Bukefalos 28 år!

Varför ok med tryck över nacken men ej över baken?

Ingridl

Trådstartare
Har läst både trådar och artiklar om lastning med hjälp av NH-inspirerade metoder. Får intrycket att linor är tabu för de som förespråkar lastning via ngn form av NH-metod men:
Vari består skillnaden mellan att sätta press på hästen bakifrån genom att lägga ett rep under rumpan och hålla ett lätt tryck som lättar så snart hästen rör sig framåt jämfört med att ha press på hästens nacke med hjälp av grimman som lättar så snart hästen rör sig framåt?
OBS! Jag menar inte att dra in hästen med hjälp av linorna utan just bara lägga ett lätt konstant tryck med följande eftergift. Kan ngn förklara?
 
Sv: Varför ok med tryck över nacken men ej över baken?

Det skulle vara intressant att få en förklaring på detta. Om det nu är så? :)
 
Sv: Varför ok med tryck över nacken men ej över baken?

du har redan fått svar av mig i den andra tråden.
 
Sv: Varför ok med tryck över nacken men ej över baken?

Nu vet ju inte jag precis vad du har läst men så som jag sett lastträningar gå till enligt NH filosofin är att man inte lägger något riktigt tryck vare sig i nacken eller på baken? Hästen har lång lina och man föser den framåt med hjälp av carrotsticken = bakifrån.. Dock rör inte carrotsticken hästen. När hästen går framåt får den eftergift på det sättet att man slutar fösa.

Man står alltså vid sidan av hästen och transporten, pekar in mot transporten och föser med carrotsticken bakifrån, som har ett snöre i ena änden. Dock bör hästen förstå vad du menar med carrotstick osv innan du tar till denna metoden tycker jag!

Anledningen till att linor skulle vara tabu är väl att man fysiskt tvingar hästen till något och förlorar hästens tillit. Samma sak om man skulle försöka dra in hästen i transporten i grimman, om det var vad du menade att man gjorde?

hoppas jag kunde hjälpa!
 
Sv: Varför ok med tryck över nacken men ej över baken?

Det finns massor av olika sätt att få in en häst i en transport, dom olika metoderna kan fungera likabra beroende på vad det är för typ av häst.

Metoderna är inte fel om dom fungerar för hästen. Och jag anser att en metod fungerar om hästen håller sig lugn och inte stressar upp sig.

NH är för mig iallafall att man får hästen dit man vill på ett så lugnt och mjukt som möjligt och det finns som sagt många olika metoder även inom NH.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför ok med tryck över nacken men ej över baken?

Mackan! Vet att du svarade i andra tråden! Uppskattar ditt svar! Jag valde att lägga upp en tråd med endast denna fråga för att lite fler förhoppningsvis skulle se frågan - vilket ju fungerade!:)
Tycker det är spännade att fundera över hur hästar fungerar och hur vi kan bli bättre på att hantera våra hästar. Det är också intressant att se hur tankegången är bakom olika "metoder".
Är själv lagd åt det pragmatiska hållet ... testar lite olika saker för att se vad som funkar med olika hästar och i olika situationer!
 
Sv: Varför ok med tryck över nacken men ej över baken?

Nu är jag knappast någon ren NH-utövare utan hanterar mina hästar på mitt eget lilla sätt som till viss del är en blandning av metoder jag snappat upp genom åren.

Enligt mig handlar dock NH mer om kommunikation genom kroppspråk än om att dra/tvinga/övertyga med hästen hit och dit. Det ska vara enkelt och trevligt för både häst och människa, inga snören, rep och "hjälpmedel" som i många fall förstör mer än de gör nytta. Man tränar hästen att bli så följsam och trevlig att hantera som möjligt, den ska villigt följa både fysiskt och psykiskt tryck. Många NH-utövare vill dessutom uppmuntra hästen att lösa kluriga situationer själv och förbättra hästens självförtroende genom att skicka den t.ex. över läskiga pressenningar, bommar, mellan koner, in i transporter och allt vad det kan vara. Att lasta hästen betyder således mycket mer än att bara få in den i en transport. Det är ett sätt att förbättra sin kommunikation med hästen, öka hästens självförtroende och att förbättra hästens tillit till sin människa. Skulle man istället få in den med ett rep runt baken skulle kommunikationen, och i värsta fall hästens tillit till människan, gå förlorad.

Personligen ser jag väl emellertid inget större fel med att lägga ett rep runt baken på hästen (som sista utväg då naturligtvis), så länge det går lugnt och trevligt till. Har dock aldrig gjort det på mina hästar. De går alltid in snällt, till och med lilla fölisen om man bara ger henne en liten stund att fundera igenom situationen :)
 
Sv: Varför ok med tryck över nacken men ej över baken?

Som någon annan skrev så handlar det nog mest om typen av tryck, snarare än var man applicerar det.

När jag pekar/skickar in min häst i transporten känner han ju ett lätt tryck i nacken av grimman, vilket släpper så snart han börjar gå in. Stannar han halvvägs når jag ju inte längre att inverka med repet, så då knackar jag lite på rumpan för att be om ytterligare steg in.
Det tycker jag är att inverka på ett sätt som stämmer överrens med min NH-filosofi.

De gånger jag sett, och tidigare själv använt linor, har det varit tvingande i det avseendet att hästen inte kan backa, däremot lättar trycket så snart den går fram.
Då arbetar man inte med hästens tillit längre, utan tvingar, i någon mån. Och det känns inte "NH" för mig.
 
Sv: Varför ok med tryck över nacken men ej över baken?

Westernsuzi och Skuggi - tack för genomtänkta svar / inlägg! Bukefalos som bäst tycker jag! Inser att jag nog betraktat NH som en uppsättning metoder snarare än som ett förhållningssätt. Är nog inte redo att omfatta hela filosofin kring NH, tycker dock att jag har nytta av att fundera över just alternativa sätt att hantera min pållar än att bara reflexmässigt gå på det man en gång fått lära sig ...
 
Sv: Varför ok med tryck över nacken men ej över baken?

Tack själv för en intressant tråd! Det är så intressant och utvecklande att höra om andras tankar kring hästhantering :) Det finns nog lika många sätt att hantera hästar som det finns hästmänniskor, och alltid så mycket nytt att lära sig :)
 

Liknande trådar

Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
7 030
Senast: Vitsippan
·
Kropp & Själ Mest lite fundersam, har tid hos läkare imorgon så är ingen diagnos eller så jag är ute efter. I juli förra året var jag med om en...
Svar
16
· Visningar
17 381
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 136
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering Har haft någon tidigare lastnings-tråd men har lite andra funderingar nu. Har haft min kuse i snart 4år, lasttränat flitigt men mest...
2
Svar
24
· Visningar
2 753
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp