Vårföräldrar 2015 #7

Så spännande! Ska båda börja i augusti? :)
Japp båda börjar en vecka innan jag börjar jobba :cool: men det blir bra, vi har ju en plan.

Lilleman är 1 år o tre månader då men jag hoppas det funkar bra. Plus är att de har varann och storebror är trots sin ringa ålder väldigt mån om lillebror. Hur det blir där återstår ju o se dock..

Spännande!
 
Japp båda börjar en vecka innan jag börjar jobba :cool: men det blir bra, vi har ju en plan.

Lilleman är 1 år o tre månader då men jag hoppas det funkar bra. Plus är att de har varann och storebror är trots sin ringa ålder väldigt mån om lillebror. Hur det blir där återstår ju o se dock..

Spännande!

Kommer säkert gå alldeles utmärkt! :)
 
S har typ fått 4 st storasyskon på förskolan :D Det är en liten förskola med inte så många barn och han är lite ensam i sin egen ålder. Det är han och två tjejer som är runt två år (och yngst), och de två tjejerna är varandras bästa kompisar och väldigt olika S i sättet. Sen är resten av barnen från 3 år och uppåt. S leker lite med ett par av 3-åringarna men han är fortfarande ganska mycket så att han iakttar de andra barnen och leker "bredvid". Men på den andra avdelningen finns en grupp 4-5 åringar som verkligen älskar S och alltid tar med honom när de är ute och leker. Så han är väl omhändertagen ;)
 
Nu blev jag så osäker, man ska ju lämna inkomst med förskolepappren.
Inkomst som börjar gälla x datum. (Tex datum för löneförhöjning står det)
skolar in 7e börjar jobba 14e.
Tänkte först att jag ju skriver min lön från datum 14.
Blir det rätt? Tom 14e är det ju föräldrapenning och den summan hinner det ju bara vara en vecka..
Men då skriver jag ju ett datum där inkomsten gäller efter dom börjar dagis?

NÅN som förstår var jag menar? Hur skulle ni skriva/hur skrev ni?
 
Nu blev jag så osäker, man ska ju lämna inkomst med förskolepappren.
Inkomst som börjar gälla x datum. (Tex datum för löneförhöjning står det)
skolar in 7e börjar jobba 14e.
Tänkte först att jag ju skriver min lön från datum 14.
Blir det rätt? Tom 14e är det ju föräldrapenning och den summan hinner det ju bara vara en vecka..
Men då skriver jag ju ett datum där inkomsten gäller efter dom börjar dagis?

NÅN som förstår var jag menar? Hur skulle ni skriva/hur skrev ni?

Kommer det att påverka om ni kommer upp i inkomsttaket för maxtaxa? Annars spelar det väl ingen roll tänker jag :)
 
Just ja, sen skicka dom med en schemablankett. Där det står med versaler: OBS en blankett per barn!
Den måste jsg kopiera då antar jag? Nu är det ju samma tider för båda så det blir ju ingen skillnad men finns ju bara en ruta för ett barn+dens personnummer..
 
Alice har också fått förskoleplats med inskolning i mitten på augusti. Jag hoppas och tror att hon kommer tycka det är roligt och om inte får hon fortsätta vara hemma ett tag till. Många är nöjda med förskolan men det ger mig lite ångest att det är 150 barn:nailbiting:
Så många tankar kring hur dom gör uppdelningen för att det ska bli lugnt och förutsägbart för barnen, hur dom kan garantera barnens säkerhet, policys för personal och vikarier.... ska besöka förskolan i slutet på denna månaden och kommer förmodligen vara en av de jobbigare föräldrarna :angel: skulle det inte kännas bra finns det många mindre förskolor som drivs som kooperativ som är bra men den här större förskolan ligger precis där vi bor och där hon sen kommer gå i skolan och många av hennes kompisar går redan där.... hoppas det blir bra!
 
Shit 150 barn!
Vår förskola har väl ca 30 som max tror jag :D

I grannstaden är det helt sjukt med att få plats. Det är många oroliga föräldrar där ute.
Detär skönt att bo på landet :cool:
 
Shit 150 barn!
Vår förskola har väl ca 30 som max tror jag :D

I grannstaden är det helt sjukt med att få plats. Det är många oroliga föräldrar där ute.
Detär skönt att bo på landet :cool:

Ja jag funderar verkligen på vad det gör med små barn att se så mycket barn och föräldrar varje dag. Även om avdelningarna såklart är separerade med olika ingångar osv så är det ju ändå inte så stor ytan så det blir ju väldigt mycket människor i omlopp... vi sökte strategiskt plats från januari eftersom vi visste att det skulle vara mycket längre väntetid än så, tackade nej till garantiplats och fick ju då nu till hösten som vi planerat :p
 
Pust pust säger jag, sonen har kommit in i två sort faser. Dels någon extrem mammighetsfas, det är mamma mamma mamma mest hela tiden och får han bestämma ska han hänga runt min hals typ jämt. Det är svårt att klä på någon som ska kramas så hårt han bara kan ;) Jobbigare att lämna på dagis är det ju också såklart då. Pappa funkar fint när jag inte är i närheten, och han pratar mycket om pappa när han inte är där. Men när vi är där båda två är det mamma mamma. Började för kanske två veckor sedan.

Sen har han blivit halvt hopplös att lägga också. Det snurras och skruvas och vevas och viftas och han kommer inte till ro och ligger stilla om inte både mamma och pappa nattar honom samtidigt. Minst en timme varje kväll tar det.

Antar att det är någon utvecklingsfas och närhetsbehovet är där av en anledning. Så det är väl bara att hålla i hatten och rida ut stormen. Men tålamodskrävande är det ;)
 
Shit 150 barn!
Vår förskola har väl ca 30 som max tror jag :D

I grannstaden är det helt sjukt med att få plats. Det är många oroliga föräldrar där ute.
Detär skönt att bo på landet :cool:

Bor också på landet men vår förskola är den största i kommunen ändå med sina 7 avdelningar och strax under 100 barn :p
 
Pust pust säger jag, sonen har kommit in i två sort faser. Dels någon extrem mammighetsfas, det är mamma mamma mamma mest hela tiden och får han bestämma ska han hänga runt min hals typ jämt. Det är svårt att klä på någon som ska kramas så hårt han bara kan ;) Jobbigare att lämna på dagis är det ju också såklart då. Pappa funkar fint när jag inte är i närheten, och han pratar mycket om pappa när han inte är där. Men när vi är där båda två är det mamma mamma. Började för kanske två veckor sedan.

Sen har han blivit halvt hopplös att lägga också. Det snurras och skruvas och vevas och viftas och han kommer inte till ro och ligger stilla om inte både mamma och pappa nattar honom samtidigt. Minst en timme varje kväll tar det.

Antar att det är någon utvecklingsfas och närhetsbehovet är där av en anledning. Så det är väl bara att hålla i hatten och rida ut stormen. Men tålamodskrävande är det ;)

Vi har också haft en liknande fas. Inte lika extrem mammighet men ändå mer än vanligt och stökiga läggningar. Jag tror dessutom att hon kan ha fått upp ett par nya kindtänder, för det har dreglats som bara och hon har varit lös i magen ett tag.
 
Pust pust säger jag, sonen har kommit in i två sort faser. Dels någon extrem mammighetsfas, det är mamma mamma mamma mest hela tiden och får han bestämma ska han hänga runt min hals typ jämt. Det är svårt att klä på någon som ska kramas så hårt han bara kan ;) Jobbigare att lämna på dagis är det ju också såklart då. Pappa funkar fint när jag inte är i närheten, och han pratar mycket om pappa när han inte är där. Men när vi är där båda två är det mamma mamma. Började för kanske två veckor sedan.

Sen har han blivit halvt hopplös att lägga också. Det snurras och skruvas och vevas och viftas och han kommer inte till ro och ligger stilla om inte både mamma och pappa nattar honom samtidigt. Minst en timme varje kväll tar det.

Antar att det är någon utvecklingsfas och närhetsbehovet är där av en anledning. Så det är väl bara att hålla i hatten och rida ut stormen. Men tålamodskrävande är det ;)
Vi har också en vääääldigt mammig unge hemma! När vi föreslår att pappa ska göra något med henne är det "näe, bara mammaaaaaa". Hon är jättego och kramas också massor. Efter lite övertalning fungerar det ibland med pappa och när jag inte är i närheten går det fint.
Känns dock lite udda, alla hennes tidigare "närhtesfaser" har det varit pappa som gäller, så det är nog bra för båda föräldrarna att få känna på det omvända!

Annars är det ganska mycket gränstestande just nu och mycket, mycket vilja. Många saker som är en katastrof. Kan rekommendera boken "Barn som bråkar" för er som vill läsa om viljestarka barn i vardagen. Jag lånade på biblioteket som E-bok så inte svår att få tag på.
 
"Skönt" att höra att man inte är ensam ;) S har också varit lös i magen ett tag men det har precis gått över och blivit mer normalt. Kanske ska spana i munnen efter fler tänder!

Annars är det ganska mycket gränstestande just nu och mycket, mycket vilja. Många saker som är en katastrof. Kan rekommendera boken "Barn som bråkar" för er som vill läsa om viljestarka barn i vardagen. Jag lånade på biblioteket som E-bok så inte svår att få tag på.

Den står på min lista! Har hört mycket bra om den :)
 
Annars är det ganska mycket gränstestande just nu och mycket, mycket vilja. Många saker som är en katastrof. Kan rekommendera boken "Barn som bråkar" för er som vill läsa om viljestarka barn i vardagen. Jag lånade på biblioteket som E-bok så inte svår att få tag på.

L är också envis och gränstestande, men jag börjar inse att hon är - relativt sett - fruktansvärt medgörlig. :D
 
L är också envis och gränstestande, men jag börjar inse att hon är - relativt sett - fruktansvärt medgörlig. :D

Det är ungefär samma sak här. Många saker är katastrof och mycket egen vilja och saker han får för sig att han vill göra. Men samtidigt går katastroferna oftast över väldigt snabbt och han går oftast att övertala om hans egen vilja inte stämmer överens med vad vi tycker är så bra :)
 
Det är ungefär samma sak här. Många saker är katastrof och mycket egen vilja och saker han får för sig att han vill göra. Men samtidigt går katastroferna oftast över väldigt snabbt och han går oftast att övertala om hans egen vilja inte stämmer överens med vad vi tycker är så bra :)
Hemma hos oss går det inte så bra att övertala och katastroferna tar väldigt lång tid så vi jobber mer med att stämma i bäcken och få dem att inte inträffa. En del grejer går att helt enkelt vänta ut men det kräver lite fingertoppskänsla :)

En grej som vi kör väldigt mycket det är medbestämmande i det lilla. I stället för att fråga om hon vill ha mat, frågar vi var på tallriken maten ska ligga (den får ligga kvar, tvingar henne inte att äta upp), hon får välja mellan två klädesplagg när hon klär på sig och hon får välja vilken tandkräm hon ska använda (vi har råkat köpa två när vi var bortresta). Ett ganska simpelt sätt att få med sig henne och förhoppningsvis bra övning för henne också.
 
En grej som vi kör väldigt mycket det är medbestämmande i det lilla. I stället för att fråga om hon vill ha mat, frågar vi var på tallriken maten ska ligga (den får ligga kvar, tvingar henne inte att äta upp), hon får välja mellan två klädesplagg när hon klär på sig och hon får välja vilken tandkräm hon ska använda (vi har råkat köpa två när vi var bortresta). Ett ganska simpelt sätt att få med sig henne och förhoppningsvis bra övning för henne också.

Så gör vi också. :)
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 104
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 073
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp