligt min erfarenhet.

Jag tycker att du ska begära minst 15000 om det är ett hem som du gärna vill att den ska hamna i. Annars 20000kr i alla fall. Jag betalade 25000 för min, han var visserligen yngre, men 13 år är ingen ålder för en bruksnordis och min häst kunde inte speciellt mycket även om han var inriden i alla gångarter. Jag tycker att 25000 är ett bra grundpris för en frisk, riden bruksnordis.

Nu kanske det varierar lite beroende på var i landet man bor (?) och i grunden håller jag med om din åsikt kring prissättning men jag undrar ändå var någonstans man får ge 20 000 för en 10-15-årig nordsvensk som enbart är riden, alltså varken utbildad eller inkörd? Med en smärre problematik ovanpå detta ser jag inte riktigt hur man ska få ut så mycket för hästen i dagsläget.
Förvisso är det 5 år sedan jag köpte min förre bruks men då gav jag 20 000 och fick en skolad och helt okomplicerad valack, inkörd men inte körd på länge, 10 år gammal med väl inpassad utrustning till.

Vad jag menar är helt enkelt att även om hästen i fråga borde ha ett högre värde än några tusenlappar så är det ändå marknaden som styr till stor del, framför allt idag när många mer eller mindre skänker bort välstammade hästar även av andra raser.
 
Spontant tycker jag att 10 000 låter som ett rimligt pris för hästen TS beskriver, men hur mycket en häst är värd handlar ju till syvende och sist om hur mycket potentiell köpare vill betala. Särskilt om hästen "måste bort". Om det varit min häst, och jag kände köparen och visste att denne är seriös och erbjuder ett varaktigt hem, så hade jag nog försökt pressa upp priset till iaf 7' men sålt för att ge hästen ett gott hem i första hand. Om stoet är friskt och i övrigt lämpad för det låter väl ett liv som avelssto och promenadhäst bra, särskilt som just nordsvenska rasen behöver mer avel. Snudd på utdöende, är den inte?
 
Va kloka tankar alla har! :D Tycker att 10 000 låter som rimligt i dagsläget med dom problemen som hästen ändå har. Det känns ju sådär att sälja en häst för en struntsumma för att man vill bli av med den, under 5000 tycker jag knappast att någon häst oavsett ras är värd :o En häst är ju dock inte värd mer än vad någon är villig att betala ;)
 
Det kanske går att få ut några kronor tillför hästen. Men håller med de flesta andra att i dagsläget är den inte värd mer än runt 10`. Personligen skulle jag hellre sälja den för 5000 till någon jag kände och där jag tror att den kommer få ett bra varaktigt hem än att få ut dom extrapengarna det rör sig om.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 267
Senast: Whirlie
·
Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 075
Senast: Snowball
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 283
Senast: Lena_B
·
Ekonomi & Juridik Hej! Här kommer en del tankar på hur mitt kommande företag kommer att se ut... Jag vill gärna ha tips och ideér från er som gjort/gör...
2
Svar
33
· Visningar
3 109
Senast: NNH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp