Varför dör hästar under prestation?

MissFideli

Trådstartare
Nu har det ju hänt igen och jag blir lite fundersam på varför det ändå händer så ofta som det gör. Jag vet att det oftast handlar om inre blödningar, men mer? Varför? Varför så ofta?
 
Men är det så ofta eller är det som med mycket annat att man lättare får reda på det? Kan inte svara på varför men det händer ju bland elitidrottande människor också, t ex när orienterare strök med. Jag tror att det är så att prestation på elitnivå inte är hälsosamt för varken människa eller djur.
 
Men är det så ofta eller är det som med mycket annat att man lättare får reda på det?

Här tror jag det ligger mycket i. Har en vän vars ponny dog av brusten kroppspulsåder under en vanlig uteritt, men det ger liksom inga tidningsrubriker.
Vet inte hur många hästar som hittas döda som man tar ut veterinär till eller obducerar, på tävlingar finns ju ofta veterinär närvarande som kan uttala sig om orsaken.
 
Jag tror att det är så att prestation på elitnivå inte är hälsosamt för varken människa eller djur.

En fråga då blir: Är alla hästar som dör av den här typen av prestationsrelaterade olyckor, elithästar? Jag tvivlar. Det är nog de man hör mest om. Vem har någonsin hört om "ponnyn Berta" som sprang och hade kul i hagen och dog påsarna sätt?

Risken för denna sorts olyckor har med prestation att göra vad jag förstår men man måste väl ha en predestination för försvagningar och/eller infektioner i kroppen (om vi pratar om hjärtmuskelinflammation)?

Dvs när hjärtat kommer igång och pumpar med hårdare tryck kan redan medfödda försvagningar brista. De kan göra det när som helst, i början av livet, mitt i eller i slutet. Med stor ansträngning eller liten.
 
Förra sommaren dog en äldre häst av brusten kroppspulsåder.
Jag vet att man ger passhästar i USA någon form av medel som är dopingklassat i Sverige inför löp för att förhindra någon form av död. Minns inte om det var lungblödning eller om det var något helt annat.
 
Har en kompis vars dotter hade en ponny som bara föll ihop och dog på vägen från ridbanan. hästen var gammal så det var inget direkt ansträngande pass.
En av mina kor mådde bra när jag lämnade stallet men var död en kvart senare när jag kom tillbaka. Brusten kroppspulsåder sa veterinären.
Det är nog inte så ovanligt att det händer men det blir ju mer uppmärksammat när det händer inför mycket folk.
 
Det hände min stallkompis häst för många år redan. Dom skrittade längs med en åker, helt plötsligt så ramlade hästen ihop och var troligtvis död redan innan den nådde marken.
 
Dvs när hjärtat kommer igång och pumpar med hårdare tryck kan redan medfödda försvagningar brista. De kan göra det när som helst, i början av livet, mitt i eller i slutet. Med stor ansträngning eller liten.
Det händer inte bara djur, en kusin till mig hade glömt plånboken när han och hans mamma skulle åka och handla så han klev ur bilen, gick in i huset och hittades död på köksgolvet. orsaken var en brusten åder, en sk. aneurysm, dvs. medfödd försvagning som ingen visste ett dugg om. Vi har alla starkare och svagare delar av blodkärlen och ibland brister dom utan nån anledning.
 
Det händer inte bara djur, en kusin till mig hade glömt plånboken när han och hans mamma skulle åka och handla så han klev ur bilen, gick in i huset och hittades död på köksgolvet. orsaken var en brusten åder, en sk. aneurysm, dvs. medfödd försvagning som ingen visste ett dugg om. Vi har alla starkare och svagare delar av blodkärlen och ibland brister dom utan nån anledning.

O även om man vet om sin försvagning så går det ändå inte o rädda. Även om man vet o man befinner sig på sjukhus (akuten) så går det ändå inte att rädda. Det är vad jag fick erfara en väldigt låg procent som klarar sig.
 
O även om man vet om sin försvagning så går det ändå inte o rädda. Även om man vet o man befinner sig på sjukhus (akuten) så går det ändå inte att rädda. Det är vad jag fick erfara en väldigt låg procent som klarar sig.
Jag har hört precis samma sak av sjukvårdspersonal, brister det så brister det och då finns det inte mycket att göra om det sitter på fel ställe.
 
O även om man vet om sin försvagning så går det ändå inte o rädda. Även om man vet o man befinner sig på sjukhus (akuten) så går det ändå inte att rädda. Det är vad jag fick erfara en väldigt låg procent som klarar sig.
Jag vet en person som fick en sån bristning i hjärnan och alla läkare sa att en sån överlever man inte. Hon gjorde det i alla fall och blev helt personlighetsförändrad. Skilde sig då maken inte kände igen henne som hon var förr. Både ville det som tur var.
 
Vi har haft ett fölsto som helt plötsligt en dag låg död i hagen. Hästen hade kommit till oss i ett dåligt skick, men hade blivit väldigt välmående. Dagen innan jag hittade henne död stod vi och tittade på henne då hon brallade runt i hagen och myste över att hon var så fin, pigg och välmående.
Men som sagt var, en sådan häst och ett dödsfall som sker i box/hage/skogspromenad skapar inga rubriker.
 
Ja jag tror det sker lika många ggr hemma i stallet/hagen/ridbanan, men det får ingen publicitet. Det som händer på trav/galopp/hoppbanan syns, det skrivs om det i media och många ser det och det blir en stor grej och skylla många ggr på sporten. Men jag tror att många hästar som faller ner och dör på det viset har ett medfött fel som ingen visste om.

Min far ska tex in på någon form av helkroppsscan för att kolla sin kroppspulsåder, då både hans pappa och hans pappas bröder dog av brösten kroppspulsåder.
 
Jag har sett det ett par gånger under fälttävlan och då har veterinärerna sagt att det är oftast en medfödd defekt på kroppspulsådern men att det är vanligt att ansträngningen också kan påverka, och även extrem värme. Som på Lantliga EM i Belgien 2003 då vi hade 40 grader under hela veckan.

Givetvis händer det också hästar hemma i hagen. Såg när jag var på röntgen senast att de screenade män 65+ så på människor verkar både kön och ålder spela in.

Om jag minns rätt så var det en väl en kvinna vars pulsåder brast under något event på Flyinge för några år sedan och tack vare en sjukvårdsutbildad som förstod (gissade rätt?) på vad som hände såg till att hon fick snabb hjälp så hon klarade sig.
 
Att folk alltid dör stämmer inte, en bekant har berättat att det kändes som blixten slog ner i huvudet när hon var ute och cyklade. Ramlade av cykeln men lyckades ta sig hem och la sig där hennes pappa sedan hittade henne. Jag vet inte hur lång tid det tog innan hon fick adekvat vård men hon blev liggande länge då de upptäckte att hon hade ett åderbråck på andra sidan av hjärnan med så det blev två operationer och sjukpension efter det.
 
Det borde väl gå att få någon statistik från försäkringsbolagen? Vet en ridskolehäst, tror den var 12 som trillade ihop i hagen och dog. Men det var ju inga som helst rubriker om den.

För även om värme och ansträngning påverkar så verkar det ju hända i hagar och under lugna promenader i alla fall alltså är det väldigt svårt att förebygga. Jag vet inte om det går att scanna hästar som man gör med människor? Och även om man hittar en liten avvikelse på en röntgen så kan man väl heller inte säga med säkerhet att det kommer att brista?

Och om man hittar något på en häst så är det ju förbaskat svårt att förklara för hästen att nej nu får du inte busa med dina kompisar i hagen för det finns en liten risk att du trillar ihop och dör :crazy:

Men om risken ökar markant under ansträngning i kombination med värme så skulle kanske fler tävlingar läggas kvällstid under sommarmånaderna? För om hästen hade kollapsat lite längre fram i loppet mitt i fältet så kunde fler ekipage dragits med.
 
Kanske dum fråga, men om man hittar en medfödd försvagning med hjälp av att screena, går det att göra något åt det överhuvudtaget?
 
en travhäst trillade ihop strax efter start och dog på banan. V75 avd 2 i går på Axevalla live sänt i tv. De visade dock aldrig själva händelsen
 

Liknande trådar

Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 217
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 002
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
7 377
Senast: monster1
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
427
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp