Våren 2015

Philosophia

Trådstartare
För mig som ogillar vinter och kyla så börjar våren 1 januari varje år. Således är det passande att starta en vårtråd!

Jag har precis beställt lite fröer: Tomat (San Marzano), basilika (Floral Spiras Lavendel, Green Globe and Vanilla Spice) och rosmarin.
Men framförallt så har jag slagit till på två bourbonrosor: Comtesse de Rocquigny och Baron J.B. Gonella.

22.jpg
7759_1.jpg
 
Jag har lite längre startsträcka innan jag börjar känna vibbarna från våren, men häromdagen köpte jag en jordviva i mataffären.

Ett vårtecken upplevde jag dock idag och det var att ponnyn jag börjat rida släppte sina första strån av vinterpälsen.

Men det lär väl dröja ett par månader innan det ens är intressant att kika runt i trädgården. Jag vet inte ens vad jag ska göra där då det är så litet och jag ändå funderar på att flytta. En säsong till blir jag väl kvar.
 
Längtar efter att se blåbärsbuskarna börja spira samt se om porslinhyacint lökarna och Harleqin iris lökarna överlevt.
Men som sagt dröjer väl ett tag till:D
Men nu går vi mot ljusare tider igen:)
 
Jag planterade ett kejsarträd på sensommaren, är riktigt orolig om det överlever vintern... Hann aldrig riktigt komma igång och få någon växtspurt, så jag hoppas det är starkt nog att klara övervintringen. Velar åt alla håll om/hur jag ska bädda in det, just nu står det fritt men vi har ju flera plusgrader idag. Känns som jag måste komma på något riktigt bra innan vintern slår till...

Ser dock fram emot den här synen kommande vårar, om jag kan få det att trivas:
royal-empress-tree-bloom.jpg
 
Jag vill gärna ha tips på vad vi kan odla på balkongen i år som inte är tomater eller chili. Vi fick alldeles för mycket chili (kommer ta flera år att göra av med) i 2014 års skörd och tomaterna blev inte alls goda. Vi har en liten balkong om ca 3 kvm, i söderläge och med tak. Vad tror ni om gurka?
 
@hvala Jag har också svårt att få tomaterna goda på balkongen, och jag fick sommaren 2014 så mycket chili att det nu finns för några generationer framåt (känns ju bra om det tex blir krig).

Jag har haft god framgång med olika typer av bönor i stora krukor. Vad tror du om det? Både störbönor av olika slag, som får slingra sig upp under balkongtaket, och lågt växande bönor.

Blommorna är ganska fina och det ser rätt trevligt ut. Jag låtsas att det är vin som växer, och att min balkong i själva verket är en sydeuropeisk liten terrass.
 
Jag vill gärna ha tips på vad vi kan odla på balkongen i år som inte är tomater eller chili. Vi fick alldeles för mycket chili (kommer ta flera år att göra av med) i 2014 års skörd och tomaterna blev inte alls goda. Vi har en liten balkong om ca 3 kvm, i söderläge och med tak. Vad tror ni om gurka?

Jag har själv inte provat odla gurka på balkong (jag har hört att det ska funka bra på balkong), men funderade på det till i år istället för tomat, men sambon vill ha tomat så då får han det. Jag delar annars din upplevelse om att tomater på balkong inte blir något vidare. Det är som att vissa sorter inte trivs där.

I somras lyckades jag dock riktigt bra med "Roma" som blev riktigt smakrika men då gödslade jag till förbannelse så några fick tråkigt nog pistillröta. Jag gissar dessutom att halten nitrat i tomaterna av samma anledning inte var inom gränserna för det som kan räknas som hälsosamt. I sommar tänker jag (eller snarare sambon) dock bara ha en enda planta.
 
Jag vill gärna ha tips på vad vi kan odla på balkongen i år som inte är tomater eller chili. Vi fick alldeles för mycket chili (kommer ta flera år att göra av med) i 2014 års skörd och tomaterna blev inte alls goda. Vi har en liten balkong om ca 3 kvm, i söderläge och med tak. Vad tror ni om gurka?
Paprika är ju nära släkt med chilin och borde ju trivas utmärkt på balkongen, physalis är också snälla och producerar frukt. Tomat som jag rekommenderar är sungold en körsbärstomat som är orange och super snäll. Växer och producerar goda tomater nästan oavsett hur man behandlar den.
På min uteplats har jag hallon i kruka vanliga storvuxna mormorshallon som vräker sig längs fönstret och sprutade ur sig massor med hallon i år :) jag har lite persilja som underplantering. Jordgubbar, smultron och blåbär går ju också bra i kruka. Zuccini hade jag ett år med, det funkade också bra om man har tillräckligt med tryck/näring i jorden.
 
Själv hade jag tänkt försöka piffa upp trädgården lite, ska så igen ett land med gräs och minska storleken på det andra. Vet inte riktigt vilka växter som är i det befintliga landet som jag ska så igen och det som ska minskas. Kanske kan jag flytta något i det gamla landet till det jag ska behålla.
Sen funderade jag på att göra någon form av kant till det nya landet, ska man sikta på stenar eller vad är mest praktiskt?
Kanske även ska plantera lite nya växter, men det finns en hel uppsjö av dom. Vilka är fina och inte sprider sig som ogräs?

Vidare ska jag även skaffa en pallkrage och ha ett grönsaksland, typ rabarber och gräslök. Är det något man behöver tänka på? :)
 
Äntligen en vårtråd!

Jag kommer så chili inom ett par veckor, har sorterat alla fröer som ska sås och förberett det mesta för det. Nu ska bara all extrabelysning och bevattningsbrickor fram ifrån skrubben så blir det snart bebistajm i gästrummet här :love:

Blir bygge av växthustunnel och ombyggnation av del i lada till hönshus i vår så jag misstänker att jag redan tagit mig vatten över huvudet med tjugo tomatsorter och närmare femtio perennsorter. Och alla grönsaker. Men det är ju så jädra roligt! :D
 
Hurra för vår-tråd!
Jag har börjat bläddra i frökataloger och drömma. Sambon och jag köpte en liten kolonistuga i höstas och hann i princip bara gräva om några få planteringar och plantera två nya äppelträd innan vintern kom.
Till vår och sommar planerar jag att anlägga upphöjda bäddar för grönsaksland, (fortsätta) plantera ett kryddland och fortsätta med ett litet miniwoodland i en skuggig del. Eller ja, åtminstone påbörja något av ovanstående iallafall :p

I grönsaksväg blir det nog några sorters tomater som vanligt, samt säkerligen vårlök, morot, sockerärter, någon form av bönor. Funderar på aubergine och zucchini också - matigt och bra :)

På vår pyttelilla balkong i söderläge blir det troligtvis någon körsbärstomat och äppelgurka. Lättodlat och gott!
 
Jag har inga stora planer för trädgården i vår, eftersom jag inte riktigt vet vad som finns i den. Det ska bli spännande att se!

Men ett par saker ska jag göra: Plantera ut julrosorna som jag har haft inne under julen, sätta hundratals olika narciss-lökar och förgätmigej runt om.
 
@hvala Jag har också svårt att få tomaterna goda på balkongen, och jag fick sommaren 2014 så mycket chili att det nu finns för några generationer framåt (känns ju bra om det tex blir krig).

Jag har haft god framgång med olika typer av bönor i stora krukor. Vad tror du om det? Både störbönor av olika slag, som får slingra sig upp under balkongtaket, och lågt växande bönor.

Blommorna är ganska fina och det ser rätt trevligt ut. Jag låtsas att det är vin som växer, och att min balkong i själva verket är en sydeuropeisk liten terrass.
Blomsterbönor går att äta :D
 
Här har tjälen bundit marken och saker har frusit fast... Jag trodde jag hade tid på mig men så spöregnade det en period och ovanpå kom kylan.

Jag har ett egengjort äppelträd (skitkul, kan rekommenderas. Beställ grundstam och ympa själv!) som står inskottat med löv intill ett hörn vid farstubron tillsammans med några krikon som jag sådde för halvannat år sedan.

Jag har svårt att få vårkänslor än för det är så fruset, om än snöfritt. Antar att det blir bättre bara jag fördjupar mig i Impecta :angel:

Idag hittade jag en liten gul blommande pensé i en rabatt!
 
Hahaha, här har det ju precis blivit vinter... nä vårkänslorna lyser med sin frånvaro :meh:.
Men längtar såklart till att vårlökarna börjar komma upp igen :love:.

I år har jag planerat att sätta upp mitt "inkubator-hus" alt. chillihus :p, det blir ett litet växthusliknande bygge mot en vägg, ca 20 m2. Där ska mina frön få gro i fred och jag slipper ha det inne efter 1:a omskolningen är tanken :idea::angel:.
Sen är det ju några rosor och nävor som saknas på kullen...
 
och nävor som saknas
Där sa du något! Näva kan jag aldrig få för mycket av. Så även om det finns näva här, så ska det bli mer. Sedan har jag ju kungsängsliljelökar som ska sättas ut också. Ska försöka hitta ramslök att plantera i vår. (Mina är kvar på gamla stället.) Kan tänka mig att de skulle trivas nere vid ån här.

Åååå, vad jag längtar till våren!
 
Jag blir glad av denna trådrubrik. :) Dagen har faktiskt redan ökat med 11 minuter här sedan vintersolståndet! Har fått Impectas katalog och ska tillbringa en ledig måndag - tisdag med att planera lite odlingar från den.

En sak som skulle flytta odlingssäsongen ännu lite närmare är att göra en varmbänk, men jag har aldrig prövat det. Jag har plats, massor av gamla tegelstenar som kan staplas till "väggar", och hästgödsel/halm i överflöd - OCH gamla fönster så att det räcker. Det finns till och med en ledig loggavel som vetter mot söder, där projektet skulle kunna placeras.

Så det enda jag tvekar på nu är hur pass minutiös skötsel det kräver att odla i varmbänk typ i februari/mars? Och om det är svårt att få till så att det blir lagom temperatur? Jag är inte hemma dagtid mer än på helgerna, så jag kan inte gå och lufta eller stänga fönstren mitt på dagen utan det får regleras på morgnar och kvällar. Liksom att täcka in det hela när det är kallt.

Men jag har inget växthus, och nu fantiserar jag om att skörda sallat och rädisor i april eller något ditåt. :d Och framför allt få börja peta ner små fröer utomhus i jorden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp