Varför är hår så provocerande?

Det verkar mer provocerande ATT raka än att inte göra det... :cautious:

Då är det helt ok att skriva att det är super äckligt med rakat, men skriver jag att jag upplever hår som äckligare då blir jag påhoppad.

Men det här har jag bara märkt från kvinnor, de killar som frågan kommit upp med har sagt att de bryr sig välsigt lite, men KÄNLSAN att smeka att rakat ben är bättre än med hår.

Det verkar ''bara'' vara kvinnor som ens tar upp äckelfrågan.

Kanske för att trycka ner den rakade kvinnan, hon är ju så äcklig och hjärntvättad.

Himla dåligt.
Det är kvinnor och främst uttalade feminister som har gett mig diverse nedlåtande kommentarer angående mina val av kläder och utseende. Klä dig som du vill - sålänge du klär dig som oss!
 
Det är kvinnor och främst uttalade feminister som har gett mig diverse nedlåtande kommentarer angående mina val av kläder och utseende. Klä dig som du vill - sålänge du klär dig som oss!

Tyvärr måste jag hålla med dig. :(
Det är så himla tråkigt.

Det är sjävklart jättedåligt att ni har fått nedlåtande kommentarer för hur ni väljer att göra med er kroppsbehåring. Det känns inte som att det har varit ett särskilt trevligt diskussionsklimat.

Nu vet ju inte jag hur just de personer ni pratat med lagt fram det men det går inte att komma ifrån att vi kvinnor ofta rakar oss just eftersom vi blivit inlärda med att det är så man ska se ut som kvinna, annars är man ofräsch och ful. Rent teoretiskt vet jag att jag är minst lika fräsch orakad, ändå väljer jag att raka mig under armarna och benen just för att jag känner mig fräschare och snyggare då. Det är inget annat än de signaler jag blivit matad med under min uppväxt som får mig att tycka det.

Det händer tom att jag drar mig för att bada eller vara på stranden om jag inte rakat bikinilinjen och jag tycker det är fruktansvärt att hårets vara eller icke-vara ska begränsa oss kvinnor till den grad att vi hellre stannar hemma än att visa oss offentligt med ludna ben.
 
Det är sjävklart jättedåligt att ni har fått nedlåtande kommentarer för hur ni väljer att göra med er kroppsbehåring. Det känns inte som att det har varit ett särskilt trevligt diskussionsklimat.

Nu vet ju inte jag hur just de personer ni pratat med lagt fram det men det går inte att komma ifrån att vi kvinnor ofta rakar oss just eftersom vi blivit inlärda med att det är så man ska se ut som kvinna, annars är man ofräsch och ful. Rent teoretiskt vet jag att jag är minst lika fräsch orakad, ändå väljer jag att raka mig under armarna och benen just för att jag känner mig fräschare och snyggare då. Det är inget annat än de signaler jag blivit matad med under min uppväxt som får mig att tycka det.

Det händer tom att jag drar mig för att bada eller vara på stranden om jag inte rakat bikinilinjen och jag tycker det är fruktansvärt att hårets vara eller icke-vara ska begränsa oss kvinnor till den grad att vi hellre stannar hemma än att visa oss offentligt med ludna ben.
Jag håller verkligen med dig. Dock känner jag själv väldigt lite press på hur jag som kvinna ska vara.
Mitt rakande sker endast för att jag vill och inte för att jag vill vara någon ''duktig flicka'' till männen.
 
Jag håller verkligen med dig. Dock känner jag själv väldigt lite press på hur jag som kvinna ska vara.
Mitt rakande sker endast för att jag vill och inte för att jag vill vara någon ''duktig flicka'' till männen.

Jag tror att just det är väldigt vanligt - att uppfatta det (vilket kan vara ungefär vad som helst och inte nödvändigtvis rakning ) som den fria viljan som är helt opåverkad av normer - jag tror inte att det är så. Påverkan finns där vare sig man vill eller inte det är just därför det sett så olika ut över tid (med allt möjligt då - inte just rakning)
 
Jag leker alltid med möjligheten att färga både intim och armhålor efter huvudhårsfärgen, brukar nästan alltid ha blått/rosa/lila etc

Jag vill se vad folk på gatan skulle göra :laugh:

Och pojkvännens min :eek::cool:
Går du och visar upp muttan på stan lär du få hjälp av polisen att komma hem. Jag har noll intresse av att se andras underliv offentligt, blottare som blottare. :cautious:
 
Jag tror att just det är väldigt vanligt - att uppfatta det (vilket kan vara ungefär vad som helst och inte nödvändigtvis rakning ) som den fria viljan som är helt opåverkad av normer - jag tror inte att det är så. Påverkan finns där vare sig man vill eller inte det är just därför det sett så olika ut över tid (med allt möjligt då - inte just rakning)
Självklart blir man påverkad. Vissa blir påverkade av männens krav och andra av feministernas.

Men den pojkvännen jag hade som klagade på 2 dagars stubb fick aldrig se mig rakad igen :D
 
Undra för vems skull alla singlar oavsett ålder vars kön, armhålor eller bara ben, som inte en kotte ser rakar sig för, om inte för sin egen skull :confused:

Om alla enbart följer "normer" så skulle ju alla se likadana ut och tycka likadant om i princip allt och så är ju uppenbarligen inte fallet.
 
Undra för vems skull alla singlar oavsett ålder vars kön, armhålor eller bara ben, som inte en kotte ser rakar sig för, om inte för sin egen skull :confused:

Om alla enbart följer "normer" så skulle ju alla se likadana ut och tycka likadant om i princip allt och så är ju uppenbarligen inte fallet.
Fast alltså, jag har "alltid" rakat mig, oavsett civilstatus, så absolut är det för min egen skull. Men det är ju knappast så att jag själv kom på att håret var något oönskat från början, det är ju självklart att det är normer inblandat! Sen att jag har vant mig och kanske även blivit nån gnutta hjärntvättad för att det fortfarande tar extremt mycket emot att låta håret växa gör det ju inte normfritt.
 
Undra för vems skull alla singlar oavsett ålder vars kön, armhålor eller bara ben, som inte en kotte ser rakar sig för, om inte för sin egen skull :confused:

Om alla enbart följer "normer" så skulle ju alla se likadana ut och tycka likadant om i princip allt och så är ju uppenbarligen inte fallet.
Jag rakade mig som barn runt 13-14, jag har mycket och mörkbrunt.
Jag tyckte redan då det var jätte jobbigt med hårigt underliv.

Dock gillade mamma inte det när vi pratade om det, så då ville jag göra det mer, #REBELL :p
 
Självklart blir man påverkad. Vissa blir påverkade av männens krav och andra av feministernas.

Men den pojkvännen jag hade som klagade på 2 dagars stubb fick aldrig se mig rakad igen :D

Jag tror inte att det är varken männen eller feministerna i första hand faktiskt. Det är ingens specifika "krav". Det är hur omgivningen gör - det är att höra till och följa strömmen, ingen vill väl vara äcklig eller ofräsch? Jag tror att påverkar början extremt tidigt när man är som mest mottaglig.
 
det är att höra till och följa strömmen, ingen vill väl vara äcklig eller ofräsch?

Vilka följer strömmen menar du, de som rakar eller de som inte gör det?

Ofräscha och äckliga, det anses ju både de orakade och de rakade vara. Det ser man ju exempel på bara i den här tråden.
 
Vilka följer strömmen menar du, de som rakar eller de som inte gör det?

Ofräscha och äckliga, det anses ju både de orakade och de rakade vara. Det ser man ju exempel på bara i den här tråden.

Alla! Det är ju det som är grejen.
Ingen är opåverkad av normen som råder just där och då. Det är därför jag reagerar på när någon säger att jag är minsann opåverkad och gör precis som jag vill. Ingen är opåverkad
 
Vem orkar bry sig om någon är rakade eller inte? Hotelser tycker jag är ju sorgligt nog vardag idag och ganska ofta kvittar det hur någon valt att göra för det kommer hotelser från ena eller andra sidan :turd:.

Själv så rakar jag benen då jag tycker känslan av svett som ringlar ner bland håret på benen, tycker av någon anledning inte alls det är lika äcklig känsla när svett rinner ner längs rakade ben eller stubb.
Rakar även underlivet då jag ibland har varit med om att håret fastnat i trosorna :arghh:.
Sedan åker håret under armarna bara med av farten när jag ändå är igång.
 
Dom bakterierna har vi inte i vår livsmiljö så det är en dålig liknelse och ett icke-problem för oss människor.

Arkéer behöver vi inte oroa oss för, men sporbildande bakterier kan absolut förekomma i vår direkta miljö. Därför är det klokt att skilja på redskap som ska användas till livsmedel och sådant som kan ha... säg avföring på sig.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Efter avslutad cancerbehandling håller håret på att växa ut. Jag var hos herrfrisör för uppklippning i början men nu börjar det bli...
Svar
11
· Visningar
1 198
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag vet inte riktigt hur jag ska börja det här inlägget. Eller ens vad jag vill ha sagt. Jag har alltid haft en känsla av att jag inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 836
Senast: Seaside
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 581
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 168
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp