Varför görs inget trots kontroller?

Nu har det hänt igen. Vanvårdad häst omhändertogs. Detta stod att läsa i VF den 1 juni. Flera års kontroller och uppmaningar från länsstyrelsen hjälpte inte. Mannen i Torsby fortsatte att vanvårda sina hästar. Från 2009 har man hållit på med fallet. Vid samtliga kontroller har konstaterats ...

Källa / Läs mer:
http://www.vf.se/asikter/insandare/varfor-gors-inget-trots-kontroller
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför görs inget trots kontroller?

Det är väl ingen nyhet?

Djurskyddet idag är uruselt.
Och länsstyrelsen fungerar inte så som det ser ut idag.

Man kan anmäla vanvård 20 gånger men inget görs. Och så skyller man på borttappade papper, personal som bytt arbetsuppgifter osv.
Inte ens bevis som inskickade bilder reagerar dom på..

Frågan är väl vem som i slutänden skall stå ansvarig..:grin:


AM
 
Sv: Varför görs inget trots kontroller?

Exakt, se bara på den där Aud Stokman människan som får hålla på som hon vill, samtidigt som folk får stänga sina stall pga diverse paragrafrytteri ang stalldörrar, för låga bjälkar som inte påverkar hästarna osv.


Det bedrivs ren häxjakt på folk som har välmående friska djur men man kan inte åtgärda folk som PLÅGAR sina djur till döds på olika sätt.

Bedrövligt.....
 
Sv: Varför görs inget trots kontroller?

Intressanta kommentarer... När det sedan väl omhändertas djur efter flera års kontroller och förelägganden, ja då är det fel, hur ska ni ha det?
Jag tänker på fallet i Skåne med de omhändertagna hästarna som nu sålts, ett stort uppbåd tycker nu i efterhand om att djuren ej skulle ha omhändertagits. detta gäller många anmälningar med djur som ej haft foder, vatten ligghall och där djurhållaren förelades angående hästantalet redan 2010, men nu är det visst synd om den fd djurägaren. Det är svårt att vara alla till lags:crazy:

Tänk också alltid på att tidningar vill sälja, de skriver fakta om det som är intressant ur säljsynpunkt, alla fakta kommer därför oftast inte fram, för då blir det inte lika intressant att läsa. I många fall blir det då en väldigt vinklat perspektiv som djurskyddsärenden beskrivs ur, hur det egentligen är framkommer inte. Nu menar jag inte specifikt det fall som beskrivs här, utan så är det i allmännhet.
 
Sv: Varför görs inget trots kontroller?

Vad vi på Länsstyrelsen än gör så får vi skäll från flera håll. Tar vi hästarna direkt är vi för hårda, väntar vi är vi för mjuka. Hur ska ni ha det???

Enligt lagen ska djurägarna i de fall de går få en chans till rättelse, i det här fallet har säkert djurägaren fått det via ett flertal förelägganden då det inte funnits anledning till omhändertagande direkt.

Läs igenom lagen innan ni kritiserar Länsstyrelsen...
 
Sv: Varför görs inget trots kontroller?

Usch! :(

Det är väl som i samhället för övrigt, inget görs förrän någon, djur eller människa dött! :cry:

Jag säger som flera andra sagt, det är konstigt att det ska jagas centimetrar och gnällas på småsaker hos vissa djurägare när andra kan plåga sina djur till döds! :mad:
 
Sv: Varför görs inget trots kontroller?

Jo men lagstiftningen kräver ett lidande utan möjlighet till rättelse innan vi har lov att ingripa så snälla skäll på de som skriver lagen istället för att skälla på de som försöker göra sitt bästa i att utöva den så gott det går. :eek:

Håller med de andra. Jag arbetar hårt och gärna för djurens skull. Ideellt dessutom på min fritid. Och inte ens i de ärenden där vi gör snabba ingripanden får vi ros, bara ris :grin: Men jag älskar mitt jobb ändå och för det är jag tacksam :love:

Det är väldigt lätt att gnälla på myndigheter utan att ha koll. :angel: ta det från ngn som vet. Det tidningarna skriver är vinklat.

Och djurskyddslagen är till för att följas, precis som vilken annan lagstiftning som helst. Jag blundar inte för småsaker ute på fält heller. Men jag ser till att kommunicera saker på ett så bra sätt som möjligt. Och givetvis försöker jag få till bättring på minsta möjlig forcering.

Proportionalitetsprincipen är viktigt.
 
Sv: Varför görs inget trots kontroller?

Och idag fungerar djurskyddet förbannat mkt bättre än det gjorde på kommunen kan jag säga som arbetat på båda platser. Men vi behöver resurser!
 
Sv: Varför görs inget trots kontroller?

Intressanta kommentarer... När det sedan väl omhändertas djur efter flera års kontroller och förelägganden, ja då är det fel, hur ska ni ha det?
Jag tänker på fallet i Skåne med de omhändertagna hästarna som nu sålts, ett stort uppbåd tycker nu i efterhand om att djuren ej skulle ha omhändertagits. detta gäller många anmälningar med djur som ej haft foder, vatten ligghall och där djurhållaren förelades angående hästantalet redan 2010, men nu är det visst synd om den fd djurägaren. Det är svårt att vara alla till lags:crazy:

Tänk också alltid på att tidningar vill sälja, de skriver fakta om det som är intressant ur säljsynpunkt, alla fakta kommer därför oftast inte fram, för då blir det inte lika intressant att läsa. I många fall blir det då en väldigt vinklat perspektiv som djurskyddsärenden beskrivs ur, hur det egentligen är framkommer inte. Nu menar jag inte specifikt det fall som beskrivs här, utan så är det i allmännhet.

Du har missat det väsentligaste i fallet i Skåne och det är att hästarna inte var vanvårdade..
 
Sv: Varför görs inget trots kontroller?

Så fungerar det inte riktigt. En kattsamlare som har brister i sin djurhållning och 60 katter får kontroller fyra år i rad och visar liten eller mycket liten förbättring men tillräcklig för att ett omhändertagande enligt lagstiftningen inte är befogat får inte tillstånd att hålla så många katter då du som verksamhetsutövare ska vara lämplig. Om du låter katterna svälta ibland, leva bland skaderisker, dåliga skydd osv.

Denna person får inget tillstånd och möjligheten att avyttra alla katter själv i första hand. Då personen genom åren visat sig vara olämplig. Djurskyddslagstiftningen är preventiv!

Så sätt häst framför istället för katt.

Helt rätt utfört av berörd myndighet. Djurhållaren hade många chanser att visa sig vara lämplig, avyttra sina egna djur och när inget av det skedde så avyttrade myndigheten dem åt djurhållaren. Helt enligt gällande lagstiftning och helt rätt handlagt.

Mumin
 
Sv: Varför görs inget trots kontroller?

Exakt, se bara på den där Aud Stokman människan som får hålla på som hon vill, samtidigt som folk får stänga sina stall pga diverse paragrafrytteri ang stalldörrar, för låga bjälkar som inte påverkar hästarna osv.


Det bedrivs ren häxjakt på folk som har välmående friska djur men man kan inte åtgärda folk som PLÅGAR sina djur till döds på olika sätt.

Bedrövligt.....

Verkligen!! Boxdörrar som funkar alldeles utmärkt ska man klaga på men de som lider händer inte ett piss och om ngt faktiskt skulle ske så går det långsammare än snigelfart :mad:.
 
Sv: Varför görs inget trots kontroller?

Exakt, se bara på den där Aud Stokman människan som får hålla på som hon vill, samtidigt som folk får stänga sina stall pga diverse paragrafrytteri ang stalldörrar, för låga bjälkar som inte påverkar hästarna osv.


Det bedrivs ren häxjakt på folk som har välmående friska djur men man kan inte åtgärda folk som PLÅGAR sina djur till döds på olika sätt.

Bedrövligt.....

Man kan inte besluta enligt svensk djurskyddslag för något man gjort utomlands. Det gäller all lagstiftning. Det är därför man har utlämnande av kriminella personer från och till vissa länder.

Flera kontroller har skett och ingenting på svenska sidan har kunnat påvisas ännu men som jag har förstått så är det anmält djurplågeri till åklagaren som håller på med en förundersökning nu. Det är ett problem med människor som flyr lagstiftning över gränser inom alla områden. Tyvärr
 
Sv: Varför görs inget trots kontroller?

Har läst lagarna flera ggr om.

Att man anmäler att djur är underviktiga, skickar foto tar ju 7 evigheter innan någon kommer. Man påminner osv.

När de gör kontroll på stall, liten stalldörr, lågt till tak ska det åtgärdas ganska snabbt, fast djuren är välmående.

I detta fall 2009 och först nu omhändertag de 2012????

Ok, luddigt svar, men blir så arg när man gör anmälan, skickar foto och inget händer...

Grannen fick anmälan att lösdriften var lite sned, åtgärd snabbt, annars tog man hästarna...?
 
Sv: Varför görs inget trots kontroller?

Det är lustigt. Min förra granne fick välja mellan att höja taket 5 cm eller stänga ner stallet. Deras hästar är otroligt välskötta, stallet av hög kvalité och välventilerat och genomtänkt förutom dom 5 centimetrarna. Om dom ska vara så petiga hos folk som sköter sina hästar men skita i folk som vanvårdar sina hästar kan jag känna att djurskyddet känns otroligt överflödigt.

Börjar fundera mer och mer på vad det krävs för utbildning för att bli inspektör..
 
Sv: Varför görs inget trots kontroller?

Proportionalitetsprincipen är viktigt.

Tror det är där det brister! Få en paragrafryttare på en plats med lite makt, då har vi problem! :crazy:
Eller motsvarande, få en som skiter i djuren med lite makt, då hinner djur dö!

Jag talar från erfarenhet "live", jag har sett hur hästar svalt i flera år för att som "le grand finale" så svalt en häst ihjäl! Trots flera anmälningar så hände INGET! Till slut blev en av de som anmälde regelbundet så desperat att den tog kontakt med en veterinär, känd för att vara djurvän. Veterinären visste ju vilka kanaler man skulle gå. Då först hände något, mannen med de svältande hästarna blev av med sina djur. En häst hann ju svälta ihjäl, och jag tror de kvarvarande avlivades.

Det fanns också kor med klövar långa som näbbstövlar och hästar som aldrig togs ur stallet.

Vidrigt, men tyvärr sant, jag har själv sett det...
 
Sv: Varför görs inget trots kontroller?

Du har missat det väsentligaste i fallet i Skåne och det är att hästarna inte var vanvårdade..
Så hästar som inte får tillräckligt med mat och ser ut som ena jäkla spjälstaket i slutet av sommaren... Är inte det vanvård???
 
Sv: Varför görs inget trots kontroller?

Läs igenom lagen innan ni kritiserar Länsstyrelsen...

Kan ändå inte fundera över saker.

Vad sägs om minst tio anmälningar (bortslarvade)
Inskickade kort i en tidsspann på några år.

Och ändå så säger man att inga anmälningar kommit in.
Sedan behändigt ändra sig och säga att personal har bytt tjänst/ort, alternativt långsjukskriven.

Att ifrågasätta..
Att inte komma ut.

Och när man väl kommer ut så bedöms läget så illa att man måste ta till nödavlivningar..

Något som veterinär och "förbi-passerande" får ta hand om då berörd laglig instans inte ens orkar vara kvar då djuren skall tas bort.


Snyggt va?

När kommunen hade hand om dylika frågor så kom berörd person ut och jagade den "anklagade" med blåslampa tills sakerna rätade till sig igen.

Helt klart måste det handla om flera brister.

Personalbrist.
Kunskapsbrist.
Eventuellt inte våga åka ut till en hästägare/bonde som visar att han är aggressiv.

Då är det enklare att sitta ett antal mil bort och säga typ:
- Så länge det finns något att äta så är det ingen fara..

Och skita fullständigt i att det där ätbara luktar kadaver.

Säkerligen fungerar instanserna väldigt bra här och var.
Men instansen bör nog se över hela organisationen.
Ge f-n i att jaga centimetrar så länge grannen till "centimetergården" missköter djur å det grövsta att det måste avlivas.

För mycket papper och för lite kunskap.
Inte länstyrelsens fel kanske men någon borde läras upp.

Och nu syftar jag enbart på "paragrafryttarna"

Övriga, som gör ett bra jobb ska bara ha famnen full av rosor då jag förstår att dom stundtals berörs illa av djurs lidande och diverse hot från ägare.

AM
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp