Varför inte svarta tömmar?

Underbar

Trådstartare
Har läst några trådar och folk skirver att man inte ska ha svarta tömmar varför inte de?
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Dom används vid begravning och liknande. Samma sak med svarta hanskar.

LIA
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Man har oftast naturfärgade tömmar av den enkla anledningen att de inte färgar av sig och missfärgar kläderna. Det finns alltså i grunden en praktisk orsak.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Ja det är ju så ofta en hästdragen likvagn används vid begravningar så nu för tiden så är det mest en "mode/smak-sak" med bruna tömmar.:angel:
(Men det bottnar säkert i det förr i tiden men idag???)

Kan bli lite tråkigt med svarta tömmar kanske?
För att man är så van vid att det nästan alltid är svarta tömmar som tillhör selarna..
(Begravningsselar..:angel: )

Jag vet en som färgade sina tömmar lila..Visa bild _L_!:D
Och det var kanonfint!

Har inte märkt av en enda gång att mina svarta tömmar skulle färga av sig.
Däremot de bruna (naturfärgade) har av någon konstig anledning blivit såpehala vid nåt tillfälle.

Jag tycker att det är snyggt med båda två och tycker inte att svarta tömmar signalerar begravning och etikettsbrott.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

aha okej tack då vet jag.. Gillar mina svarta tömmar så jag behåller dom kanske kan färga dom lilla :D hitta ingen bild på dom men kan tänka mig att det va lite coolt fast då skulle jag nog färgat dom blåa han är ju en pojke ;)
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Jag har lärt mig:

Svarta tömmar= begravning
Gråa tömmar: Om man kör någons häst/ponny
Bruna tömmar: Kör egen häst/ponny

Jag kan inte säga till 100% att det är rätt men isåfall får ni rätta mig. //MW:p
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Som alla redan svarat så är det för att det symboliserar att man kör på en begravning.

Fick lära mej på skolan att det är "förbjudet" inom körvärlden att köra med svarta tömmar(om det inte är på begravning då ra). Skulle man komma på tävling eller liknande med en massa körmänniskor och ha svarta tömmar skulle nog folk kolla konstigt.

Det sägs även att man inte ska annvända sista hålet(längst ut) på nått på selen heller.

Här är min häst i sina bruna tömmar:
ooo.jpg
[/IMG]
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Som alla redan svarat så är det för att det symboliserar att man kör på en begravning.

Fick lära mej på skolan att det är "förbjudet" inom körvärlden att köra med svarta tömmar(om det inte är på begravning då ra). Skulle man komma på tävling eller liknande med en massa körmänniskor och ha svarta tömmar skulle nog folk kolla konstigt.

Det sägs även att man inte ska annvända sista hålet(längst ut) på nått på selen heller.

Här är min häst i sina bruna tömmar:
ooo.jpg
[/IMG]

okej förbjudet men svarta tömmar:eek: :rofl: haha vilka ideer dom har låter lite löjligt men aja ... vilken fin häst du har :)
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Hehe, jag är totalförbjuden jag. Svart töm och svarta handskar. Men jag kör ju bara i skogen jag.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Men huh... Svarta tömmar till svart sele=absolut! Det ska ju matcha för tusan! :D I ridningen är vi ju såhimla noggranna med att träns och tyglar ska vara i samma färg, varför inte vara det i körningen också? :D
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Du har fått förklaringen ovan.
Det finns en god anledning till "regeln".

Kanske dagens ungdom kunde sätta sig in i historia och varför många regler finns och ser ut som dom gör? :o

LIA
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

är vi?
Har brunt träns o svarta tömmer, silverbett o mässingsspänne :) hihi Men till selen, är det dödssynd att ha svarta tömmar :) Motsägelsefulla jag.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Skulle vi bibehållt alla traditioner så skulle jag ha vridit blodet ur en gris vid ett träd för ett tag sedan när höstdagjämningen kom..;)

Jag skulle ha fått niga för dem som vore bättre bemedlande än mig och jag hade absolut inte fått säga DU..

M a o är traditioner är jättebra men de får inte bibehållas för historiens skull utan ska aktas och respekteras utefter dagens förutsättningar.

Att vi i sverige har för få traditioner att glädjas åt och fira kvar är en annan sak..
Men att inte "få lov" att köra med svarta tömmar är lika dumt som att jag numera inte skulle "få lov" att visa mitt hår i kyrkan!
(jodå, det är inte bara ett muslimskt påfund för Ansgar ocj kristendomen hade sina regler när han "renade" Sverige och Birka med)

Att vissa skolor fortfarande lär ut huruvida tömmarna ska se ut på ett visst sätt för att vi inte ska anses som ett begravningsekipage gör att jag ställer mig frågan om det växer mossa och snobberi innanför den åsikten!:eek:

Det var länge länge sedan hästen användes till att dra likvagnar så dettta är väl en tradition som man kanske bör veta om att den har funnits..men som saknar all betydelse idag?:cool:
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Jag känner att vissa traditioner ska man bevara, såsom inte svarta lädertömmar, kuskförläde, huvudbonad osv. Hur ni ser ut i skogen skiter jag i men är man ute i bland allmänheten så är man en representant för körfolket och då ska man se ut därefter.
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

Men huh... Svarta tömmar till svart sele=absolut! Det ska ju matcha för tusan! :D I ridningen är vi ju såhimla noggranna med att träns och tyglar ska vara i samma färg, varför inte vara det i körningen också? :D

du det undrar jag med :smirk:
 
Sv: Varför inte svarta tömmar?

du det undrar jag med :smirk:

MEN det är ju snyggt med bruna tömmar till svart sele. Däremot är det inte snyggt med bruna tyglar till svart träns. Skillnaden är 16 m lång:D

Finns inget finare än ett snyggt matchande ekipage med korrekt sele till vagnen.
Blev så ledsen när jag såg ekipaget som drog min kompis när hon gifte sig.

En halvdankad skimmel, benskydd ( varför inte kosta på sig att linda med snygga lindor) vanligt träns, SVARTA tömmar och en illa tillpassad loksele utan baksele till trilla. Kusken och groomen var dessutom iklädda ridkavaj, vita ridbyxor, svarta stövlar och HJÄLM!
Skulle själv aldrig drömma om att köra ett bröllopsbar i hjälm såvida inte bru och brudgum hade det med. Till på köpet så tog de rejält betalt för allt detta.:mad:
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 651
Kropp & Själ Jag insåg nu att jag har som svarta små små små prickar alltså jätte små på ett födelsemärke, dock busar jag mig jätte ofta o de sitter...
Svar
6
· Visningar
607
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
724
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp