Varför mest tvådelade bett?

Harbor

Trådstartare
Det man ser mest av allt på alla hästar är vanliga tjocka tvådelade bett. Har lärt mig att de inte är så bra eftersom de kan vika upp sig i gommen. Varför används de då så mycket? :confused:
 
Ett bett som är fel anpassat dvs för långt, för kort, för tjockt osv gör nog skada i hästens mun oavsett utformning. Sen i kombination med en hand som inte är stilla eller hårdhänt kan det bli skador. Det beror nog mer sällan på att bettet är tvådelat eller tredelat.

Ingen hästmun är gjord för att ha bett och vill man helt utesluta skador som kan uppkomma av bett så lär man rida utan.
Tvådelat eller tredelat, sitter det inte bra kan det ge skador. Alla hästmunnar har också lite olika utformning alltså kan samma bett passa olika bra på olika hästar. Man lär hitta det som funkar bäst för sin egen häst.
 
Det man ser mest av allt på alla hästar är vanliga tjocka tvådelade bett. Har lärt mig att de inte är så bra eftersom de kan vika upp sig i gommen. Varför används de då så mycket? :confused:
Ett tvådelat i rätt storlek viker sig inte upp i gommen.
Ser sällan tjocka tvådelade. Tunna tvådelade är vanligare, men dom viker sig inte i gommen när man rider om dom är i rätt längd. Jag rider på ett tunnare tvådelat på min, han dyker annars ner med huvudet mellan frambenen och blir för orolig med tex tredelat.
 
Jag ser nästan bara tredelade, några få tvådelade men de är inte tjocka.
Ser tyvärr alldeles för många delade hävstängsbett.

Om det tvådelade inte är för långt är det ett bra bett om hästen trivs med det, som med all annan utrustning det måste passa.
Gillar verkligen inte tjocka bett dock.
 
Har inte sett tjocka tvådelade på år och dagar - bokstavligen.
Tunna tvådelade - ibland, men också det rätt sällan.
Ser mest eggbett och tredelade.
Själv använder jag tredelade med rörliga samt rakt med rörliga.
 
Har inte sett tjocka tvådelade på år och dagar - bokstavligen.
Tunna tvådelade - ibland, men också det rätt sällan.
Ser mest eggbett och tredelade.
Själv använder jag tredelade med rörliga samt rakt med rörliga.
Min häst går med tjockt tvådelat Sprenger när dottern rider och vid tömkörning/uteritt. Det är hästens favortibett. När jag rider dressyr går hon på ett tunnare anatomiskt Sprenger. Tvådelat även det. Så omodern är jag :D. Men hästen är nöjd och munnen är hel och fin så ser ingen anledning att byta ut dem :).
 
Det man ser mest av allt på alla hästar är vanliga tjocka tvådelade bett.

Känner inte riktigt igen detta faktiskt. När jag red på ridskola för drygt 15 år sedan däremot, då var det tjocka tvådelade bett på hästarna. Idag tycker jag att det är majoriteten tredelade (tvåledade) bett, och lite tunnare. Och de tvådelade man ser är tunna.

Min egen bettsamling består av olika tredelade tränsbett, ett par raka men även två tvådelade (ett baucher och ett vanligt tränsbett med fasta ringar) -vilka är tunna och har varit de nästan mest uppskattade av två av mina känsligare munnar.
 
Jag vill minnas att jag läst någon forskning om att hästar generellt var mer tillfreds på tvådelat än tredelat, minns inte var tyvärr...
 
Ett av mina sämre beslut i hästvärlden var att jag i sex år vägrade tvådelat bett just för att "det är dåligt och viker upp sig i gommen".

Sen provade jag ett tvådelat ändå på min häst och han var mer tillfreds än nånsin. Jahaja.

Yep. Många hästar gillar inte belastning på tungan, dessutom är har många tredelade bett för lång mittdel. I frågan om munstycket ska vara oledat, tvådelat eller tredelat är hästen oftast den bästa experten!
 
Har precis gått tillbaka till att ha tvådelade bett, dock böjda och relativt smala. Har testat de mesta rakt till tredelat men hästen verkar mer nöjd på tvådelat. Mest nöjd är hästen på rakt babypelham som är gummiklätt men det får man ju inte tävla dressyr på :meh:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
793
Senast: Linda_A
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
265
Senast: sweep
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 063
Senast: Fazeem
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
1 847
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp