Varför rider vi med bett?

Och... vi tror olika.

Gör vi nog. Om jag vore domare skulle Anki fått 0a på allt som har med galopp och hjälpares inverkan, då TR klart och tydligt påpekar "SÅ SMÅ OCH OMÄRKLIGA HJÄLPER SOM MÖJLIGT" vilket samtliga som inte tränat för Anki klarar av till mästa dels "osynligt" om det inte granskas i slowmotion... Inte ens en LD/LC ryttare på sin första tävling skulle få annat än 0 med sådana yviga hjälper.
 
Senast ändrad:
Gör vi nog. Om jag vore domare skulle Anki fått 0a på allt som har med galopp och hjälpares inverkan, då TR klart och tydligt påpekar "SÅ SMÅ OCH OMÄRKLIGA HJÄLPER SOM MÖJLIGT" vilket samtliga som inte tränat för Anki klarar av till mästa dels "osynligt" om det inte granskas i slowmotion... Inte ens en LD/LC ryttare på sin första tävling skulle få annat än 0 med sådana yviga hjälper.

@Lizans
Vill du rida som Anki är mitt råd att du tränar mycket smidighet så att dina sporrar kan borra sig in vid hästens ryggrad utan att knät förflyttas det minsta från sadelkappan, samt att hästen inte är större än att momentet kan genomföras...
 
Det är en trevlig häst men den räcker inte till på högre GP nivå.
Hon visar den snyggt.
Sedan är den bettutbildad och då försvinner mitt intresse.
Jag förstår inte hur så många kan bli förblindade av en långklänning, barbacka, suggestiv musik, mörker, bettlöst, att de inte ser alla brister ekipaget, eller då hästen, har?

Jättetrevlig! MEN vinner inga svåra klasser, och är just show.

Jag lägger ingen värdering i rätt/fel/tävlingsmöjligt/show...osv. Utifrån vad @Pegasus63 skrev om så fick jag upp den bilden. :)
 
@Lizans
Vill du rida som Anki är mitt råd att du tränar mycket smidighet så att dina sporrar kan borra sig in vid hästens ryggrad utan att knät förflyttas det minsta från sadelkappan, samt att hästen inte är större än att momentet kan genomföras...

Har ju redan svarat på just det inlägget från dig MEN vad får dig att tro att känsliga hästar byter i varje med en inborrad sporre i ryggraden?

Blir faktiskt lite irriterad.
 
Några namn kommer jag inte ihåg, men de som "showar" i Globen varje år torde väl vara bevis på att svår dressyr går att utföra utan vare sig träns eller sadel... Bla tjejen som hade tre Lipizaner där hon red den ene i mitten, och två lösa bredvid som red en perfekt Grand Prix + några show nummer. (kan det varit 12 - 13 år sedan?)
Ingen av de som jag sett på globen har ridit ett grand Prix program på elitnivå. Många har varit skickliga men om de klarat sig på elitnivå är högst tveksamt. Det framgår dessutom sällan om de tränar utan utrustningen.
 
Gör vi nog. Om jag vore domare skulle Anki fått 0a på allt som har med galopp och hjälpares inverkan, då TR klart och tydligt påpekar "SÅ SMÅ OCH OMÄRKLIGA HJÄLPER SOM MÖJLIGT" vilket samtliga som inte tränat för Anki klarar av till mästa dels "osynligt" om det inte granskas i slowmotion... Inte ens en LD/LC ryttare på sin första tävling skulle få annat än 0 med sådana yviga hjälper.
Klart att om du vore domare kunde di döma precis hur du vill ( till du blir sparkad). Men nu är du inte det och förutsättningen för att dom lätt kan vinna utan huvudlag är att du dömer så är du bra partisk så det gills inte.
 
Gör vi nog. Om jag vore domare skulle Anki fått 0a på allt som har med galopp och hjälpares inverkan, då TR klart och tydligt påpekar "SÅ SMÅ OCH OMÄRKLIGA HJÄLPER SOM MÖJLIGT" vilket samtliga som inte tränat för Anki klarar av till mästa dels "osynligt" om det inte granskas i slowmotion... Inte ens en LD/LC ryttare på sin första tävling skulle få annat än 0 med sådana yviga hjälper.


Hmmmmm...

Varför ogillar du just henne? Och jo, på jättelåg nivå lär man vinna om man rider som världselit.

OBS! Jag har fortfarande inte uttalat mig varken positivt eller negativt om just AvG.
 
Gör vi nog. Om jag vore domare skulle Anki fått 0a på allt som har med galopp och hjälpares inverkan, då TR klart och tydligt påpekar "SÅ SMÅ OCH OMÄRKLIGA HJÄLPER SOM MÖJLIGT" vilket samtliga som inte tränat för Anki klarar av till mästa dels "osynligt" om det inte granskas i slowmotion... Inte ens en LD/LC ryttare på sin första tävling skulle få annat än 0 med sådana yviga hjälper.

På dig låter det som 0 :r delas ut såfort något stör ögat. Och så är det ju inte.
Och det som beskrivs i TR är det mer optimala, alltså det som skulle kunna ge 10 poäng.Det betyder alltså inte att om det inte blir efter det beskrivna i TR, som du menar,att det per automatik skulle bli en 0:a. Konstigt tankesätt du har, eller rättaresagt, ett eget tankesätt..

Och showarna, nää, de är inte i närheten av samma nivå, de visar det som de är bra på, glider lite hursomhelst på stora ytor, avstår vissa rörelser och är inte så bäriga.

Den på filmen ex är hastig och oelastisk, tar jättelång tid på sig att komma tillbaka efter "längningar" i galopp, rätt trist i sin ryggverksamhet och ostadig i sin form.
Lägg till i det att hon styr och ibland är rätt grov med halsringen, ja t.o.m om man tittar noga- så är hon "slängig" med sina skänklar i bytena ibland, eller alltid?. Men klänningen döljer och då ser du inte för att det inte syns?
Hästen är duktig på att byta rent, även när den är sned och utan arbetande rygg. Och hon sitter snyggt och är smart och tjänar pengar på sånt.
 
Du får ju ett protokoll där det står hur du ska rida.

@RedHyuuga

Vilken oerhört snäv syn du har på vad träning är :p Men faktum är att pay-arrangemangen aldrig någonsin ska kallas tävling, inte ens träningstävling.
Oavsett vad ni säger kommer ni aldrig få mig att ändra på mig att det faktiskt är en TRÄNINGStävling. Om det inte hade varit under tävlinglika förhållande kunde det lika gärna varit en vanlig träning, sen får ni tycka bäst ni vill att jag har "snäv" syn, men så är det för mig och det kommer ni aldrig att kunna ändra på hur ni än försöker. Good luck. :D :D :D
 
Oavsett vad ni säger kommer ni aldrig få mig att ändra på mig att det faktiskt är en TRÄNINGStävling. Om det inte hade varit under tävlinglika förhållande kunde det lika gärna varit en vanlig träning, sen får ni tycka bäst ni vill att jag har "snäv" syn, men så är det för mig och det kommer ni aldrig att kunna ändra på hur ni än försöker. Good luck. :D :D :D
Problemet är att det inte är en tävling alls, träning inför tävling i den bemärkelse att man får en bedömning är det men det saknas tävlingsmoment. Om det är tävlingslika förhållande varierar. En pay & ride kan vara att rida programmet på hemmabanan utan några utomstående alls, bara din ridtid är 11:30 typ.
 
Problemet är att det inte är en tävling alls, träning inför tävling i den bemärkelse att man får en bedömning är det men det saknas tävlingsmoment. Om det är tävlingslika förhållande varierar. En pay & ride kan vara att rida programmet på hemmabanan utan några utomstående alls, bara din ridtid är 11:30 typ.

Din inställning handlar ju mer om att du som person inte vill lära rätt.
Va konstigt, jag har då aldrig varit på någon träning där du måste gå till ett sekritariat och visa upp ditt hästpass innan du får lasta av hästen, betala startavgift, rida fram på framridning, funktionärer, speaker och dommare. Konstig träning, är mer som en tävling.

Jag tror problemet är att vi ser på det olika och spelar det någon roll? Svar nej. Kommer det ändra något? Svar nej. Behöver vi älta det vidare? Svar nej. Punkt slut. :)
 
Va konstigt, jag har då aldrig varit på någon träning där du måste gå till ett sekritariat och visa upp ditt hästpass innan du får lasta av hästen, betala startavgift, rida fram på framridning, funktionärer, speaker och dommare. Konstig träning, är mer som en tävling.

Vare sig hästpass eller vaccination behöver visas upp, utbildad domare, funktionär, speaker-allt är frivilligt från den arrangerande klubbens sida.
Här swischas pengar efter ritt (precis som med träning), ibland finns inte funktionär till att räkna protokollen, det får de göra själva.
Det är programridning, programridning är ingen tävling.

Just ordet tävling betyder att det blir ett resultat sammanställt med alla som deltar. Har du det på programridning? Nej, just det.....
 
Va konstigt, jag har då aldrig varit på någon träning där du måste gå till ett sekritariat och visa upp ditt hästpass innan du får lasta av hästen, betala startavgift, rida fram på framridning, funktionärer, speaker och dommare. Konstig träning, är mer som en tävling.

Jag tror problemet är att vi ser på det olika och spelar det någon roll? Svar nej. Kommer det ändra något? Svar nej. Behöver vi älta det vidare? Svar nej. Punkt slut. :)
Som sagt pay&ride är programridning. Allt utom ridnana och någon form av domare ( ibland inte utbildad) allt övrigt du räknar upp varierar. Det är ganska vanligt att stall ordnar sin egen pay and ride. Vad ska de med vaccinationsintyg till?
 
@RedHyuuga

Anledningen till att det är så himla viktigt att inte kalla det för något med tävling är att alla tävlingar MÅSTE följa TR och SvRFs bestämmelser, träningar behöver inte göra det. Därför uppkom pay-arrangemangen och man tog bort formuleringen träningstävling eftersom det gav så mycket dubbla signaler och otydlighet. Så jo, det spelar väldigt stor roll vad du, och alla vi andra, kallar det.

Uttrycker snäv syn var som du förstår skämtsam, och kom sig av att du var så himla bestämd på din exakta formulering. Min tränare står ofta i hörnet och inte i mitten liksom :p
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 819
Senast: villhöver
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 453
Senast: tuaphua
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 850
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 041
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp