Varför gör min häst såhär?

whiterabbit

Trådstartare
Hej på er! Jag undrar vad min hästs beteende kan bero på. Ni kanske har någon liknande erfarenhet eller kan hjälpa mig på traven att klura ut varför han gör såhär och vad man ska göra. När min medryttare rider som precis börjat komma in i ridningen igen efter många års uppehåll så drar han ner huvudet och försöker "ta bettet". Han rycker tyglarna ur handen på henne. När jag rider gör han däremot inte så, testade att rida efter henne igår för att se om det berodde på henne eller om det är någonting annat men han slutade direkt när jag red. Min fundering är om det beror på att han får tänka mer när jag rider och inte bara "gå runt, runt" plus att hon måste öva på att korta tyglarna, de har en tendens att vara halvlånga då och då. Tandläkare ska komma ut så då får jag koll på den biten iaf, Rider på "vanligt" tredelat bett.
Frågan är varför han gör så med just henne, eftersom att han slutar när jag rider kan det vara något med hennes sätt att rida? Jag testade att skritta runt utan att "kräva något särkillt" också men han gick på som vanlig utan att dra ner huvudet.
 
Kan ju mycket väl vara så. Tips på vad hon ska göra när han drar ner huvudet? Jag har sagt att hon ska testa att driva honom framåt så fort hon märker att han är på väg ner med huvudet och hålla koll på sina händer och tyglarna hela tiden. Han är jättesnäll att rida, inget annat krångel.
 
Förmodligen testar han sina gränser. Kanske behöver hon vara mer tydlig och ha en bättre röd tråd och 'veta vart hon ska' även om hon bara rider runt runt. Sånt kan ju uttrycka sig lite olika.

Min ena häst är ingen 'åka-på-häst'. Han tycker det är aptrist och tar över kommandot direkt när ryttaren inte har någon plan i sin ridning. Man behöver vara tydlig och rak och bestämd, även om man bara skrittar rakt fram i skogen på en väg. Annars kan han lika gärna stanna och vägra gå, börja käka gräs eller helt enkelt vända hem igen.
Sitter det upp någon han vet vart han har och som rider är det aldrig någonsin några problem. Även om man som sagt bara skrittar rakt fram på långa tyglar.
Han behöver en ryttare som är medveten och inte dagdrömmer, helt enkelt.
 
Magnum, precis sådär går mina tankar också eftersom att han blir annorlunda när han får göra grejer. Jag har sagt åt henne att planera ridningen och hon gör det hon kan. Lite ridvägar osv. Jag har inte haft honom länge alls så jag känner honom inte till 100% ännu. Hade varit lättare om jag gjorde det. Hon har testat rida tre gånger nu annars är det bara jag som har ridit honom sedan han kom. Han har gått som både hopp och dressyrhäst tidigare så han är ju van vid att vara "aktiv." Planen är att hon ska rida i skogen när hon känner sig tryggare på honom och känner att hon har kontroll. Men hon får fortsätta öva på att planera sin ridning mer! alla tips är guld :)
 
Det låter som ni har en bra plan, det kommer säkert ge sej med tiden. Det är nog mest att vara tydlig och bestämd i sitt sätt att vara.

Min häst är 22 år och välutbildad både i dressyr och hoppning. Han helt enkelt trivs inte med att 'bara gå där' han vill arbeta och göra något vettigt, annars kvittar det lite. Då går han hellre och skrotar i hagen.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 327
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 082
Senast: Mabuse
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 842
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 061
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp