Varför är barndomen helig?

Jag har en sambo jobbar inom en framtidsbransch. Jag förväntar ju mig att den dagen han slår igenom så kommer vi bli rika fast jag inte tjänat de pengarna.
Jag har inte sagt att barn har en rättighet att få nya mobiler men att förfasas över att andra ger sina barn en ny mobil förstår jag inte.

Fast det är nog din övertolkning, att andra "förfasas".
Jag tycker personligen att det är onödigt att byta modell från en modern telefon till en nyare telefon, när den moderna men något äldre fungerar.
Oavsett om det gäller en vuxen eller ett barn.

Men förfasas, det gör jag inte.
 
:D Vi har pratat om att göra något åt köket sen vi flyttade in, 2001... Mitt största problem är att det är för låga köksbänkar eftersom köket är platsbyggt i slutet av 50 talet. Efter det är köksluckorna målade ett par gånger, nya tapeter och så har det tillkommit diskmaskin. Spis och kyl har bytts ut när de har slutat att fungera, jag klagade på vår spis att den börjar dumma sig, den är ju nästan ny tyckte jag. Tills jag kom på att vi köpte den när vi flyttade in 01... :D 16 år kanske inte kan anses som nästan ny längre :angel:
Men vi drar oss för det... Ska vi börja så måste vi fundera över hela layouten och det blir ett stort projekt. Alltså väntar vi... :crazy:
Det går ofta att ganska enkelt lägga en sockel under och höja köksbänkarna till rätt höjd om det är ett äldre kök. Min bror gjorde det och det var bara en dags arbete för själva snickeriarbetet.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Det går ofta att ganska enkelt lägga en sockel under och höja köksbänkarna till rätt höjd om det är ett äldre kök. Min bror gjorde det och det var bara en dags arbete för själva snickeriarbetet.
Mm men sen blir det för lågt upp till överskåpen... :cautious: Jag har kikat på den lösningen...
 
Jag har haft 4, 4s och nu iphone se. Min månadskostnad inklusive mobil har aldrig varit över 200kr. I iphonetråden så hade barnet liten månads/veckopeng men fick därför dyrare presenter/julklappar. Vilket skulle innebära lång tid till att spara pengar. Folk ansåg att rimliga summor var 1000kr per födelsedag och julklapp. Vilket skulle innebära flera år innan en ny mobil kunde köpas.

Jag tycker det är jättebra att barn kan spara pengar till saker. För det är jätteroligt när man kan köpa något för sparade pengar. Men ska det ta evigheter att spara ihop det så förtar det ju glädjen. Det får bli rimliga tidsintervall.
Fast en iphone 7 kostar nu mellan 5000-7000kr.
Det ÄR mycket pengar, även om man har råd så att säga.
I min värld så vill jag att något så dyrt verkligen har ett värde jämfört med vad det ersätter.

Jag är en androidperson och har bara iphone på jobbet. Och jag har i ärlighetens namn lite svårt att känna igen problemet att appar och sånt inte skulle funka ens när jag dammar av mina urgamla . Det känns ju helt klart som en till orsak att INTE köpa en ny iphone... ;)

Vad gör den nya telefon så pass mycket bättre att det är värt att lägga nästan en tredjedels månadslön jämfört med den telefon han har,?
 
Fast en iphone 7 kostar nu mellan 5000-7000kr.
Det ÄR mycket pengar, även om man har råd så att säga.
I min värld så vill jag att något så dyrt verkligen har ett värde jämfört med vad det ersätter.

Jag är en androidperson och har bara iphone på jobbet. Och jag har i ärlighetens namn lite svårt att känna igen problemet att appar och sånt inte skulle funka ens när jag dammar av mina urgamla . Det känns ju helt klart som en till orsak att INTE köpa en ny iphone... ;)

Vad gör den nya telefon så pass mycket bättre att det är värt att lägga nästan en tredjedels månadslön jämfört med den telefon han har,?

Som vuxen så använder jag en bråkdel av kapaciteten på min telefon. Jag köpte ny då jag fick ständiga varningar av min bankapp att det skulle sluta ge stöd till min telefon. Men jag är väl medveten om att jag inte behöver en maxad kapacitet för jag sitter inte och spelar några kapacitetskrävande spel.
På samma sätt som att jag sitter på en medioker laptop eftersom jag inte behöver mer. Den är väl runt fyra år och duger gott till mig. Skulle jag varit ett tolvårigt barn som spelade Wow eller dylikt så hade det ju varit omöjligt med denna datorn. Jag tycker därför inte att det är konstigt att ett barn behöver mer kapacitet av sin telefon än jag gör.
 
Jag vill inte att mina barn ska tro att konsumtion är vägen till lyckan, framförallt för att det inte finns någon jord kvar till dem om vi fortsätter att konsumera som vi gör nu. Samma sak med flygresor, jag vill inte flyga eftersom det förstör miljön ergo vi åker tåg. Mina barn växer upp med de värderingarna som jag själv delvis växte upp med, alltså att man ska tänka på miljön.
Sen är jag skeptisk till all köpta upplevelser, som t ex Kolmården som har blivit ett nöjesfält och som återigen bygger på konsumtion. Det känns som att alla känslor bara ska överdrivas hela tiden, vanlig vaniljglass duger inte längre utan det ska chokladsås, nötter, topping mm mm i absurdum. Jag tycker det är en osund utveckling, var ska den sluta?
Sen är det en annan sak, om man ska ha råd med all denna konsumtion måste man jobba för det, om man inte är rik. Och då finns det ju ingen tid för ungarna i vardagen. Jag vill inte leva så, och jag är inte heller uppväxt så. Jag känner mig som en Alien ibland bland andra föräldrar när mina barn inte vet vad det senaste spelet heter och när de inte varit i Thailand på semester utan bara hemma och på biblioteket typ. Så summasumarum så har jag definitivt med mig 70-tals värderingar från min egen uppväxt som jag överför på mina barn, men jag har definitivt inte med mig den semi-auktoritära uppfostran som jag upplevde.
 
Jag är född 1961 och växte upp med en ensamstående mamma som jobbade som biträde i vården. För att öht ha pengar till något så började jag dela ut tidningar på söndagarna som 13 åring. Det säjer sig självt att mitt barn har en annan standard än vad jag hade som barn även om även jag är ensamstående och låginkomsttagare. När min Nokia slutade fungera tog jag över dotterns Samsung och hon fick en ny. Hon har ju helt andra behov av minneskapacitet i telefonen än vad jag har. Tv köptes först när den gamla lagt av. Möblerna slits ut innan nytt köps.
Mitt klädkonto är väldigt lågt. Jag köper nytt endast efter behov. Så jag går omkring i urtvättade slitna kläder.
 
Nej, jag känner inte igen mig i trådstartens inlägg.

Jag hade en jättebra uppväxt som gav mig både bra självkänsla och ett bra självförtroende. Trots det har jag, när jag skaffade barn, ändrat lika mycket i min uppfostran som jag har sparat.

Nej, mina barn har på många sätt inte vuxit upp som jag men i andra avseenden givetvis gjort det.

Jag har valt ut det bästa ur den uppfostran jag fick och slängt bort många saker som jag kände vara så förbannat orättvisa och dumma, sådant som fick mig att känna att jag inte lyssnades på, inte litades på. Jag har lovat mig att jag ska komma ihåg hur det var att vara ung och jag hoppas verkligen att jag lyckats.

Vi har verkligen hållit våra barn från överkonsumtion men ändå vågat lägga pengar när något ska köpas. De vet idag värdet av pengar och att man inte får saker bara för att andra får.

Jag hoppas verkligen att mina barn gör samma sak; behåller det de tyckte var bra och slänger bort det de tyckte var fel i den uppfostran de fick. Hoppas bara att jag uppfostrat de rätt, så de har styrkan att göra det.;)
 
Fast i iphonetråden så förfäras ju folk oerhört över att ett barn önskar sig en ny mobil när den gamla inte är trasig. Men jag vet inte någon som reagerar om en vuxen vill byta ut sin tre år gamla telefon.
Eh, va? Jag byter aldrig min telefon om inte den gamla är trasig. Har man en iPhone går ju det rätt snabbt. :meh: Men om en tre år gammal telefon funkar, varför byta den?

Ok, efter fem år så lär den väl inte funka lika bra längre, även om den inte är trasig. Då kan man ju byta, om man har råd.

Jag byter saker ungefär lika ofta som mina föräldrar gjorde. Oftast när de är trasiga. Innan dess behövs det ju inte.
 
Fast i iphonetråden så förfäras ju folk oerhört över att ett barn önskar sig en ny mobil när den gamla inte är trasig. Men jag vet inte någon som reagerar om en vuxen vill byta ut sin tre år gamla telefon.

Jag minns inte att jag läst den tråden så det är svårt att svara på vad folk sagt där. Jag känner dock inte alls igen varken mig eller andra bekanta i dina slutsatser.
Angående mobiler och barn så kan jag ha förståelse till att barn önskat sig nyare modeller men det är ju långt ifrån säkert att jag kan ( ekonomi) eller vill tillfredställa den önskan ( jag tycker funktionerna på mobilen duger för barnets behov, barnet har fått så mycket annat, barnet är egentligen inte så intresserad av mobilen etc). Jag som är vuxen och som är den som ska dra in pengarna till både min och barnets telefon kan välja att själv byta ut min telefon eller inte beroende av samma anledningar. Med den skillnaden att jag dessutom kan behöva mobilen för att fullgöra mitt arbete. Så länge det är jag som betalar väljer jag också vad och hur mycket jag vill betala för...
 
Jag och sambon växte båda upp i nybyggda villor i nya områden med enbart barnfamiljer. Vi hängde med kidsen på gatan för vi var alla i typ samma ålder. Själva bor vi i ett område byggt på sextiotalet här flyttar det in yngre människor allt efter ursprungsägarna dör av.

Utomlands åkte vi typ aldrig som barn jag har varit i Spanien två gånger typ 84 och 90. Utöver det var vi nog aldrig längre bort än Tyskland och normalt sett närmare Danmark. Däremot så åkte våra föräldrar utomlands utan oss (vi passades av mormor). ett par gånger.

Själva åker vi knappt utomlands alls. Sonen har varit i Norge men flickorna har inte varit utanför Sverige. Både mor och farföräldrar reser flitigt utomlands ett par gånger om året numera.

Hur får du dina tidigare inlägg om teknik, och att 80-talister är bakåtsträvare - som jag svarar på i mitt inlägg att så är inte fallet, för teknikvärlden är större idag än då - till resor utomlands :confused::confused:
 
Hur får du dina tidigare inlägg om teknik, och att 80-talister är bakåtsträvare - som jag svarar på i mitt inlägg att så är inte fallet, för teknikvärlden är större idag än då - till resor utomlands :confused::confused:
För att resor diskuterades i den ursprungliga tråden :D. TS verkar ha startat den här tråden för att argumentera emot personer i den andra tråden.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 497
Senast: Imna
·
Tävling Blev lite ställd häromdagen. Plats: hopptävling för ponny. Flera barn kommer efter en genomförd ritt ut från banan och är skitförbannade...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Chamsin
·
Övr. Hund Vilken dag jag haft! Blodbad!! Kopierar från min blogg helt enkelt! Klippte en återkommande klipphund dvärgpudeln Ville idag: Ja...
Svar
0
· Visningar
3 558
Senast: paradiset
·
Övr. Barn I måndags fyllde min äldsta son hela 10 år. Stolt och glad grabb, 10 år är ett stort steg mot att bli stor, tycker han. Och det är det...
Svar
18
· Visningar
1 884
Senast: Mustasukka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp