Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Minsans

Trådstartare
Ja, någon som har en aning om varför man inte får rida med bettlöst träns? Jag vill tävla dressyr med min häst så småning om men han trivs inte med bett. Förstår inte riktigt varför man förbjuder något som på många sätt faktiskt är snällare för hästen? Är det inte dags för lite mer nytänk inom dressyren också?

Vad tror ni skulle hända om man kom in på en lokal tävling med bett i munnen på hästen, men tyglarna kopplade någon annan stans, tror ni man blir diskad? :D
 
Jag menar inte att bett är elakt, rider med det på andra hästar, men vissa trivs ju bättre utan bett, tycker då det är lite onödigt att man ska behöva använda det bara för att reglerna är så.
 
Ja, blir du inte diskad borde domaren besöka optikern ;)
Jag tycker själv att det finns många förlegade utrustningsregler i dressyren, därför tävlar jag ytterst sällan dressyr. Det ligger inte i mitt intresse tävla för gamla traditioners skull. Det finns andra grenar där utrustningsreglerna är mycket mer fria.
 
Sök dispens? Har du bara argument borde det väl gå. På låg nivå.

Jag fick dispens på en westerntävling för en massa år sen, fick ha dressyrspö på framridningen. Hade skadat höften och kunde inte röra högerbenet spöet fick ersätta skänkeln, men domaren var stenhård med hur det användes. Behövde inte pinnen inne på banan, och var dessutom bara 14 så de hade väl lite översyn med det hela.
 
Ja, någon som har en aning om varför man inte får rida med bettlöst träns? Jag vill tävla dressyr med min häst så småning om men han trivs inte med bett. Förstår inte riktigt varför man förbjuder något som på många sätt faktiskt är snällare för hästen? Är det inte dags för lite mer nytänk inom dressyren också?

Vad tror ni skulle hända om man kom in på en lokal tävling med bett i munnen på hästen, men tyglarna kopplade någon annan stans, tror ni man blir diskad? :D
Är det snällare att ha en klädd cykelkedja eller ett styvt vasst virat rep runt nosen tror du?
Tja om man rider med lång tygel! Men dressyr där man måste stämma av tillbaka till BALANS o ha en jämn kontakt för att den har ryttare på sig är ngt annat.

Det har blivit en osann skröna bland nyare hästmänniskor därav att man avfärdar all vedertagen kunskap o vill vara modern, unik o "snällare". jo hästen visar inte sitt missnöje genom att gapa, men nosbenet är oerhört känsligt.
Där syns inte handens okänslighet lika mkt, men visar sig med bett.

Även att bettet sitter för lågt eller är för kort kan ge obehag. Det korta bettet kommer ifrån en som inte kan rida ngt nämnvärt bra alls, men har högt anséende... än sålänge.
Även det oledade bettet är från densamme som inte ger skador på lan o mungipa o ger ett obehagligt stort tungtryck istället. Döljer ryttarfel.
 
Senast ändrad:
Är det snällare att ha en klädd cykelkedja eller ett styvt vasst virat rep runt nosen tror du?
Tja om man rider med lång tygel! Men dressyr där man måste stämma av tillbaka till BALANS o ha en jämn kontakt för att den har ryttare på sig är ngt annat.

Det har blivit en osann skröna bland nyare hästmänniskor därav att man avfärdar all vedertagen kunskap o vill vara modern, unik o "snällare". jo hästen visar inte sitt missnöje genom att gapa, men nosbenet är oerhört känsligt.
Där syns inte handens okänslighet lika mkt, men visar sig med bett.

Även att bettet sitter för lågt eller är för kort kan ge obehag. Det korta bettet kommer ifrån en som inte kan rida ngt nämnvärt bra alls, men har högt anséende... än sålänge.
Även det oledade bettet är från densamme som inte ger skador på lan o mungipa o ger ett obehagligt stort tungtryck istället. Döljer ryttarfel.

Hmm, skulle säga att det precis tvärtom, med ett bettlöst avslöjas alla problem i kommunikationen som ryttaren kan dölja med ett bett. Hästen blir stel och stum eftersom den kan sätta emot. Så självklart gör bettet mer skada med en dålig hårdhänt hand än ett bettlöst kan göra. Då räknar jag inte in det mekaniska engelska hackamoret i de bettlösa, för det är minst lika skarpt som tränsbett om inte skarpare iom hävstångseffekten och metallen. Så här ser ett mekaniskt hackamore ut:
Halfeng_Horse_wearing_hackamore.jpg

Men det TS tog upp var ju det bettlösa tränset, tex ett sånt här:
H__ner_bidl__s_507d38090b423.jpg

Om nu nosen var så känslig att den tar mer skada från handen vid ridning med ett bettlöst träns än ridning med ett tränsbett som verkar inuti munnen, hur kan det komma sig då att folk binder upp sina hästar i tex grimma? Vad är det för skillnad i nosdelen på ett bettlöst träns och en grimma? För inte binder du väl upp i tränsbettet i alla fall?

Till TS
Jag tycker du tar upp en mycket relevant fråga och det pågår ju även en diskussion/debatt om detta ute i verklighete. Trenden går mot förändring och i Holland har man ju redan börjat tillåta det på tävling tex.

http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Dressyr/2013/10/Tavla-dressyr-bettlost/

Ju fler som ifrågasätter, ju fler som diskuterar och tar upp frågan, desto mer press blir det på dom som kan förändra, desto mer måste dom tänka igenom och motivera varför det måste vara just ett bett i andra änden. Till slut kommer det inte att finnas några argument kvar och kanske inte ens något intresse att argumentra heller.

Det ska inte vara någon skillnad, bett eller bettlöst, borde vara valfritt. På högre nivåer då ridning med kandar/dubbla tyglar ska uppvisas kanske bett (stångbettet) ska vara kvar, eftersom det är en uppvisning av att man kommit till den nivån att man kan rida med ett mer avancerat verktyg. Men även där kan man ju då införa valmöjlighet, dubbla tygla med bettlöst/stång eller dubbla tyglar tränsbett(bridong)/stång, beroende på vilket grundverktyg man använt.

Sen kan jag också hålla med om att en välutbildad häst borde kunna gå lika bra både med bett som med bettlöst. Bortsett från hästar som har fysiska problem tex inuti munnen, eller för den delen, utanpå nosen, tex solexem på sommaren, till dessa bör man ju välja det verktyg som skapar minst obehag för individen. Men ett reglemente på tävling ska ju inte utesluta det ena eller det andra pga principer och/eller gamla traditioner. När tiderna förändras då måste även tävlingsreglerna ändras.
 
Ja, någon som har en aning om varför man inte får rida med bettlöst träns? Jag vill tävla dressyr med min häst så småning om men han trivs inte med bett. Förstår inte riktigt varför man förbjuder något som på många sätt faktiskt är snällare för hästen? Är det inte dags för lite mer nytänk inom dressyren också?

Det fanns möjlighet att komma med synpunkter på TR i våras innan det nya TR träder i kraft from årskiftet. Vet att bettlöst var på tapeten. Nu valde ändå TS att inte låta bettlöst vara tillåtet. Kandarkravet försvann iallafall. Nu gäller det nya TR: et till 2017
 
Hej!

Jag säger som jag brukar i denna fråga- jag hade jättegärna tävlat dressyr på bettlöst och aldrig ridit med bett- eftersom min pålla har en tumör precis framför bettläget och vi därför ska rida så lite det går med bett. Nu vill jag gärna tävla lite, så vi har bett när vi tränar dressyr (max 2 grr/vecka) och såklart vid tävling (som inte blivit så många ännu). Att träna bettlöst och bara rida med bett vid tävling är svårt, det blir lite mer trubbigt med bettlöst tycker jag.

/Lavinia
 
Ja, någon som har en aning om varför man inte får rida med bettlöst träns? Jag vill tävla dressyr med min häst så småning om men han trivs inte med bett. Förstår inte riktigt varför man förbjuder något som på många sätt faktiskt är snällare för hästen? :D


Delvis en säkerhetsfråga, man får inte hantera-leda-hålla häst på tävling bettlöst (alltså grimma) och således inte rida så.
Och bara trivs inte- det är en utbildningsfråga att få hästen att suga på bettet och ta fin kommunikation- få får det gratis.

Sedan finns det redan i TR en möjlig öppning om ridning bettlöst, men som det är nu så håller säkerheten tillbaka.

Sedan blir jag såååååå trött på att det läggs ut en GP ryttare med en bettutbildad häst som "visar" hur det fungerar med bettlöst, till vilken nytta????- lägg ut film på vanliga ekipage med hästar som bara går bettlöst och är utbildade bettlöst så man får se nivån och som Lavinia säger, den mer trubbiga kommunikationen.
 
Delvis en säkerhetsfråga, man får inte hantera-leda-hålla häst på tävling bettlöst (alltså grimma) och således inte rida så.
Och bara trivs inte- det är en utbildningsfråga att få hästen att suga på bettet och ta fin kommunikation- få får det gratis.

Sedan finns det redan i TR en möjlig öppning om ridning bettlöst, men som det är nu så håller säkerheten tillbaka.

Sedan blir jag såååååå trött på att det läggs ut en GP ryttare med en bettutbildad häst som "visar" hur det fungerar med bettlöst, till vilken nytta????- lägg ut film på vanliga ekipage med hästar som bara går bettlöst och är utbildade bettlöst så man får se nivån och som Lavinia säger, den mer trubbiga kommunikationen.

Samtidigt är det ju så att en välskolad häst inte har denna "trubbighet", oavsettt om den rids med bett eller bettlöst och vare sig den är skolad i bett eller bettlöst, då är det ju inte så konstigt heller att skickliga ryttare kan visa upp samspelt vältimead ridning i ett bettöst. Det sitter liksom inte i verktyget, utan i skolningen och i hur mycket tid man är beredd att lägga ner på känsla och timeing.

Vore ju himla bra då också om det öppnades för bettlös tävling från grunden så att fler ryttare får lite mer feedback på sin ridning i tidigt skede eftersom problem med timeing och känsla avslöjas mer uppenbart och tydligt i det bettlösa. Det behöver ju inte vara en massa prestige inblandat, bara en ambition och vilja att bli en bättre ryttare.
 
Det sitter liksom inte i verktyget, utan i skolningen och i hur mycket tid man är beredd att lägga ner på känsla och timeing.

Fast otaliga diskussioner tidigare har ju visat att det inte är riktigt så enkelt. Resultatet blir inte lika med olika verktyg (i det här fallet utbildning/skolning med bett och utbildning/skolning helt utan bett). Likheter finns, ja. Men avgörande olikheter finns också.
 
Delvis en säkerhetsfråga, man får inte hantera-leda-hålla häst på tävling bettlöst (alltså grimma) och således inte rida så.
Och bara trivs inte- det är en utbildningsfråga att få hästen att suga på bettet och ta fin kommunikation- få får det gratis.

Sedan finns det redan i TR en möjlig öppning om ridning bettlöst, men som det är nu så håller säkerheten tillbaka.

Sedan blir jag såååååå trött på att det läggs ut en GP ryttare med en bettutbildad häst som "visar" hur det fungerar med bettlöst, till vilken nytta????- lägg ut film på vanliga ekipage med hästar som bara går bettlöst och är utbildade bettlöst så man får se nivån och som Lavinia säger, den mer trubbiga kommunikationen.
Skickliga ryttare kan på VÄLutbildade hästar.

det här är inget nytt. på 80-talet red fru Lundbäck hingsten Mistral i vanlig grimma på Scandinavium- uppvisning.

Det blir oöverstigligt för en med sämre ryttarskicklighet.
 
Fast otaliga diskussioner tidigare har ju visat att det inte är riktigt så enkelt. Resultatet blir inte lika med olika verktyg (i det här fallet utbildning/skolning med bett och utbildning/skolning helt utan bett). Likheter finns, ja. Men avgörande olikheter finns också.

Fast diskussioner är ju tyckande och åsikter och speglar inte någon enda sanning. Den som sitter på sanningen i sånt fall är hästen själv och han kan bara tala om sin syn på saken genom sina fysiska reaktioner på våra verktyg tex. Så om han inte svarar på ett förväntat sätt i det ena eller det andra verktyget så är det nåt som är fel i hanteringen av detsamma, inte nödvändigtvis fel på själva verktyget i sig.

Bedömning av resultatet blir ju alltid relativt, det beror ju på hur skicklig ryttaren är tex. En oskicklig ryttare kan ju inte få samma resultat som en skicklig, oavsett verktyg. Det handlar mer om inställning menar jag, vad är det vi behöver bli bra på? Får man inte till det i det bettlösa så kanske det beror på att man har problem även med bettridningen, bara att man inte är medveten om det eftersom det döljs ganska bra där. Men det kan ju också vara så att man inte har lika stor erfarenhet i det bettlösa. Har man ridit 5000 timmar med bett och 100 timmar med bettlöst så har man inte samma känsla i båda, det är bara ett faktum och den största skillnaden mellan verktygen, erfarenheten.

Sen när är två ritter någonsin lika öht? Dagsformen för både ryttare och häst varierar, liksom utbildningsnivån mellan olika ekipage. Det är levande tänkande kännande varelser vi rider på, så det är många aspekter att räkna in i bedömningen och/eller jämförelsen. Inte som att tex jämföra en automatväxlad bil vs manuell.
 
Skickliga ryttare kan på VÄLutbildade hästar.

det här är inget nytt. på 80-talet red fru Lundbäck hingsten Mistral i vanlig grimma på Scandinavium- uppvisning.

Det blir oöverstigligt för en med sämre ryttarskicklighet.

Eller hur. Det system som jag anammar har ju använt bettlöst i skolningen i flera hundra år. Så det är absolut inget nytt påfund.

Oöverstigligt är det ju inte, man måste bara rida på den nivå man klarar av. Harmoni och samspel är vackert, roligt och spännande att utöva även om man inte klarar av dom svåra momenten.
 
@Fiador
Men du sitter alltså på sanningen? Andra tycker/tror att det inte blir samma resultat, men du vet?

Självklart är ritter alltid olika, samma utrustning till trots. Jag säger inte att du inte kan ha en lydig, välskolad häst som aldrig har haft ett bett i munnen. Men att uppnå de mål som finns inom dagens dressyrsport utan bett, blir mycket svårt. Att uppnå de mål som finns i andra grenar kan förmodligen gå alldeles utmärkt dock! (...och med detta menar jag inte att dessa mål är sämre/lägre/mindre "kvalificerade", bara att de är annorlunda.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 927
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp