Vårföräldrar 2015 #7

Här är "nej" också något som diskuteras en del. Häromdagen kom L till mig och sa: "Mamma, du får inte säga nej till mig.". Jag svarade att jag kommer att säga nej när det är något jag tycker att hon inte ska göra. Då gick ungen till den gode fadern och sa: "Mamma säger fortfarande nej till mig.". Vet inte riktigt vad de två hade kokat ihop. :rofl:
:rofl::laugh:

Ja, de må vara små men de är verkligen inte dumma. Om den ena föräldern har sagt nej till en sak brukar han alltid försöka med den andra föräldern. Vårt standardsvar är "jag håller med mamma/pappa". Nu har han börjat säga "Mamma håller inte med pappa" om t.ex. pappa har sagt nej om en sak. Eller om vi äter och lovar honom att leka när vi har ätit upp, då håller han koll på våra tallrikar och när där är tomt är han väldigt snabb med att påpeka att "Nu har *valfri person* ätit färdigt".
 
Hur sover era barn på dagarna? Det mest optimala är att han sover ca 45 minuter senast kl. 13. Oftast är han inte särskilt trött då så om vi vill att han ska sova då får vi i princip tvinga in honom i sovrummet och när han sedan somnar så sover han gärna uppemot 2 timmar om vi inte väcker honom. Om vi väcker honom är han oftast på odrägligt humör när han vaknar och det kan ta runt en timma innan han är på bra humör igen. Om vi inte väcker honom somnar han inte förrän mellan 21-22 på kvällen och då blir han såklart tröttare på morgonen när vi ska upp till dagis.

Ett alternativ är att skippa tuppluren, och ibland funkar det, men ibland somnar han mycket senare på eftermiddagen istället. Det är så svårt detdär tycker jag. Han behöver ju sova men ändå inte.
 
Hur sover era barn på dagarna? Det mest optimala är att han sover ca 45 minuter senast kl. 13. Oftast är han inte särskilt trött då så om vi vill att han ska sova då får vi i princip tvinga in honom i sovrummet och när han sedan somnar så sover han gärna uppemot 2 timmar om vi inte väcker honom. Om vi väcker honom är han oftast på odrägligt humör när han vaknar och det kan ta runt en timma innan han är på bra humör igen. Om vi inte väcker honom somnar han inte förrän mellan 21-22 på kvällen och då blir han såklart tröttare på morgonen när vi ska upp till dagis.

Ett alternativ är att skippa tuppluren, och ibland funkar det, men ibland somnar han mycket senare på eftermiddagen istället. Det är så svårt detdär tycker jag. Han behöver ju sova men ändå inte.

Vi har i princip samma som er. På dagis sover han en timme mellan 12-13 ca. Ibland har han inte velat sova och då är han så trött sen att middagen inte brukar bli en rolig historia :p

Hemma brukar han få sova 30-60 minuter beroende på hur länge han sovit på natten. Att väcka honom är ungefär lika roligt som ni verkar ha det ;) Men får han sova så länge han vill somnar han aldrig på kvällen. Ibland sover han inte alls på dagen när vi är hemma. Funkar hyfsat beroende på hur intensiv dagen är. I somnas fungerade det mycket bättre men när han började vakna 6 istället för 7.30 blev nog dagarna för långa.

Max sover han ca 20.30-06 på natten. Ett pussel är vad det är :p
 
Vi har i princip samma som er. På dagis sover han en timme mellan 12-13 ca. Ibland har han inte velat sova och då är han så trött sen att middagen inte brukar bli en rolig historia :p

Hemma brukar han få sova 30-60 minuter beroende på hur länge han sovit på natten. Att väcka honom är ungefär lika roligt som ni verkar ha det ;) Men får han sova så länge han vill somnar han aldrig på kvällen. Ibland sover han inte alls på dagen när vi är hemma. Funkar hyfsat beroende på hur intensiv dagen är. I somnas fungerade det mycket bättre men när han började vakna 6 istället för 7.30 blev nog dagarna för långa.

Max sover han ca 20.30-06 på natten. Ett pussel är vad det är :p
Håller verkligen med. Man kanske bara får inse att det är en mellanperiod just nu med sömnen och att det får vara lite hattigt med det just nu. Egentligen hade det varit skönt att fasa ut dagsvilan helt så att han lade sig för natten tidigare, men han behöver oftast sova på dagen så det får Ng vänta lite till.
 
@Rhinos H slutade typ att sova på dagen när lillasyster kom (hemma på heltid i ca 8 veckor och sen på förskola där jag hämtade innan vilan), men så började han ny förskola i augusti med nya tider och där sover han vid behov (ibland vill han bara vila och ibland sover han 1,5 timme). När vi är hemma sover han ibland i bilen, men är oftast vaken. Brukar somna mellan kl 19-20.
 
Hur sover era barn på dagarna? Det mest optimala är att han sover ca 45 minuter senast kl. 13. Oftast är han inte särskilt trött då så om vi vill att han ska sova då får vi i princip tvinga in honom i sovrummet och när han sedan somnar så sover han gärna uppemot 2 timmar om vi inte väcker honom. Om vi väcker honom är han oftast på odrägligt humör när han vaknar och det kan ta runt en timma innan han är på bra humör igen. Om vi inte väcker honom somnar han inte förrän mellan 21-22 på kvällen och då blir han såklart tröttare på morgonen när vi ska upp till dagis.

Ett alternativ är att skippa tuppluren, och ibland funkar det, men ibland somnar han mycket senare på eftermiddagen istället. Det är så svårt detdär tycker jag. Han behöver ju sova men ändå inte.
Våra har mat-och sovtid mellan 11.15-13 på förskolan. Hemma blir det lite när det nör det blir lite. Men i regel runt lunch. De sover så länge de vill, eftersom de alltid somnar till kvällen oavsett. Lägger sej strax före 19.
Stora gossen sover ibland inte alls på dagen(hemma) men blir då jättetrött till kvällen.

De börjar förskolan 6.15 så de blir ju tröttare nu än när vi var hemma även om de typ vaknar samma tid.
 
Hur sover era barn på dagarna? Det mest optimala är att han sover ca 45 minuter senast kl. 13. Oftast är han inte särskilt trött då så om vi vill att han ska sova då får vi i princip tvinga in honom i sovrummet och när han sedan somnar så sover han gärna uppemot 2 timmar om vi inte väcker honom. Om vi väcker honom är han oftast på odrägligt humör när han vaknar och det kan ta runt en timma innan han är på bra humör igen. Om vi inte väcker honom somnar han inte förrän mellan 21-22 på kvällen och då blir han såklart tröttare på morgonen när vi ska upp till dagis.

Ett alternativ är att skippa tuppluren, och ibland funkar det, men ibland somnar han mycket senare på eftermiddagen istället. Det är så svårt detdär tycker jag. Han behöver ju sova men ändå inte.
Samma här! Just nu ingen ordning alls, idag slocknade hon tex när vi lagade lunch. Men det är ändå bättre än att hon sover mellan 15 och 16 som hon gjort de senaste dagarna ... Gäller bara att ha snabb lunch redo när hon vaknar!
 
L sover i regel 1,5 h vid kl 14. Hon kan hålla igång längre men det blir bäst om hon sover tidig eftermiddag. Somnar tyvärr sent, men korta av sömnen fungerar inget vidare.
 
Annars är nya grejen här att han går runt och säger "arg". Både när han är missnöjd över något och ibland helt apropå ingenting. Vi försöker fråga varför han är arg och säga att det är okej att vara arg, men att om man berättar varför kan vi hjälpa honom. Men den poletten har inte riktigt trillat ner än. Men som tur är så är han lätt att avleda och glömmer bort att vara arg. Om han nu ens var det :p
 
H har fått ögoninflammation :crazy:
Ingenting på morgonen, lite gult klet i ena ögat vid lunch och vid tvåtiden var det ena ögat helt kletigt och rött. Ett par timmar senare upprepades samma sak med det andra ögat. H verkar dock inte besvärad än så länge, förutom av när torkar ögat.
Har förstått att det är väldigt smittsamt så hoppas på att resten av familjen slipper.
 
@glittra åh stackaren, hoppas ni andra slipper!

Har 3 veckor kvar till BF nu och börjar bli lite nojig över alla dessa höstsjukdomar och förkylningar... Får gärna hålla sig borta!
 
@glittra åh stackaren, hoppas ni andra slipper!

Har 3 veckor kvar till BF nu och börjar bli lite nojig över alla dessa höstsjukdomar och förkylningar... Får gärna hålla sig borta!
Han är mycket bättre i ögonen idag, men förkylningen är sämre.

Jag var konstant förkyld december-mars så jag förstår dig och håller tummarna för att ni klarar er.
Säsongen 16/17 var det mycket RS-virus så om trenden följs så ska denna säsong bli mildare.
 
Hur sover era barn på dagarna? Det mest optimala är att han sover ca 45 minuter senast kl. 13. Oftast är han inte särskilt trött då så om vi vill att han ska sova då får vi i princip tvinga in honom i sovrummet och när han sedan somnar så sover han gärna uppemot 2 timmar om vi inte väcker honom. Om vi väcker honom är han oftast på odrägligt humör när han vaknar och det kan ta runt en timma innan han är på bra humör igen. Om vi inte väcker honom somnar han inte förrän mellan 21-22 på kvällen och då blir han såklart tröttare på morgonen när vi ska upp till dagis.

Ett alternativ är att skippa tuppluren, och ibland funkar det, men ibland somnar han mycket senare på eftermiddagen istället. Det är så svårt detdär tycker jag. Han behöver ju sova men ändå inte.

E sover inte på dagen under helgen längre. Men på dagis sover hon 30-40 minuter. Vi hade 1 h innan men har märkt att hon är onödigt pigg när hon ska sova på kvällen så vi har fått korta ner lite. Det funkar hittills men vi längtar efter att kunna skippa sovvila även på dagis :p
 
E sover inte på dagen under helgen längre. Men på dagis sover hon 30-40 minuter. Vi hade 1 h innan men har märkt att hon är onödigt pigg när hon ska sova på kvällen så vi har fått korta ner lite. Det funkar hittills men vi längtar efter att kunna skippa sovvila även på dagis :p

Tycker att det är lite både och det där. Det är skönt när de inte behöver sova för att det blir en sak mindre att tajma in under dagen. Samtidigt är det ju lite skönt den där stunden mitt på dagen när han sover :angel: Fast det som framför allt är jobbigt med den här mellanperioden är ju när de inte riktigt orkar en hel dag vakna, men är väldigt pigga på kvällen om de sovit, och att då nattsömnen blir lidande.
 
Tycker att det är lite både och det där. Det är skönt när de inte behöver sova för att det blir en sak mindre att tajma in under dagen. Samtidigt är det ju lite skönt den där stunden mitt på dagen när han sover :angel: Fast det som framför allt är jobbigt med den här mellanperioden är ju när de inte riktigt orkar en hel dag vakna, men är väldigt pigga på kvällen om de sovit, och att då nattsömnen blir lidande.

När man är hemma med dom så är det skönt men är det bara två hela dagar i veckan (helgen) så är det bara bökigt att det tajmas med hennes sovning tycker vi. Vi har alltid en massa saker vi gör och är ute mest hela tiden när vi är lediga :)
 
E överanvänder orden ”faktiskt” och ”tyvärr”.

”Det är en Volvo faktiskt”
”Det går inte tyvärr”

Låter så himla kul när en sån liten människa använder ord som dessa ;).
 
Sonen fick feber i måndags igen. Han var jätteledsen på dagis och han hade velat sova i vagnen de har på förskolan - det brukar han aldrig vilja. När jag kom för att hämta honom var han jätteledsen och när vi kom hem tog det inte lång tid förrän febern bröt ut. Han fick alvedon, piggnade till och sov hyfsat gott på natten.

Igår var febern borta, men han fick stanna hemma från dagis. På kvällen hade hans morfar vägarna förbi så han kom inom och lekte med sonen som inte somnade förrän 22.30 :rofl:. Han älskar verkligen sin morfar och det skär lite i hjärtat att morföräldrarna bor så pass långt bort att vi inte kan åka dit spontant (är runt 30 mil dit). Dock ska vi dit i helgen, får hoppas att bilresan går bra. Det blir första ”långresan” med lillebror :).
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 105
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 073
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp