Vårföräldrar 2015 #7

E blir någon enstaka gång ledsen vid lämning på dagis och jag trodde det skulle bli så idag. Hon var trött när jag väckte henne, jag och deras pappa har varit på resa med mitt jobb tors-mån så vi har inte setts på några dagar mer än Facetime och det var längesen hon träffade kompisar och fröknar. Men det gick väldigt bra :) Hon var stolt när jag berättade att hon lämnat bort sina nappar så det har hon inte längre och så kröp hon upp i knät på ena fröken efter att jag fått en hejdåkram och puss :love:
 
E blir någon enstaka gång ledsen vid lämning på dagis och jag trodde det skulle bli så idag. Hon var trött när jag väckte henne, jag och deras pappa har varit på resa med mitt jobb tors-mån så vi har inte setts på några dagar mer än Facetime och det var längesen hon träffade kompisar och fröknar. Men det gick väldigt bra :) Hon var stolt när jag berättade att hon lämnat bort sina nappar så det har hon inte längre och så kröp hon upp i knät på ena fröken efter att jag fått en hejdåkram och puss :love:
Skönt att det gick så bra för er, trots att ni varit bortresta några dagar :).
 
H har varit hemma på sommarlov i åtta veckor och påbörjade idag inskolning på ny förskola. Han hade jättekul och ville inte gå hem. En del barn hade fortfarande sommarlov och än så länge är han ensam om att inte ha blöja (och att inte sova middag...), men personalen lät positiv till att påminna lite extra i början. Lillasyster och pappa hade haft två mysiga timmar hemma :heart
 
@glittra Härligt att det gått bra på inskolningen idag, och att han verkar trivas på nya förskolan.

Nu har jag hämtat sonen och allt har gått bra. Han hade gått på toaletten på förskolan, och ingen olycka hade skett så jag är supernöjd :D.
 
Det kommer nog gå bra! Kan nog tänka mig att det är ganska vanligt med jobbiga lämningar efter sommarlov. De blir ju större och större och mer medvetna.

Psst, "krokodiltårar" är falska tårar, inte stora tårar ;)
Vaa? Är det :rofl:
Ja det var inga falska tårar iaf.:p
 
Det gick rätt bra på förskolan utan blöja. Visserligen två kissolyckor men han hade kissat på pottan också. Så vi kämpar vidare :)

Annars hade det gått bra att vara tillbaka förutom att han inte ville sova. Och trots att han var tröött ikväll tog läggningen 1,5 timme :cautious: Han vägrar slappna av utan far runt som ett jehu tills han typ stupar. Avslappningsövningar för tvååringar vore fint :p
 
Det gick rätt bra på förskolan utan blöja. Visserligen två kissolyckor men han hade kissat på pottan också. Så vi kämpar vidare :)

Annars hade det gått bra att vara tillbaka förutom att han inte ville sova. Och trots att han var tröött ikväll tog läggningen 1,5 timme :cautious: Han vägrar slappna av utan far runt som ett jehu tills han typ stupar. Avslappningsövningar för tvååringar vore fint :p
Även E var seg att lägga igår. Gissar på mycket intryck som måste bearbetas :P
 
Hade gått bra på dagis igår. Två kissolyckor men det är helt okej, vi tvättar gärna bara dom vill hjälpa oss :) Hoppas det fortsätter gå bra! Hon Var duktig och bajsade på pottan här hemma efter vi ätit middag också. Sen så var hon med mig i stallet och jag skulle blötlägga mat åt ena hästen. Då går hon ut och säger att hon ska kissa och drar i byxorna och jag hinner inte ut och hjälpa henne utan hon kissade på sig :p Det blev nog akut och mamma var inte nog snabb, men hon sa till i alla fall :up:

Sova utan napp hade gått bra också, på madrass! Får se om vi behöver ställa ner en vagn igen eller om hon kan tänka sig att sova på madrass den här terminen :) hon somnade som en stock igår kväll! Speedad och glad i morse när vi kom till dagis så det är bra :)
 
Här var det lite ledsnare miner vid lämning idag. Det var väl insikten om att nu är vi tillbaka i vardagen ;)

Nej men jag såg redan när jag cyklat iväg en bit (vi lämnar ute) att han var igång och lekte så det var nog ingen fara :) Med tanke på cykla så är det numera ett litet träningspass. Nästan två barn på cykeln, ryggsäck och vaaarmt väder för att sen hoppa på en vaaarm buss. Men är väl bättre än en regnig dag i november iaf :p
 
Alice har börjat inskolningen på förskolan- hon älskar det :heart I början på sommaren så fick vi bild hemskickad på pedagogerna och Alice har tränat in deras namn sen innan och är så glad över att få träffa dom på riktigt :p vi ska nog lämna henne en stund i morgon, hon verkar inte ha så mycket ut av att vi är där. Vi håller tummarna för att hennes upprymdhet håller i sig :D
 
Vi har fått backa lite med att bli blöjfri på dagis. Hon är nog inte riktigt redo för hon säger inte till alls där och personalen kan inte påminna henne och ha stenkoll på samma sätt som vi kan ha hemma. Vi bestämde att dom använder blöjan som trosor och ändå behåller rutinen att det ska kissas och så får hon ha trosor hemma där det är helt vårt ansvar :) Tror det blir bra!

Sova utan napp på dagis är inga problem! Hon verkar acceptera madrass istället för vagn också :) Att sluta med napp har gått otroligt smidigt.
 
Vi har fått backa lite med att bli blöjfri på dagis. Hon är nog inte riktigt redo för hon säger inte till alls där och personalen kan inte påminna henne och ha stenkoll på samma sätt som vi kan ha hemma. Vi bestämde att dom använder blöjan som trosor och ändå behåller rutinen att det ska kissas och så får hon ha trosor hemma där det är helt vårt ansvar :) Tror det blir bra!

Sova utan napp på dagis är inga problem! Hon verkar acceptera madrass istället för vagn också :) Att sluta med napp har gått otroligt smidigt.
Vi har också backat lite på dagis av samma anledning. Vi försöker peppa henne att det går bra att säga till <personalens namn> när det är dags att kissa men hon är lite så där att hon vill inte. Hon har även tydligt sagt att hon vill ha blöja så då får hon ha det. Hemma väljer hon dock hellre trosor, och där säger hon ju till. Däremot säger hon alltid till vid bajs i alla fall, oavsett var hon är.
 
Vi har också backat lite på dagis av samma anledning. Vi försöker peppa henne att det går bra att säga till <personalens namn> när det är dags att kissa men hon är lite så där att hon vill inte. Hon har även tydligt sagt att hon vill ha blöja så då får hon ha det. Hemma väljer hon dock hellre trosor, och där säger hon ju till. Däremot säger hon alltid till vid bajs i alla fall, oavsett var hon är.

Hon kan vara lite dålig på att säga till hemma också, men där kan hon springa till pottan själv lättare än på dagis så jag kan tänka mig att det beror lite på det. Vi kör så här nu och inte tvingar på henne, det är inte meningen att det ska bli pressat och obekvämt för henne utan hon måste ju vara med på noterna :)
 
Hon kan vara lite dålig på att säga till hemma också, men där kan hon springa till pottan själv lättare än på dagis så jag kan tänka mig att det beror lite på det. Vi kör så här nu och inte tvingar på henne, det är inte meningen att det ska bli pressat och obekvämt för henne utan hon måste ju vara med på noterna :)
Precis så tänker vi också. Jag tror också hon tycker det är roligare att gå på pottan hemma för vi har så mycket böcker i badrummet ;)
 
På blöjfrifronten går det sakta framåt. Pottan används allt oftare, men det märks att hon ännu inte riktigt kan känna och säga till i tid utan det gäller att vi föräldrar ligger steget före.

Idag har jag och L en riktig slappardag. Hon har varit på sommarkollo i dagarna tre, nej, dagarna fyra blir det ju, hos svärföräldrarna och det har varit ett himla hålligång. :D Inatt sov hon hemma för första gången den här veckan :rofl: och idag regnar det, så jag har toppat hennes hår, vi ska sortera lite kläder och spendera fler timmar än vad som kanske anses nyttigt framför tvn. :p
 
Idag var fjärde heldagen på förskolan och första morgonen sonen inte grät!
Han ville i n t e släppa men grät iaf inte. Skönt för hjärtat!

Fröknarna verkar tycka dom sköter sej jättebra och att dom trivs väldigt bra.

Sonen hade sagt till om att kissa dessutom. Något som varit lite sådär innan eftersom han har så roligt att han inte har tid att säga till, och kanske inte vet vem han ska säga till eller inte varit helt trygg än.
Hemma säger han alltid till i tid.
Så pojkarnas mentor och huvudfröken var jättepositiv och vi sa att vi provar här så småningom att ta av blöjan får vi se. Så får han bli varma i kläderna först.
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 102
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 073
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp