Bukefalos 28 år!

Varför lär man sin häst stegra?

Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Hej!

Jag har precis börjat med klickerträning på min pålla och hon har nästan helt sluta tigga godis. Innan kunde hon vara ett monster som tiggde även när man inte hade något godis (jag har rent generellt inte gett henne godis då jag inte tycker man behöver ge hästar godis i tid och otid).

Jag skulle dock aldrig lära henne stegra, det känns alldeles för "osäkert". Att få häst att gilla tränset och klä på sig själv, eller att stå stilla snällt vid uppsittning- no problems, äntligen ett sätt där pållan förstår vad jag vill. Men stegra?? Nope, inte en chans!

Lavinia
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

:rofl:

Samma med våra kloka gamla lektionshästar - behövs bara att några pratar lite lågt på läktaren och i förbifarten nämner sakta / stanna eller något liknande ord, så visst stannar de direkt . --- Men du saaa jue?!... :angel:

Min häst har ett stopp-ord till, "vänta". Det kommer av när jag lärde mig rida på kandar så lyckades jag snurra ihop det fullständigt med vilken tygel som gick vart och sa: -Vänta här nu! och stannade.

Hon kan dock ett framåt-ord också: Galoppen sie bitte! Anledningen till att det funkar tyder bara på att hon är lika sopig som jag på tyska:D
 

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
439
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
7
· Visningar
580
Senast: Acer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 289
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 074
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp