Vårföräldrar 2016 del 5

Vi har en Bro Smile och hon ryms hyfsat i den på längden fortfarande men den har en maxvikt på 15 kilo och börjar kännas mer än lovligt vinglig. Sittytan blir också lite väl liten för henne när man fäller ner fotstödet. Och i vinter blir den garanterat för trång, hennes mage blir typ mosad mot bygeln redan nu. :crazy:

Jag ska åka och titta på en Babyjogger city versa imorgon! Rymlig, vändbar sittdel och 30 kilo som maxvikt. :up:
Oj, är maxvikten bara 15 kg i smile? Vi har en Britax smile hemma (2016 års modell) och den känns ju rätt rymlig. Tänkte man skulle kunna ha den några år ju! Men lillen väger nog redan 11,5 ca. Så det känns som om han snart är där!
 
Senast ändrad:
Oj, är maxvikten bara 15 kg i smile? Vi har en Britax smile hemma (2016 års modell) och den känns ju rätt rymlig. Tänkte man skulle kunna ha den några år ju! Men lillen väger nog redan 11,5 ca. Så det känns som om han snart är där!

Ja, jag blev också förvånad! Sen började jag googla efter ersättningsvagn och upptäckte att de allra flesta vagnar på marknaden har 15 kilo som maxvikt. :eek: (Jag hade inte ens reflekterat över att vagnar HAR en maxvikt innan vår lilla plutt började bli så himla stor. :o ) Tydligen är det för att "en normalstor treåring väger ca 15 kilo"....så vagnar säkerhetstestas med den vikten i Europa.
 
Säger era små några ord än?
Är ganska förvånad eftersom lillebror redan kan säga pappa, kisse, tutte(napp:D) och ena hundens namn O_o härmas gärna och försöker forma ord men pratar mest goja såklart. Typ oavbrutet :grin:
Storebror var ju relativt sen att tala. På 1,5årskontrollen hade de önskan om att dom kunde ca 8 ord och njä, dit kom vi nog inte föränn vid två :p nu vid dryga två är han inte tyst jättelänge...

Men vad fort det går!!
Om nån vecka är det förskolestart och jag gissar att de blir ännu större då! Har några fler börjat än?
Då har jag varit hemma i 2,5 år! Ska bli så skönt att börja jobba även om det kommer kännas konstigt att lämna 'bort' barnen:heart
 
Säger era små några ord än?
Är ganska förvånad eftersom lillebror redan kan säga pappa, kisse, tutte(napp:D) och ena hundens namn O_o härmas gärna och försöker forma ord men pratar mest goja såklart. Typ oavbrutet :grin:
Storebror var ju relativt sen att tala. På 1,5årskontrollen hade de önskan om att dom kunde ca 8 ord och njä, dit kom vi nog inte föränn vid två :p nu vid dryga två är han inte tyst jättelänge...

Men vad fort det går!!
Om nån vecka är det förskolestart och jag gissar att de blir ännu större då! Har några fler börjat än?
Då har jag varit hemma i 2,5 år! Ska bli så skönt att börja jobba även om det kommer kännas konstigt att lämna 'bort' barnen:heart

Ja, det går verkligen helt galet fort! Vi har sökt förskoleplats till januari, så har 6 månader till innan det är dags.

Hon pratar oavbrutet den här lilla fisen. Det mesta är bebisspråk men hon kan säga mamma, pappa, där, ja, nej, sen säger hon "ba" till bil/boll/lampa :idea:
 
Säger era små några ord än?
Är ganska förvånad eftersom lillebror redan kan säga pappa, kisse, tutte(napp:D) och ena hundens namn O_o härmas gärna och försöker forma ord men pratar mest goja såklart. Typ oavbrutet :grin:
Storebror var ju relativt sen att tala. På 1,5årskontrollen hade de önskan om att dom kunde ca 8 ord och njä, dit kom vi nog inte föränn vid två :p nu vid dryga två är han inte tyst jättelänge...

Men vad fort det går!!
Om nån vecka är det förskolestart och jag gissar att de blir ännu större då! Har några fler börjat än?
Då har jag varit hemma i 2,5 år! Ska bli så skönt att börja jobba även om det kommer kännas konstigt att lämna 'bort' barnen:heart

J kunde säga mamma, pappa (baba!) och kisse men sen slutade hon helt och sa bara "Dä!" och pekade på saker i flera månader. Verkar som att hon jobbade stenhårt på att utöka ordförrådet i tystnad. Nu har hon börjat säga mamma igen och dessutom säger hon nej ("nejnej!" eller "neee!") när det är nåt hon inte vill, men annars är det bara "Dä!". Men hon förstår typ allt vi säger och kan förstå instruktioner och så, så jag är inte orolig. :)
 
J kunde säga mamma, pappa (baba!) och kisse men sen slutade hon helt och sa bara "Dä!" och pekade på saker i flera månader. Verkar som att hon jobbade stenhårt på att utöka ordförrådet i tystnad. Nu har hon börjat säga mamma igen och dessutom säger hon nej ("nejnej!" eller "neee!") när det är nåt hon inte vill, men annars är det bara "Dä!". Men hon förstår typ allt vi säger och kan förstå instruktioner och så, så jag är inte orolig. :)
Förstå är vi inte riktigt än , ja vissa grejer är klart, men det är kanske ett snart drag :cautious::p

Och just ja, vi kan 'kaka' också :angel:
Jag är nämligen en en såndära dålig mamma som bjuder på fika ibland :o:cool:
 
Lillen kan hej, tack, mamma, pappa, voff, dä(r) och nej. Typ. Förstår dock massor. Har egengjorda tecken för slut och mygga, som han tycker är roligt att göra. Och han kan följa enklare instruktioner när han vill. När han väl börjar prata kommer han aldrig vara tyst. Han håller redan långa monologer och sjunger på babyspråk.
 
Säger era små några ord än?
Är ganska förvånad eftersom lillebror redan kan säga pappa, kisse, tutte(napp:D) och ena hundens namn O_o härmas gärna och försöker forma ord men pratar mest goja såklart. Typ oavbrutet :grin:
Storebror var ju relativt sen att tala. På 1,5årskontrollen hade de önskan om att dom kunde ca 8 ord och njä, dit kom vi nog inte föränn vid två :p nu vid dryga två är han inte tyst jättelänge...

Men vad fort det går!!
Om nån vecka är det förskolestart och jag gissar att de blir ännu större då! Har några fler börjat än?
Då har jag varit hemma i 2,5 år! Ska bli så skönt att börja jobba även om det kommer kännas konstigt att lämna 'bort' barnen:heart

Här kan man verkligen säga att sonen koncentrerat sig på att prata framför att lära sig gå :meh::laugh:
Han är snart 17 månader, och kan vid sällsynta tillfällen gå 1-3 steg om han glömmer bort sig.

Men han kan däremot göra sig förstådd på flera ord;
Kiiki (Kiwi, vår katt) ,Taat (tomat och potatis, så ibland får man chansa vilket han menar)
Naaan (banan) , mamma
pappa, Gii (variant på Gicks, 3.5 åringens smeknamn på äldsta brodern)
Datte (vatten) , Gacka (macka)
Kakka (kaka) , Ahhaa (ja)
Nee (nej) , Dä (där och/eller den, beror på situation)
Niiin (min. Ord han lärt sig från brodern på 3.5 år)
Booffa (sova) , Naaa (napp)
Samt sjunga sin variant på Imse Vimse Spindel och Olle-Bolle

Han skolas in den 15 augusti, då är det 4 år som jag varit hemma om man bortser från att jag jobbade 2 veckor sommaren 2013, och 3 månader 2015 :grin: Nu ska jag studera från augusti, så min chef är nog knappast glad över att jag tog tjänsteledigt :o :o
 
Glömde ju att fisen kan "hej" och "tack" också. Hon säger hej precis så som jag brukar säga det till henne så det blir ett jätteglatt "Heeeeeeiiiij" varje gång :D:love:

Hon förstår väldigt mycket och är duktig på att göra som man ber henne men det funkar ju bara när hon är med på noterna. Det kvittar hur många gånger mamma säger nej till att gräva i tomatplantorna liksom, det är alldeles för roligt för att lyssna på det örat! :devil:
 
Här kan man verkligen säga att sonen koncentrerat sig på att prata framför att lära sig gå :meh::laugh:
Han är snart 17 månader, och kan vid sällsynta tillfällen gå 1-3 steg om han glömmer bort sig.

Men han kan däremot göra sig förstådd på flera ord;
Kiiki (Kiwi, vår katt) ,Taat (tomat och potatis, så ibland får man chansa vilket han menar)
Naaan (banan) , mamma
pappa, Gii (variant på Gicks, 3.5 åringens smeknamn på äldsta brodern)
Datte (vatten) , Gacka (macka)
Kakka (kaka) , Ahhaa (ja)
Nee (nej) , Dä (där och/eller den, beror på situation)
Niiin (min. Ord han lärt sig från brodern på 3.5 år)
Booffa (sova) , Naaa (napp)
Samt sjunga sin variant på Imse Vimse Spindel och Olle-Bolle

Han skolas in den 15 augusti, då är det 4 år som jag varit hemma om man bortser från att jag jobbade 2 veckor sommaren 2013, och 3 månader 2015 :grin: Nu ska jag studera från augusti, så min chef är nog knappast glad över att jag tog tjänsteledigt :o :o
Men vad duktig! Vad han kan!

Det är så sött när sonen ropar efter tutten (nappen:p) i sömnen :love: då är det bara att gå upp o ge han den så sussar han vidare.

Men då är ju mina 2,5 år ingenting :D

Däremot blir de nog inte så nöjda här heller,
när det blir sjuka barn eller så. :grin:
Man har nämligen ingen vikarie för mej. Som om man inte kunde tänkt på det under de här åren :cautious: Vi är få i personalstyrkan och det har fungerat fint förut att täcka upp fö varann, även mej:cool:, men nu skulle det vägras har jag hört :meh: Min plats måste dock vara igång så det blir oerhört intressant o se hur de ska lösa det :angel:
 
Men vad duktig! Vad han kan!

Det är så sött när sonen ropar efter tutten (nappen:p) i sömnen :love: då är det bara att gå upp o ge han den så sussar han vidare.

Men då är ju mina 2,5 år ingenting :D

Däremot blir de nog inte så nöjda här heller,
när det blir sjuka barn eller så. :grin:
Man har nämligen ingen vikarie för mej. Som om man inte kunde tänkt på det under de här åren :cautious: Vi är få i personalstyrkan och det har fungerat fint förut att täcka upp fö varann, även mej:cool:, men nu skulle det vägras har jag hört :meh: Min plats måste dock vara igång så det blir oerhört intressant o se hur de ska lösa det :angel:

Kom på att han kan ju även hej och hej då också. Så ja, han kan massor av ord. Om 1 månad ska jag skriva upp i hans bok. Har skrivit vilka ord de kan vid 18 månader, så det ska bli skoj. Men så har han verkligen fokuserat på språket istället för att lära sig gå :rofl:

Haha, nä jag tänkte att du säkert blev glad att höra att 2.5 år är ju ingenting :angel:
Men de kan knappast neka att vabba, det låter konstigt. Visst att man kan dela om man lever i ett sambo-förhållande, men vab ingår i livet med barn. Speciellt i början på förskolan :grin: Går din äldsta på förskolan? Vad jobbar du med, eftersom det är så svårt att lösa?
 
Oj, är maxvikten bara 15 kg i smile? Vi har en Britax smile hemma (2016 års modell) och den känns ju rätt rymlig. Tänkte man skulle kunna ha den några år ju! Men lillen väger nog redan 11,5 ca. Så det känns som om han snart är där!

Det är inte säkert att han når 15 kg rätt fort. Kollar jag min äldsta son så vägde han 11,4 när han var 15 månader, och först när han var 3 år så vägde han 15 kg.
Mellanpojken vägde ganska exakt 15 kg när han var 1 år och drygt 19 när han var 3 år, så de ökar ofta inte så fort :up:
 
Hej alla ni:heart
Tittar in här ibland- men inte så ofta för det är fortfarande så att det gör ont att vi inte fick vara kvar med er.

Tänkte ändå titta in och berätta att idag föddes Ronjas lillebror:heart
Livet blev inte som vi tänkt oss men det.blir bra ändå! Kram!
 
Hej alla ni:heart
Tittar in här ibland- men inte så ofta för det är fortfarande så att det gör ont att vi inte fick vara kvar med er.

Tänkte ändå titta in och berätta att idag föddes Ronjas lillebror:heart
Livet blev inte som vi tänkt oss men det.blir bra ändå! Kram!

Åh! Stort grattis till lillebror! :heart
 
Hej alla ni:heart
Tittar in här ibland- men inte så ofta för det är fortfarande så att det gör ont att vi inte fick vara kvar med er.

Tänkte ändå titta in och berätta att idag föddes Ronjas lillebror:heart
Livet blev inte som vi tänkt oss men det.blir bra ändå! Kram!
Stort Grattis till er lilla gosse :heart
Jag tänker allt på er ibland!
 
Kom på att han kan ju även hej och hej då också. Så ja, han kan massor av ord. Om 1 månad ska jag skriva upp i hans bok. Har skrivit vilka ord de kan vid 18 månader, så det ska bli skoj. Men så har han verkligen fokuserat på språket istället för att lära sig gå :rofl:

Haha, nä jag tänkte att du säkert blev glad att höra att 2.5 år är ju ingenting :angel:
Men de kan knappast neka att vabba, det låter konstigt. Visst att man kan dela om man lever i ett sambo-förhållande, men vab ingår i livet med barn. Speciellt i början på förskolan :grin: Går din äldsta på förskolan? Vad jobbar du med, eftersom det är så svårt att lösa?
Vår gosse är ju bara 14 månader än iofs så han har ju tid på sej :D
Men han har nog lite förspänt med storebror där verkar det som. Har också en bok och skriver i. Jättekul i ha!

Nä, de kan ju inte neka. De får ju lösa det men jag hör redan vad besvärligt det kommer vara:cautious: ändå kommer vi ju dela jag o sambon...
Den äldsta är hemma så de börjar samtidigt nästa vecka på förskolan.
Jag jobbar som kock, inget övermäktigt svårt och de andra har ju varit stand in förut utan problem. De bara vill inte(längre) :grin::confused: kanske osäkra eller tycker det är svårt/stressigt men mina förslag att byta ibland när jag är där, för att friska upp minne o så, det är man inte intresserade av.
Vikarier är svårt på vår lilla ort.
Men, det kommer gnaga på mitt samvete varje gång jag blir borta. Alt de kommer påminna mitt samvete med gnäll.
Fast det är ju egentligen inte min huvudvärk:idea:

Jag hoppas jag har fel och det går jättesmidigt
 
Hej alla ni:heart
Tittar in här ibland- men inte så ofta för det är fortfarande så att det gör ont att vi inte fick vara kvar med er.

Tänkte ändå titta in och berätta att idag föddes Ronjas lillebror:heart
Livet blev inte som vi tänkt oss men det.blir bra ändå! Kram!

Åh! Tror jag talar för oss alla när jag säger att ni fortfarande finns i våra tankar och det gör mig så himla glad att Ronja fått en lillebror! Stort grattis :love::heart
 
Jag börjar känna mig extremt skengravid. Inga ömma bröst eller morgonillamående. Men har varit ganska trött (kan bero på semester och småbarn). Men framförallt känns min mage jättekonstig, spänt och obehag nedanför naveln. Framförallt på mornarna när jag ammar, och lillen ligger och kör in sina fötter i min mage. Hoppas så klart att det är något på G, men förra gången höll vi på i ett år innan det blev ngt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 171
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 107
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 012
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
814

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp