Varför nosgrimma?

SoNo

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder, varför sätter vi på alla dessa olika nosgrimmor egentligen?
Är funktionen enbart att hästen inte ska gapa eller fyller de någon annan funktion?
 
Sv: Varför nosgrimma?

Den huvudsakliga funktionen är att nosgrimman ska hålla bettet på rätt plats i munnen, att hålla bettet stabilt helt enkelt. :p Idag är många nosgrimmor bara en prydnad. Indirekt kan man också säga att nosgrimman är ett hjälpmedel som gör att hästen inte kommer undan bettets inverkan, beroende på vilken slags nosgrimma det är förstås.

Nosgrimman ska inte vara ett verktyg för att stänga igen hästens mun. Har man problem med att hästen gapar så bör man snarare ta bort nosgrimman och komma åt problemet - varför gapar hästen? Nosgrimman borde väl egentligen vara något vi använder i början av inridningen för att skola hästarna att förstå och acceptera bettets inverkan. Sedan borde den inte behövas.

Men det finns ju exempelvis bygelnosgrimman som är till för hästar som skevar med käkarna och som på lång sikt kanske skulle slita tänderna snett om den inte fick hjälp att hålla käken på rätt plats.

Personligen använder jag nosgrimma mest för att det är en vanesak eller vid tävling för att det är snyggt. På unghästar fäster jag ofta tygeln i remontnosgrimman och bettet samtidigt, för att inte göra övergången till bett så drastisk. :)
 
Sv: Varför nosgrimma?

Jag har för mig att ursprunget är helt enkelt att om man tokgalopperar i terrängen och hästen faller, så ska nosgrimman hindra käken från att brytas upp om hästen tar i med huvudet först. En ren säkerhetsgrej alltså.

Remontnosgrimman är väl som namnet antyder, främst tänkt för att skola in unga hästar på bettet. Den håller bettet på rätt plats och ger en stabilitet som unghästen kan behöva i början.

På senare år har nosgrimmorna börjat fylla helt andra funktioner...

källa: hörsägen! Heheheheheh.
 
Sv: Varför nosgrimma?

Nosgrimman är inte till för att stänga igen munnen på hästen.
Den ska vara så pass lös/hård att hästen kan öppna munnen & "komma undan" om den behöver.

Nosgrimman är till för att stabilisera bettet i hästens mun.
 
Sv: Varför nosgrimma?

Så då räcker det med ett bett med parrerstänger (vet inte hur det stavas) och ett enkelt huvudlag egentligen då...
 
Sv: Varför nosgrimma?

Den ska hålla bettet på plats och hindra hästen från att gapa supermycket.

Sedan är det ju supersnyggt så jag har de också för att det är snyggt:)

Jag varvar mellan olika modeller.
Typ när vi hoppar så har vi pullarnosgrimman på det är snyggt till hoppning tycker jag och det känns lite extra hoppigt haha.


I dressyren har vi 90% den klassiska islandshästnosgrimman remonten.
Men kan även ha Aachenträns.
När vi ska rida lite mer likt western har jag westernträns och tyglar.
 
Sv: Varför nosgrimma?

Så då räcker det med ett bett med parrerstänger (vet inte hur det stavas) och ett enkelt huvudlag egentligen då...

Vad som funkar och "räcker" varierar från häst till häst. Min 01:a går ofta utan nosgrimma, ibland med, beroende på vilket träns hon har på, men parerstänger vill hon inte ha :)

Ibland har vi ett delta/rem över nosen, fäst i bettet för att stabilisera :)
 
Sv: Varför nosgrimma?

Så då räcker det med ett bett med parrerstänger (vet inte hur det stavas) och ett enkelt huvudlag egentligen då...

När jag rider utan nosgrimma har jag ofta en liten rem under hakan som är fäst i bettringarna, då hålls det på plats och riskerar inte att åka igenom munnen om något skulle hända (har man skenat med bettet på sidan av huvudet så är det rätt skönt att veta att bettet sitter kvar, så har man förhoppningsvis större chans att få stopp ;) )
Remmen jag använder är egentligen ett katthalsband. Var först en tillfällig lösning eftersom jag inte hittade ett tillräckligt litet delta, men det har blivit kvar för det är superenkelt att knäppa, lätt att ändra längden på när jag byter bett (olika storlek på bettringarna) och det är så himla tunt och smidigt.
 
Sv: Varför nosgrimma?

För mig har bara nosgrimman en enda funktion: Att det ska vara snyggt.

Nosgrimman får aldrig spännas så hårt att den tvingar igen någon hästmun och ang att hästen inte ska bryta käken/vara säkerhetsbälte för munnen tror jag inte ett dugg på.

Tror inte heller på att det ska hålla bettet på plats, då rider man alldeles för mycket med handen..
 
Sv: Varför nosgrimma?

Ja du har rätt i att det kan variera beroende på häst.

När jag var på en Hinnikurs så var det en häst där som inte ville jobba med nosgrimman, det gick mkt bättre utan.

Hur reagerade din häst negativt mot parerstängerna?
 
Sv: Varför nosgrimma?

Det blev väl tydligt, tror jag. Hon är känslig i munnen. Bettet var dessutom väldigt tungt, vet inte om det var felet. Det var bara inte rätt. Ingen katatrof heller iofs
 
Sv: Varför nosgrimma?

KL, inte riktat till dig.

Ni som tycker att nosgrimman stabiliserar bettat.

Har ni så dåligt inpassade träns???

Jag kommer visserligen mest från westernridningen där nosgrimma är förbjuden utrustning, men jag har då aldrig haft problem med att bettet är ostadigt på grund av brist på nosgrimma.
 
Sv: Varför nosgrimma?

Westernryttare använder curbstrap till att stabilisera upp bettet istället.

Där är också målet med tygelhjälperna en helt annan
 
Sv: Varför nosgrimma?

Westernryttare använder curbstrap till att stabilisera upp bettet istället.

Där är också målet med tygelhjälperna en helt annan

Curb strap till ett tränsbett har ingen som helst inverkan på hästen.
Vid ridning på stångbett, har curben samma funktion som kindkedjan vid ridning på kandar.
 
Sv: Varför nosgrimma?

men där har man väl också ofta stänger, utöver curb?

Vid ridning på stångbett, oavsett om det handlar om kandar vid engelskridning eller westernstången, behövs ett "motstånd" under hakan. Kindkedja till kandar, corb chain till westernstång. Samma funktion.

När man skolar in hästen på stång varierar, men i princip ska hästen skolas över på stång när hästen är tillräckligt välutbildad för att ridas på en hand.
I tävlingssammanhang får man inte rida på tvåhandsfattning när man använder stångbett (undantag är fartgrenarna vilket jag tycker är helt vansinnigt).
 
Sv: Varför nosgrimma?

Det har väl inte en nosgrimma heller som inte är hårt inspänd?

Nej men då hamnar vi ju tillbaka på grundfrågan.
Varför använda den??

Förutom att jag kan tänka mig att en nosgrimma, som ju ändå ligger an mot hästen även om den inte är hårt spänd, ger en mental gräns för hästen.
En curb som sätts på ett tränsbett, hänger lös en bra bit nedanför hästens haka och nuddar inte ens hästen.

Inom western är det tillåtet att använda curb strap (dock inte kedja om jag minns rätt) till tränsbett men den har som sagt ingen som helst funktion - förrän hästen möjligen skulle gapa och släppa igenom bettet genom munnen men då är det ju ganska grova försök till hjälpgivning vi pratar om och knappast en normalsituation.
 

Liknande trådar

Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
968
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 228
Senast: Badger
·
Utrustning Hej Alla Har försökt googla, Söker info om just thule transporterna, Vad är skillnaden på 135 och 150 ? Jag skulle vilja hitta en som...
Svar
2
· Visningar
242
Senast: SiZo
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
273
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp