Vårföräldrar 2015 #7

Konversationerna jag har med min nyblivna treåring är bara :love::D.

Häromdagen när vi var ute :
Jag: nu måste vi snart gå in och laga lunch.
L: Men mamma, jag måste vara ute och röra på min kropp!

Igår när jag kom hem från jobbet:
L: Jag har längtat som en galen efter dig!
Jag: jag också, hela dagen.
L: Vilken tur att vi äntligen är tillsammans igen.

Men det här med att hon ständigt bär solglasögon har eskalerat och vi vet inte riktigt hur vi ska hantera det. Jag vill inte bestämma att hon inte får, plus att hon blir rasande när jag försöker, men hon går runt i ständigt mörker... Hon har dem för att jag har glasögon och kallar dem för ”hemmaglasögon”, de tas av när vi sover och duschar ;). Funderar på att antingen fortsätta ha is i magen, eller köpa ett par till och ta bort glasen men vet inte om hon accepterar det. Kul är det iaf, hon glider runt i ösregn, iklädd regnkläder, paraply och solglasögon:D.

Hon låter knasig och underbar :D

Jag tänkte också på glasögon med bara bågar. Det blir ju lite svårt att förbjuda eller säga att man bara har glasögon ute när du har glasögon.
 
Idag är det vår tur att fira födelsedag. S väcktes med sång och paket ochdet första han gjorde var att dela ut de 4 paketen, ett till varje familjemedlem :heart
Men sen var det såklart roligt att öppna alla paketen själv :D och nu har det lekts med tågbana och duplo hela morgonen.

Ikväll efter förskolan blir det pannkakor med familjen, så blir det mer kalas på söndag sen :)
 
Idag är det vår tur att fira födelsedag. S väcktes med sång och paket ochdet första han gjorde var att dela ut de 4 paketen, ett till varje familjemedlem :heart
Men sen var det såklart roligt att öppna alla paketen själv :D och nu har det lekts med tågbana och duplo hela morgonen.

Ikväll efter förskolan blir det pannkakor med familjen, så blir det mer kalas på söndag sen :)
Grattis till S. Firas han på förskolan också?
 
Konversationerna jag har med min nyblivna treåring är bara :love::D.

Häromdagen när vi var ute :
Jag: nu måste vi snart gå in och laga lunch.
L: Men mamma, jag måste vara ute och röra på min kropp!

Igår när jag kom hem från jobbet:
L: Jag har längtat som en galen efter dig!
Jag: jag också, hela dagen.
L: Vilken tur att vi äntligen är tillsammans igen.

Men det här med att hon ständigt bär solglasögon har eskalerat och vi vet inte riktigt hur vi ska hantera det. Jag vill inte bestämma att hon inte får, plus att hon blir rasande när jag försöker, men hon går runt i ständigt mörker... Hon har dem för att jag har glasögon och kallar dem för ”hemmaglasögon”, de tas av när vi sover och duschar ;). Funderar på att antingen fortsätta ha is i magen, eller köpa ett par till och ta bort glasen men vet inte om hon accepterar det. Kul är det iaf, hon glider runt i ösregn, iklädd regnkläder, paraply och solglasögon:D.
Vilken härlig Lo :love:. E vill också ha solglasögon på sig ibland pga både jag och pappan har det, men han är inte alls i närheten lika förtjust son lo är :)
 
Hon låter knasig och underbar :D

Jag tänkte också på glasögon med bara bågar. Det blir ju lite svårt att förbjuda eller säga att man bara har glasögon ute när du har glasögon.
Ja men eller hur. Jag får skaffa linser helt enkelt. Igår kunde hon inte stänga tröjan heller, "för hon hade så himla stor bebismage".

Grattis på treårsdagen S!
 
Vilken härlig Lo :love:. E vill också ha solglasögon på sig ibland pga både jag och pappan har det, men han är inte alls i närheten lika förtjust son lo är :)
Önskar det vore på solglasögonnivå men det här är ju HEMMAGLASÖGON. Vi får minst tio "oj vilka coola solbrillor" om dagen från diverse människor, och varje gång väser L i mitt öra "Det är ju HEMMAGLASÖGON" och så får jag rätta den som sagt fel. Nyss var det barnmorskan som fick lära sig att det inte alls är solglasögon...;).
 
Önskar det vore på solglasögonnivå men det här är ju HEMMAGLASÖGON. Vi får minst tio "oj vilka coola solbrillor" om dagen från diverse människor, och varje gång väser L i mitt öra "Det är ju HEMMAGLASÖGON" och så får jag rätta den som sagt fel. Nyss var det barnmorskan som fick lära sig att det inte alls är solglasögon...;).
Haha, treåringars envishet är verkligen något i särklass!
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Grattis till S. Firas han på förskolan också?

Det gör han nog! De brukar sjunga och fira i samband med morgonsamlingen men de skulle se vad han ville. Han är rätt blyg och på torsdagar har de sångsamling med andra avdelningen (stora barnen) så kan nog bli lite mycket för honom.
 
Önskar det vore på solglasögonnivå men det här är ju HEMMAGLASÖGON. Vi får minst tio "oj vilka coola solbrillor" om dagen från diverse människor, och varje gång väser L i mitt öra "Det är ju HEMMAGLASÖGON" och så får jag rätta den som sagt fel. Nyss var det barnmorskan som fick lära sig att det inte alls är solglasögon...;).

Haha :D Finns det även bortaglasögon? ;)
 
Vi tänkte faktiskt ha kalas ihop med lillebror i maj istf nu den 27e:o
Sista året det lär funka och vi ska ta med mej och min syster på det firandet också.

Utöver oss är det två till i nära släkt som fyller ungefär samtidigt nu. Så det blir mycket kalas! :D

Han älskar att få paket, det är det som är själva grejen. Fikat och kalaset är inte lika viktigt, om det inte handlar om ostbågar :cool:
Så några paket får han på sin födelsedag ändå :heart
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Igår var det 3-årskalas här hemma. Inte så avancerat med närmsta familjerna som kom och åt tårta men ändå :) S fick många fina paket och den önskade mamgotårtan fick väl godkänt ;) Nu återstår bara det här med att lyckas förklara konceptet att man bara fyller år en gång per år :p
 
Haha självklart inte ;)

Har L börjat på förskola förresten eller skippade ni det helt?
Hon har inte börjat än, vi jobbar omlott och har henne hemma. Man undrar ju lite om det är därför hon är så knasig....;). Umgås lite väl mycket med mig stackarn.

Jag har bf om tre veckor och tanken är att, om hon vill, så får hon börja förskolan efter sommaren.
 
Hon har inte börjat än, vi jobbar omlott och har henne hemma. Man undrar ju lite om det är därför hon är så knasig....;). Umgås lite väl mycket med mig stackarn.

Jag har bf om tre veckor och tanken är att, om hon vill, så får hon börja förskolan efter sommaren.

Haha blir ju svårt att skylla på någon annan iaf ;) ;)

Men vad mysigt! Det blir nog bra efter sommaren, då kan hon ju börja i den takt hon vill också eftersom någon ändå är hemma :)
 
Igår var det 3-årskalas här hemma. Inte så avancerat med närmsta familjerna som kom och åt tårta men ändå :) S fick många fina paket och den önskade mamgotårtan fick väl godkänt ;) Nu återstår bara det här med att lyckas förklara konceptet att man bara fyller år en gång per år :p
Vi jobbar på det här hemma nu. Vi firade ju honom på hans födelsedag. Sedan hade vi kalas helgen efter och sedan firades han en tredje gång på förskolan. Jag tror dessutom att min bror kommer vilja ge honom en present i helgen när de träffas eftersom han inte kunde komma på kalaset. Vi vill inte ge honom presenter och leksaker i tid och otid utan gärna koncentrera det till födelsedagen och julafton, men jag känner att årets koncept sänder ut tvetydiga signaler ;).
 
Tänk att det gick så lätt, bara sådär, att få E helt blöjfri. Det där blöjpaketet vi köpte för flera veckor sen är fortfarande oöppnat. Hon sover utan blöja utan problem och vaknar ibland på natten och går på toa :) Så duktig! Det kan hända någon olycka på dagis ibland och det tror jag beror på bristande uppmärksamhet från personalen då hon inte är den som skriker ut sin vilja precis och då kan det hinna rinna över om hon inte får hjälp direkt.
 
Tänk att det gick så lätt, bara sådär, att få E helt blöjfri. Det där blöjpaketet vi köpte för flera veckor sen är fortfarande oöppnat. Hon sover utan blöja utan problem och vaknar ibland på natten och går på toa :) Så duktig! Det kan hända någon olycka på dagis ibland och det tror jag beror på bristande uppmärksamhet från personalen då hon inte är den som skriker ut sin vilja precis och då kan det hinna rinna över om hon inte får hjälp direkt.
Skönt att det har gått bra med att få E blöjfri :). E är ju också blöjfri sedan förra sommaren, men det händer dagligen att det kommer kissdroppar i kalsongerna. Kan bli frustrerad över det ibland, men tror att sett kommer vara så ett tag framöver.
 
Skönt att det har gått bra med att få E blöjfri :). E är ju också blöjfri sedan förra sommaren, men det händer dagligen att det kommer kissdroppar i kalsongerna. Kan bli frustrerad över det ibland, men tror att sett kommer vara så ett tag framöver.

Det har ju inte varit helt enkelt från början när vi försökte första gången, men andra gången gick det bättre. Dock svårare än med J när hon skulle sluta med blöja. Trodde ju aldrig att hon skulle bli blöjfri nattetid redan för det var alltid kiss i blöjan på morgonen och att det varit lite kämpigt dagtid i perioder. Men så glömde vi ju att ta på henne blöja på kvällen ett par ggr och det gick bra så efter det provade vi med mening att låta henne sova utan och det har bara blivit tre olyckor på flera veckor :)
 
Vi jobbar på det här hemma nu. Vi firade ju honom på hans födelsedag. Sedan hade vi kalas helgen efter och sedan firades han en tredje gång på förskolan. Jag tror dessutom att min bror kommer vilja ge honom en present i helgen när de träffas eftersom han inte kunde komma på kalaset. Vi vill inte ge honom presenter och leksaker i tid och otid utan gärna koncentrera det till födelsedagen och julafton, men jag känner att årets koncept sänder ut tvetydiga signaler ;).

Känner samma sak, och det blir ju lite samma på jul när det är olika firanden flera dagar i rad. Svårt, för samtidigt är det ju inte så praktiskt med kalas på födelsedagen en tisdag tex...
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 107
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 075
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp