Vårföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
03:45 kom lillan till världen. Det gick med en himla fart. Väckte maken kl 01 och kom till förlossningen kl 02. Då var jag öppen 5-6 cm. Superlånga och täta värkar. Men så gick det fort också. Världens bästa förkossningspersonal hade vi också. Precis som förra gången.

Grattis!! :D Vad roligt, tur att allt gick smidigt nu när du kanske fick lite mer hjälp på traven än du ville ;)
 
Alltså vafan. märks att man är trött om dagarna. Kollar på telefonen och läser: "3 sammandragningar väntar" jag gnuggar typ ögonen och löser igen: 3 uppdateringar väntar. Hahah

Svårt att få liten nöjd när mjölken ej kommer som han vill. Sover på dagen och klarvaken om natten. Var på återbesöket idag och läkarbesök. Han har gått ner till 3400 men det är ju inom "ramen" som de säger.

Hur går det för er andra ?
 
Varit på bvc med lillgrisen idag. 4180g och 54,8 cm lång. Växt nästan 2 cm sen han föddes och gått upp 300 gram sen förra måndagen.
Jag har verkligen svårt att förstå att han redan är 2 veckor gammal, tiden går så sjukt fort när de är på utsidan och inte i magen :/
 
Sonen är ju för söt. Blåser när jag har ont, pratar om bebisen och hjälper pappa/sambon att värma min vetekudde och påminna om att hämta den sen.

Ont ikväll men börjar lugna sig. Inget att hoppas på i vanlig ordning. Det här är verkligen inte bra för psyket. 4 dagar kvar.
 
Bf för mig imorgon, verkar dock inte vara nått på G. Har inte känt nått speciellt alls, ska till barnmorskan imorgon vid 10 så tänkte fråga om hon eventuellt kan kolla hur det ser ut och kanske göra en hinnsvepning om det går! Hade ju hoppats på att inte behöva åka på denna tiden men som det känns nu hinner det nog bli nått besök till! :cautious:
 
Kom hem från bb idag, skönt men samtidigt nervöst. Personalen var verkligen toppenstöttande! Bilfärden hem som nyopererad var ingen höjdare.. men nu känns det ok. Det ställer till det lite när man inte riktigt kan röra sig bara.

Bebis mår iaf bra, tappade inte så mkt vikt och hade vänt uppåt idag så vi hoppas trenden fortsätter:) hon äter på bra. Har använt amningsnapp en del nu, verkligen en bra uppfinning! Nu har hon/vi fått in tekniken så att jag kan varva utan. Nu ska jag bara få henne att fortsätta sova när jag flyttar över henne till babynestet. Försök nr 3... håll tummarna ;)
 
Kom hem från bb idag, skönt men samtidigt nervöst. Personalen var verkligen toppenstöttande! Bilfärden hem som nyopererad var ingen höjdare.. men nu känns det ok. Det ställer till det lite när man inte riktigt kan röra sig bara.

Bebis mår iaf bra, tappade inte så mkt vikt och hade vänt uppåt idag så vi hoppas trenden fortsätter:) hon äter på bra. Har använt amningsnapp en del nu, verkligen en bra uppfinning! Nu har hon/vi fått in tekniken så att jag kan varva utan. Nu ska jag bara få henne att fortsätta sova när jag flyttar över henne till babynestet. Försök nr 3... håll tummarna ;)
Sitter vaken med bebis som sover.
Började med bebis i famn och nu ligger bebis i nest som i sin tur ligger halvt i min famn. Dessa barn alltså hehe.

Ska väcka sambon vid 3 så att jag får sova också. Vi byts av för sonen vill inte att vi ska sova ;)
 
Mina fötter har svullnat otroligt mycket efter förlossningen. Någon som varit med om liknande? Kände idag att skorna var trånga. Ligger nu med benen i högläge och hoppas att det ska hjälpa. Ska nog ta promenad imorgon. Inte för att jag bara sitter om dagarna förutom när man ammar. Många är förvånade att jag är ute och går så tidigt efter förlossningen men jag vill vara aktiv från start
 
Sitter vaken med bebis som sover.
Började med bebis i famn och nu ligger bebis i nest som i sin tur ligger halvt i min famn. Dessa barn alltså hehe.

Ska väcka sambon vid 3 så att jag får sova också. Vi byts av för sonen vill inte att vi ska sova ;)

Vad bra att ni kan bytas av. Jag är fortfarande vaken... fick sova typ 20min men annars har det varit amning konstant sen 20-tiden igårkväll. Hon blir missnöjd nästan direkt när man sätter ner henne inatt så sambon kan inte hjälpa till med så mkt annat än att hämta mat o andra grejer till mig. Hoppas på en bättre natt imorrn minst sagt!
 
Vad bra att ni kan bytas av. Jag är fortfarande vaken... fick sova typ 20min men annars har det varit amning konstant sen 20-tiden igårkväll. Hon blir missnöjd nästan direkt när man sätter ner henne inatt så sambon kan inte hjälpa till med så mkt annat än att hämta mat o andra grejer till mig. Hoppas på en bättre natt imorrn minst sagt!
Jag pumpar ju ur det lilla som kommer så därför kan vi bytas av. :) idag blev det 3h sömn. Riktigt skönt! Noah blev en nöjd o trött kille slutet av natten ^^
 
@MinIan mina fötter är fortf svullna sen innan förlossningen.. så du är inte ensam om att ha trångt i skorna iaf! Vet dock inte vad jag ska göra åt det.
Grejen med mina är att jag var knappt svullen alls under graviditeten så kom det tvärt nu efteråt. Så konstigt men det ger väl med sig antar jag
 
Grejen med mina är att jag var knappt svullen alls under graviditeten så kom det tvärt nu efteråt. Så konstigt men det ger väl med sig antar jag
Jag upplevde det inte förra gången (dock var jag ju så svullen innan att jag knappt kunde ha skor) men har hört att det är rätt vanligt.

Var igång tidigt och promenerade sist jag också. 6 km en vecka efter förlossningen var för mycket dock :p nu är jag fortfarande rätt rörlig men man kände sig ju mest överkörd av ett tåg första tiden. Och noll magmuskler. Men efter 2 mån var jag ute och"klättrade" i berg trots foglossning hela graviditeten :love:
 
Fick hem nya kläder igår. Bärjackan ser bra ut, snygg och sitter bra både nu och förhoppningsvis sen. Funderar på om softshell snabbt blir för varmt bara?

Även bla en gravid/amningsklänning jag mest ser stor som ett hus i. Sambon kontrade med att magen snart kommer bli mindre.
 
Känns som att brösten ska sprängas..! Funderar på om man vågar man pumpa lite men vill inte riskera att det blir ännu mer. Läser lite olika, någon som råkat ut för samma här?
 
Känns som att brösten ska sprängas..! Funderar på om man vågar man pumpa lite men vill inte riskera att det blir ännu mer. Läser lite olika, någon som råkat ut för samma här?

Det är säkert mjölkstas du upplever. Det drabbar de flesta några dagar efter förlossning, när den mogna mjölken börjar bildas. Svullnaden beror på att det samlas blod och lymfvätska i brösten. Beror alltså inte på ett överflöd av mjölk, även om det känns så. Duscha varmt kan vara skönt eller smärtstillande om det är riktig obehagligt. För mig har det lagt sig inom två dygn båda gångerna.
 
Var hos barnmorskan idag, var ett snabbt besök, tog ca. 15 minuter. Allt såg bra ut av de hon kollade. Frågade lite om gynundersökning och hinnsvepning men det var inget hon tyckte var någon idé att göra. Om jag förstod de rätt var det för de första att hon trodde typ att jag inte var mogen och sen att jag inte har några sammandragningar/förvärkar och då hjälps kroppen ändå inte av någon hinnsvepning. Blev så himla besviken och ledsen när jag åkte därifrån, kändes ju ändå som hon kunde gjort en kontroll om de ens var möjligt att göra en hinnsvepning eller inte. När jag dessutom fick höra att 2 maj blir dagen de sätter igång fick jag lite av ett sammanbrott och grät i bilen hela vägen hem :o Börjar bli mer och mer sugen på Swepi-studien, har 5 dagar på mig att fundera om jag vill delta i den eller inte.
 
Det är säkert mjölkstas du upplever. Det drabbar de flesta några dagar efter förlossning, när den mogna mjölken börjar bildas. Svullnaden beror på att det samlas blod och lymfvätska i brösten. Beror alltså inte på ett överflöd av mjölk, även om det känns så. Duscha varmt kan vara skönt eller smärtstillande om det är riktig obehagligt. För mig har det lagt sig inom två dygn båda gångerna.

Ja det kan nog mkt väl vara så. Hoppas på att det lägger sig så snabbt för mig också! Är inte skönt.. satte en vetevärmare mot brösten nyss vilket hjälpte lite. Dock ledde det till ett annat spännande problem :o:D Blev en burk till kylen. Haha.
 
Var hos barnmorskan idag, var ett snabbt besök, tog ca. 15 minuter. Allt såg bra ut av de hon kollade. Frågade lite om gynundersökning och hinnsvepning men det var inget hon tyckte var någon idé att göra. Om jag förstod de rätt var det för de första att hon trodde typ att jag inte var mogen och sen att jag inte har några sammandragningar/förvärkar och då hjälps kroppen ändå inte av någon hinnsvepning. Blev så himla besviken och ledsen när jag åkte därifrån, kändes ju ändå som hon kunde gjort en kontroll om de ens var möjligt att göra en hinnsvepning eller inte. När jag dessutom fick höra att 2 maj blir dagen de sätter igång fick jag lite av ett sammanbrott och grät i bilen hela vägen hem :o Börjar bli mer och mer sugen på Swepi-studien, har 5 dagar på mig att fundera om jag vill delta i den eller inte.

Hon drog bara den slutsatsen utan att undersöka dig alls alltså? :down: Man kan väl börja bli redo utan att märka av förvärkar o dyl? Har för mig att jag läst om många som inte haft några sd/förvärkar som det dragit igång helt utan förvarning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
108 476
Senast: Lingon
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
Svar
15
· Visningar
424
Senast: MJLee
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 321
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp