Varför-tråden

En bratråd. Jag tycker om sånna trådar. Jag har många varför frågor dessutom. En är nu varför människor har så olika färger på huden beroende på var man bor. Afrikaner är ju överlag mörkhyade med bruna ögon och svart hår. Asiater har ju ett annat sett att generellt se ut på, nordbor är mycket ljusare. Varför ser vi ut så på just sådär specifika platser?

Och varför kan en person som växer upp med människor omkring sig med en viss dialekt ändå utveckla så den pratar med en annan dialekt, trots att det inte finns någon direkt med den dialekten? I närheten av personen alltså. Ingen att direkt ta efter.

Varför är "the", "thing", "dry" och "cry" svårt för mig att säga?
 
En bratråd. Jag tycker om sånna trådar. Jag har många varför frågor dessutom. En är nu varför människor har så olika färger på huden beroende på var man bor. Afrikaner är ju överlag mörkhyade med bruna ögon och svart hår. Asiater har ju ett annat sett att generellt se ut på, nordbor är mycket ljusare. Varför ser vi ut så på just sådär specifika platser?

Och varför kan en person som växer upp med människor omkring sig med en viss dialekt ändå utveckla så den pratar med en annan dialekt, trots att det inte finns någon direkt med den dialekten? I närheten av personen alltså. Ingen att direkt ta efter.

Varför är "the", "thing", "dry" och "cry" svårt för mig att säga?
Mört vs ljust har jag fått lära mig har med ljuset att göra. I solrika länder behöver huden skyddas så de med massor av pigment, de överlevde. I norr hos oss behöver man vara ljus för att kunna få del av solljuset. Varför man är mellanbeige i Asien vet jag inte :)
 
Mört vs ljust har jag fått lära mig har med ljuset att göra. I solrika länder behöver huden skyddas så de med massor av pigment, de överlevde. I norr hos oss behöver man vara ljus för att kunna få del av solljuset. Varför man är mellanbeige i Asien vet jag inte :)

Samma mekanismer som gjort att shettisar inte har virvlar och är små. Deras storlek är den optimala i det karga shetlandsklimatet. Hårvirvlar blottar och leder in väta direkt till huden och de förfryser, får kallbrand och dör. Virvlar är det stark nedärvning på och de virvelfattiga överlevde. Samma med hårets riktning på bakdelen. Utåt, inte inåt skapet, plus en bred svans som täckte upp när de vände rumpan mot vinden.
 
Kom gärna och tala om det för shettisen i vårt stall, han har en gigantisk virvel på halsen.

Samma mekanismer som gjort att shettisar inte har virvlar och är små. Deras storlek är den optimala i det karga shetlandsklimatet. Hårvirvlar blottar och leder in väta direkt till huden och de förfryser, får kallbrand och dör. Virvlar är det stark nedärvning på och de virvelfattiga överlevde. Samma med hårets riktning på bakdelen. Utåt, inte inåt skapet, plus en bred svans som täckte upp när de vände rumpan mot vinden.
 
Mört vs ljust har jag fått lära mig har med ljuset att göra. I solrika länder behöver huden skyddas så de med massor av pigment, de överlevde. I norr hos oss behöver man vara ljus för att kunna få del av solljuset. Varför man är mellanbeige i Asien vet jag inte :)
Ah, jag tänkte så! :D Men det kändes fel, på något vis, skönt det inte är det. Men eftersom det har med ljuset att göra och att man är mörkare där det är mer sol, betyder det då att de inte behöver använda solskydd i lika stor utsträckning? Jag är ju inte lika vit som många andra utan är mer gulaktig, har aldrig blivit bränd utan blir liksom bara brun av solen. Jag har aldrig använt någon solkräm just för jag tänkt att jag inte blir bränd.

Vad häftigt med shettisarna, det visste jag inte. Visserligen ganska logiskt och sånt finns ju hos andra djur också. Människor skiljer ju sig lite från djuren, men det är intressant att fundera på olikheterna vi har. Människor är ju och ser ju många gånger lite olika ut beroende på var de kommer ifrån. Vad gäller hudfärg, ögonfärg, hårfärg, längd och liknande.

En annan fråga, varför stöter jag fortfarande på människor som säger "men danskar är rödhåriga ju" när jag träffar någon och vi kommer in på att jag är halvdansk? Danskar är ju inte mer rödhåriga än svenskar, så var kommer påståendet ifrån egentligen?
 
Kom gärna och tala om det för shettisen i vårt stall, han har en gigantisk virvel på halsen.

Kollat DNA? :angel:

Faktiskt har jag aldrig ID-kollat någon shettis med virvlar på kroppen? Men å andra sidan är det ju rätt länge sedan alla shettisar levde på Shetland så om någon mutation uppstått har den ju inte varit dödlig längre. Virvelbärarna överlever :D
 
Varför ska det vara så in i bomben svårt att träffa någon?
Så trött på att vara singel nu :(
Det där undrar jag med över :cautious:

Varför är det så svårt att hålla ordning hemma? Och varför är det så svårt att avsluta nått man påbörjat *tittar på den gigantiska högen tyg som ska bli sytt*? :meh:
 
Med tanke på hur rund han är kommer han iaf inte dö av svält. ;-) Han är ju snäll numera också så nån mutaion måste det vara, alla shettisar är väl monster?? ;-)

/L

Kollat DNA? :angel:

Faktiskt har jag aldrig ID-kollat någon shettis med virvlar på kroppen? Men å andra sidan är det ju rätt länge sedan alla shettisar levde på Shetland så om någon mutation uppstått har den ju inte varit dödlig längre. Virvelbärarna överlever :D
 
Varför ska det vara så in i bomben svårt att träffa någon?
Så trött på att vara singel nu :(
Du är inte ensam, känner likadant ibland.
glomp.gif
 
Det undrar jag också.
Varför hjälper Alvedon i brustabletter sämre än sådana vanliga när jag tar dem och en Ipren mot huvudvärk?
Är nog andra hjälpämnen i brustabletter som kan påverka. Eller så tar din kropp upp dem sämre än de vanliga.
 
Det där undrar jag med över :cautious:

Varför är det så svårt att hålla ordning hemma? Och varför är det så svårt att avsluta nått man påbörjat *tittar på den gigantiska högen tyg som ska bli sytt*? :meh:
Det är så störande, det här med att leva själv är inte alls min grej. (ok jag har barnen, så inte helt själv men ensam vuxen då)

Det där med att hålla ordning hemma är en gåta, man städar och sedan säger det POFF! Sedan är det lika stökigt igen
@RedHyuuga :love: I början var det skönt och vara själv, men nu är det bra trist.
 
Samma mekanismer som gjort att shettisar inte har virvlar och är små. Deras storlek är den optimala i det karga shetlandsklimatet. Hårvirvlar blottar och leder in väta direkt till huden och de förfryser, får kallbrand och dör. Virvlar är det stark nedärvning på och de virvelfattiga överlevde. Samma med hårets riktning på bakdelen. Utåt, inte inåt skapet, plus en bred svans som täckte upp när de vände rumpan mot vinden.
Vad intressant. Jag har faktiskt funderat lite över att min shettis inte har virvlar.
 

Liknande trådar

Hemmet Någon som kan tipsa om en bra app för väckning, eller väckarklocka eller klockradio. Snooze ska vara reglerbart ned till 3 eller 5...
Svar
5
· Visningar
225
Senast: Badger
·
Hemmet Efter att vi råkat ut för att diskmaskinen inte funkat i vår lokal - och upptäckt att det berott på att föregående hyresgäst stängt...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 059
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
815
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 802
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp