Vårföräldrar 2015 #7

På blöjfrifronten går det sakta framåt. Pottan används allt oftare, men det märks att hon ännu inte riktigt kan känna och säga till i tid utan det gäller att vi föräldrar ligger steget före.

Idag har jag och L en riktig slappardag. Hon har varit på sommarkollo i dagarna tre, nej, dagarna fyra blir det ju, hos svärföräldrarna och det har varit ett himla hålligång. :D Inatt sov hon hemma för första gången den här veckan :rofl: och idag regnar det, så jag har toppat hennes hår, vi ska sortera lite kläder och spendera fler timmar än vad som kanske anses nyttigt framför tvn. :p

Lite så är det här också. Det kan bli panik så hon inte hinner känna och säga till men ibland funkar det jättebra.
 
Vi har fått backa lite med att bli blöjfri på dagis. Hon är nog inte riktigt redo för hon säger inte till alls där och personalen kan inte påminna henne och ha stenkoll på samma sätt som vi kan ha hemma. Vi bestämde att dom använder blöjan som trosor och ändå behåller rutinen att det ska kissas och så får hon ha trosor hemma där det är helt vårt ansvar :) Tror det blir bra!

Sova utan napp på dagis är inga problem! Hon verkar acceptera madrass istället för vagn också :) Att sluta med napp har gått otroligt smidigt.
Det är nog helt rätt att backa. Bättre att potträningen får ta lite tid än att stressa barnet in i det. Sonen har gått på dagis i 3 dagar denna veckan, och två av dem har det skett olyckor när de ska in från uteleken (ja, kiss rätt i galonbyxorna ;)). Pedagogerna föreslog att de skulle prova att ta in honom lite tidigare än de andra barnen och sätta honom på pottan, och det tror jag är en bra idé, så det testar vi i nästa vecka. Eftersom han bara går tre timmar per dag så hoppas jag att vi kan fortsätta ha honom blöjfri på förskolan, men skulle det inte funka så får vi ju backa vi med.
Idag var fjärde heldagen på förskolan och första morgonen sonen inte grät!
Han ville i n t e släppa men grät iaf inte. Skönt för hjärtat!

Fröknarna verkar tycka dom sköter sej jättebra och att dom trivs väldigt bra.

Sonen hade sagt till om att kissa dessutom. Något som varit lite sådär innan eftersom han har så roligt att han inte har tid att säga till, och kanske inte vet vem han ska säga till eller inte varit helt trygg än.
Hemma säger han alltid till i tid.
Så pojkarnas mentor och huvudfröken var jättepositiv och vi sa att vi provar här så småningom att ta av blöjan får vi se. Så får han bli varma i kläderna först.

Usch, inte kul att lämna när de är ledsna, men skönt att det går framåt för er son :).
 
Det är nog helt rätt att backa. Bättre att potträningen får ta lite tid än att stressa barnet in i det. Sonen har gått på dagis i 3 dagar denna veckan, och två av dem har det skett olyckor när de ska in från uteleken (ja, kiss rätt i galonbyxorna ;)). Pedagogerna föreslog att de skulle prova att ta in honom lite tidigare än de andra barnen och sätta honom på pottan, och det tror jag är en bra idé, så det testar vi i nästa vecka. Eftersom han bara går tre timmar per dag så hoppas jag att vi kan fortsätta ha honom blöjfri på förskolan, men skulle det inte funka så får vi ju backa vi med.


Usch, inte kul att lämna när de är ledsna, men skönt att det går framåt för er son :).

Ja precis :) Hon är så jäkla envis så pressar man henne och tjatar för mycket så tror jag det bara blir fel.

Ja det är nog lättare när de bara går några timmar. E går ju heldagar.
 
Just nu testar L att kasta sig på golvet och tokgråta när hon inte får som hon vill. Hon är ju dock inte så arg och ledsen egentligen så det är skitlätt att få henne att garva och då vet hon inte riktigt vad hon ska göra med sig själv. :rofl:

För övrigt har det hänt SÅ sabla mycket med språket i sommar! Hon kan kasta ur sig meningar som "V (kusinen) får inte starta farfars bil, det är förbjudet!" och "Jag vill ha makaroner och sås och korv till lunch". Man har också börjat kunna fråga henne varför hon är arg, ledsen, eller upprörd. Hon har ju perioder då hon sover i vår säng och vi är i en sån just nu. Igår frågade jag henne varför hon vill sova i vår säng och då sa hon "Jag vill sova bredvid mamma". Överlag är hon väldigt trevlig att kommunicera med, hon stänger aldrig av eller slutar prata, utan det går alltid "föra ett samtal" med henne.

Annars är det mycket "Aaaaj! Jag måste ha ett plåster!" så fort hon råkar stöta emot något eller ett gruskorn fastnar under foten. Hon tycker dock inte det är lika kul när plåstren ska bort så vi försöker begränsa plåstren till när det faktiskt uppstått blodvite. :p
 
Här fortsätter det att gå rätt bra utan blöja på förskolan. Någon olycka per dag har det varit, men han kissar på pottan där också och vi får bara höra hur duktig han är. Så hoppas de betyder att de tycker vi ska fortsätta :p

Jobbiga nattningar fortsätter också. Vet inte riktigt hur lång tid det tog ikväll men lååång tid. Jag och maken vaknade för en halvtimme sen, oklart vem i familjen som somnade först :p
 
I veckan gick det ganska bra med potträningen. Igår, däremot, kändes det som att vi gick flera steg tillbaka. Två av tre bajs hamnade i kalsongen och minst tre rejäla kissolyckor hände inom loppet av några få timmar. Vår uppgivenhet resulterade idag i att vi ställer klockan en gång i timman och då är det kiss på pottan som gäller. Vi inhandlade även en pottkalender - får se om den får sonen att tycka det trots allt är lite festligt att gå på pottan. :)
 
Jag tycker det verkar vara väldigt vanligt med bakslag och att de verkar ha "glömt vad de lärt sig" efter ett par veckor när man läser om det.

Vi har haft en liknande dag idag. Han har inte sagt till någon gång utan bara gått på pottan när vi har föreslagit det. Två kissolyckor också.

Finns en jättebra Facebookgrupp om potträning :)
 
Jag tycker det verkar vara väldigt vanligt med bakslag och att de verkar ha "glömt vad de lärt sig" efter ett par veckor när man läser om det.

Vi har haft en liknande dag idag. Han har inte sagt till någon gång utan bara gått på pottan när vi har föreslagit det. Två kissolyckor också.

Finns en jättebra Facebookgrupp om potträning :)
Det tröstar lite att läsa det :). Ska kolla Facebook.
 
Införandet av kiss- och bajsklocka har faktiskt gett bra resultat. Han har inte kissat i byxan en enda gång sedan vi började (vilket var i går, men jag vill gärna ta ut glädjen i förskott :D) och han går glatt till pottan när klockan ringer. Bajsen har dock inte gett med sig, men vi får ta en sak i taget helt enkelt.
 
Införandet av kiss- och bajsklocka har faktiskt gett bra resultat. Han har inte kissat i byxan en enda gång sedan vi började (vilket var i går, men jag vill gärna ta ut glädjen i förskott :D) och han går glatt till pottan när klockan ringer. Bajsen har dock inte gett med sig, men vi får ta en sak i taget helt enkelt.

Vad bra!

Här hade vi igår en dag ungefär som er i fredags. Men det var också en dag med lite sömn och allmänt missnöje så hoppas på att det inte var en ny trend :p
 
Vad bra!

Här hade vi igår en dag ungefär som er i fredags. Men det var också en dag med lite sömn och allmänt missnöje så hoppas på att det inte var en ny trend :p
Jag tycker det märks jättestor skillnad när det är något som går emot en vanlig vardag. T.ex. Nu när dagis startat, eller om han fått lite sömn en natt. Då händer betydligt fler olyckor. Jag känner att jag nästan blir orimligt frustrerad och det är en utmaning att hela tiden hålla modet uppe och inte visa något för sonen. Vill verkligen inte att han ska känna av frustrationen. Det hjälper inte direkt att jag är höggravid med allt vad det innebär :P
 
Jag tycker det märks jättestor skillnad när det är något som går emot en vanlig vardag. T.ex. Nu när dagis startat, eller om han fått lite sömn en natt. Då händer betydligt fler olyckor. Jag känner att jag nästan blir orimligt frustrerad och det är en utmaning att hela tiden hålla modet uppe och inte visa något för sonen. Vill verkligen inte att han ska känna av frustrationen. Det hjälper inte direkt att jag är höggravid med allt vad det innebär :P

Även här är frustrationen på topp och mycket tålamodsprövande. Kanske inte just över potträningen men en del annat. Det blir många "katastrofer" varje dag när saker inte går som han vill. I morse tog det en halvtimme att ta på sig kläder för att ta sig till dagis. Jag tycker framför allt att det blir frustrerande när tiden rinner iväg och man måste komma iväg. Då hamnar man i massa onödiga konflikter man skulle vilja undvika egentligen.... Och nej, graviditeten hjälper inte till :p
 
Även här är frustrationen på topp och mycket tålamodsprövande. Kanske inte just över potträningen men en del annat. Det blir många "katastrofer" varje dag när saker inte går som han vill. I morse tog det en halvtimme att ta på sig kläder för att ta sig till dagis. Jag tycker framför allt att det blir frustrerande när tiden rinner iväg och man måste komma iväg. Då hamnar man i massa onödiga konflikter man skulle vilja undvika egentligen.... Och nej, graviditeten hjälper inte till :p
Ja, men precis. Det här med att passa tider är ett gissel när man har småbarn. Tänk va skönt om man kunde flexa med allt :angel:. Sonen har varit mer ängslig de senaste dagarna. Vill vara nära oftare och har sovit lite oroligt. Han har också haft fler humörsvängningar. Han hade en period med kraftiga humörsvängningar i våras, och de var värre än vad de är nu, men man märker att det är lite samma beteendemönster som då. Gissar att det är mycket för honom med bebisen som är på väg och dagisstart. Får försöka ta det med ro.
 
Det märks att våra barn är inne i semesterlunken än. Så otroligt morgontrötta så det nästan är hopplöst att få liv i dom strax innan kl 7 :p Under sommaren har dom sovit till kl 9 flesta dagarna. Dom fick lägga sig tidigt igår och får nog göra det även idag och sova ikapp lite och komma in i rutinerna igen.
 
Vi har det ganska lugnt härhemma nu. Storebror är i stort sett inskolad på ny förskolan och stortrivs.

Humöret är oftast bra även om det kan bli gråt över saker som "är fel" tex någon öppnar dörren när han vill öppna, en stövel sitter kvar i regnbyxorna osv.

Just nu måste vi dock hålla hund och barn åtskilda eftersom det inte går att lita på att H alltid är snäll mot hunden. Ibland är de jättemysiga och kramas och pussas och ibland försöker H sätta sig på hunden.

Vi läser fortfarande ca 15 böcker om dagen så idag ska vi till biblioteket och fylla på.
 
Ja, men precis. Det här med att passa tider är ett gissel när man har småbarn. Tänk va skönt om man kunde flexa med allt :angel:. Sonen har varit mer ängslig de senaste dagarna. Vill vara nära oftare och har sovit lite oroligt. Han har också haft fler humörsvängningar. Han hade en period med kraftiga humörsvängningar i våras, och de var värre än vad de är nu, men man märker att det är lite samma beteendemönster som då. Gissar att det är mycket för honom med bebisen som är på väg och dagisstart. Får försöka ta det med ro.

Jo jag tror också att det beror på mycket som händer både inne i det lilla huvudet och i förändringar i tillvaron. Försöker andas och tänka "han gör så gott han kan" och "det är jobbigare för honom än för dig" när det svänger som värst. Men inte är det lätt alltid :p

Men nu låter det som att allt är jättejobbigt, det är det inte. Oftast är han världens mysigaste som älskar att vara nära och gosa, att läsa böcker, Pippi Långstrump och "laga mat" till alla han känner i sitt leksakskök :)
 
Jo jag tror också att det beror på mycket som händer både inne i det lilla huvudet och i förändringar i tillvaron. Försöker andas och tänka "han gör så gott han kan" och "det är jobbigare för honom än för dig" när det svänger som värst. Men inte är det lätt alltid :p

Men nu låter det som att allt är jättejobbigt, det är det inte. Oftast är han världens mysigaste som älskar att vara nära och gosa, att läsa böcker, Pippi Långstrump och "laga mat" till alla han känner i sitt leksakskök :)
Jo, vi har det också allra mest väldigt lugnt, mysigt och skönt. Tur det, för det är de stunderna som gör dagen :love:
 
Jag är så himla imponerad över att det gått så bra för E att sluta med napp! Den har varit otroligt viktig för henne varje gång hon ska sova men ändå så har det fungerat mer eller mindre smärtfritt :love:
 
Vi funderar på att flytta upp alla saker i lekrummet till barnens sovrum på övervåningen för att slippa ha alla j*kla leksaker utspridda på hela nervåningen :p Känns som ett stort steg men båda går ju upp och ner i trappen som dom vill och det vore som sagt skönt att ha det lite mer städat nere :D De har ju varsitt rätt stort sovrum så att dela alla saker mellan dom men så att dom får samsas och sen ha ett till vardagsrum där lekrummet är nu känns som en bra lösning! Vi har sagt hela tiden att det tillslut kommer bli så men trodde väl det skulle bli när E är större. Men det känns rätt nu :)
 
Sonen är inne i en period där han frågar om ALLT! Vad gjorde mamma? Vad är det som låter? Vad har pappa där? Vad har hon i handen? Det blir många frågor, många svar och många frågor som inte kan få svar på eftersom jag själv inte vet svaret :P. Det är jätteroligt att han är nyfiken såklart, men det är lite svårt att ge svar på allt han undrar ;).

Han älskar dessutom allt med hjul, och frågar ofta vad bilar, traktorer, tåg osv. "heter". Jag är sjukt imponerad att han redan nu kan en hel del bil- och traktormärken. Fascineras över hans förmåga att snappa upp detaljer. Men att iaktta har alltid varit hans starka sida. Utvecklingen av motorik och det fysiska har gått mycket långsammare.
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 094
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
358
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp