Varför heter det svensk nosgrimma?

Jag tror tvärtom, att det är bekvämare för hästen med så lite bulk som möjligt. När jag måste använda nosgrimma på grund av TR väljer jag helst en ofodrad, inte allt för bred engelsk nosgrimma. Då blir det minimalt med bulk innanför sidstyckena, och minimal risk för att det ska bli tätt och svettigt under nosgrimman.

Jag undrar om inte de här fläskiga PB-nosgrimmorna kom till för att folk spände snokremmen för hårt, så att nosgrimmorna åkte ner längs nosryggen.
 
Det hemska är ju att ofta kallas de också för "crank noseband" i usa. Det uppmanar ju snarare till att dra åt det ordentligt.. :(
 
Jag tycker att det är jättesvårt att hitta ett dressyrinspirerat träns/kandar med engelsk nosgrimma, som är lite bredare men utan pullback-knäppe. Precis som Svea skriver så vill jag inte ha för mycket padding på sidorna, då det pressar in kindskinnet mot tänderna - min ena häst får sår i munnen av sånt, min andra vill inte medverka.
 

Liknande trådar

Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 012
Senast: SiZo
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 152
Senast: ginnies
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 149
Senast: Badger
·
Samhälle Jag fortsätter i off-topicspåret om geografiska namn, deras uttal och eventuella försvenskning. Vitryssland. Ska numera heta Belarus...
2
Svar
22
· Visningar
1 139
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp