Varför nosgrimma?

Sv: Varför nosgrimma?

Liksom nosgrimman...Den hjälper till om hästen gapar och mixtrar för mycket med bettet.

Har du spänt curbstrapen så den hänger och dinglar är den inte korrekt.
 
Sv: Varför nosgrimma?

Alltså så hårt spänner man ju inte en nosgrimma, så den hindrar hästen från att gapa. Enligt vårt FIPO som faktiskt även gäller under träning, ska man få in två fingrar mellan nosgrimma och nosrygg.

Jag använder fn en remont på vår unghäst under inskolning, han kan fippla ner bettet i bland vilket han inte klarar om nosgrimman sitter korrekt.

Det handlar alltså inte om att bettet kan åka i sidled, för det går utmärkt även med nosgrimma om man är tillräckligt vårdslös med sin hand.
 
Sv: Varför nosgrimma?

Ja precis!

Tycker det är så hemskt när folk drar till nosgrimman så hårt dom kan för att hästen inte ska kunna gapa. Har aldrig förstått det resonemanget och det är oroväckande många som gör så och förklarar att det är för att hästen inte ska kunna gapa. Gapar den är det ju nåt som inte är bra och som man får kolla upp eller så behöver den bara vänja sig en stund, tänker unghäst som nyss fått bett i munnen, klart den måste få känna efter vad det är för nåt man stoppa in för nåt.

Själv använder jag oftast remont som är spänd så jag lätt får in två fingrar. Ibland har jag Aachen för att jag tycker det är snyggt men samma där, jag får in två fingrar under båda remmarna. Min häst går lika bra utan nosgrimma och det har alla mina hästar gjort så jag har aldrig sett att nosgrimman hjälp på nåt sätt utan haft den mest för att det är snyggt.
 
Sv: Varför nosgrimma?

Liksom nosgrimman...Den hjälper till om hästen gapar och mixtrar för mycket med bettet.

Har du spänt curbstrapen så den hänger och dinglar är den inte korrekt.

Var har du hittat en så kort curb strap att den, fäst i bettringarna till tränsbett, går att spänna upp till att nå hästens haka?

Du och jag har nog helt olika erfarenhet av westernridning och utrustning. Jag ser inte att curben har någon effekt om hästen mot förmodan skulle behöva gapa.

Jag använder inte curb till tränsbett eftersom den nämligen inte har någon effekt mer än att hänga där den hänger.
 
Sv: Varför nosgrimma?

Nej, den ska inte sitta hårt. Den ska sitta lagom. Precis som all annan utrustning.

Hänger den alldeles för löst kan man lika gärna kasta den på stacken. Lagom anpassad nosgrimma eller curbstrap stabiliserar vid behov.
 
Sv: Varför nosgrimma?

Jag tycker att nosgrimman stabiliserar hela tränset, och får bettet att vara mer still i hästens mun. Visst kan man ändå, om man är vårdslös, dra bettet genom munnen på hästen, men oftast behöver man ju bara den där lilla, stabiliserande effekten. Tycker dessutom att jag behöver den mer om hästens huvudlag i övrigt bara är ett nackstycke utan pannband eller käkrem.
 
När jag hoppar med min ponny blir hon extremt stark och det är väldigt svårt att hålla henne som tur är väldigt snäll också. Men jag är liksom tvungen att såga lite i bettet för att hon inte ska sticka och sedan bocka efter hindret. Och eftersom jag har ridit ut hela vintern är jag inte i super form. Plus har vi bara hopptränare 2 gånger. Men min ridlärare säger att vi ska sätta på en nosgrimma för att hon inte ska kunna gapa hela tiden. Det har jag också märkt när jag ska ställa åt höger exempelvis så gapar hon och tar upp nosen.:banana:

Vad tycker ni om det?
 
När jag hoppar med min ponny blir hon extremt stark och det är väldigt svårt att hålla henne som tur är väldigt snäll också. Men jag är liksom tvungen att såga lite i bettet för att hon inte ska sticka och sedan bocka efter hindret. Och eftersom jag har ridit ut hela vintern är jag inte i super form. Plus har vi bara hopptränare 2 gånger. Men min ridlärare säger att vi ska sätta på en nosgrimma för att hon inte ska kunna gapa hela tiden. Det har jag också märkt när jag ska ställa åt höger exempelvis så gapar hon och tar upp nosen.:banana:

Vad tycker ni om det?
Det tycker vi inte om, för här handlar det om fel anledning. Om hästen gapar, så handlar det mer om din hand. Mot bockningar finns ingen nosgrimma i världen som hjälper.
 
Jag skulle vilja belysa detta med stabilisering av bettet, då jag såg att någon tyckte att parerstänger räcker. Ja om bettet åker mycket i sidled, men fortfarande handlar även det om handen att man kanske har för stora rörelser. Bettet ska ligga stilla i munnen även i sidled, när man pratar om stabilisera bettet så är det mer om att bettet just ska ligga still även om hästen trixar runt med detta i munnen. Vissa hästar lyfter både upp och ner på bettet, andra prövar att flytta de i sid led och då är parerstänger som sagt bättre. Men när de lyfter bettet upp eller ner, kan en remontnosgrimma fungera utmärkt. Men rätt använd såklart, för som med alla annan felaktigt använd utrustning kan hästen få skador.
Spänns en nosgrimma för hårt, riskerar man att hästen får sår och bitskador i munnen. Fortfarande måste hästen kunna få röra på sin mun, det är det som i slutändan ger en levande mun/hand när man känner att hästen faktiskt suger i bettet under arbete.
 
Ja, som rubriken lyder, varför sätter vi på alla dessa olika nosgrimmor egentligen?
Är funktionen enbart att hästen inte ska gapa eller fyller de någon annan funktion?

Jag använder inte nosgrimma utom när det är obligatoriskt (läs; tävlingar inom SvRF regim).
Jag ser faktiskt inte behovet.

1. Om stabilisera bettet: varför skulle bettet ligga och skramla runt i hästens mun om nackremmen är lagom lång och jag som ryttare inte grejar väldigt konstigt i tyglarna?

2. Om syftet är att hindra hästen från att gapa: jag vill träna mina hästar så att de inte upplever ett behov av att gapa emot hand (det händer förstås ändå vid enstaka tillfällen när kommunikationen inte är riktigt som den ska).
 
Jag använder inte nosgrimma utom när det är obligatoriskt (läs; tävlingar inom SvRF regim).
Jag ser faktiskt inte behovet.

1. Om stabilisera bettet: varför skulle bettet ligga och skramla runt i hästens mun om nackremmen är lagom lång och jag som ryttare inte grejar väldigt konstigt i tyglarna?

2. Om syftet är att hindra hästen från att gapa: jag vill träna mina hästar så att de inte upplever ett behov av att gapa emot hand (det händer förstås ändå vid enstaka tillfällen när kommunikationen inte är riktigt som den ska).
Bettet ska ju självklart inte ligga och skramla runt i munnen, då får man nog se över hur huvudlaget är justerat. Men det hindrar inte tung flinka hästar från att fippla med bettet, i många fall kan man få slut på det och hästen vänjer sig. I andra fall har man en häst som fipplar runt med bettet oavsett vad som erbjuds, i detta fall känner jag att remont kan vara den snällaste nosgrimma att använda. Jag motsätter mig däremot att låsa både käke och mun tex aschen, antingen eller. Men det är en högst personlig uppfattning.
 
Har inte använt nosgrimma på många år, det var mest på ridskolan som många av ponnyerna hade det. Ser inget behov av nosgrimma och utseendemässigt tycker jag det är snyggare utan.
 

Liknande trådar

Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
953
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 221
Senast: Badger
·
Utrustning Hej Alla Har försökt googla, Söker info om just thule transporterna, Vad är skillnaden på 135 och 150 ? Jag skulle vilja hitta en som...
Svar
2
· Visningar
231
Senast: SiZo
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp