Varför heter det svensk nosgrimma?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
I Sverige säger vi ju "pullback-nosgrimma"/"tillbakagående-nosgrimma" om de breda paddade engelska nosgrimmorna med pullback. Men i Tyskland heter det ju "Schwedischem reithalfter". Varför är det så? Är pullback-nosgrimman månne en svensk uppfinning? :p
 
Heter ju även "swedish noseband/ swedish cavesson" på engelska (om ingen insåg det här sista själva...)

Dock ingen aning om varför
 
Va? Att man har en pullbacknosgrimma behöver väl ändå inte betyda att man drar åt den en massa?
Själva idén med "uppfinningen" (tortyrredskapet?) är att det ska förenkla spännandet så man slipper ta i för kung och fosterland för att pressa ihop hästens mun riktigt tajt och ordentligt :crazy:

Men det är klart att det går utmärkt att spänna den löst, precis som med en vanlig engelsk nosgrimma.
 
Man kan få en mjuk stoppning mitt på baksidan av nosgrimman. Jag ser det mest som en estetisk sak, även om det är lätt att missbruka den.
 
Det är ju nästan omöjligt att ens hitta träns med vanliga engelska nosgrimmor, alltid pullback (och alltid aachen). Jag gillar de som har nackstycke med utskuret för öronen så det styr en hel del hur jag väljer träns. Köpte sist Dyons som då hade pullback (och Aachen såklart. Fick förlänga nosremmen hos sadelmakare med över 5 cm för det gick inte ens att få ihop till första hålet. Ok, har en PRE med lite nosrygg, men det är ju ingen ardenner direkt. Det är ännu bara schockemöhle som haft nosrem som faktiskt räcker runt utan att justeras, den kan jag ha på sista hålet och lätt få in två fingrar på höjden.

Jag gillar ändå pullback, för att den är mjukt paddad både ovan och undertill, och den blir ju faktiskt inte hårdare spänd bara för att det är en pullback, men jo, om man låter bli att förlänga kan jag förstå att det blir tight, även för nätta halvblod.
 
@Kookaburra hoppträns har aldrig pullback och många har även vanlig engelsk nosgrimma.
Tänkte faktiskt också på det att jag aldrig har sett det på hoppträns/hästar. Så det måste vara en dressyrgrej?
Däremot så har mitt Dyonträns en rulle på spännet på nosgrimman så det går lättare att dra åt.. Någon ny uppfinning som jag inte har sett på träns förut. De andra spännena har inte det. Sjukt.
 
Fast det är ju inte så att de är gjorda för att man SKA dra åt hårt, däremot så blir det jämnare tryck när det kommer från båda sidor. Knäpper man lagom löst, så att den sitter stadigt och inte flyttar sig men inte för hårt så man inte får in några fingrar, så är den ju bland de mest bekväma för hästen eftersom det blir en bredare yta undertill istället för en smal rem. Jag avskyr vanliga, tycker de är smala och skär in, jag vill ha paddning.
 
Fast det är ju inte så att de är gjorda för att man SKA dra åt hårt, däremot så blir det jämnare tryck när det kommer från båda sidor. Knäpper man lagom löst, så att den sitter stadigt och inte flyttar sig men inte för hårt så man inte får in några fingrar, så är den ju bland de mest bekväma för hästen eftersom det blir en bredare yta undertill istället för en smal rem. Jag avskyr vanliga, tycker de är smala och skär in, jag vill ha paddning.

Är inne på lite samma spår. Absolut att man måste vara väldigt vaksam på hur man spänner. Jag brukar få in ca. 2-2.5 fingrar under vanliga engelska nosgrimmor men tar till 4 fingrar-hela handen på PB. Men gör man så, tänker jag också att den borde vara ganska bekväm för hästen.
 
Tänkte faktiskt också på det att jag aldrig har sett det på hoppträns/hästar. Så det måste vara en dressyrgrej?
Däremot så har mitt Dyonträns en rulle på spännet på nosgrimman så det går lättare att dra åt.. Någon ny uppfinning som jag inte har sett på träns förut. De andra spännena har inte det. Sjukt.

Har ett Dyon anatomic träns som jag köpte 2007, det har rulle på nosgrimmespännet så det är inget nytt :)



Jag spände alltid nosgrimman löst, var en tränare jag red för som alltid sa att "där ser man himlen mellan hästen och nosgrimman som vanligt" , då satt nosgrimman stadigt men inte tight. Men den tränaren ville alltid dra åt håååårt (jag vägrade) så hen tyckte att det var alldeles för löst, dock sagt med lite humor.
 
Är inne på lite samma spår. Absolut att man måste vara väldigt vaksam på hur man spänner. Jag brukar få in ca. 2-2.5 fingrar under vanliga engelska nosgrimmor men tar till 4 fingrar-hela handen på PB. Men gör man så, tänker jag också att den borde vara ganska bekväm för hästen.

Jag tänker väl lite att de som absolut ska dra åt hårt kommer göra det med vilken nosgrimma de än har, och ja, drar man hårt hjälper den till, tyvärr. Men vill man ha den precis lagom och fäster den så, då är den bekväm och mjuk, ligger still och fördelar trycket över stor yta. Men jag drar inte åt någon annan sorts nosgrimma för hårt heller. Alltid lagom!
 

Liknande trådar

Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 056
Senast: SiZo
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 162
Senast: ginnies
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 185
Senast: Badger
·
Samhälle Jag fortsätter i off-topicspåret om geografiska namn, deras uttal och eventuella försvenskning. Vitryssland. Ska numera heta Belarus...
2
Svar
22
· Visningar
1 141
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp