Vårföräldrar 2015 #7

Vi har inte fått någon kallelse till 2,5-årskontroll och jag har ärligt talat ingen koll på om vi ska få det heller :o
Hur som helst blir ju dottern inte 2,5 förrän i december och jag är inte det minsta orolig för hennes utveckling, enda anledningen att gå skulle väl vara ungefär den som @Tassetass man har :angel:
 
Vi har fått tid till BVC för 2,5 årskontroll för E :) Man får lite frågor om kommunikation som man ska svara på. T.ex vad många ord de kan, om de sätter ihop ord till kortare meningar, förstår när man ber dom hämta en pall i köket t.ex, om dom använder mer gester än ord osv.
Minns det här från när J var på 2,5 årskontroll. E pratar inte lika tydligt som J i samma ålder men mer än 50 ord som vi förstår säger hon ju lätt :) Vi har en ny sköterska också då vår gamla gått i pension tyvärr. Men vi är där så sällan nu för tiden så det kvittar vilken vi har.

Någon mer som ska eller har varit på 2,5 årskontroll? Vi har fått tid sent, E fyller liksom 3 år om knappt 4 månader :nailbiting:
Vi har varit och det var tack vare en student som var med som det gick bra. L är inte så imponerad av nya människor och situationer men hon fick henne att tina upp snabbt.

Hon fick svara på frågor och para ihop bilder med frågor etc. Hon pratar i meningar om 8-10 ord så 2-3 ord var ingen svårighet för henne trots blyghet.
 
Vi har inte fått någon kallelse till 2,5-årskontroll och jag har ärligt talat ingen koll på om vi ska få det heller :o
Hur som helst blir ju dottern inte 2,5 förrän i december och jag är inte det minsta orolig för hennes utveckling, enda anledningen att gå skulle väl vara ungefär den som @Tassetass man har :angel:

Vi är heller inte oroliga för Es utveckling. Men jag har funderat på kallelsen mest för att jag minns från att J var så liten att det är en kontroll vid den åldern :)
 
Vi är heller inte oroliga för Es utveckling. Men jag har funderat på kallelsen mest för att jag minns från att J var så liten att det är en kontroll vid den åldern :)
Ja, jag har ju inga förväntningar liksom men jag ska nog gå hem och kolla vad det står på "listan" med kontroller som jag vet ligger någonstans.
 
Angående kille/tjej eller manligt och kvinnligt tror jag att S fortfarande är clueless (eller lyckligt ovetande :D ) Jag har aldrig hört honom prata om killar och tjejer. Men han är väldigt inne på att jämföra och säga att saker är "samma" just nu och har konstaterat när de duschar att han och pappa har "samma snopp". :p Men ingenting annars. Hans två bästa kompisar på förskolan är två tjejer men det har han aldrig reflekterat över. Gissar att det kommer...
 
Jag tyckte det kändes lite befriande att dotterns bästa killkompis var prinsessa på maskeraden på förskolan, annars har jag nämligen upplevt att de (framförallt de lite äldre) barnen där gör ganska stor skillnad på vad killar och tjejer ska göra och ha för attribut. Vi har ju bytt förskola en gång och på förra stället jobbade de mer aktivt med genus och där upplevde jag inte samma jargong.
 
Pussel lägger hon också! Vanliga pussel alltså, inga knoppussel! Det är något dom reagerat på på dagis också, att hon lägger vanliga pussel för lite äldre barn hur lätt som helst :)

S gillar också pussel och lägger massa. Har ingen koll på vad dom "borde" klara av men vanliga pussel med 15-20 bitar är inga som helst problem. Tydligen var jag lite av ett pusselgeni när jag var liten så roligt om såntgår i arv :D Det gör iaf att utbudet av ärvda pussel här hemma är väldigt stort :p
 
S gillar också pussel och lägger massa. Har ingen koll på vad dom "borde" klara av men vanliga pussel med 15-20 bitar är inga som helst problem. Tydligen var jag lite av ett pusselgeni när jag var liten så roligt om såntgår i arv :D Det gör iaf att utbudet av ärvda pussel här hemma är väldigt stort :p

Inte reflekterat så mycket det jag heller förrän dagisfröknarna pratade på det :) Men J la inte den sortens pussel så tidigt.
 
Vi kommer få kallelse men inte fått nån än, får väl i december när det är som mest på jobbet med julbord o sambon ligger ute på jobb..

På förra kontrollen skulle de kunna säga åtta ord. Det var nog knappt han gjorde det då, nu får en inte tyst på han.:p Och meningar pratar han.
Han omnämns dessutom på förskolan som "ett energiknippe" :confused:
:angel::cool: som man tar för lite äldre än vad han är :D

Lillebror däremot är nog uppe i åtta ord snart.. Ett o ett halvt år gammal. Han gjorde i princip allt på ettårskobtrollen som de ska visa på ettochetthalvtårskollen.:laugh:
 
Inatt sov sonen utan blöja för första gången, och det har gått bra. Han har egentligen kunnat sova utan blöja ett bra tag nu eftersom blöjan alltid varit torr på morgonen, men vi har varit lite fega. Så när han häromdagen sa att han inte ville sova med blöja så sa vi att han fick göra det den dagen blöjorna tog slut - den dagen var alltså igår. Känns lite läskigt faktiskt, speciellt med tanke på att han sover i vår säng ;)
 
@Rhinos härligt! Man får väl nästan räkna med någon olycka någon gång men annars är det nog som du säger att det mest är man själv som är feg.

S är så himla fin med sin lillasyster! Varje morgon springer han fram för att se om hon fortfarande sover :love: Han sitter ofta bredvid henne och berättar att hon har fina fötter, fin näsa osv :D Sen är det inte alltid helt friktionsfritt och han blir frustrerad ibland. Framför allt kan han få utbrott när han bestämt sig för att jag ska bära honom (vilket jag inte kan pga snitt). Men han har hittills inte kopplat något till lillasyster utan det är bara mamma och pappa han blir arg på vilket är skönt :)
 
Inatt sov sonen utan blöja för första gången, och det har gått bra. Han har egentligen kunnat sova utan blöja ett bra tag nu eftersom blöjan alltid varit torr på morgonen, men vi har varit lite fega. Så när han häromdagen sa att han inte ville sova med blöja så sa vi att han fick göra det den dagen blöjorna tog slut - den dagen var alltså igår. Känns lite läskigt faktiskt, speciellt med tanke på att han sover i vår säng ;)
Vi har också fegat med att ta bort blöjan, fast dottern varit torr på morgonen i flera månader men nu har vi tagit av den sen en vecka. Olyckor är säkert att räkna med men jag tänker att nu är det så sällan så det kan vi ta :D
 
Det här med att bli blöjfri är väl det som dottern är lite senare med än en del andra här. Hon har länge varit intresserad av pottan och suttit där en del, sitter där varje morgon och jag sätter henne där med jämna mellanrum när vi är hemma. Någon gång emellanåt så säger hon att hon är kissnödig och går själv och sätter sig, men det märks på henne att hon inte riktigt kan sina signaler än. Nattblöjan är inte heller torr. Jag är dock inte orolig så länge det går framåt och så länge hon är intresserad och försöker.

I övrigt ligger hon nog bra till med språk och motorik och sånt. Hon verkar normal i alla fall. :D
 
Det här med att bli blöjfri är väl det som dottern är lite senare med än en del andra här. Hon har länge varit intresserad av pottan och suttit där en del, sitter där varje morgon och jag sätter henne där med jämna mellanrum när vi är hemma. Någon gång emellanåt så säger hon att hon är kissnödig och går själv och sätter sig, men det märks på henne att hon inte riktigt kan sina signaler än. Nattblöjan är inte heller torr. Jag är dock inte orolig så länge det går framåt och så länge hon är intresserad och försöker.

I övrigt ligger hon nog bra till med språk och motorik och sånt. Hon verkar normal i alla fall. :D

E har fortfarande blöja också. Vi tappade det där med potträningen helt eftersom det funkade dåligt på dagis efter sommaren. Där sa hon aldrig till så det blev pannkaka av allt. Men hon har börjat med att faktiskt självmant gå och bajsa på toaletten (igår berättade hon stolt att hon bajsat på toaletten hos farmor och farfar :D) vilket är väldigt skönt. Hon går och kissar ibland också men vi är rätt slappa just nu. Kanske tar tag i det igen vid jul när hon är ledig två veckor, lite lättare då. Men vi har heller bråttom eller är oroliga. Hon kommer sluta med blöja hon också tillslut :p J slutade med den dagtid när hon var ungefär i samma ålder som E är nu.
 
E har fortfarande blöja också. Vi tappade det där med potträningen helt eftersom det funkade dåligt på dagis efter sommaren. Där sa hon aldrig till så det blev pannkaka av allt. Men hon har börjat med att faktiskt självmant gå och bajsa på toaletten (igår berättade hon stolt att hon bajsat på toaletten hos farmor och farfar :D) vilket är väldigt skönt. Hon går och kissar ibland också men vi är rätt slappa just nu. Kanske tar tag i det igen vid jul när hon är ledig två veckor, lite lättare då. Men vi har heller bråttom eller är oroliga. Hon kommer sluta med blöja hon också tillslut :p J slutade med den dagtid när hon var ungefär i samma ålder som E är nu.

Vi tänkte också göra ett ryck över jul och nyår, tror att L är ledig i nästan tre veckor då. :)
 
Här är också nattblöjan borta sen en vecka tillbaka. Har haft en kiss i sängen när H var lite halvvaken vid sextiden och sen somnade om, men han sover i egen säng och har rejält madrasskydd nu första tiden. Med blöja har minst 9 av 10 nätter varit torra så det kändes onödigt att ha den kvar.
 
Vi tog tag i blöjfritt dagtid för en tid sen. Han var suuuperduktig o blöjfritt i somras, men väl på förskolan funkade det inte riktigt. Det blev lite mycket annat som tog fokus. Och då blev det svårt även hemma.
Så för ett par månader sen tog vi tag i det hemma och vidare blev det att han en dag drog på dej byxorna utan blöja på förskolan när jag var där, ena fröken sa bara att ja men då får mamma ta med kalsonger o byxor så kör vi utan blöja nu.
Sen dess har han inte haft blöja på förskolan utom vid sovvilan tror jag. Endel olyckor händer men han är så glad i att vara där så jag tror helt enkelt han glömmer bort sej. Hemma händer inga olyckor så han är jätteduktig verkligen!

Men nu går det vattkoppor på förskolan!
:nailbiting:
Har ni haft?
 
Vi tog tag i blöjfritt dagtid för en tid sen. Han var suuuperduktig o blöjfritt i somras, men väl på förskolan funkade det inte riktigt. Det blev lite mycket annat som tog fokus. Och då blev det svårt även hemma.
Så för ett par månader sen tog vi tag i det hemma och vidare blev det att han en dag drog på dej byxorna utan blöja på förskolan när jag var där, ena fröken sa bara att ja men då får mamma ta med kalsonger o byxor så kör vi utan blöja nu.
Sen dess har han inte haft blöja på förskolan utom vid sovvilan tror jag. Endel olyckor händer men han är så glad i att vara där så jag tror helt enkelt han glömmer bort sej. Hemma händer inga olyckor så han är jätteduktig verkligen!

Men nu går det vattkoppor på förskolan!
:nailbiting:
Har ni haft?

Ja båda våra hade samtidigt förra året (tror jag det var..). Väldigt skönt att ha den biten avklarad. Glad att båda fick det samtidigt :)
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 102
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 073
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp