Varför görs inget trots kontroller?

Nu har det hänt igen. Vanvårdad häst omhändertogs. Detta stod att läsa i VF den 1 juni. Flera års kontroller och uppmaningar från länsstyrelsen hjälpte inte. Mannen i Torsby fortsatte att vanvårda sina hästar. Från 2009 har man hållit på med fallet. Vid samtliga kontroller har konstaterats ...

Källa / Läs mer:
http://www.vf.se/asikter/insandare/varfor-gors-inget-trots-kontroller
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför görs inget trots kontroller?

Ojojoj vad alla hoppar på inspektörer och ofta dessutom baserat på ren hörsägen.
Själv har jag haft två inspektioner. En när vi köpte gården och anmälde djurinnehav. En trevlig inspektör som kom ut, tittade, förklarade de punkter han skulle vilja ha åtgärdade & det var INGET som inte var rimligt. Han kontrollmätte inget trots att vi har punkter som han absolut hade kunnat anmärka på om han velat (för låg takhöjd ex).

Den andra var efter en anmälan (från en fd hyresgäst som jag var osams med ang pengar). De gjorde en oanonnserad inspektion och kontrollerade då hästarnas hovar, hull och ligghallen.
Hull och hovar hade de inget att anmärka på men anmärkte på att ligghallen var för blöt vilket stämde precis då (trasig traktor, personen anmälde då hen visste att vi skulle åtgärda det dagen efter , då grannen skulle köra ut en rundbal halm) och då jag hade en rimlig förklaring till varför ligghallen vid det tillfället inte var så bra som den borde så slapp jag ngn anmärkning (och slapp betala kalaset).

Trots att de var inne i stallet så sa de inget om takhöjden & var VÄLDIGT trevliga och berömde hästarnas hull och kondition. Hon som jag pratade med verkade dessutom väldigt kunnig på hästar.

Så jag har väl haft en jävla tur om man får tro folk här.. eller så överdrivs inkompetensen hos djurskyddet å det grövsta.
 
Sv: Varför görs inget trots kontroller?

Ja se där vad olika det kan vara kring takhöjd tex..en del är jättepetiga och andra bryr sig inte om att kolla ;)

Jag ifrågasätter bara systemet eftersom att jag har en dålig erfarenhet, där inget gjordes men det hade verkligen behövts..Sen om bristen ligger hos inspektörerna går ju också att diskutera..
Att det verkar dyka upp liknande situationer lite nu och då gör en inte mindre kritisk..
I synnerhet när måtten på boxfronter + deras höjd till tak eller placering av skottkärror går före hästar som inte mår bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför görs inget trots kontroller?

kl.

En sak jag undrat över är varför överfeta hästar inte leder till någon åtgärd från djurskyddet. Det är ofta jag ser hästar som mer eller mindre liknar sälar men jag har aldrig hört att någon fått anmärkning på det, samtidigt så vet man att antalet hästar som får fång ökat enormt på senare år.
 
Sv: Varför görs inget trots kontroller?

kl.

En sak jag undrat över är varför överfeta hästar inte leder till någon åtgärd från djurskyddet. Det är ofta jag ser hästar som mer eller mindre liknar sälar men jag har aldrig hört att någon fått anmärkning på det, samtidigt så vet man att antalet hästar som får fång ökat enormt på senare år.
För det kommer inte in några(eller ytterst få i alla fall) anmälningar angående feta hästar (förrän de lider av obehandlad fång). Det är den enkla anledningen.
 
Sv: Varför görs inget trots kontroller?

Jag jobbar i "en annan del" eller ett randområde till detta och blir involverad i djurskyddsärenden. Min fråga är om länsstyrelsen själva får besluta om omhändertagande eller om det måste finnas åklagarbeslut? Eller blandar jag ihop det med insatser på en gård där ingen är hemma (akutinsatser)? För då måste man ha polis och husrannsakansorder? När måste nu polisanmäla och när måste ni inte?
 
Sv: Varför görs inget trots kontroller?

Jag jobbar i "en annan del" eller ett randområde till detta och blir involverad i djurskyddsärenden. Min fråga är om länsstyrelsen själva får besluta om omhändertagande eller om det måste finnas åklagarbeslut? Eller blandar jag ihop det med insatser på en gård där ingen är hemma (akutinsatser)? För då måste man ha polis och husrannsakansorder? När måste nu polisanmäla och när måste ni inte?
Länsstyrelsen beslutar och polisen verkställer beslutet (dvs fysiskt omhändertar djuren) Åklagaren är involverad när det gäller åtalsanmälan avseende djurplågeri alt. brott mot djurskyddslagen, men inte när det handlar om omhändertaganden som beslutas av länsstyrelsen. Polisen får också besluta om att omhänderta djur. Deras beslut ska då underställas (lämnas över till) länsstyrelsen som beslutar om omhändertagandet ska fortsätta gälla eller om djuret ska lämnas tillbaka till djurägaren.
 
Sv: Varför görs inget trots kontroller?

Länsstyrelsen beslutar och polisen verkställer beslutet (dvs fysiskt omhändertar djuren) Åklagaren är involverad när det gäller åtalsanmälan avseende djurplågeri alt. brott mot djurskyddslagen, men inte när det handlar om omhändertaganden som beslutas av länsstyrelsen. Polisen får också besluta om att omhänderta djur. Deras beslut ska då underställas (lämnas över till) länsstyrelsen som beslutar om omhändertagandet ska fortsätta gälla eller om djuret ska lämnas tillbaka till djurägaren.

Ok. Tackar för klargörandet. Då förstår jag varför remisserna ser ut som de gör ibland :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp