Varför gör hon så?

alextheasparagus

Trådstartare
Min häst är fortfarande ganska grön i ridningen och även om vi kommit en bit framåt så har jag märkt att hon har väldiga problem med att trava på volt i vänster varv. Hon vill liksom helst gå rakt fram och försöker jag styra in henne på volten sladdar hon ut med bakdelen och liksom travar väldigt fort i sidled. Hon har inte det problemet i skritt, och inte heller i trav i höger varv, och sadeln ligger helt OK (justerbar akademisk). Någon som har haft liknande problem och vad berodde det på? Kan det vara så att hon har ont? Eller bara svag i den sidan? Om det nu inte är något fysiskt problem, finns det någon som har ett tips på hur jag skulle kunna träna på det här?

Tillägg: hästen är inte "min" utan min medryttarhäst som jag har 2-3 ggr i veckan. Hon är 15 år och kallblodstravare som inte började ridas förrän ett par år sedan.
 
Min häst är fortfarande ganska grön i ridningen och även om vi kommit en bit framåt så har jag märkt att hon har väldiga problem med att trava på volt i vänster varv. Hon vill liksom helst gå rakt fram och försöker jag styra in henne på volten sladdar hon ut med bakdelen och liksom travar väldigt fort i sidled. Hon har inte det problemet i skritt, och inte heller i trav i höger varv, och sadeln ligger helt OK (justerbar akademisk). Någon som har haft liknande problem och vad berodde det på? Kan det vara så att hon har ont? Eller bara svag i den sidan? Om det nu inte är något fysiskt problem, finns det någon som har ett tips på hur jag skulle kunna träna på det här?

Tillägg: hästen är inte "min" utan min medryttarhäst som jag har 2-3 ggr i veckan. Hon är 15 år och kallblodstravare som inte började ridas förrän ett par år sedan.

Det går inte att säga varför hon gör så baserat på ett inlägg på nätet. Man måste se hästen på plats. Det kan vara smärta, en låsning, obalans etc.
Så bäst är att du antingen frågar din tränare eller ber en veterinär kolla.
 
Min häst är fortfarande ganska grön i ridningen och även om vi kommit en bit framåt så har jag märkt att hon har väldiga problem med att trava på volt i vänster varv. Hon vill liksom helst gå rakt fram och försöker jag styra in henne på volten sladdar hon ut med bakdelen och liksom travar väldigt fort i sidled. Hon har inte det problemet i skritt, och inte heller i trav i höger varv, och sadeln ligger helt OK (justerbar akademisk). Någon som har haft liknande problem och vad berodde det på? Kan det vara så att hon har ont? Eller bara svag i den sidan? Om det nu inte är något fysiskt problem, finns det någon som har ett tips på hur jag skulle kunna träna på det här?

Tillägg: hästen är inte "min" utan min medryttarhäst som jag har 2-3 ggr i veckan. Hon är 15 år och kallblodstravare som inte började ridas förrän ett par år sedan.
Vad säger ägaren till hästen är det samma problem som visar sig när den personen rider? Detta ska du inte diskutera på nätet utan med ägaren som får vidta lämpliga åtgärder och råda dig om du ska ändra något i din träning eventuellt efter konsultation med veterinär.
 
Travare brukar ha de problemen, de har svårt att balansera sig på volt och flyter gärna ut.

Tömkör du något? På volt t.ex. De har ju lättare för det utan ryttaren så det är ett bra sätt att träna styrkan. Sen kan ett besök av equiterapeuth vara värt när man börjar rida en föredetta travare :)
Annars generellt ut i skogen och klättra så bygger de lite naturligt de "rätta" musklerna för ridning. Du kommer känna skillnad!
 
De flesta hästar är något oliksidiga - vissa mycket, andra lite. ETT av målen med ridutbildningen av en ung/grön häst är att rakrikta den och göra den liksidig (eller så liksidig det går). Jag tycker att lösgörande arbete åt båda håll är en bra början - skänkelvikningar, framdelsvändningar, volter. Galopp är också ofta lösgörande, och med en "naturlig innersida" som man kan utnyttja för att forma hästen efter voltspåret. Även åttvolter i trav tycker jag har bra effekt - då blir det inte så länge i det jobbiga varvet och man kan nästan "lura" hästen att böja och forma sig rätt när det bara är ett varv och den snart får böja sig åt det "lätta" hållet igen (vilket blir en form av belöning/eftergift). Försök rida lika mycket i båda varven och verkligen jobba med att hästen skall vara rätt ställd och böjd och spåra ordentligt.

Efter ett tag kan man bygga vidare med att rida öppna och sluta. Börja i skritt och var noga med att hästen går korrekt på tre spår, att ryttaren sitter rätt och att tygelkontakten är lätt (man skall alltså inte "dra" hästen till rätt böjning, ställning o samling, utan rida bakifrån och kunna placera bakdel resp framdel "rätt").
 
Absolut jag vet att det inte går att få svar på en sån här fråga direkt på internet, och ägaren vet ju också att hon gör såhär. Vi har ingen tränare för tillfället men ska testa det Roheryn tipsade om!
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
651
Senast: AraSlei
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 961
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 529
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp