Varför rider vi med bett?

Det var väl det jag visste, har läst det förut, men ibland ändras det medan man inte har läst i och med att jag inte tävlar aktivt läser jag heller inte så ofta så. :p

Sen om vi ska va petiga är inte p&r träning, en träning är ju när man har en tränare i mitten som ropar på en vad man ska göra, det har man inte under en p&r, möjligen är det en träningstävling. ;) :p
För att det ska bara en tävling så krävs det jämförande av resultat och det gör man inte i pay and ride. Det utses ingen vinnare.

Träna kan man göra både med och utan tränare. Och p&r är en träning i att rida program mes bedömning.
 
För att det ska bara en tävling så krävs det jämförande av resultat och det gör man inte i pay and ride. Det utses ingen vinnare.

Träna kan man göra både med och utan tränare. Och p&r är en träning i att rida program mes bedömning.
Läs om läs rätt, jag skrev TRÄNINGStävling, en träningstävling är inte på blodigt allvar och är en träning inför tävling, men en P&R kommer aldrig vara en träning för mig. Om det ska BARA vara en träning då ska de också stå någon i mitten och dirigera hur man ska rida, men det gör det inte och ofta är P&R under tävlingslika förhållande även om det inte är någon RIKTIG tävling.
Åh tja, jag tränar definitivt INTE under tävlingslika förhållanden. ;)
 
Om det ska BARA vara en träning då ska de också stå någon i mitten och dirigera hur man ska rida, men det gör det inte och ofta är P&R under tävlingslika förhållande även om det inte är någon RIKTIG tävling.

Du får ju ett protokoll där det står hur du ska rida.
 
Är man duktig ryttare och har hästens förtroende rider man enkelt svår dressyr (Grand Prix) utan vare sig träns, tyglar eller sadel. Tyvärr är de som sitter som "sakkunniga" i nationella och internationella förbundet så inskränkade i sitt syn på samarbetet mellan häst och duktig ryttare att de fortfarande tror att en häst är något "Som måste tyglas med skarpast möjliga medel utan att blodvite uppstår".

Hade dessa individer (samt 95% av domare som dömer internationella/nationella tävlingar) sparkats från sina positioner, hade vi sluppit se sådana som tex Anki von G, som slänger sina sporrar upp på länden/ryggen på sina hästar under galoppombyten och fattningar samt sågningen i munnen via betslet... ( Något vi klasser upp till LA lätt blir 0ade för på Lokal och Regional tävlingar)


Enkelt? Tror inte många tycker att det är enkelt att rida svåra klasser med utrustning heller...

Och jag har svårt att tro att "sak-kunniga" tror att man måste tygla hästar med "skarpast möjliga medel". Däremot tror jag att många amatörer tror att de lyckas rida svår dressyr bettlöst för att de gör något byte eller en bakdelsvändning i grimma eller halsring.

Jag har sett fantastiskt fina uppvisningar bettlöst och helt huvudlags-löst, men då är det på riktigt duktiga ryttare som showar. Inte tävlingsnivå.
 
Enkelt? Tror inte många tycker att det är enkelt att rida svåra klasser med utrustning heller...

Och jag har svårt att tro att "sak-kunniga" tror att man måste tygla hästar med "skarpast möjliga medel". Däremot tror jag att många amatörer tror att de lyckas rida svår dressyr bettlöst för att de gör något byte eller en bakdelsvändning i grimma eller halsring.

Jag har sett fantastiskt fina uppvisningar bettlöst och helt huvudlags-löst, men då är det på riktigt duktiga ryttare som showar. Inte tävlingsnivå.

Och i princip alla "showande" skulle slå Ankie v B när som helst om de fått ställa upp i tävling, fast reglemetet tillåter ju inte sadel och tränslöst, vilket säger mer om FEIs "experter" än de som rider på hästens vilkor...
 
Och i princip alla "showande" skulle slå Ankie v B när som helst om de fått ställa upp i tävling, fast reglemetet tillåter ju inte sadel och tränslöst ...
Ge exempel på några då... det är himla lätt att påstå saker om man inte behöver står för det. Och blir det inget exempel dom håller så utgår jag från att det är mycket snack och ingen verkstad från dig.
 
Ge exempel på några då... det är himla lätt att påstå saker om man inte behöver står för det.

Några namn kommer jag inte ihåg, men de som "showar" i Globen varje år torde väl vara bevis på att svår dressyr går att utföra utan vare sig träns eller sadel... Bla tjejen som hade tre Lipizaner där hon red den ene i mitten, och två lösa bredvid som red en perfekt Grand Prix + några show nummer. (kan det varit 12 - 13 år sedan?)
 
Senast ändrad:
Det är en trevlig häst men den räcker inte till på högre GP nivå.
Hon visar den snyggt.
Sedan är den bettutbildad och då försvinner mitt intresse.
Jag förstår inte hur så många kan bli förblindade av en långklänning, barbacka, suggestiv musik, mörker, bettlöst, att de inte ser alla brister ekipaget, eller då hästen, har?
 
2003, fast inte för ponny där det aldrig varit tillåtet under mina år som tävlingsansvarig. Är därför jag skrev KAN HA ÄNDRATS, fast så långt klarade du väl inte läsa...

Trevligt med versalerna, nice touch. Jag frågade redan i mitt förra inlägg när det var eftersom jag aldrig hört talas om det, du kanske inte läste så långt?
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 823
Senast: villhöver
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 460
Senast: tuaphua
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 850
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 046
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp