Varför kan regeringen falla om deras budget inte går igenom?

Kan nån förklara det för en som inte fattar? :confused:

Från Aftonbladets "Läs det här och briljera på kafferasten" :laugh::
Enkelt uttryckt: budgeten är politikens verktyg. Där fördelas pengarna och i budgeten blir de politiska visionerna verklighet - om det vill sig väl.

Den stora knäckfrågan för en minoritetsregering är att kompromissa med riksdagen så att en majoritet av ledamöterna aktivt eller passivt stödjer budgeten. Vänsterpartiet kommer troligtvis att stödja en S/MP-budget, förutsatt att partiet får igenom en rad krav, bland annat vad gäller vinster i välfärden.

Om en majoritet av riksdagen röstar ner en budget kan regeringen inte regera - och det leder till regeringskris. Alternativt måste den sittande regeringen genomföra en budget som de inte står bakom. Men med tanke på att politik är makt och budgeten är det främsta maktmedlet lär det knappast tilltala S och MP. Eller några andra partier, för den delen.

(länk)
 
Vi har just nu en regering som håller på att avveckla sig, eftersom den inte fick fortsatt förtroende av väljarna.
Så den kommer falla hur det än går med kommande budgetar.

Vilken regering som kommer efter denna avgående regering står ännu skrivet i stjärnorna.
 
"Enkelt uttryckt: budgeten är politikens verktyg. Där fördelas pengarna och i budgeten blir de politiska visionerna verklighet - om det vill sig väl.

Den stora knäckfrågan för en minoritetsregering är att kompromissa med riksdagen så att en majoritet av ledamöterna aktivt eller passivt stödjer budgeten. Vänsterpartiet kommer troligtvis att stödja en S/MP-budget, förutsatt att partiet får igenom en rad krav, bland annat vad gäller vinster i välfärden.

Om en majoritet av riksdagen röstar ner en budget kan regeringen inte regera - och det leder till regeringskris. Alternativt måste den sittande regeringen genomföra en budget som de inte står bakom. Men med tanke på att politik är makt och budgeten är det främsta maktmedlet lär det knappast tilltala S och MP. Eller några andra partier, för den delen."




Jag fattar fortfarande inte varför budgeten kan fälla regeringen. Folket har ju valt, då ska väl det resultatet gälla?
 
Kan nån förklara det för en som inte fattar? :confused:

Jag var på en föreläsning i makroekonomi häromdagen och då tog de just upp detta. Så här förklarade de;
Löfvén blir statsminister eftersom alliansen lägger ner sina röster (= spelar ingen roll vad Sd röstar).
När sedan alla ska lägga sina budgetar kan följande hända; S (+Mp) lägger sin budget vilket röstas ner av alliansen + sd. Alliansen lägger sin budget, S+V+Mp röstar nej men Sd röstar ja. Då har vi en "röd" statsminister med en "blå" budget. Detta leder till nyval vilket ingen vill ha, främst p.g.a. risken med fler röster på Sd.
 
"Enkelt uttryckt: budgeten är politikens verktyg. Där fördelas pengarna och i budgeten blir de politiska visionerna verklighet - om det vill sig väl.

Den stora knäckfrågan för en minoritetsregering är att kompromissa med riksdagen så att en majoritet av ledamöterna aktivt eller passivt stödjer budgeten. Vänsterpartiet kommer troligtvis att stödja en S/MP-budget, förutsatt att partiet får igenom en rad krav, bland annat vad gäller vinster i välfärden.

Om en majoritet av riksdagen röstar ner en budget kan regeringen inte regera - och det leder till regeringskris. Alternativt måste den sittande regeringen genomföra en budget som de inte står bakom. Men med tanke på att politik är makt och budgeten är det främsta maktmedlet lär det knappast tilltala S och MP. Eller några andra partier, för den delen."




Jag fattar fortfarande inte varför budgeten kan fälla regeringen. Folket har ju valt, då ska väl det resultatet gälla?

Om regeringen inte kan regera, så avgår de. Lyckas ingen sida få igenom sin budget, blir det nyval, landet måste ju regeras.
 
Jag fattar fortfarande inte varför budgeten kan fälla regeringen. Folket har ju valt, då ska väl det resultatet gälla?

Men för att kunna genomföra sin politik behöver de kontroll över pengarna - inga pengar, inget blir gjort, typ. Om budgeten inte går igenom kan man inte betala för de saker man vill göra. Om inte någon (Löfven) kan bilda regering som är i majoritet (samarbeta med MP, C & FP är väl vad han siktat på och behöver) har de alltså inte automatiskt flest röster när det gäller att få igenom saker som budgetar. Då kan alla de andra rösta emot, och då får inte (den tänkta) regeringen någon möjlighet att fungera.
 
Det är regeringen som utlyser extraval. Det är således ett 'val' som de gör istället för att regera under en budget de själva inte tror på eller vill driva. Alltså det minst onda av två dåliga ting.

Sen är det ju tveksamt om det minst onda för S är att utlysa extraval i en sådan situation, eftersom SD då sannolikt går fram ännu mer. Jag tror snarare att de svär och försöker göra, vad de tycker är bäst av de ramar alliansens budget ger.

Sen tror jag att tillräckligt många av alliansens ledamöter kommer lägga ner sina röster eller rösta för vänsterns budget. För det vore illa för S med extraval men sannolikt en katastrof för alliansen.
 
Det är regeringen som utlyser extraval. Det är således ett 'val' som de gör istället för att regera under en budget de själva inte tror på eller vill driva. Alltså det minst onda av två dåliga ting.

Sen är det ju tveksamt om det minst onda för S är att utlysa extraval i en sådan situation, eftersom SD då sannolikt går fram ännu mer. Jag tror snarare att de svär och försöker göra, vad de tycker är bäst av de ramar alliansens budget ger.
Nja. I det här fallet har vi ännu ingen regering. Löfven och S har fått i uppdrag att bilda en regering av riksdagens talman. Upp till fyra försök att bilda regering kan talmannen ge till en eller flera kandidater, sedan blir det med automatik nyval.
 
Den gamla regeringen sitter ju kvar tills vi får en ny.
Ja, det antydde jag i mitt första inlägg, men tolkade trådens konsensus som om det var kutym att bortse från den avgående regeringens göromål. Bortsett från det, så kommer inte heller den att utlysa något nyval.

http://www.riksdagen.se/sv/Sa-funka...a-bildas-regeringen/Sa-bildas-en-ny-regering/
"Det är endast talmannen som har rätt att lägga fram förslag till ny statsminister för kammaren. Då en regering ska avgå vänder sig statsministern till talmannen som entledigar regeringen.

Samtidigt säger talmannen till regeringen att den ska vara kvar som en övergångsregering. En övergångsregering anses endast kunna handlägga löpande frågor och inte ta några politiska initiativ. Den är förbjuden att utlysa nyval."
 
Jag fattar fortfarande inte varför budgeten kan fälla regeringen. Folket har ju valt, då ska väl det resultatet gälla?

Jag är inte särskilt påläst om politik, ni kunniga som jag vet finns här får mer än gärna rätta mig, men så här har jag uppfattat det:

Om man jämför med en privatperson som gör en månadsbudget (och strikt följer den) där en av posterna är kläder; om den posten sätts till 0 kr blir inga kläder köpta den månaden och om den sätts till 10 000 kr blir det massor med kläder köpta. Pengarna bestämmer vad man kan göra helt enkelt, så regeringens budget kan i praktiken ses ungefär som en handlingsplan för Sverige.

Regeringen består av det parti/de sammarbetande partier som fått flest röster jämför med de andra partierna, vilket inte alltid är majoriteten av rösterna.
Riksdagen består av alla partier som fått över 4% av rösterna, och alla partier har lika stor procent av rösterna i riksdagen som de fick i valet. Riksdagen och vad de röstar ja/nej till ska representera folket och vad de hade röstat ja/nej till (ungefär).
Tanken är ju att Sverige ska styras så som majoriteten av de röstberättigade vill och därför behöver alla regeringens förslag (budgeten är ett) få majoriteten av rösterna i riksdagen.

Att få flest röster i detta valet innebar endast 38% (31,2 % S och 6,8% MP) vilket betyder att om man skulle gå helt efter S och MPs budget får majoriteten av väljarna inte vad de röstat på. Om deras budget inte får majoriteten av rösterna i riksdagen så är ju deras "handlingsplan" inte vad majoriteten vill ha, och då blir det ju orättvist att genomföra den.

Folket har ju valt, men majoriteten har inte valt S eller MP.
 
Det är så intressant det här. Hur läget ser ut nu... Jag har ingen vidare koll på hur det fungerar, denna tråden var ett bra initiativ :bow:

S vill börja ta bort pensionärsskatt för de med lägst pension i januari enl deras valmanifest har jag för mig? Även SD vill slopa den skatten? Är det sånt som kan komma upp i budgeten? Vad jag förstått är det en väldigt viktig punkt för SD, skulle dom inte stödja det, vad säger väljarna då tro?

Tack för en intressant tråd.
 
En intressant sak som inte diskuterats så mycket är följande: Om V nu menar allvar med att de är i opposition och inte en del av regeringsunderlaget för S+MP så är faktiskt alliansen störst!

S+MP har 137 mandat
M+FP+KD+C har 142 mandat

Det är lite intressant.
 
exakt så Thomas. Vilket ger V och SD vågmästarroll.
Därav vill Löfven ha C och FP, då får han majoritet.
Men han spelar ett högt spel.
 
Ingen av alliansen eller S vill förhandla med SD om stöd
Men som jag förstår kommer SD (eller V) inte lägga fram egen budget? Så de kommer stödja nån? och det blir avgörande även om de inte får inflytande. Antar att de kan rösta blankt? men då kan alliansen ändå sänka S.
 
Jag är inte särskilt påläst om politik, ni kunniga som jag vet finns här får mer än gärna rätta mig, men så här har jag uppfattat det:

Om man jämför med en privatperson som gör en månadsbudget (och strikt följer den) där en av posterna är kläder; om den posten sätts till 0 kr blir inga kläder köpta den månaden och om den sätts till 10 000 kr blir det massor med kläder köpta. Pengarna bestämmer vad man kan göra helt enkelt, så regeringens budget kan i praktiken ses ungefär som en handlingsplan för Sverige.

Regeringen består av det parti/de sammarbetande partier som fått flest röster jämför med de andra partierna, vilket inte alltid är majoriteten av rösterna.
Riksdagen består av alla partier som fått över 4% av rösterna, och alla partier har lika stor procent av rösterna i riksdagen som de fick i valet. Riksdagen och vad de röstar ja/nej till ska representera folket och vad de hade röstat ja/nej till (ungefär).
Tanken är ju att Sverige ska styras så som majoriteten av de röstberättigade vill och därför behöver alla regeringens förslag (budgeten är ett) få majoriteten av rösterna i riksdagen.

Att få flest röster i detta valet innebar endast 38% (31,2 % S och 6,8% MP) vilket betyder att om man skulle gå helt efter S och MPs budget får majoriteten av väljarna inte vad de röstat på. Om deras budget inte får majoriteten av rösterna i riksdagen så är ju deras "handlingsplan" inte vad majoriteten vill ha, och då blir det ju orättvist att genomföra den.

Folket har ju valt, men majoriteten har inte valt S eller MP.

Jag håller med om beskrivningen av budgeten. Den sätter upp de ekonomiska ramarna. När riksdagen röstar om budgeten brukar den också rösta om förändringar i skattelagarna, med målet att se till att det kommer in finansiering för budgetens utgifter.

Sen är det så att talmannen ger en person i uppdrag att bilda en regering. Det behöver inte vara en företrädare från det största partiet utan den som talmannen bedömer har en möjlighet att tolereras av riksdagen. Om inte en majoritet av riksdagen röstar emot talmannens förslag tillträder statsministern som sen bildar sin regering. Teoretiskt kan regeringen bestå helt av andra personer än från statsministerns parti men i praktiken är ministrarna oftast från statsministerns och hens samarbetsparters parti.

Alla partier har inte lika stor procent av rösterna i riksdagen som de fick i valet. Sverige är indelat i valkretsar som har ett visst antal mandat. Sen finns det också utjämningsmandat. Det är ganska komplicerat och får till följd att mandatfördelningen inte riktigt blir i proportion till antal röster i hela Sverige. Sen var det ju 4% av av rösterna som las på partier som inte kom in. Det innebär inte att 4% av riksdagsstolarna står tomma.

Regeringens förslag behöver inte få majoriteten av rösterna i riksdagen. Det räcker att fler röster läggs på ett förslag än som röstar emot det för att det ska vinna. Teoretiskt räcker det med en röst för och ingen emot för att ett förslag ska gå igenom.
 
S vill börja ta bort pensionärsskatt för de med lägst pension i januari enl deras valmanifest har jag för mig? Även SD vill slopa den skatten? Är det sånt som kan komma upp i budgeten? Vad jag förstått är det en väldigt viktig punkt för SD, skulle dom inte stödja det, vad säger väljarna då tro?

Tack för en intressant tråd.

Ja, det är bland annat sådana saker som tas med i budgeten.

Varför SD inte skulle stödja något som de håller med om? Budgetlagen säger bland annat att budgeten ska tas i sin helhet. Det går därför inte att rösta för ett förslag i budgeten men mot ett annat. Även om S har med flera förslag i budgeten som SD håller med om så kan det finnas andra poster som de (och deras väljare) inte accepterar. Det blir då en avvägningsfråga om de ska välja att acceptera budgeten trots det, eller om de ska rösta för oppositionens budget. En annan aspekt av det hela är att SD kan rösta emot budgeten även om de skulle gilla den i syfte att fälla regeringen (som visserligen i teorin skulle kunna regera med oppositionens budget, men det förefaller osannolikt i praktiken) och tvinga fram nyval.

Jag tror dock inte att SD kommer att fälla budgeten. Jag tror att allt tal om nyval, etc. enbart är en maktdemonstration. De vill visa att de har makten att ställa till det för regeringen om deras politik ignoreras.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva av mig och dethär är INTE kritik mot nån så ingen be höver tro det. Men jag mår så fucking jävla dåligt och jag kan...
2
Svar
23
· Visningar
1 670
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter Hur sparar ni era bilder som är viktiga för er? Brukar ni framkalla bilder? Gör ni fotoböcker eller beställer ni andra fotoprodukter? I...
Svar
3
· Visningar
362
L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte fattar är varför det är så jävla mycket skillnad hur JAG ska tänka motför hur allaandra är OM MIG. Som några exempel...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 374
Senast: IzeUnicorn
·
Kropp & Själ Jag vet inte riktigt hur jag ska börja det här inlägget. Eller ens vad jag vill ha sagt. Jag har alltid haft en känsla av att jag inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 893
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp